پیامک های تهدید آمیز برای عدم تصویب FATF

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی دیروز در مورد ارسال پیامکهای تهدید آمیز به نمایندگان در مورد تصویب fatf هشدار داد.
حشمت‌الله فلاحت پیشه با بیان اینکه با تصمیم‌گیری شفاف، روشن و محرم دانستن مردم برای همیشه زالوهای واسطه تحریم را از این بدنه باصلابت دور کنیم، گفت: حرف ما این است؛ بخشی از تعلل‌های امروز در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و خاصه در اجرای تصمیمات ناشی از رخنه این رانت‌های قدرت و ثروت است.
وی یادآور شد: قوه قضاییه هر هفته گزارشی از برخوردها ارائه می‌دهد اما متاسفانه عدم معرفی مصادیق و به ویژه عدم شفافیت بازگشت اموال به بیت المال و نحوه هزینه کرد آن به سود مردم شائبه‌های را حفظ کرده است. بی‌پایان شدن این داستان نشان می‌دهد مصونیت دانه درشت‌ها ادامه دارد به طور خاص مانع شویم که مشغله‌های انتخاباتی بر دغدغه منافع ملی غلبه نکند.
این نماینده با بیان اینکه یکی از نشانه‌های انتخاباتی کردن رفتار سیاسی غلبه فضای توهین و تخریب بر منطق و تلاش برای حل مسئله است، تاکید کرد: این آفت منجر به تضعیف توان تصمیم‌گیری و اجرایی کشور می‌شود مسئولان از تصمیم‌گیری و موضع گیری شفاف پرهیز می‌کنند و عمر و انرژی مملکت در لفافه‌ها و موج سواری‌ها هدر می‌رود.


وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری و اجرا در کشور سالم و شفاف صورت گیرد، اضافه کرد: در این صورت ترامپ مجبور خواهد شد به فصل بازگشت تحریم‌ها بازگردد.
فلاحت پیشه ادامه داد: هنوز موضوعی تحت عنوان FATF در مجلس مطرح نشده است آنچه که وجود دارد شامل 4 لایحه می‌شود؛ 2 لایحه اصلاح قانون داخلی و 2 لایحه کنوانسیون خارجی.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر ایران این لوایح را تصویب کند بهانه‌ها و توصیه‌های 40 گانه FATF کنار می‌رود.
فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که تمامی نمایندگان پیامک‌های مختلف از توصیه و تهدید دریافت می‌کنند.
این نماینده مجلس یادآور شد: من خواهش می‌کنم هر روزی که آخرین لایحه یا کنوانسیون در مجلس مطرح می‌شود بخشی از وقت را به خود FATF اختصاص دهیم. ببینید خود FATF چیست. مسئولان دولت، شورای عالی امنیت ملی کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجلس حضور یابند و صحبت کنند تا بتوانیم به درستی تشخیص دهیم که FATF درارستای مصالح ملی است یا نه.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: نمایندگان جزو مظلوم‌ترین مسئولان کشور هستند؛چراکه نه تریبونی دارند و نه آدمی. کسانی که خود را پشت صحنه قایم کردند می‌خواهند تصمیم را به گردن مجلس بیندازند. زمان جلسه FATF افرادی از بانک‌ها، مجمع تشخیص، دولت و شورای امنیت حضور یابند و صحبت کنند. سپس در حضور مردم رای شفاف دهیم تا مشخص شود مردم مجلسی دارند.
* تجمع شماری از مخالفان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مقابل مجلس
گروه اندکی از مخالفان تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) که در بین آنها برخی نمایندگان جبهه پایداری دیده می‌شدند، دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
این عده با در دست داشتن پلاکارهایی که بروی آن نوشته شده است «تصویب CFT اجرای خواست دشمن»، «نماینده با دشمن همدست نشو»، «لطفا در تصویب لوایح FATF عجله نکنید،» از صبح امروز مقابل ساختمان مجلس هستند.
«نصرالله پژمان فر»، «احمد سالک» و «جواد کریمی قدوسی»، «محمد دهقانی»، «احد آزادیخواه» نمایندگان اصولگرای مجلس و عضو جبهه پایداری در جمع این تجمع کنندگان حاضر و برای آنان سخنرانی کردند.
بسیاری از نمایندگان از ابتدای بررسی لوایح چهرگانه الحاق ایران به کنوانسیون FATF در مجلس از دریافت پیامک‌های تهدید آمیزی خبر دادند که در مدت بررسی این لایحه برای آنها ارسال شده بود؛ برخی از نمایندگان گفتند که حدود 500 یا 600 پیامک تهدید آمیز از شماره‌های مختلف درمورد این لایحه دریافت کرده اند، پیامک‌هایی که از آنها می‌خواست به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم رای ندهند، این پیامک‌های تهدید آمیز حتی باعث واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شد.
*اظهارات چند نماینده درباره ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز
این خبر از زمانی رسانه‌ای شد که علی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر در تذکری در یکی از جلسات علنی، ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را توهین‌آمیز توصیف کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند لذا ما در هیات رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرار گرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد.
این پیامک‌های تهدید آمیز باعث واکنش جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، این نمایندگان از هیات رئیسه مجلس خواستند که نسبت به این اقدام موضعی اتخاذ کند و این موضوع را به اطلاع دادستان یا رئیس قوه قضاییه برساند.
سهیلا جلودارزاده نماینده تهران درباره ارسال پیامک‌های انبوه به برخی از نمایندگان و تهدید کردن آنها گفت: متاسفانه بنده و سایر دوستان اصلاح طلبان نیز در مجلس شورای اسلامی طبق اطلاعاتی که در اختیار دارم جزو دریافت کنندگان این پیامک‌ها بودیم که بعضا برخی از آنها توهین آمیز بود.
وی افزود: برخی از این پیامک‌ها از شماره‌های شخصی و با الفاظ توهین آمیز و‌ بعضا آمیخته به تهدید بود که بدون شک این رویکرد اقدام درست و قابل قبولی نیست.
نماینده تهران در مجلس یادآور شد: این پیامک‌‌ها به صورت گروهی برای همه دوستان ما در مجموعه اصلاح طلب مجلس و‌ حتی غیراصلاح طلب ارسال شده است، بعضی از پیامک‌ها با قید اسامی تشکل‌های مختلف ازجمله تشکل‌های دانشجویی بود که محتوای مودبانه داشت اما سایر پیامک‌هایی که اسامی در آنها قید نشده بود هم حاوی الفاظ توهین آمیز و‌ تهدید بود.
قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند هم گفت: در هنگام بررسی این لایحه حدود 500 پیامک تهدیدآمیز برای من ارسال شد.
وی با بیان این که نمایندگان معترض اعتراض خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهند کرد، اظهار داشت: هیات رئیسه موظف است شکایات ما را به دادستان یا رئیس قوه قضاییه برساند تا جلوی این مسائل گرفته شود.
نماینده دماوند در مجلس افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید جلوی این مسائل را بگیرند.
میرزایی نیکو ادامه داد: این پیامک‌ها از شماره‌های مختلف و بعضا شماره‌های شخصی برای ما ارسال شده است، ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.
اما علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس از پشت صحنه این ماجرا پرده برداشت و مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‎ها علیه نمایندگان و مجلس را شهر مشهد معرفی کرد؛ همان شهری که اعتراضات دی‌ماه از آنجا کلید خورده بود و خیلی زود کل کشور را درگیر کرد.
*برخی نمایندگان شکایات خود درباره پیامک‌ها را به هیات رئیسه ارائه کردند
محمد علی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برخی نمایندگان شکایات خود درباره ارسال این پیامک‌های تهدید آمیز را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در این راستا در هیات رئیسه مجلس جلسه‌ای تشکیل شده ولی مجددا باید جلسه دیگری در هیات رئیسه برگزار شود تا مشخص شده آیا این پیامک‌ها منشا سازمانی دارد یا فردی بوده است.
وکیلی معتقد است شناسایی فرستندگان پیامک‎های تهدیدآمیز به نمایندگان کار سختی نیست و نیاز به پروسه طولانی شناسایی ندارد؛ چرا که خطوط تلفن همراه شناسنامه دارند و به‌راحتی می‌توان صاحب این خطوط را شناسایی کرد.
لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است که خردادماه در هنگام آغاز بررسی آن بدنبال اعتراض شماری از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از جمله پژمان فر، مجتبی ذوالنور، محسن کوهکن، سید حسین نقوی حسینی با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و درخواستی که به امضای 50 نفر از نمایندگان رسید مسکوت گذاشته شد تا ابعاد آن بیشتر مورد بررسی قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه