عربستان از تروریسم حمایت می‌کند آمریکا تهران را متهم می‌کند


حمایت آل‌سعود از تروریست‌های تکفیری مسئله‌ای نیست که جز سعودی‌ها، کسی در آن اختلاف نظر داشته باشد. اما لابی‌گری سعودی‌ها در غرب باعث شده تا بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌ها چشم خود را بر این واقعیت ببندند. دولت آمریکا نیز برای دلارهای نفتی آل‌سعود هم که شده، با فرافکنی و حمایت از ریاض، تهران را حامی تروریسم معرفی می‌کند. اما تشدید حمایت‌های ریاض از تروریست‌ها باعث شده تا حتی دلارهای سعودی نیز نتوانند مانع از واکنش بخشی تز رسانه‌های غربی به حمایت‌های عربستان از تروریستم شوند.
یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی از دوگانگی‌های سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و سعودی انتقاد و خاطرنشان کرده هیچ کشوری مستمرتر از ریاض، حامی تروریسم نبوده است. به گزارش فارس روزنامه «بوستون‌گلوب » نوشته: «در تمام مطالعات جدی در قرن ۲۱ درباره تروریسم جهانی این نتیجه حاصل شده که غالب پول‌های مصرف‌شده برای حمایت از القاعده، طالبان، داعش و سایر گروه‌های تبهکار هم ‌فکر آنها توسط عربستان تأمین می‌شوند.»
این روزنامه سپس به نقش سعودی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱‌ اشاره کرده و می‌نویسد: «تصادفی نیست که اسامه بن لادن (سرکرده معدوم القاعده) و اکثر هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تبعه عربستان بودند. هیچ کشور دیگری، حتی پاکستان به اندازه عربستان، به طور بی‌وقفه از تروریسم حمایت نکرده است.
از میان ۱۹ فرد دخیل در هواپیماربایی و انجام حملات تروریستی در آمریکا در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، پانزده نفر شهروند عربستان بودند. هیئت حاکمه آمریکا معمولاً سوابق عربستان در تأمین تروریسم را نادیده گرفته و در مقابل، بدون ارائه مستنداتی، تهران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. تنها راهی که می‌توان ایران را یک کشور تروریستی قلمداد کرد این است که تروریسم را به عنوان مخالفت با قدرت آمریکا تعریف کنیم. این تنها گناه ایران است.»