الحاق ایران به FATF نرخ ارز را افزایش می دهد


حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پیرامون لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) اظهار داشت: واقعیت این است که الحاق به این کنوانسیون به نفع مردم ما نیست و با پیوستن به این کنوانسیون، قطعا فشار بر ملت بیشتر از آنچه اکنون هست، خواهد شد.
وی افزود: پیوستن به کنوانسیون TF نیز اثر خاصی بر معاملات بانکی ما نخواهد گذاشت. از سوی دیگر هزینه‌های پیوستن به این کنوانسیون برای ما بیشتر است و برخلاف قانون و منافع کشور، متاسفانه آقای طیب نیا به خارجی‌ها تعهد داد که ما برنامه اقدام FATF را اجرا کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: ما تا به امروز 32 بند از 41 بند برنامه اقدام FATF را عملیاتی کرده‌ایم که بیش از 80 درصد مفادش محسوب می‌شود، لذا مسئولان بفرمایند که براساس اجرای این تعهدات، چقدر قیمت دلار کاهش یافته است؟
حاجی دلیگانی ادامه داد: در برجام هم با همین استدلال‌ها تلاش می‌کردند، در افکار عمومی جا بیندازند که امضا آن به سود کشور


است. مردم یکبار حرف برخی را قبول کردند که با مذاکره مشکلات حل می‌شود و پیوستن به برجام تحریم‌ها را از بین می‌برد، این دفعه دیگر این حرف‌ها را قبول نمی‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آثار اجرای برنامه اقدام FATF بر قیمت ارز گفت: آنچه واقعیت دارد، این است که با پیوستن به این کنوانسیون نرخ دلار و ارزهای دیگر خارجی افزایش هم پیدا می‌کند، زیرا پس از آن اهرم فشار در اختیار خارجی‌ها خواهد بود و در مسیر اهداف خود از آن استفاده می‌کنند.
حاجی دلیگانی بیان کرد: این لایحه باید از دستور خارج شود و بهترین راه آن هم این است که دولت خود این لایحه را پس بگیرد تا باعث درج خیانتش به کشور در تاریخ نشود.
با گران کردن دلار می‌خواهند FATF را
 به نظام تحمیل کنند
در همین راستا، محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، FATF را جام زهری از سوی دولت دانست و گفت: دولت با گران کردن دلار، مجلس و نظام را تحت فشار قرار می‌دهد برای پذیرش تصمیماتی که باب میل ما نیست.
وی در مصاحبه با رادیو با انتقاد از عملکرد دولت گفت: در این شرایط بازار در انحصار کامل است و دولت قیمت دلار را انحصاری تعیین
می‌کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دوستان کاری کردند که جام زهر FATF را بنوشیم. بحث اینست که دولت قیمت دلار را بالا می‌برد و نباید با تحلیل‌های مختلف مردم را سردرگم کنیم.
به گفته حسن‌نژاد، دولت با گران کردن دلار، مجلس و نظام را تحت فشار قرار می‌دهد برای پذیرش تصمیماتی که باب میل ما نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ وی اضافه کرد: بی‌تدبیری و بر هم زدن اقتصاد در دولت بیداد می‌کند و ما هم نمی‌دانیم این اقدامات با چه هدفی صورت می‌گیرد.
فایننشال تایمز: ایران با تصویب FATF‌
از اقتصاد مقاومتی دور می‌شود
در همین راستا، نشریه انگلیسی فایننشال تایمز با ‌اشاره به تلاش‌ها برای تصویب مقررات FATF‌ در ایران این اقدام را حرکتی در جهت دور شدن از اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: ایران به پذیرش مقررات گروه ویژه اقدام مالی FATF نزدیک‌تر می‌شود. در همین حین مقامات تلاش می‌کنند در مواجهه با اعمال تحریم‌های آمریکا، کانال‌های بانکی را برای صادرات نفت باز کنند.
رئیس‌جمهور حسن روحانی سعی در اصلاح سیستم‌های مالی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم دارد تا از توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF تبعیت کند. مقر این سازمان در پاریس است.تبعیت از قوانین جهانی حرکتی قابل توجه از سوی ایران در جهت دور شدن از اقتصاد مقاومتی است. آیت ا... خامنه‌ای رهبر ایران مفهوم «اقتصاد مقاومتی» را برای کاهش وابستگی تهران به تجارت خارجی و ارتقای تولید داخلی ایجاد کرد.