به بهانه زادروز افشین مقدم، خواننده ایرانی و سالمرگ جیمز دین، بازیگر آمریکایی میلادِ حنجره، مرگِ چهره

عباس ابوالفتحی‪-‬ مرگ مثل خوشه چین اجباری از راه می‌رسد و گاهی با داس بی‌حاصلش، گلچین جالبی می‌چیند. اگرچه به ندرت پیدا می‌شوند آدم‌هایی که آماده باشند برای رفتن به ابد. وجه اشتراک دو ستاره هنری، روبروی مان می کند با واژه هول‌آور مرگ و شیرینیِ تولد؛ «جیمز دین» آمریکایی و «افشین مقدم» ایرانی. خیلی وقت‌ها به گوشمان خورده که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها شبیه هم هستند.
شاید این نمونه تصادف خوبی برای علم آمار نباشد ولی خوب است بدانیم افسانه‌ها داریم درباره رمز و راز علوم مخفیه روزها و تقدیر. «افشین» 8 مهر به دنیا آمد و «جیمز» 8 مهر (30 سپتامبر) درگذشت. هر دو کارشان هنر بود و هر دو تصادف کردند.
تاریخ آمدن و رفت شان اما یکسان نیست، سال‌شان فرق می‌کند اما شاید بشودیک منطقی بین این دوپیدا کرد.«جیمز دین» ستاره سینمای هالیوود بود. با همان ماشین پورشه اش که نامش را گذاشته بود «حرامزاده کوچولو» سرعت گرفت و یکدفعه صدای کشیده شدن لاستیک ها کف جاده و صدای مهیب آهن و شیشه خرده. چند لحظه بعد، بینابین سکوتی که جاده را در خودش غرق کرده‌ بود، چرخیدن چرخ های پورشه وارونه! بله، به همین راحتی مرگ می‌سُرَد لای ثانیه‌شمار ساعت زندگی.
سرنوشت افشین مقدم هم تقریبا چنین بود با تفاوتی فاحش آن هم از نوع ایرانی بودنش. قبلش خودش می‌دانست انگار می رود تا برنگردد. به استودیو «بِل» رفت، با اصرار می‌خواست آهنگ «هجرت» نیمه کاره را تمام کند. از دوستان نزدیک و خانواده‌اش هم خداحافظی گرفته بود. بهروز برزگر، محمد شاه نوری و رضا کیکاسری بعدا نقل کردند که در میانه راه کلاردشت، همه‌اش نفوس بد می‌زده.


از مُردن و این جور حرف‌های تلخ! حدود چهل کیلومتر مانده به آمل سرِ سبقت، اتوبوسی از روبرو به وقت شان ظاهر می‌شود و خلاص.
«افشین» که یاد خودش را توسط ترانه «زمستون» با آهنگی از سیاوش قمیشی و تنظیم وارژانِ تکرار ناشدنی، جاودانه کرده بود، می‌رود طرف آسمان. 1324 آمد و 1355 روز اول مرداد از دنیا رفت. حسین پناهی می‌گفت: «ما بدهکاریم به آنان که صمیمانه از ما پرسیدند: ببخشید امروز چندم مرداد است؟» «حسین» هم می‌دانست مرداد می‌رود. «فروغ» هم این‌طور تمام شد. می‌گفت به آغاز فصل سرد ایمان بیاوریم و زمستان درگذشت.
آن طرف دنیا در غرب وحشی جیمز دین اما نمی‌دانست. داشت لذت می‌برد از موفقیت‌های مکرری که به واسطه نبوغ و استایل کم نظیرش کسب کرده بود. اولین کسی است که بعد مُردنش دو بار نامزد جایزه اسکار شد.
نقد کرده‌اند جوانمرگی نابه‌هنگام‌ بی‌ربط نبوده به نامزد شدنش. عواطف رقیق آمریکایی‌مآب، انتخابش کرده بود. شاید اینجا بشود وجه اشتراکی پیدا کرد مابین ایرانی و آمریکایی‌ها. ما هم صبر می‌کنیم طرف بمیرد بعد یک شبه القاب استاد، فیلسوف، فلان و بهمان را ردیف ردیف دوپشته و متراکم به نافش می‌بندیم.
جیمز علاوه بر نامزدی اسکار چند یادگار دیگر هم به جا گذاشت، از جمله روابط متعدد با زن‌ها و میل به همجنسگرا بودن! حالا فورا با انگشت حقوق بشر چشم مان را درنیاورید.
ما بر منصب مقام قضاوت خیر و شر اعمال شان لم نداده ایم. فقط خواستیم یک مقایسه ریزی بین ایرانی و آمریکایی بکنیم. خوب و بدش با شما. «افشین» اما لوطی بود و یادگارش علاوه بر ترانه هایش، دخترش «مینو» بود که بعد از مرگش به دنیا آمد.
سایر اخبار این روزنامه
به بهانه زادروز افشین مقدم، خواننده ایرانی و سالمرگ جیمز دین، بازیگر آمریکایی میلادِ حنجره، مرگِ چهره چرا شایعه استیضاح رئیس جمهوری بلافاصله پس از سخنان موفقیت‌آمیز او در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود؟ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران خبر داد: طراحی «اطلس جامع گردشگری و میراث فرهنگی» پایتخت کمیته قضایی سنا کاوانا را به شرط تعویق جلسه رای نهایی در صحن تایید کرد فرصت یک‌هفته‌ای اف‌بی‌آی ما این‌گونه بار آمده‌ایم پوراندخت مهیمن از چرایی اقبال مخاطبان به سریال های قدیمی با «همدلی» صحبت کرد؛ بازیگران همان بازیگرانند ، فیلمنامه خوب کم داریم تحلیل کارشناسان از تلاش بانک مرکزی برای کنترل قیمت و جبران کمبود ارز در بازار ارز را در پستوی خانه پنهان نکنید «همدلی» از موج جدید مهاجرت‌های داخلی و خارجی شهروندان گزارش می‌دهد رویای ناتمام مهاجرت علی‌اکبر نیکو‌اقبال پیوند کرامت انسانی با تحقق ثبات قیمت‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: عربستان سعودی با نام و نشان ترین حامی تروریسم در جهان وزیرراه و شهرسازی: تردید در الحاق به FATF سبب تاثیر منفی در بازار شده است