پوراندخت مهیمن از چرایی اقبال مخاطبان به سریال های قدیمی با «همدلی» صحبت کرد؛ بازیگران همان بازیگرانند ، فیلمنامه خوب کم داریم

آرزو بهاری- سریال «خانه پدری» هجده سال پیش ساخته شد؛ سریالی به قلم مسعود بهبهانی که فریدون حسن‌پور کارگردانی آن را برعهده داشت و بازیگرانی از جمله مجید صالحی، امیر نوری، مرتضی احمدی، اتابک نادری، بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، دانیال حکیمی، سام درخشانی، شقایق فراهانی، مرحوم مهدی فتحی و پوراندخت مهیمن در آن نقش آفرینی کردند. این مجموعه مانند بیشتر سریال های ساخته شده در دو دهه گذشته تلویزیون بر محور خانواده می چرخد. قصه داستان جایی به اوج خود می رسد که دختری به نام «سارا» درمی‌یابد خانواده ای که سال ها با آنها زندگی می کرده، خانواده واقعی او نیستند. او در مسیر یافتن پدر و مادر خود با حقایقی روبرو می شود که سبب کشش بیننده به داستان می شود؛ کششی که بعد از قریب به بیست سال هنوز در یاد و خاطره بینندگان مانده و سبب شده پخش مجدد این سریال از شبکه «آی فیلم» برای شان خاطره انگیز و جذاب باشد. به بهانه پخش مجدد «خانه پدری» و همچنین «پرده عشق» با پوراندخت مهیمن، بازیگر سینما و تلویزیون گفت و گویی داشتیم که در ادامه می آید. مهیمن تا به امروز در سریال هایی مثل «خداحافظ بچه»، «مهمانان ویژه»، «تا ثریا»، «زیر هشت»، «وضعیت سفید»، «مهرآباد»، «کیمیا»، «ماه و پلنگ» و ... ایفای نقش کرده است.
خاطرتان هست زمان پخش سریال «خانه پدری» چه سالی بود؟
بله. این سریال در اواخر دهه هفتاد ساخته شد و سال هشتاد بود که از شبکه پنج سیما در بیست و شش قسمت پخش شد.
به نظرتان بعد از گذشت نزدیک به بیست سال، این سریال جذابیت های کافی را برای بازپخش دارد؟


مردم ما وقتی با یک اثر نمایشی خاطره داشته باشند دوست دارند مجددا آن را ببینند. «خانه پدری» از جمله سریال های موفق صدا و سیما بود که مجموع عوامل کار خوب بودند و همین موضوع سبب شده هنوز در خاطر بینندگان زنده بماند.
پس معتقدید مردم ایران، آدم های خاطره بازی هستند؟
اگر همین حالا هم سریال خوبی ساخته شود، مردم دوستدار تماشای آن هستند. فکر می کنم کمبود تولیدات تلویزیونی خوب سبب شده مخاطبان به دنبال ساخته های قدیمی بروند. مردم ما فرهنگ دوست هستند و در این سال ها ذائقه هنری بینندگان خواستار تولیدات قوی تری شده است. وقتی سریال یا فیلم ضعیفی ساخته شود من به عنوان بازیگر مثل تمام بینندگان تاسف می‌خورم.
نظرتان درباره پخش سریال های قدیمی از کانال های مختلف آی فیلم چیست؟
شبکه آی فیلم شبکه خوبی است که با پخش مجدد سریال ها و تولیدات قدیمی، شادی را به خانه های مردم می آورد و هر شبکه ای که بتواند به مردم آرامش و شادی تزریق کند در کار خود موفق است.
به اعتقاد شما چرا هم اکنون تولید آثار خوب نمایشی در تلویزیون در قیاس با گذشته کم شده است؟
به نظر من در حال حاضر فیلمنامه خوب کم نوشته می شود و در نتیجه سریال های ماندگار و باکیفیت کمتر ساخته می شود.
نحوه بازی و نقش آفرینی بازیگران هم در بی رغبتی مردم نسبت به تولیدات نمایشی تاثیرگذار است؟
همین حالا در بدنه سینمایی کشور فیلم‌هایی ساخته می شود که جوایز متعددی را از کشورهای مختلف دریافت می کنند. بازیگران همان بازیگران هستند اما روند «تله‌فیلم» سازی و سریال سازی ضعیف شده است. یادم می آید زمانی آنقدر «تله فیلم» ساخته می شد که ما به عنوان بازیگر حتی نمی توانستیم فیلمنامه را بخوانیم اما حالا چطور؟ امیدوارم روند تصمیم گیری ها به سمتی برود که با ساخت تولیدات فاخر، مردم دوباره به سمت تلویزیون بازگردند و نیاز خود را در شبکه های خارجی جست و جو نکنند.
برگردیم به «خانه پدری»؛ این سریال چه جذابیت هایی برای بینندگان دارد؟
در جامعه ایران ارتباط مناسب فرزندان با یکدیگر همیشه مورد توجه بوده و هر پدر و مادری خواستار صمیمیت بین اعضای خانواده خود است. در سریال «خانه پدری» بعد از فوت پدر و مادر، این ارتباط میان خواهر و برادر به خاطر مسائل مادی دچار خدشه می شود و درگیری هایی ایجاد می کند.
این روزها هم شاهد گسستگی ارتباطات در میان خانواده ها را هستیم، آیا تلویزیون می تواند در تلطیف روابط تاثیرگذار باشد؟
بله، امروز در خیلی از خانواده ها ارتباطات گرم و صمیمی کمتر دیده می شود و حتما رسانه های تصویری می توانند در این خصوص فرهنگ سازی کنند. یکی از رسالت‌های رسانه این است که ارکان خانواده را به هم نزدیک تر کند و پایه گذار اتفاقات مثبت در زندگی ایرانیان باشد.
در سریال «خانه پدری» با بازیگران جوانی همبازی بودید. خاطره ویژه ای از آن روزها در ذهن دارید؟
بله اگر اشتباه نکنم سام درخشانی اولین بار بود نقش آفرینی می کرد. همکاری با بازیگران جوان همیشه خوب و لذت بخش است.
آن زمان فکر می کردید سام درخشانی روزگاری بازیگر مشهوری شود؟
آن موقع فکرش را نمی کردم اما «سام» بازیگر خوش اخلاق و خانواده دوستی بوده و هست و امیدوارم در تمام مراحل کاری خود موفق باشد.
هنگام کار با بازیگران جوان سعی می کنید آنها را راهنمایی کنید؟
بله، این جوان ها مثل بچه های خودم هستند و هرجا کمکی از دستم بر بیاید در خدمت آن ها هستم. با رشد بازیگران جوان، بدنه سینما و تلویزیون رشد می کند.
رابطه شما با سایر عوامل سریال «خانه پدری» چطور بود؟
سریال «خانه پدری» واقعا یک مجموعه خوب بود و چفت و بست داشت. از متن خوبی هم برخوردار بود. کارگردان خوب بود، بازیگران خوب بودند و همه عوامل دست به دست هم دادند تا سریال خوبی ساخته شود. بازیگران کار از جمله آقای بهزاد فراهانی، دخترشان شقایق فراهانی، آقای دانیال حکیمی و سایرین هم خوب بودند.
موسیقی سریال هم در ذهن مردم ماندگار شد...
بله، خودم هم موسیقی سریال را خیلی دوست داشتم و به نظرم بینندگان هم به خوبی توانستند با کار ارتباط برقرار کنند. مردم با دیدن تولیدات خوب حال شان خوب می شود و ما باید خوراک خوبی به آنها بدهیم تا پای تلویزیون بنشینند.
سایر اخبار این روزنامه
به بهانه زادروز افشین مقدم، خواننده ایرانی و سالمرگ جیمز دین، بازیگر آمریکایی میلادِ حنجره، مرگِ چهره چرا شایعه استیضاح رئیس جمهوری بلافاصله پس از سخنان موفقیت‌آمیز او در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود؟ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران خبر داد: طراحی «اطلس جامع گردشگری و میراث فرهنگی» پایتخت کمیته قضایی سنا کاوانا را به شرط تعویق جلسه رای نهایی در صحن تایید کرد فرصت یک‌هفته‌ای اف‌بی‌آی ما این‌گونه بار آمده‌ایم پوراندخت مهیمن از چرایی اقبال مخاطبان به سریال های قدیمی با «همدلی» صحبت کرد؛ بازیگران همان بازیگرانند ، فیلمنامه خوب کم داریم تحلیل کارشناسان از تلاش بانک مرکزی برای کنترل قیمت و جبران کمبود ارز در بازار ارز را در پستوی خانه پنهان نکنید «همدلی» از موج جدید مهاجرت‌های داخلی و خارجی شهروندان گزارش می‌دهد رویای ناتمام مهاجرت علی‌اکبر نیکو‌اقبال پیوند کرامت انسانی با تحقق ثبات قیمت‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: عربستان سعودی با نام و نشان ترین حامی تروریسم در جهان وزیرراه و شهرسازی: تردید در الحاق به FATF سبب تاثیر منفی در بازار شده است