قیمت ارز قطعاً کاهش می‌یابد

در شرایطی که وزرای اقتصادی دولت درخصوص نوسانات نرخ ارز سکوت کرده‌اند، رئیس دفتر رئیس‌جمهور مدعی کاهش نرخ ارز ظرف دو ماه آینده شد. این در حالیست که کارشناسان اقتصادی این اظهارات واعظی را غیر‌منطقی می‌دانند و معتقدند: این وعده‌ها بیشتر شبیه شعار‌هایی است که در این مدت مسئولان دولتی داده‌اند.   در شش ماه گذشته نوسان‌های قیمتی شدید در عرصه اقتصادی کشور به وقوع پیوسته و از سوی دولت وعده‌هایی داده شده که نه‌تن‌ها محقق نشده، بلکه قیمت‌ها چندین برابر گران شده و مردم نسبت به آینده‌شان اطمینان خاطر ندارند. روزانه اخبار متعددی از نوسانات قیمت ارز و سکه و حتی سیب‌زمینی و گوجه‌ای که تا دیروز ارزش چندان زیادی نداشتند، شنیده می‌شود که موجب افزایش تقاضای کاذب برای کالا‌ها و اجناس می‌شود. حال در چنین شرایطی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته و اطمینان می‌دهد که با توجه به اقدامات دولت تا دو ماه آینده نرخ ارز کاهش می‌یابد و در مقابل هم از مردم درخواست می‌کند که به اندازه نیاز خود کالا بخرند، زیرا اجناس مورد‌نیاز مردم به اندازه کافی تهیه شده است.
محمود واعظی می‌گوید: دولت دنبال پایین آمدن قیمت ارز است و قیمت فعلی ارز به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست. با سازوکار‌هایی که دولت طراحی می‌کند، قیمت ارز قطعاً پایین می‌آید.
وی با بیان اینکه ریشه مشکلات امروز کشور فقط یک عامل نیست، می‌افزاید: همین دولت تا چند ماه قبل ثبات اقتصادی ایجاد کرد. دولت هم تغییر رویه نداد و سیاست خود را پیش برد. آنچه موجب مشکلات شد، فشار از خارج بود. این فشار باید در داخل مدیریت می‌شد. ما باید به سرعت خود را آماده کنیم که عکس‌العمل مناسبی نسبت به فشار‌های بیرونی نشان دهیم. فشار‌های خارجی، اقتصادی، سیاسی و جنگ روانی و تبلیغاتی بود.
دولت باید بهتر عمل می‌کرد


وی اظهار می‌دارد: دولت باید آمادگی کامل را به وجود آورد که به مقابله با جنگ اقتصادی برود. ما باید تلاش کنیم که نقاط ضعف را جبران کنیم. ما کاستی‌هایی داریم که باید آن‌ها را برطرف کنیم. باید بهتر عمل می‌کردیم. تولید‌کننده بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی هم باید خود را با شرایط جنگ اقتصادی وفق دهند. تولید باید به موقع عرضه شود و به بهانه مصرف و ولع برای خرید، اجناس نباید گران شود. مردم هم باید رفتار معقولی از خود نشان دهند. البته رفتار مردم معقول است، ولی برخی رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند مثلاً در شرایط گرانی ارز آوردن ارز به بازار بهتر است یا خرید آن؟
واعظی می‌افزاید: نیاز کشور به کالا سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، اما اگر هر فردی بر‌اساس جنگ روانی سه برابر نیاز خود خرید کند نیاز کشور به کالا‌ها سه برابر افزایش می‌یابد. وی می‌گوید: مردم نگران کالا‌های اساسی خود نباشند، زیرا به اندازه کافی واردات داشته و ذخیره‌سازی کرده‌ایم و اولویت دولت تأمین سفره مردم و نیاز‌های دارویی آنان است. واعظی با بیان اینکه ریشه نوسانات نرخ ارز پیچیده‌تر از آن است که به مسائل اقتصادی، سیاسی، روانی، داخلی یا خارجی ربط دهیم، اظهار می‌کند: دولت هیچ تغییر رویه‌ای را در سیاست‌های خود در چند ماه اخیر نداشته و همان دولتی است که از سال ۹۲ در اقتصاد کشور ثبات ایجاد کرد و تورم را کاهش داد.
واعظی با بیان اینکه اکنون عربستان، امارات و امریکا بازار‌هایی در سلیمانیه، هرات و دوبی برای ارز ایجاد کرده‌اند و آن را بالا می‌برند، می‌افزاید: بازار ایران نیز از آن‌ها تبعیت می‌کند. وی می‌گوید: این در حالیست که دولت حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی و حدود ۲۵ میلیارد دلار از طریق سامانه نیما برای واردات نیازمندی‌های کشور اختصاص داده است و تنها یک درصد ارز در بازار کوچه و پس کوچه مبادله می‌شود. واعظی اظهار می‌دارد: این یک درصد نه تعیین‌کننده قیمت محصولات و نه نشان‌دهنده اقتصاد کشور است.
یک شبه نمی‌توان وزیرجدید انتخاب کرد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت از مشکلات مردم آگاهی دارد و دنبال راه‌حل برای آنهاست، تأ‌کید می‌کند: وزیر کار و اقتصاد استیضاح شدند، اما اکنون وضع بهتر شده است؟ دولت دنبال آن بود وزیری را انتخاب کند که بهتر از قبل باشد. روی آن مطالعه می‌کرد، اما مجلس، وزرا را استیضاح کرد. به هر حال انتخاب وزرای جدید در حال بررسی است و یک شبه نمی‌توان وزیر جدید انتخاب کرد. رئیس‌جمهور هم در حال مطالعه و مشورت گرفتن برای انتخاب وزراست. اخیراً هم رئیس مجلس با رئیس‌جمهور جلسه داشت که اگر مجلس قصد دارد رأی به تشکیل وزارت بازرگانی بدهد، دولت فعلاً وزیر انتخاب نکند، در غیر این صورت وزرای استیضاح شده در دو سه هفته آینده انتخاب می‌شوند.
وی می‌افزاید: دولت ۲۰ درصد بیشتر از نیاز کشور کالا خریداری می‌کند، ولی نه اینکه سه، چهار برابر نیاز کشور کالا تهیه شود. ما در دوران گذار قرار داریم. یکی، دو ماه دیگر شرایط عادی می‌شود. مردم نگران نباشند. ما کالا به اندازه کافی خرید کرده‌ایم. اولویت اول دولت هم سفره مردم، ارزاق و داروست. ما با همکاری هم می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.
دکتر بخشی: تجربه ۶ ماه گذشته تلخ بود
دکتر‌محمد علی بخشی، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است که وعده کاهش قیمت ارز بیشتر شبیه شعار‌هایی است که اغلب غلط از آب درمی‌آید. وی در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید: شاید اگر این اظهارات از زبان وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی شنیده می‌شد، راحت‌تر می‌شد باورش کرد. وی به تصمیم جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره می‌کند و می‌گوید: منظور واعظی از اقدامات دولت، اختیارات جدید همتی برای پایین‌کشیدن نرخ ارز است که آنقدر این تصمیم دیر هنگام است که بعید به نظر می‌رسد باعث کاهش قیمت ارز شود؛ البته شاید روند افزایش آن را کند یا متوقف کند.
این استاد دانشگاه به تقاضای کاذب مردم در خرید ارز و سکه و حتی اقلام خوراکی و مصرفی اشاره می‌کند و می‌افزاید: مردم از آینده خود ناامیدند و برخی به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های‌شان هستند؛ از‌این‌رو تقاضا چندین برابر افزایش یافته است. شاید اگر وعده‌های مسئولان و رئیس‌جمهور در شش ماه گذشته تحقق می‌یافت، این تنش‌ها و افزایش تقاضا کاهش می‌یافت، اما تجربه شش ماه گذشته خیلی تلخ بود.