بانک مرکزی اسامی دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی را منتشر کرد


بانک مرکزی در راستای شفاف سازی و اطلاع‌رسانی عمومی لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را منتشر کرد.
لیست منشر شده شامل دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی در بازه زمانی 21 فروردین ماه تا 7 مهرماه است. گفتنی است این فهرست حاوی اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی است که از طریق سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند.
هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود از روز شنبه هفته جاری لیست دریافت کنندگان ارز اطلاع رسانی خواهد شد. لازم به ذکر است لیست مذکور از این پس نیز، بروز‌رسانی خواهد شد.
تفویض اختیار لازم به بانک مرکزی


دیروز همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت مدیریت بازار ارز را بررسی و تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد.
طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بعد از گرانی‌های بی‌سابقه در بازار ارز سرانجام دولت دست به کار شد و در جلسه‌ای با حضور رؤسای سه قوه تصمیم گرفت تا با سیاست‌های جدید گامی در راستای کاهش قیمت‌ها و بازگشت ثبات به بازار ارز بردارد.
تصمیم مهمی که از این جلسه بیرون آمده این است که بانک مرکزی اختیار لازم را برای دخالت در بازار ارز دارد و می‌تواند از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها با قیمتی که در آینده اعلام می‌شود، در بازار ارز مداخله کند.
به‌موجب این سیاستهای ارزی که در جلسه صبح شنبه این شورا تصویب گردید، کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند ظرف سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند و یا به‌ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. صادرکنندگانی که در چارچوب دستورالعمل مربوطه عمل کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق و تسهیلات صادراتی خواهند شد.
در این جلسه همچنین اختیارات لازم به رئیس‌کل بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز داده شد، بر این مبنا، بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله خواهد کرد و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به‌نحو مقتضی اطلاع‌رسانی
خواهد کرد.
طبق یکی دیگر از مصوبات این جلسه، هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می‌تواند به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور نماید.