«ابتکار» از وضعیت مصرف مشروبات الکلی در کشور گزارش می‌دهد مشروبات سگیِ سگی!

پویان خوشحال
این جملات را تصور کنید: ماموران نیروی‌انتظامی در کنار چند فرد که به دست‌شان دست‌بند زده‌شده ایستاده‌اند و خبر از کشف و ضبط مشروبات الکلی می‌دهند. مسئولان در محوطه‌ای نظاره‌گر عبور یک لودر از روی مقادیر زیادی مشروبات الکلی هستند.‌ عکس‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی با چیپس، ماست، نوشابه و سایر تنقلات به ثبت رسیده است که مردم در حال مصرف مشروبات الکلی هستند. سه عبارت بالا را در نظر بگیرید، این عبارات به ترتیب مربوط به کشف و ضبط، امحاء و مصرف مشروبات الکی در کشور است. اتفاقی که هرچقدر آن را نادیده بگیریم گویا به ما نزدیک‌تر می‌شود؛ مانند ترسی که در وجودمان رخنه کرده و بالاخره به سراغ‌مان خواهد آمد. حتما متوجه شده‌اید گزارش اجتماعی امروز مربوط به فوت و مسمومیت ده‌ها نفر از هموطنان‌مان به دلیل مصرف مشروبات الکلی در کشور است. اتفاقی که سالیانه بسیاری از هموطنان‌مان را به کام مرگ می‌کشد یا زندگی آن‌ها را اگر به دام اعتیاد نیفتند دچار نقص ایمنی بدن می‌کند.
مشروبات الکلی در ایران به صورت قاچاق عرضه می‌شود. بخش زیادی از این کالاهای قاچاق توسط ماموران نیروی انتظامی کشف می‌شود. حال این که مهر تایید مصرف مشروبات در کشور را گزارش های رسمی مرگ و میرها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی و همچنین تصاویر بسیاری که با جست‌وجویی در شبکه‌های اجتماعی به آن می‌رسیم، می‌زند. این بدان معنا است که بسیاری از این مشروبات از مرز وارد شده یا در داخل تولید می‌شود. در گذشته‌های دورتر ایران یکی از تولیدکنندگان مشروب بود؛ حال اینکه پس از انقلاب اسلامی بساط آن برچیده شد ؛اما شاید تولید زیرزمینی آن همچنان ادامه دارد! پس از این محدودیت‌ها بود که ساخت و تولید مشروبی به نام «عرق سگی» در کشور جان گرفت. نگاهی به تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی و نتیجه‌گیری از این تصاویر نشان می‌دهد که مصرف این نوع از مشروبات در میان ایرانیان (جمع محدودی که تمایل به استفاده از مشروبات را دارند) و به‌خصوص قشر ضعیف‌تر متداول بوده است. همه ما می‌دانیم که مصرف مشروبات الکلی زیان‌آور، اعتیادآور و بر اساس آموزه‌های دین اسلام حرام است. حال اینکه اگر این مشروب به درستی تهیه نشود، به میزان زیادی آسیب‌های خود را نشان می‌دهد. شاید بهتر است در این بین نگاهی به اتفاقی که اخیراً در کشور رخ‌داده است داشته باشیم.‌ 290 نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز راهی بیمارستان شدند و این عدد را باید به 24 نفر فوتی آن افزود. گفتنی است 3 نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار مرگ مغزی شدند! فوتی‌ها مربوط به استان‌های هرمزگان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و البرز می‌شوند. بیشتر فوتی‌ها مربوط به بندرعباس، با 16 نفر فوتی است و به گفته مقامات انتظامی دو فرد (زن و شوهر) که خانه‌شان را به کارگاه تهیه و ساخت مشروبات الکلی تبدیل کرده بودند، دستگیر شدند. گفتنی است کوچکترین اشتباه در تولید این مشروبات آسیب‌های آن را چندبرابر می‌کند و مشکلاتی چون کوری، از کار افتادن کلیه‌ها و ... در انتظار مصرف‌کنندگان است. لازم به ذکر است بیش از 50 نفر از مصرف‌کنندگان چند روز اخیر بندرعباس تا مرحله دیالیز نیز پیش رفتند و هنوز وضعیت آن‌ها مشخص نیست!
مشابه اتفاق اخیر در سال‌های گذشته نیز رخ داده است. براساس اطلاعاتی که موجود است در خرداد ماه سال 92 در شهرستان رفسنجان حدود 350 نفر در اثر مصرف مصرف متانول دچار مسمومیت شدند و 7 نفر نیز در این رابطه جان باختند. اتفاقی دیگری در سایر نقاط کشور نیز رخ داده است و دلیل اصلی مرگ‌ و میرهای ناشی از آن هم ساخت ناصحیح مشروبات دست‌ساز بوده است. استفاده از قرص‌هایی چون ترامادول و همچنین ناوارد بودن افراد تولید‌کننده، باعث شده است که بسیاری از مصرف‌کنند‌گان پس از مصرف دچار مسمومیت شوند که مرگ مغزی، نابینایی و مشکلات کلیه از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. گفتنی است مشروباتی که در کشورمان به صورت قاچاق وارد و یا دست‌ساز تولید می‌شود دارای درصد الکل چندین برابر نسبت به کشورهای دیگر بوده و همین موضوع نیز مزید برعلت شده تا مصرف‌کنند‌گان الکل در کشور دچار اعتیاد به این مایعات الکلی شوند.


شاید از خود بپرسید مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد چه تاثیری بر بدن انسان می‌گذارد که اینگونه فرد را دچار مسمومیت و مرگ می‌کند. ضمن اینکه برخی از پزشکان برای درمان برخی از بیماری‌ها نسخه مصرف مشروبات الکلی را برای بیماران‌شان می‌پیچند، باید گفت که اگر این مشروبات غیر‌استاندارد باشد، مرگ را برای بیماران به همراه خواهد داشت. وحیدی، پزشک عمومی در این باره به «ابتکار» می‌گوید: «مشروبات الکلی دست‌ساز را تا آنجا که می‌شود، نباید مصرف کرد. در ایران اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، بسیاری دست به تولید مشروبات الکلی با خلوص به ظاهر بالا اما تقلبی می‌زنند. همان‌گونه که یک قرص برنج برای مرگ یک انسان کافی است، مقادیر کمی از الکل میتلیک نیز قابلیت کشتن انسان را دارد. این ناخالصی است که در زمان ساخت مشروبات الکلی ایجاد می‌شود.»
وی ادامه می‌دهد: «کسانی که مشروبات الکلی دست‌ساز مصرف کرده‌اند به خوبی می‌داند تهوع یکی از مهمترین عوارض آن است. حال اینکه سردرد و سرگیجه پس از مصرف مشروباتی مانند عرق سگی نیز ناشی از همین ناخالصی‌هایی است که در این مشروبات وجود دارد که اگر کمی بر ناخالصی آن افزوده شود، مرگ را برای مصرف کننده در بر دارد.»
از جمله عوارضی که در مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی دیده می‌شود، نوسان در قندخون بدنشان و نفوذ اسید به خونشان است. وحیدی می‌گوید: «غیراستاندارد بودن مشروب باعث می‌شود که دستگاه داخلی بدن دچار اختلال شود. این اختلال در کلیه‌ها و چشم‌ها بسیار تاثیرگذار است. شاید برای همین است که بسیاری از مصرف‌کنندگان دچار مشکلات کلیوی شده و نیازمند دیالیز می‌شوند؛ دقیقا مانند هموطنان‌مان در اتفاقی که اخیر رخ داد. اگر دقیق‌تر به این از کارافتادگی سیستم بدن نگاه کنیم، باید بگویم که مشروبات غیراستاندارد دقیقاً مانند یک سم عمل می‌کنند. سم وارد خون انسان می‌شود و به مرور عضوهایی که بیشتر تحت تاثیرقرار می‌گیرند را از کار می‌اندازد. ادامه این روند تشنج و سپس بی‌هوش و مرگ فرد را در بر دارد که این اتفاقات بیشتر ناشی از سمی به نام متانول در مشروبات است.»
این پزشک عمومی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات در دراز‌مدت نیز فرد را از پا می‌اندازد، می‌افزاید: «تا اینجا افرادی را بررسی کردیم که پس از مصرف الکل طی چند روز جان خود را از دست می‌دهند. حال این که مشروباتی که به‌گونه‌ای نام استاندارد را بر آن می‌گذارند، نیز در بلند مدت سایر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتما در فیلم ها دیده‌اید که فرد الکلی رفتار نامتعارفی دارد؛ این یکی از عوارض روانی مصرف مشروبات الکلی است. در ایران به واسطه قاچاقی بودن مشروبات هیچ نظارتی بر استاندارد بودن آن نیست در نتیجه مصرف مداوم آن باعث می‌شود که کبد انسان نیز درگیر ماجرا شود و پس از مدتی از کار بیفتد. بالا رفتن چربی خون و فشار خون نیز از دیگر عوارض بلند مدت مصرف مشروبات الکلی غیر استاندارد است.»
گفتنی است بسیاری از مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی پس از مصرف و دچار مسمومیت شدن به دلیل قوانینی که در کشور حاکم است، از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می‌کنند. آن‌ها مسمومیت‌ها را عوارض کوتاه مدت مشروب نوشیده شده دانسته و سعی می‌کنند در منزل خود را درمان کنند. خوب است بدانید براساس قوانینی که در کشور وجود دارد مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی به هر نحوی که آن را مصرف کنند، حتی به صورت تزریق اگرچه موجب مستی نیز نگردد، مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی جرم و مستوجب حد خواهد بود.
براساس آماری که از مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در کشور منتشر شده، 200 هزار نفر دچار مصرف آن‌ هستند. حال این که آمارهای غیر رسمی خبر از چندین برابر بودن مصرف‌کنندگان در کشور را می‌دهد.
سالانه بیش از ده‌ها نفر در کشور به دلیل مصرف مشروبات الکلی غیراستاندار جان خود را از دست می‌دهند. اتفاقی که به دلیل تولید و پخش زیرزمینی آن بخشی از آن از چشم ماموران انتظامی دور می‌ماند.
این در حالی است که با توجه به ورود مخدرها و محرک‌های جدید به کشور در سال‌های اخیر مانند گُل، اسید، ماشروم و ... و استفاده همزمان آن با مشروبات الکلی افراد را دچار ایست قلبی و یا به اصطلاح «اُوردوز» می‌کند‌ که در سال‌های اخیر برخی سلبریتی‌ها نیز به این شکل جان خود را از دست‌ دادند.
مطمئناً در آینده نیز همچون گذشته آماری از دستگیری‌‌های باند‌ها و قاچاقچیان مشروبات الکلی در کشور منتشر خواهد شد؛ تصاویری از لودرهای سوار بر شیشه‌ها و بطری‌های آن را خواهیم دید و همین الان اگر هشتگ‌های درستی را دنبال کنید یکی از هموطنان‌مان تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و در کپشن سلامتی چندین نفر را خواهان است! باید دید آیا این فرآیند همچنان ادامه خواهد داشت و روز دیگری خبری منتشر خواهد شد که ده‌ها نفر از هموطنان‌مان راهی بیمارستان شده، مرده‌اند یا بینایی خود را از دست داده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
پس از انتشار تقریظ آیت‌الله خامنه‌ای به کتاب «فرنگیس» انجام شد محمدصادق جنان صفت سره با ناسره را درهم نکنید آقای رئیس «ابتکار» از وضعیت مصرف مشروبات الکلی در کشور گزارش می‌دهد مشروبات سگیِ سگی! شرط پیش فروش یک خودرو به هر کد ملی هم با اجاره دادن کد ملی جلوی دلالان را نگرفت «ابتکار» از بسته‌های حمایتی برای دهک‌های مختلف جامعه در شرایط جنگ اقتصادی گزارش می‌دهد چرا توصیه به امساک از سوی چهره‌های سیاسی اثرگذاری لازم را ندارد؟ عالیجنابان چندشغله و اشکنه‌خوران لنگ پوش خاطرات زنده تهران؛ از زندگی تا مرگ چنارها دوباره زنده می‌شوند؟ محسنی اژه‌ای خبر داد محکومیت سه نفر به اعدام در پرونده‌های فساد اقتصادی فیلم‌های وحشتناک «مِگ»، «راهبه» و «غارتگر» در گیشه سینمای جهان خوش درخشیدند شورای راهبردی روابط خارجی گزارش داد چشم‌انداز روابط اروپا با آمریکا در دوره ترامپ سردار صفوی: برخی آمریکا را دشمن نمی‌دانند ولی آمریکا واقعا دشمن ملت ایران است