ماهاتیر محمد: سازمان ملل نیازبه اصلاح دارد

نخست وزیر مالزی دراجلاس مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنرانی بااشاره به آشوب‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان به ویژه تروریسم حمایت شده اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، کشتار مسلمانان روهینگیا، سدهای تجاری علیه کشورهای فقیر،بی عدالتی و بی‌مسئولیتی قدرتهای جهانی گلایه کرد و با پیشنهادهای مشخص خواستار اصلاحات اساسی در سازمان ملل شد.
به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد که روز جمعه پس از 15 سال دوباره در سازمان ملل سخن می‌گفت با انتقاد از وضعیت سرکوب مسلمانان در میانمار گفت: در راخین میانمار، مسلمانان کشته شده‌اند، خانه هایشان آتش زده شد و یک میلیون نفر فرار کرده و مجبور به پناهندگی شدند، بسیاری هنگام فرار در دریاهای آزاد غرق شدند با این حال مقامات میانمار از جمله یک برنده جایزه صلح نوبل انکار می‌کنند که این اتفاق می‌افتد. من به عدم دخالت در امور داخلی ملل اعتقاد دارم. اما آیا جهان شاهد قتل عام‌هایی است که هیچ اقدامی در قبال آن نمی‌شود؟ کشورها مستقل هستند اما آیا این بدان معنی است که آنها حق قتل عام مردم خود را دارند، چرا که مستقل هستند؟
وی درعین حال به ضرورت ایجاد اصلاحات در سازمان ملل تاکید کرد: پنج کشور بر پایه پیروزی‌های 70 سال پیش خود نمی‌توانند ادعا کنند که حق دارند جهان را به جبران آن برای همیشه توسط خود نگه دارند. وقتی آنها دموکراسی را در این سازمان انکار می‌کنند، نمی‌توانند در مقیاس بالا موعظه‌های اخلاقی برای دموکراسی و تغییر رژیم‌ها در کشورهای جهان را مطرح کنند.
ماهاتیر محمد برای اصلاح سازمان ملل پیشنهاد داد: حق وتو نباید صرفا متعلق به یک عضو دائم شورای امنیت باشد بلکه این حق در امور باید حداقل متعلق به دو قدرت عضو دائم با حمایت سه عضو غیردائم شورای امنیت باشد.


ماهاتیر محمد افزود: رای گیری و تصمیم‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل نیز باید به روش اکثریت ساده بازگردد.
وی تاکید کرد معتقدم جهان بدون سازمان ملل وضعیت فاجعه باری خواهد داشت و نیاز است همه ما با بودجه کافی آن را حفظ کنیم و هیچ کشوری نباید این سازمان را با پرداخت نکردن بودجه تهدید کند.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات غیرنفتی ایران از 23 میلیارد دلار گذشت در جلسه شورای عالی هماهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ واردات ارز به صورت اسکناس به هر میزان آزاد است با هدف اجرای دولت الکترونیک؛ سامانه‌های جامع تجارت کشور رونمایی شد مدیرعامل ذوب آهن اصفهان: اولین محموله تیرآهن H30 ذوب آهن اصفهان به خریدار تحویل داده شد جریان سازی برای ظهور بابک زنجانی‌های جدید در انتظار کارآمدی و چابکی بیشتر دولت در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت دفاع تمام قد آلمان، چین و روسیه از اجرایی شدن برجام وزیرراه و شهرسازی: تردید در الحاق به FATF سبب تاثیر منفی در بازار شده است وزیر آموزش و پرورش: امسال 10 تا 11 درس پایه دوازدهم در هر رشته به صورت نهایی برگزار خواهد شد پاسخ ایران به اتهامات اخیر وزیر امور خارجه عربستان 16 کتاب در مرحله نهایی «جایزه قیصر امین‌پور» سامانه آتش‌نشانی هوایی در شاهین شهر رونمایی شد رسانه روسی فاش کرد: عربستان بواسطه آذربایجان از اسرائیل سلاح خریداری می‌کند ماهاتیر محمد: سازمان ملل نیازبه اصلاح دارد سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبر داد نشست غیرعلنی مجلس در مورد مسائل اقتصادی امروز و در مورد حادثه تروریستی اهواز سه شنبه برگزار می‌شود عضو هیات رئیسه مجلس: مشکل کامیون‌داران با قید فوریت رسیدگی می‌شود ابراز تاسف سخنگوی وزارت خارجه در پی وقوع زلزله و سونامی مهیب در اندونزی