علف های هرز درو می شود؟

گره پروژه بیمارستان 540 تخت خوابی شهرک شهید رجایی در حاشیه مشهد آن قدر کور شده که با گذشت دو سال از کلنگ زنی آن در سفر هیئت دولت به مشهد، آب از آب تکان نخورده و به جای ساختمان بیمارستان، تنها علف هرز در زمین محل کلنگ زنی روییده است. روزنامه «خراسان رضوی» برای پیگیری این موضوع به عنوان یکی از مطالبات جدی اهالی حاشیه شهر مشهد و به خصوص شهرک شهیدرجایی تا کنون دو گزارش در تاریخ های 22 مرداد و 26 شهریور منتشر کرده و در آن به چرایی بلاتکلیف ماندن این پروژه درمانی در شهرک شهید رجایی مشهد پرداخته است. چالش اصلی این پروژه نبود بودجه است، آن طور که دکتر دارابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به «خراسان رضوی» اعلام کرده بود «دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ساخت این بیمارستان پول ندارد.» او این را هم گفته بود که «قرار بود راه و شهرسازی زمینی را در خیابان هاشمیه تغییر کاربری و در اختیار دانشگاه قرار دهد تا این زمین فروخته شود و پولش در اختیار ما قرار گیرد و برای ساخت این بیمارستان هزینه شود.» پیگیری های ما ادامه داشت تا این که مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در گفت و گویی با «خراسان رضوی» اعلام کرد: حاضریم مطالبات پیمانکار را در قالب تهاتر پرداخت کنیم تا پروژه کلید بخورد. این بار با اظهارات معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گره کار کورتر شد. چراکه وی در مصاحبه ای با خراسان رضوی گفته بود: «در ساخت این بیمارستان هیچ نقشی برای دانشگاه علوم پزشکی تعریف نشده است.»
گره گشایی بیمارستان حاشیه مشهد در دست استاندار
آن طور که از اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر می آید، باز کردن گره این پروژه در دستان استاندار است. از همین رو به سراغ علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی رفتیم تا این موضوع را از وی پیگیری کنیم. رشیدیان درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری پروژه بیمارستان 540 تخت  خوابی شهرک شهید رجایی مشهد به «خراسان رضوی» می گوید: با صحبتی که بین دو وزیر بهداشت و راه و شهرسازی صورت گرفت، توافق شد 50 درصد هزینه ساخت بیمارستان با تامین زمین از طرف راه و شهرسازی پرداخت شود، اما دلیل کندی کار، این بود که مدیران راه و شهر سازی اعلام می کردند دانشگاه علوم پزشکی باید کار را شروع کند و بعد از آن بر اساس گزارش عملکرد و صورت وضعیت پروژه، 50 درصد ملک را در اختیار پیمانکار قرار دهند تا بتواند تبدیل شود یا انتفاع داشته باشد.وی تصریح می کند: ما دیدیم هر کدام می گویند فلانی کار را شروع کند یا آن یکی پول بدهد، به همین دلیل با توجه به این که اداره کل راه و شهرسازی ارتباطاتی با پیمانکاران دارند و همچنین دانشگاه علوم پزشکی اعلام می کرد پیمانکاران حاضر نیستند کار را شروع کنند، به آقای دکتر اخوان (مدیر کل راه و شهرسازی استان) گفتیم پیمانکار را پیدا کنند تا پروژه را قبول و قرارداد را امضا کند. وی می افزاید: اداره کل راه و شهرسازی همچنین قول زمین را به پیمانکار بدهد تا کار شروع شود، از آن طرف نیز وزارت بهداشت 50 درصد سهم خودش را برای ساخت این پروژه تامین کند.
استاندار در پاسخ به این که اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرده است طبق قانون نمی تواند با پیمانکار قرارداد ببندد، می گوید: از لحاظ قانونی حرف آقای اخوان درست است که نمی توانند پروژه ای را که مربوط به جای دیگری است، مستقیما قرارداد ببندند اما می توانند پیمانکار را به وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی کنند.


متولی ساخت بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد است
رشیدیان همچنین در پاسخ به این اظهارات معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد که اعلام کرده بود در ساخت این بیمارستان، هیچ نقشی برای دانشگاه علوم پزشکی تعریف نشده است، اظهار می کند: متولی ساخت بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه شهر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، دانشگاه علوم پزشکی می گوید ما پیمانکاری نداریم که چنین کاری را بکند ولی ما به مدیرکل راه و شهرسازی استان گفتیم پیمانکاری را معرفی کنید که حاضر باشد به صورت منفی کار را شروع کند و پس از دریافت صورت وضعیت، 50 درصد طلب پیمانکاران داده می شود.
معرفی پیمانکار پروژه را با مدیر کل راه و شهرسازی قطعی کردیم
استاندار همچنین در پاسخ به این سوال که راه حل ارائه شده چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟ می گوید: این پروژه بسیار بزرگ است، بعد از سفر وزیر بهداشت هم این موضوع به صورت جدی مطرح شد و آن (معرفی پیمانکار پروژه) را با مدیرکل راه و شهرسازی استان قطعی کردیم، امیدواریم کارهای عملیاتی برای معرفی پیمانکار و تجهیز کارگاه نیز هر چه سریع تر انجام شود.
رشیدیان تاکید می کند: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به بدهی هایی که در زمینه پروژه های خود دارد، از لحاظ تامین اعتبارات در وضعیت مناسبی قرار ندارد البته دانشگاه علوم پزشکی خیلی خوب عمل کرده و تخت های بیمارستانی نسبت به سال 92 ، 40 درصد افزایش یافته است.
وی می افزاید: بیمارستان 540 تخت خوابی شهرک شهید رجایی مشهد که کلنگ آن به زمین زده شده نیز مثل دیگر بیمارستان ها باید پروژه ساخت آن آغاز شود چرا که این انتظار درستی است ولی دانشگاه علوم پزشکی پروژه های زیادی دارد که درگیر آن است و امیدواریم این پروژه را در کنار دیگر پروژه ها به سرانجام برساند.
پیمانکار پروژه امسال معرفی می شود
استاندار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا امسال عملیات ساخت بیمارستان آغاز می شود یا خیر؟ می گوید: حداقل پیمانکار پروژه  امسال معرفی خواهد شد و پیمانکار باید کارگاه خود را تجهیز کند و اگر به فصل زمستان و سرما هم برخوردیم، تعهد و قرارداد خودش را انجام دهد.
وی می افزاید: ما بحث توسعه تخت های بیمارستانی را در مشهد تعطیل نکردیم، کار بیمارستان شهید هاشمی نژاد به خوبی پیش می رود و امیدواریم این بیمارستان را هم به جای مناسبی برسانیم و از آن بهره برداری کنیم.