ترامپ به پادشاه عربستان: بدون آمریکا معلوم نیست چه بر سر شما می‌آید!

رئیس‌جمهوری آمریکا که اخیرا با بی‌اعتنایی اوپک برای کاهش بهای نفت روبه‌رو شده است،اعلام کرد ایالات متحده خواستار افزایش بودجه نظامی عربستان است و به ملک سلمان گفته است « بدون امریکا معلوم نیست چه بر سر شما می‌آید!».
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان بر ضرورت توقف سوبسیدهای مالی واشنگتن برای ارتش این کشور خاورمیانه‌ای تاکید کرد.
ترامپ شنبه شب در کمپین شهر ویلینگ در ویرجینیای غربی تاکید کرد: چرا ما کمک هزینه به یک ارتش می‌دهیم؟ آن برای زمانی است که کشوری با مشکل جدی و خطری واقعی روبه‌رو باشد. عربستان سعودی خصوصا هنگامی که با کسری تجاری مواجه هستیم از پس هزینه‌های نظامی خودش برمی‌آید. من به پادشاه عربستان گفتم که شما ثروتمندید و باید هزینه‌های ارتش خودتان را تامین کنید. متاسفم، این شما هستید که باید بابت ارتش خودتان پول بدهید، سپس گفتم: بدون امریکا معلوم نیست چه بر سر شما می‌آید!
براساس آمار بانک جهانی، عربستان با هزینه 10.3 درصد از تولید ناخالص ملی در سال 2017 (1396) به یکی از کشورهایی تبدیل شد که بالاترین میزان‌ هزینه برای ارتش در جهان را داشته است. انتقاد ترامپ در شرایطی مطرح می‌شود که اخیرا اوپک با کاهش بهای نفت از طریق افزایش تولید مخالفت کرد. براساس گزارش عرب نیوز، ترامپ و ملک سلمان در تماسی تلفنی درباره تحولات منطقه‌ای و بازار نفت گفت‌وگو کردند.


رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود همچنین بابت تامین کمک هزینه نظامی برای ژاپن و کره‌جنوبی انتقاد کرد. او که سیاست اول آمریکا را در اولویت دارد، گفت: وقتی کشورهای ثروتمندی مانند عربستان، مانند ژاپن و مانند کره‌جنوبی دارید، چرا ما باید به ارتش‌های آنها کمک کنیم؟ آنها به ما پول خواهند داد اما مشکل اینجاست که هیچ وقت شخصی این درخواست را نکرده است. من شنبه در گفت‌وگو با پادشاه سلمان این نکته را مطرح کردم.
عربستان و ژاپن مهمترین خریداران تسلیحات ساخت آمریکا هستند و آمریکا حمایت اطلاعاتی و پشتیبانی سوختگیری هوایی برای ائتلاف تحت امر عربستان در یمن دارد. ژاپن و کره‌جنوبی هم میزبان ده‌ها هزار نیروی آمریکایی هستند.
به گفته ترامپ، آمریکا حدود 60 درصد هزینه ارتش کره‌جنوبی را پرداخت می‌کند. او سال گذشته از سئول خواسته بود تا یک میلیارد دلار بابت سامانه ضد موشکی تاد که آمریکا در اراضی کره‌جنوبی مستقر کرده است، پرداخت کند.
سایر اخبار این روزنامه