چرا شایعه استیضاح رئیس جمهوری بلافاصله پس از سخنان موفقیت‌آمیز او در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود؟

خواب بی‌تعبیر استیضاح
مردم در تمام دوره‌های حساس، پای کار بودند و از منتخبان خود حمایت و هرگز پشت آنان را خالی نکرده‌‌اند
گروه سیاسی- هرمز شریفیان: پس از آنکه طرح عدم کفایت سیاسی «ابوالحسن بنی‌صدر» نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال 1360 به مجلس شورای اسلامی رفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید، در سال‌های بعد کمتر صحبتی در محافل سیاسی درباره استیضاح رئیس جمهور به گوش رسید.
با آغاز دوران اصلاحات و انتخاب «سیدمحمد خاتمی» به مقام ریاست جمهوری بود که جریان مخالف خاتمی در مجلس پنجم نخست با طرح استیضاح به سراغ یکی از کلیدی‌ترین وزرای او یعنی «عطاء‌الله مهاجرانی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت که آن جلسه شاید به یکی از ماندگارترین رخدادهای سیاسی در تاریخ ایران بدل شد و «وزیر لفاظ» ارشاد توانست با مجاب کردن نمایندگان مجلس پنجم همچنان بر کرسی وزارت باقی بماند.


با روی کار آمدن یکی از کارآمدترین مجلس‌های تاریخ پس از انقلاب یعنی مجلس ششم، بحث استیضاح رئیس جمهور کاملا منتفی شد اما با روی کار آمدن دولت نهم به ریاست «محمود احمدی‌نژاد»، بار دیگر صحبت از طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور آن‌هم به‌صورت جدی، نقل محافل سیاسی شد.
پس از رخدادهای مناقشه برانگیز سال 88 و یکه‌تازی‌های رئیس دولت دهم و ناهماهنگی‌ها و اختلافات جدی دولت با مجلس وقت و سایر نهادهای نظام بود که موضوع استیضاح احمدی‌نژاد به‌صورت جدی مطرح شد اما تا پایان دوران ریاست جمهوری او و با تمام رخدادهای نامتعارفی که توسط رئیس جمهور و حلقه اطرافیانش رخ‌ داد، باز هم مجلس از طرح استیضاح و حق قانونی خود علیه او استفاده نکرد.
با به قدرت رسیدن «حسن روحانی» در سال 1392 و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به‌نظر می‌رسید که روند سیاسی کشور به سمت همان اعتدالی که وعده داده شده بود، حرکت کند . دولت روحانی تمام تلاش و بیشتر ظرفیت خود را معطوف به حل موضوع هسته‌ای و به سرانجام رساندن برجام کرد.
هرچند برخی از وعده‌های اصلی دولت روحانی مانند رفع حصر تا امروز محقق نشده اما تیم مذاکره کننده هسته‌ای او توانست بعد از یک دهه، این مناقشه جهانی را به سرانجام برساند و «برجام» را از دل سال‌ها گفت‌وگو و روش‌های دیپلماتیک بیرون آورد.
سفر هفته گذشته روحانی به نیویورک و سخنان او در مجمع عمومی سازمان ملل نیز حاوی نتایج خوبی برای سیاست خارجی ایران بود. سخنان منطقی و پر استدلال او در نشست مجمع عمومی یکی از دلایلی شد که نشست شورای امنیت به ریاست «دونالد ترامپ» که قرار بود به انزوای بیشتر ایران منجر شود؛ تبدیل به جایی برای تایید برجام حتی از سوی کشورهای متحد استراتژیک آمریکا مانند فرانسه و انگلستان شود.
بوی استیضاح در بازگشت
هنوز چند روزی از بازگشت رئیس جمهوری از مجمع عمومی سازمان ملل نگذشته که یکی از خبرگزاری‌ها گزارشی را روی خروجی‌اش فرستاد که«استیضاح روحانی توسط اصلاح‌طلبان دوباره به‌جریان افتاد». مبنای این گزارش نامه یکی از نمایندگان شهرهای غربی کشور به رئیس مجلس شورای اسلامی و حاوی 15 بند است که با استناد به آنها خواهان طرح استیضاح رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی شده است.
به گزارش این خبرگزاری «جلال محمودزاده» نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید، نویسنده این نامه به «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی است که تلاش‌های «همدلی» برای تماس با او و تایید این خبر تا لحظه نگارش این سطور، به نتیجه نرسید.
استیضاح روحانی چه سودی دارد؟
فارغ از تایید یا رد این خبر، پرسشی که مطرح می‌شود این است که استیضاح حسن روحانی در شرایط فعلی چه فایده‌ای برای کشور دارد و آیا طرح استیضاح او جدی است یا تنها تلنگری است که مخالفان به مثابه «شمشیر داموکلس» بالای سرش آویزان کرده‌اند؟
پرسش دیگر این است که این همه ذوق‌زدگی از استیضاح روحانی و ادعای طرح آن از سوی اصلاح‌طلبان، کدام برنامه را در پس پرده دارد و استیضاح و برکناری او منجر به کدام رخداد سود‌آور برای مخالفان او خواهد شد؟
تردیدی نیست که انتقادهای بسیاری به رئیس جمهور، کابینه و به‌خصوص به تیم اقتصادی و رسانه‌ای او وارد است و باز تردیدی نیست که روحانی از تمام ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف بهره نبرده و برای انتقادها و راهکارهای مشفقان اهمیتی قائل نشد، در برابر اختلاس‌های کلان منفعل ماند و سیاست محافظه‌کارانه پیشه کرد و در بسیاری موارد همچنان مهر سکوت بر لب‌ها نشاند اما در عین حال با انتشار لیست بودجه بگیران از دولت، گامی مهم در جهت شفاف‌سازی برداشت و این کد را به افکار عمومی داد که دولت همه کاره نیست.
نکته اینجاست که اگر روحانی را استیضاح کنند یا استعفایش دهند چه برنامه‌ یا آلترناتیوی برای دوران «پساروحانی» وجود دارد؟ طبق قانون و در یک دوره مدت دار، پست ریاست جمهوری به معاون اول او سپرده می‌شود و پس از آن و مطابق با سازوکارهای قانونی، با برگزاری انتخابات پیش از موعد، رئیس جمهور جدید زمام امور را در دست خواهد گرفت.
این نکته نیز قابل توجه است که رئیس جدید در این مدت دو سال و نیم باقیمانده، کدام کار را می‌تواند انجام دهد که روحانی نتوانسته و رئیس جمهور جدید قرار است چه «شق‌القمری» بکند که از عهده روحانی برنیامده است؟
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که معضل اقتصاد و معیشت مردم موضوعی بنیادی است و اشخاص و سلیقه‌ها سهم کمی در بهبود این شرایط دارند و نخستین گام برای بهبودی، تعامل سازنده و نزدیکی با کشورهای منطقه و جهان است. اما از آن مهم‌تر مشکلات داخلی است که همچنان لاینحل باقی مانده و نخست باید به آنها پرداخت چرا که پایه مشکلات کشور و دولت روحانی در درون کشور است.
استیضاح، استعفا، برکناری یا هر پیش‌آمد دیگری که منجر به خروج روحانی از بالاترین نهاد اجرایی کشور شود، آن هم در شرایط کنونی فقط به آشفتگی بیشتر در حوزه سیاست داخلی و خارجی می‌انجامد و نه تنها مشکلات کشور را برطرف نمی‌کند بلکه به آن می‌افزاید.
از سوی دیگر طرح استیضاح روحانی از سوی اصلاح‌طلبان شاید شبیه یک شوخی باشد، چرا که آنان با همه انتقادی که به رئیس جمهور دارند، همچنان دست از حمایت او بر نخواهند داشت و تلاش آنان در طرح انتقاد از دولت در جهت بهبود شرایط کشور است و نه حذف آنان.
دولت نیز در این دو سال و نیم باقیمانده از عمر خدمت‌اش بهتر است تلاش خود را بیش از پیش مصروف اوضاع نابه‌سامان داخلی و اعتماد خدشه‌دار شده مردم کند. مردمی که در تمام دوره‌های حساس، پای کار بودند و از منتخبان خود حمایت و هرگز پشت آنان را خالی نکرده‌‌اند. برای همین بهتر است که تکیه‌گاه اصلی دولت، مردم باشد که اگر چنین شود می‌توان امید داشت که دشواری‌ها و سختی‌ها پشت سر گذاشته شده و خواب استیضاح و برکناری رئیس جمهور توسط مخالفان قسم خورده‌اش، هرگز تعبیر نخواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
به بهانه زادروز افشین مقدم، خواننده ایرانی و سالمرگ جیمز دین، بازیگر آمریکایی میلادِ حنجره، مرگِ چهره چرا شایعه استیضاح رئیس جمهوری بلافاصله پس از سخنان موفقیت‌آمیز او در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود؟ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران خبر داد: طراحی «اطلس جامع گردشگری و میراث فرهنگی» پایتخت کمیته قضایی سنا کاوانا را به شرط تعویق جلسه رای نهایی در صحن تایید کرد فرصت یک‌هفته‌ای اف‌بی‌آی ما این‌گونه بار آمده‌ایم پوراندخت مهیمن از چرایی اقبال مخاطبان به سریال های قدیمی با «همدلی» صحبت کرد؛ بازیگران همان بازیگرانند ، فیلمنامه خوب کم داریم تحلیل کارشناسان از تلاش بانک مرکزی برای کنترل قیمت و جبران کمبود ارز در بازار ارز را در پستوی خانه پنهان نکنید «همدلی» از موج جدید مهاجرت‌های داخلی و خارجی شهروندان گزارش می‌دهد رویای ناتمام مهاجرت علی‌اکبر نیکو‌اقبال پیوند کرامت انسانی با تحقق ثبات قیمت‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: عربستان سعودی با نام و نشان ترین حامی تروریسم در جهان وزیرراه و شهرسازی: تردید در الحاق به FATF سبب تاثیر منفی در بازار شده است