مردی که در خدمت ادبیات بود

اکرم انتصاری - خاک سبزوار، زرخیز است. زنده یاد دکتر محمد علوی مقدم، همشهری ابوالفضل بیهقی صاحب تاریخ بیهقی، دکتر علی شریعتی و حمید سبزواری است و این عجیب نیست که او هم نسبتی عمیق با ادبیات فارسی دارد.او زاده 29آبان سال 1311 است .  دوران تحصیلی او با تحصیلات حوزوی همراه شد ودر 20 سالگی، اولین سال تدریس خود را در روستای نامن در 35 کیلومتری غرب سبزوار آغاز کرد.
زنده یاد علوی مقدم در کنار تدریس به تحصیل خود ادامه داد تا جایی که در سال    40 یکی از پنج نفر پذیرفته شده در مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران بود. او پس از اتمام تحصیلات دکترای خود عزم دیار خراسان کرد و به عضویت هیئت علمی دانشگاه فردوسی درآمد و تا مهر سال 82 در دانشکده زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه مشغول تدریس شد. او در همین سال ها به دانشگاه های مصر، اسلام آباد پاکستان، سوریه و حلب رفت تا در آن جا هم دین خود را به زبان و ادبیات فارسی ادا کند. علوی مقدم در سال 82 بازنشسته شد اما بازنشستگی، پایان این مرد نبود. ارادت دکتر محمد علوی مقدم به زادگاهش او را به دانشگاه های سبزوار و از سرگیری تدریس کشاند و به این ترتیب 60 سال از عمر او در تدریس و تحقیق گذشت.
شهباز محسنی یکی از شاگردان دکتر علوی مقدم، در خاطره ای نقل کرده است: «در دوره دانشجویی، اتومبیل رنویی داشتم بعد از کلاس، استاد، متواضعانه افتخار می داد و به دور از هرگونه کبر و غرور، سوار رنوی من می شد و تا خانه اش ایشان را همراهی می کردم. وی تعریف می کرد  که در کودکی، بسیار زود یتیم شد،کار  می کرد و زحمت می کشید اما عطش دانستن  او را  به حوزه کشاند و بعد دانشگاه را هم تجربه کرد. معلم شد و تدریس را از روستاهای سبزوار آغاز کرد تا به دانشگاه رفت.  از خاطرات دوران دانشجویی با  استاد نابغه اش، عبدالحمید بدیع الزمانی کردستانی و دیانت و شخصیت و حافظه و علمش می گفت و از  خاطراتش در ماموریتش به مصر و درک محضر علمای ازهر شریف در آن جا و جلسات امثال عبدالحمید الکشک، عالم و خطیب مشهور در قاهره.»
زنده یاد علوی مقدم در زبان عربی تبحر داشت و در بلاغت صاحب نظر بود. بیش از ۱۱۰ مقاله تحقیقی به فارسی درباره زبان و ادبیات فارسی و اعجاز و بلاغت قرآن از او در ایران و کشورهای عربی و پاکستان به چاپ رسیده است. پنجم مهر ماه چهره ماندگار سال 92 و نویسنده کتاب هایی چون در قلمرو بلاغت، بررسی آیات حج در قرآن مجیدو معانی و بیان، پس از تحمل مدت ها بیماری ریوی در 86 سالگی ، جان به جان آفرین تسلیم کرد و دیروز در سبزوار تشییع و به خاک سپرده شد.