سخنرانی وزیر خارجه اتریش به حمایت از برجام در سازمان ملل به زبان عربی

وزیر امور خارجه اتریش که به هفت زبان زنده دنیا مسلط است، سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به زبان عربی و در حمایت از برجام ایراد کرد.
«کارن کنایسل» وزیر امور خارجه اتریشدر هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی خود را به زبان عربی ایراد کرد.وی سخنانش را اینطور آغاز کرد که به عنوان وزیر امور خارجه اتریش امروز به زبان عربی سخنرانی می‌کنم. او در بیان علت این کار خود توضیح داد که زبان عربی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است که او آن را در مرکز سازمان ملل در وین آموخته است.
«کارین کنایسل» وزیر امور خارجه اتریش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص لزوم حفظ برجام و خسارات ناشی از بی‌احترامی به معاهدات بین‌المللی سخن گفت.
وزیر خارجه اتریش در ادامه توصیف زوایای برجام گفت: «این توافق حاوی یک سری تعهدات سیاسی و از آن مهم‌تر، شامل یک مکانیسم راستی‌آزمایی مستقل است.»کارین کنایسل سپس به اصل «لزوم احترام به توافقات» اشاره کرد و گفت که این اصل، پیش‌نیاز اعتماد دوجانبه و اعتمادسازی در عرصه بین‌الملل است. وی افزود: «... و حالا، بحث احترام به توافق هسته‌ای با ایران، بحث احترام به توافقات بین‌المللی و نهایتاً، بحث امنیت بین‌الملل است.»


وزیر خارجه اتریش بدون نام بردن از آمریکا ادامه داد: «اگر کشوری که از از ابتدا به برجام متعهد بوده، بتواند بدون اینکه هیچ یک از طرف‌های معاهده، گامی در راستا نقض برداشته باشند، از توافق خارج شود، آنگاه اعتماد دوجانبه خدشه‌دار شده است.»
طبق ویدئویی که سازمان ملل منتشر کرده است، او زبان عربی را «مهم»، «زیبا» و «بخشی از تمدن مهم عربی» توصیف کرد و گفت که در طول سال‌های جنگ در لبنان درس خوانده و آموخته که مردم چطور بر خلاف شرایط سخت زندگی خود را پیش‌ می‌برند از بغداد تا دمشق و این راز زندگی است و او به این مردم احترام می‌گذارد».
گفته می‌شود که این وزیر اتریشی، علاوه بر زبان آلمانی - که زبان مادری‌اش است - می‌تواند به هفت زبان زنده دنیا یعنی انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، عربی، عبری، مجارستانی و ایتالیایی صحبت کند.
کنایسل، دسامبر سال 1965(1344ش) در وین به دنیا آمد و بخشی از کودکی خود را در «امان» پایتخت اردن گذرانده و پس از آن در قدس (فلسطین اشغالی) و اردن و آمریکا ادامه تحصیل داده است.وی دسامبر 2017(96ش) وزیر خارجه اتریش شد. او از سیاستمداران مستقل دارای گرایش راست به شمار می‌رود.
سایر اخبار این روزنامه