با هدف اجرای دولت الکترونیک؛ سامانه‌های جامع تجارت کشور رونمایی شد

سامانه جامع تجارت ایران روز شنبه با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت معدن و تجارت و «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
این سامانه‌ها شامل سامانه جامع تجارت، سامانه شناسه کالا، سامانه یکپارچه انبارها و مراکز نگهداری کالا و سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری بازرگانان، همچنین زیرساخت اعتباری خوشه تجارت است.
در این آیین که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، «بهنام امیری» معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سامانه‌هایی که امروز رونمایی شدند 2 هدف تسهیل فرایندهای تجارت کشور برای تجار و بازرگانان و کنترل‌های سیستمی به منظور مبارزه با قاچاق مدیریت کالاهای استراتژیک و حتی مبارزه با فساد سیستمی را دنبال می‌کنند.
به گفته وی، سامانه جامع تجارت با ایجاد یکپارچگی و هماهنگی الکترونیکی بین دستگاه‌های دخیل در فرآیند تجارت خارجی و داخلی منجر به ارتقای تعامل پذیری دستگاه‌ها و یکپارچگی اطلاعات تجاری کشور می‌شود و با بلوغ این سامانه انتظار می‌رود، سرعت، سهولت و شفافیت در امور تجاری کشور محقق شود.


سامانه جامع تجارت صف ثبت سفارش کالا را به حداقل می‌رساند
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: با رونمایی از سامانه‌های جامع تجارت، انبارها و مراکز نگهداری کالا، صف‌های تشکیل شده در وزارتخانه برای ثبت سفارش کالاها به حداقل می‌رسد.
«محمد شریعتمداری» افزود: با عملیاتی شدن کامل سامانه ضوابط کالایی تا پایان ماه جاری، بازرگانان می‌توانند به طور کاملاً شفاف به فعالیت بپردازند.
شریعتمداری به حجم بالای کار در وزارت صنعت اشاره کرد که روزانه در آن چند صد کارت بازرگانی صادر شده، بیش از 2 هزار ثبت سفارش کالا انجام می‌شود و بیش از هزار اعلامیه تامین ارز همچنین سه هزار و 500 پروانه صنفی، صدهزار بار نامه و هزاران بیمه‌نامه و قبض انبار صادر می‌شود.
وی گفت: در این شرایط اگر به امکانات لازم دسترسی نداشته باشیم بازار شعار داغ می‌شود و آنگاه نمی‌توانیم پیشگیری و درمان داشته باشیم.
شریعتمداری یادآور شد: بررسی شاخص‌های جهانی حاکیست که در شاخص سهولت کسب و کار رتبه 124 از بین 190 کشور جهان، در شاخص مبارزه با فساد رتبه 130 در بین 180 کشور و در شاخص تجارت فرامرزی از رتبه پایین 166 برخورداریم که به هیچ عنوان راضی‌کننده نیست.
وی گفت: پایه‌گذاری سامانه جامع تجارت در حقیقت از گذشته دور و زمان صدور فرمان رهبری در خصوص ثروت‌های بادآورده در حدود سال‌های 75 و 76 آغاز شد و در زمینه شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی گام‌هایی برداشته شد.
شریعتمداری گفت: این کار عظیم با وجود همه اختلافات درون و برون سازمانی که بسیاری از اختلافات نیز ناشی از واگذاری اختیار ازسوی قانونگذار به دستگاه مختلف است، به انجام رسیده است.
وی تاکید کرد: امروز باید یک بازنگری و بازآرایی درخصوص همه قوانین دولت الکترونیک داشته باشیم تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: سامانه جامع تجارت به صورت سیستمی به 40 دستگاه مرتبط است که گامی بزرگ در جهت فعالیت شفافیت اقتصادی است و در ادامه مسیر با الکترونیکی کردن باقیمانده اسناد و انجام آسیب شناسی تلاش می‌کنیم تا مجوز‌های زائد را به صفر برسانیم.
وی گفت: انجام این مهم در حوزه بین‌المللی نیز می‌تواند ما را با الگوهای جهانی هماهنگ سازد تا با زبان مشترکی با جهان صحبت کنیم.
شریعتمداری خواستار آن شد که همه دستگاههای دست اندرکار با انجام نظارت بیرونی مناسب، مسئولیت فعالیت خود را بر عهده بگیرند و بدنه‌ای قوی برای نظارت بر فعالیت‌ها و انجام هماهنگی بین نهادها ایجاد شود تا سرعت کار افزایش یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه آیین رونمایی از سامانه‌های جامع تجارت، انبارها و مراکز نگهداری کالا در واکنش به خبر مربوط به استعفایش از این وزارتخانه که هفته گذشته منتشر شد، گفت: استعفا نکرده ام.«محمد شریعتمداری» در جمع خبرنگاران به گفتن همین یک جمله بسنده کرد.
وی همچنین درباره اقدام‌های انجام شده برای تنظیم بازار تایر خودرو اظهار داشت: علاوه بر 200 میلیون دلاری که مقرر شده در مهرماه ازسوی بانک مرکزی برای واردات لاستیک اختصاص یابد، ماهانه 80 میلیون دلار در اختیار واردکنندگان مجاز لاستیک قرار می‌گیرد.
شریعتمداری درخصوص رفع مشکل کامیونداران افزود: در این زمینه همکاری بسیار خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده و ارتباطات خوبی با انجمن‌های مربوطه گرفته شده است.
به گفته این مقام مسئول، در 6 ماه نخست امسال 520 هزار حلقه لاستیک در داخل تولید شد که بخشی از آن برای رفع نیاز خودروسازان در اختیار قرار گرفت و بقیه آن نیز در یک شبکه منظم با همکاری سازمان راهداری در اختیار مراکز مختلف توزیع لاستیک قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: البته این میزان تولید کافی نبود و با توجه به اجرایی شدن سیاست‌های ارزی از ابتدای امسال، گشایش اعتبار اسنادی برخی واردکنندگان اصلی با معطلی‌هایی در تامین ارز مواجه شد.
«با برگزاری جلساتی در این خصوص، مقرر شد با تسهیل بیشتری این ارز در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد.»
شریعتمداری یادآور شد: در گذشته بخشی از واردات لاستیک به کشور از طریق بازارچه‌های مرزی، تعاونی‌های مرزنشینان و همچنین رانندگان ترانزیت به صورت غیر تجاری و کالای همراه انجام می‌شد، اما با افزایش نرخ ارز صرفه اقتصادی این شیوه کاهش یافت و بر این اساس عرضه و تقاضای لاستیک از محل واردات غیرتجاری لطمه دید.
وی ادامه داد: میزان ارز مورد نیاز برای واردات لاستیک سنگین نیز در همسنجی با پارسال با افزایش بیش از 2 برابری، از 300 میلیون به بیش از 700 میلیون دلار رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت حدود 120 هزار حلقه‌ای لاستیک سنگین موجود در شبکه توزیع یعنی گمرکات و کالاهای متروکه سازمان اموال تملیکی، در اختیار واحدهای توزیعی سازمان راهداری کل کشور قرار گرفت و در تلاشیم مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم.
توزیع کالاهای احتکار شده مجوز خاص می‌خواهد
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت نیز گفت: توزیع و عرضه کالاهای احتکاری کشف شده مجوز خاص نیاز دارد که درخواست آن به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده است.
«حسن یونس سینکی» در حاشیه این مراسم در خصوص زمان توزیع کالاهای احتکاری کشف شده افزود: انتظار می‌رود این درخواست در جلسه سران قوا مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود.
وی ادامه داد: پس از این جلسه قرار است تنها و تنها مرجع اعلام احتکار کالا در کشور سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان باشد و با نظر وزارت صنعت معدن و تجارت در کوتاهترین زمان نسبت به قیمت‌گذاری و توزیع آنها اقدام شود.
سینکی گفت: از نظر اقتصادی هر تجمع کالایی به معنای احتکار نیست بلکه برخی از آنها در جریان طبیعی تامین کالا، نگهداری و انبار می‌شوند.
وی ادامه داد: فهرست کالاهای احتکار شده و انبارهای آنها مشخص شده است، اما آماری دقیق از آنها در اختیار ندارم.
معاون وزیر صنعت تاکید کرد: طبق ابلاغیه هفته گذشته وزارت صنعت، اگر کالاهای موجود در انبار در سامانه جامع انبارها ثبت نشده باشد، به عنوان کالای احتکاری ضبط خواهد شد.
این مقام مسئول یادآور شد: مکانیسم توزیع کالاهای احتکاری در چارچوب شبکه‌های امروز خواهد بود، اگر کالا خاص باشد برای توزیع آن تصمیم خاص گرفته خواهد شد و اگر عام باشد در شبکه عمومی نظام توزیع عرضه می‌شود.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت اضافه کرد: کالاها در روند قیمت‌گذاری به سه دسته تقسیم می‌شود؛ نخستین آنها 25 قلم کالای اساسی است. کالای اساسی در سازمان حمایت بررسی می‌شوند و قیمت پیشنهادی باید در ستاد تنظیم بازار تایید شود و براساس تصمیم این ستاد کالاها نرخ‌گذاری خواهند شد.
وی بیان داشت: کالاهای موسوم به گروه 2 نیز براساس ضوابط و شرایط قیمت‌گذاری که توسط سازمان حمایت در هیات تعیین و تثبیت قیمتها تفکیک شده‌اند، باید به تایید وزیر صنعت برسند تا به واحدهای تولیدی و عرضه‌کننده ابلاغ شود.
سینکی اضافه کرد: پس از آن واحدها خودشان براساس ضوابط ابلاغی باید کالاها را قیمت‌گذاری و این نرخ‌ها را به سازمان حمایت اعلام کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در دسته سوم کالاها، این اختیار داده شده تا پس از تایید اتاق‌های اصناف قیمت‌گذاری و عرضه شوند که کالاهای کم مصرف و غیر اساسی را شامل می‌شوند.
وی تاکید کرد: انتظار می‌رود کالاها بر پایه قیمت‌هایی که روی آنها درج شده، عرضه شوند و در غیر این صورت به عنوان گرانفروشی تلقی خواهند شد.
معاون وزیر صنعت گفت: امسال هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان نداشتیم و کماکان قیمت‌های پیشین مصوبه ابلاغی است و در صورت فروش نان با قیمت بالاتر نانوایان متخلف شناخته می‌شوند.
این مسئول همچنین در خصوص قیمت انواع لبنیات گفت: مقرر شد کارگروهی تخصصی برای آن تشکیل شود؛ تاکنون افزایش قیمتی در این زمینه نداشتیم اما صنایع لبنی مدعی هستند دامداران شیر به اندازه کافی عرضه نکردند که این موضوع در ستاد تنظیم بازار در دست بررسی است.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات غیرنفتی ایران از 23 میلیارد دلار گذشت در جلسه شورای عالی هماهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ واردات ارز به صورت اسکناس به هر میزان آزاد است با هدف اجرای دولت الکترونیک؛ سامانه‌های جامع تجارت کشور رونمایی شد مدیرعامل ذوب آهن اصفهان: اولین محموله تیرآهن H30 ذوب آهن اصفهان به خریدار تحویل داده شد جریان سازی برای ظهور بابک زنجانی‌های جدید در انتظار کارآمدی و چابکی بیشتر دولت در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت دفاع تمام قد آلمان، چین و روسیه از اجرایی شدن برجام وزیرراه و شهرسازی: تردید در الحاق به FATF سبب تاثیر منفی در بازار شده است وزیر آموزش و پرورش: امسال 10 تا 11 درس پایه دوازدهم در هر رشته به صورت نهایی برگزار خواهد شد پاسخ ایران به اتهامات اخیر وزیر امور خارجه عربستان 16 کتاب در مرحله نهایی «جایزه قیصر امین‌پور» سامانه آتش‌نشانی هوایی در شاهین شهر رونمایی شد رسانه روسی فاش کرد: عربستان بواسطه آذربایجان از اسرائیل سلاح خریداری می‌کند ماهاتیر محمد: سازمان ملل نیازبه اصلاح دارد سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبر داد نشست غیرعلنی مجلس در مورد مسائل اقتصادی امروز و در مورد حادثه تروریستی اهواز سه شنبه برگزار می‌شود عضو هیات رئیسه مجلس: مشکل کامیون‌داران با قید فوریت رسیدگی می‌شود ابراز تاسف سخنگوی وزارت خارجه در پی وقوع زلزله و سونامی مهیب در اندونزی