ترامپ: به پادشاه عربستان گفتم بدون ما معلوم نیست چه می‌شوید

رئیس‌جمهور امریکا که در کمپین‌های انتخاباتی خود وعده دوشیدن گاو سعودی را داده بود، این بار با افتخار و غرور هم از گفت‌وگوی تهدید‌آمیز و در عین حال تحقیر کننده‌اش با پادشاه عربستان خبر داد تا بار دیگر اوج حقارت و وابستگی آل‌سعود در برابر امریکا و همین‌طور توقعات واشنگتن از حاکمان ریاض آشکار شود.
دونالد ترامپ، در یک سخنرانی در جمع هوادارانش در ویرجینیای غربی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی گفت: «عربستان سعودی را دوست دارم. امروز گفت‌وگویی طولانی با پادشاه فوق‌العاده‌شان سلمان داشتم. به او گفتم، پادشاه! شما چندین تریلیون پول دارید. بدون ما چه کسی می‌داند [برایتان]چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید نتوانید آن هواپیما‌ها را نگاه دارید. می‌دانید چرا؟ چون به آن‌ها حمله خواهد شد.» رئیس‌جمهور امریکا اضافه کرد: «با ما، آن‌ها کاملاً ایمن هستند، ولی ما چیزی که باید به دست بیاوریم را به دست نمی‌آوریم. ما از ارتش آن‌ها حمایت مالی می‌کنیم. گفتم بگذار یک سؤال بپرسم: چرا ما داریم به ارتش این کشور‌های بسیار ثروتمند کمک مالی ارائه می‌دهیم؟»
ترامپ افزود: ما به ارتش آن‌ها سوبسید می‌دهیم. گفتم بگذار سؤالی بپرسم. چرا ما به ارتش شما سوبسید می‌دهیم. اگر کشوری دچار مشکلات عمیق یا در خطر باشد، مسئله چیز دیگری است، چیز وحشتناکی که می‌تواند چیز زشتی هم باشد و میلیون‌ها نفر کشته شوند. اما وقتی کشور‌های ثروتمندی مانند ژاپن و کره‌جنوبی را دارید چرا ما باید به ارتش سوبسید بدهیم. مشکل این است که هیچ کسی در این باره سؤال نمی‌کند. این در حالی است که تنها در سفر ترامپ به عربستان در سال گذشته توافق بی‌سابقه میان واشنگتن و ریاض به ارزش ۳۱۰ میلیارد دلار با یکدیگر منعقد کردند؛ قرارداد‌هایی که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار آن تنها به بخش نظامی و خرید تسلیحات امریکا توسط ریاض تعلق داشت. همچنین در سفر اخیر «محمد بن سلمان» به واشنگتن نیز قرارداد‌هایی به ارزش میلیارد‌ها دلار میان دو طرف منعقد شد. در این سفر درحالی که ولیعهد سعودی سرمست از امضای توافقنامه‌های کلان با ایالات متحده بود، دونالد ترامپ در اقدامی که در واقع نوعی تحقیر برای عربستان محسوب می‌شود، لیستی از توافقات میلیاردی میان ریاض و واشنگتن را مقابل دوربین‌ها گرفت و خطاب به بن‌سلمان گفت: «این مبالغ برای شما چیزی نیست. ما از شما انتظار خرید‌های بیشتری داریم.»
اصلاحات سعودی مایه نگرانی امریکا


نشریه مشهور امریکایی فارین پالیسی نوشت: برای کسانی که حامی اصلی تلاش‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای اجرای اصلاحات بی‌سابقه بوده‌اند، ماه‌های اخیر مایه نگرانی بوده است. در ماه‌های اخیر به طور مرتب اخبار بدی شنیده شده و اخبار خوب و مثبت به ندرت وجود داشته است. کسانی که تصور می‌کنند اصلاحات عربستان سعودی در قرن ۲۱ به آرامی و بدون شکست پیش خواهد رفت، تنها خودشان را گول می‌زنند. ولی اکنون علائم و نشانه‌های کافی هشدار‌دهنده برای دولت ترامپ وجود دارد تا توجه بیشتری کرده و نسبت به تحولات عربستان سعودی نگران باشد. تازه‌ترین نشانه از مشکلات و چالش‌های مربوط به اصلاحات در عربستان سعودی، اخباری است که ماه گذشته درباره شرکت نفتی آرامکو منتشر شد، این شرکت بزرگ دولتی عربستان که پیش از این قصد داشت بخشی از سهام خود را واگذار کند، ظاهراً اجرای این تصمیم را لغو کرده است. البته خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان سعی کرد نگرانی‌ها را درباره این موضوع برطرف کند. وی در اظهاراتی گفت: دولت ریاض همچنین متعهد به فروش ۵ درصد سهام شرکت آرامکو در زمانی است که خودش انتخاب می‌کند. ولی این اظهارات نتوانست چندان قانع‌کننده باشد. از زمانی که محمد بن سلمان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی تصمیم مربوط به فروش بخشی از سهام شرکت آرامکو را مطرح کرد، ضرب‌الاجل‌ها یکی پس از دیگری از بین رفته است و با اظهارات وزیر نفت عربستان دیگر هیچ ضرب‌الاجلی برای واگذاری سهام این شرکت وجود ندارد. بر اساس اعلام رویترز، ملک سلمان شاه عربستان در ماه رمضان نامه شکایت‌آمیزی را از شاهزاده‌ها، بانکداران و مدیران ارشد آرامکو درباره واگذاری سهام این شرکت دریافت کرده است. مهم‌ترین نگرانی آن‌ها این بوده است که عرضه سهام شرکت آرامکو در یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های سهام جهان مستلزم شفاف‌سازی قرارداد‌ها و مبادلات مالی شرکت خواهد بود و این مسئله می‌تواند موجب فاش شدن فعالیت‌ها و قرارداد‌های غیرقانونی شود که در نهایت نه تنها به ضرر شرکت آرامکو تمام خواهد شد بلکه اعتبار خاندان سعودی را نیز زیر سؤال می‌برد.
عربستان تروریست است، ایران مخالف
روزنامه امریکایی بوستون‌گلوب در تحلیلی از دوگانگی‌های سیاست‌های دولت امریکا در قبال ایران و سعودی نوشت: «در تمام مطالعات جدی در قرن ۲۱ درباره تروریسم جهانی این نتیجه حاصل شده که غالب پول‌های مصرف‌شده برای حمایت از القاعده، طالبان، داعش و سایر گروه‌های تبهکار همفکر آن‌ها از سوی عربستان تأمین می‌شوند.» این روزنامه سپس به نقش شهروندان عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اشاره کرده و نوشته است: «تصادفی نیست که اسامه بن‌لادن [سرکرده معدوم القاعده]و اکثر هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تبعه عربستان بودند. هیچ کشور دیگری، حتی پاکستان به اندازه عربستان سعودی، به طور بی‌وقفه از تروریسم حمایت نکرده است.» بوستون‌گلوب افزود: «تن‌ها راهی که می‌توان ایران را یک کشور تروریستی قلمداد کرد این است که تروریسم را به عنوان مخالفت با قدرت امریکا تعریف کنیم. این تنها گناه ایران است.»