راوی و نویسنده «فرنگیس» با رهبر انقلاب دیدار کردند


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ظهر دیروز و پس از برگزاری مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که در آن تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد، خانم‌ها فرنگیس حیدرپور (راوی کتاب) و مهناز فتاحی (نویسنده‌ کتاب) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
روز گذشته طی مراسمی، ضمن رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» از راوی این کتاب تجلیل شد. این مراسم با عنوان هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، مرتضی سرهنگی و جمعی از نویسندگان دفاع مقدس در مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.
متن یادداشت رهبر انقلاب بر این کتاب -که روایتی است از مقاومت بانوی روستایی مرزنشین کُرد کرمانشاهی در مقابل حملات رژیم متجاوز بعثی- به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم


بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ استوار و پُرقدرت و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.
96/11/21
در ادامه مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، از فرنگیس حیدرپور تجلیل شد و حاضران به بیان نظرات خود درباره کتاب «فرنگیس» پرداختند.
 معصومه آباد، نویسنده دفاع مقدس گفت: گورسفید روستایی دورافتاده در نقطه صفر مرزی است که امروز با وجود حیدرپور می‌تواند اسطوره‌ باشد؛ روستایی که از هر خانواده شهید داده‌اند.
مرتضی سرهنگی، نویسنده و مدیر سابق دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نیز در این نشست گفت: در جنگ‌های دفاعی همه سرباز می‌شوند. کسی پیر و جوان و زن و مرد نیست و همه سرباز می‌شوند. خانم فرنگیس حیدرپور که با تبر، نیروی دریایی با ناوگان و خلبان با هواپیما سرباز شدند.
وی افزود: ادبیات جنگی تا به روستاها نرود اصالت خود را به دست نمی‌آورد، بسیاری از فرماندهان ما در روستاها هستند و کسی آنها را نمی‌شناسد در حالی که بسیار فداکاری کردند همه ما در جنگ‌های دفاعی سرباز می‌شویم اما از یک ملتیم.
 معصومه سپهری نویسنده دو کتاب «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» نیز در این برنامه گفت: مطمئنا فرنگیس ترجمه خواهد شد و از آن فیلم‌هایی ساخته می‌شود، اما خواهش می‌کنم با روش‌های درست و احترام به حقوق مادی و معنوی راوی و نویسنده این کارها انجام شود.
همچنین در این برنامه بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «دختر شینا» یادداشتی را درباره شهدا قرائت کرد.
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از این برنامه بخش‌هایی از سروده جمعی از شاعران برای فرنگیس را خواند.
مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس نیز گفت: قلم من و تبر فرنگیس یکی است؛اگر روزگاری فرنگیس ١٨ ساله موفق به کشتن بعثی‌ها شد امروز قلم من همان رسالت را دارد.
وی با درخواست از تاسیس انجمنی از بانوان فعال در عرصه دفاع مقدس گفت: ما شاید دور از هم باشیم، اما قلب‌های نزدیکی داریم. دوست دارم انجمن بانوان داشته باشیم تا دست در دست هم پرتوان قدم برداریم و تنهایی‌های زنانه را احساس نکنیم. این کتاب را به همه سربازان تقدیم می‌کنم؛ چرا که ما هم بخشی از سربازان وطن هستیم.
فرنگیس حیدرپور، راوی کتاب «فرنگیس» هم در این مراسم به شرح ماجرای به هلاکت رساندن متجاوزان بعثی پرداخت و گفت: از تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب بسیار خوشحالم و از نویسنده کتاب هم تشکر می‌کنم.