عملیات ضد تحریم در شهر ملل

با وجود اینکه رییس جمهور روحانی، چند روزی هست که از نیویورک به تهران بازگشته اما تیم دیپلماسی کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف همچنان در «شهر ملل » مشغول رایزنی و دیدارهای برجامی است. البته احتمال می‌رود که باز هم ظریف در دیدارهایی به دور از لنز رسانه‌ها با اشخاصی چون جان کری برای بی اثر کردن سیاست های دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی آمریکا نیز گفت‌وگوهایی داشته باشد.
دیدار ظریف با وزیر خارجه هلند
وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای هلندی خود بر نقش این کشور در برجام تاکید کرد و آن را ستود. ظریف در دیدار استف بلاک که در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، درباره برجام، مسائل منطقه ای و سازوکار ویژه اروپا برای تامین منافع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای گفت و گو کرد.
هلند همچنین نقش تسهیلگر را در قطعنامه 2231 تا پایان سال جاری میلادی بر عهده دارد.


وزیران خارجه ایران و اتریش با یکدیگر تبادل نظر کردند
وزیران خارجه ایران و اتریش در حاشیه هفتادو سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و تبادل نظر کردند.
کارین کنایسل در مقر سازمان ملل متحد با محمد جواد ظریف درباره برجام، حرکت آمریکا در نقض آن، همکاری کشورهای اروپایی با ایران برای حفظ این توافق و تامین منافع اقتصادی ایران، مسائل منطقه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار تاکید کرد ایران خواستار راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.اتریش در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد.
عراقچی: سازوکارهای ویژه اروپا تا آبان اجرایی می شود
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: بر اساس مذاکرات با اروپایی‌ها، سازوکارهای تبادل بانکی و تجاری با ایران تا شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا در 13 آبان، اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: یا حداقل اینکه تا آن تاریخ ساختارش مشخص شده و بخشی از آن شروع به کار کرده باشد. اروپایی ها نظر ما را می دانند که تا چهار نوامبر، حداقل بخشی از این سازوکارها اجرایی شود.
معاون وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تحریم‌هایی که آمریکا مدعی است در چهارم نوامبر اجرایی خواهد کرد، به طور کامل اجرا شده است، اضافه کرد: بخش دوم تحریم‌های آمریکا در چهار نوامبر به صورت رسمی برقرار می‌شود؛ اما عملا تحریم‌های آمریکا به صورت غیر رسمی زودتر از آن انجام شده‌اند. چون همه طرف هایی که از چهار نوامبر نمی‌توانند نفت بخرند، زودتر شروع به تجدیدنظر در خرید نفت ایران کرده بودند.
عراقچی خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت چهار نوامبر جنبه رسمی داشته و قرار نیست اتفاق عجیبی در آن روز بیفتد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه به همراه محمد جواد ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد.
تاکید چین بر اجرای برجام
از سوی دیگر، وزیر امور خارجه چین در اظهارتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر لزوم اجرای برجام تاکید کرد.
وانگ یی گفت: اکنون زمان مهمی برای ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است. برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق چندجانبه است که با اتفاق آرا به‌دست آمده و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده است. این توافق به منافع مشترک همه طرف‌های مربوطه و فراتر از آن به جامعه بین المللی کمک می‌کند.
وی افزود: اگر این توافق اجرا نشود، رژیم منع تکثیر بین المللی تضعیف خواهد شد، اقتدار و نقش شورای امنیت به چالش کشیده خواهد شد و صلح و ثبات هم در این منطقه و فراتر از آن در جهان به خطر خواهد افتاد. این سناریویی است که هیچ کس از آن چیزی به‌دست نخواهد آورد.
وزیر خارجه چین افزود: چین از طرف‌های مربوطه می‌خواهد تا به احترام و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دهند. بر این اساس، احتمال یافتن سکوی گفت‌وگو که جامع و شفاف باشد و موجب تسهیل حل مناسب نگرانی‌های هریک از طرف‌ها از طریق گفت‌وگو و رایزنی شود،وجود خواهد داشت.
لاوروف: خروج شرکت‌های اروپایی از ایران اشتباهی بزرگ است
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو از ابتکار اروپایی برای ایجاد سامانه مبادلات مالی جایگزین با ایران حمایت می‌کند و به نظر وی خروج شرکت‌های اروپایی از ایران « اشتباهی بزرگ» خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر امورخارجه روسیه در کنفرانسی خبری در نیویورک اعلام کرد روسیه در ایجاد ساز و کاری مالی به منظور دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران مشارکت می‌کند.
به گفته وی، شرکت های اروپایی احتمال دارد بازار ایران را از دست بدهند. این اشتباهی بزرگ خواهد بود. اروپایی‌ها می دانند که از دست دادن این بازار آسان است ولی بازگشت به آن مشکل خواهد بود. این یک سیاست نیست بلکه رعایت توافقنامه های گذشته است. در کشورمان این موضوعی مقدس است.
وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه کنار گذاشتن دلار یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها علیه تهران است، اعلام کرد استفاده از ارزهای ملی در پرداخت‌ها با هدف کاهش وابستگی به دلار از مدت‌ها قبل دیدگاهی مورد قبول است که دارد شکل عملی به خود می گیرد.
وزیر خارجه آلمان: اروپا یکپارچه پای برجام ایستاده است
«هایکو ماس» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تاکید بر لزوم حفظ مناسبات تجاری با تهران گفت: اروپای یکپارچه پای برجام ایستاده است.
ماس ادامه داد: توافق با ایران شاید بی‌نقص نباشد، اما تاکنون از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای و بروز وضعیت تنش‌زایی که سه سال پیش احتمال آن می‌رفت، جلوگیری کرده است. این موضوعِ کم‌اهمیتی نیست.
این ادعای نخ‌نما در شرایطی است که ناظران بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان تنها مرجع راستی‌آزمایی در این ارتباط، همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند.
ماس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص برجام گفت: مشغول اقداماتی برای حفظ تبادلات تجاری با ایران هستیم و از این کشور خواسته‌ایم که همچنان به اجرای کامل تعهدات خود ادامه دهد.
وی پیشتر هم در گفت وگو با شبکه دویچه‌وله، اظهارات مشابهی مطرح کرده و گفته بود که برلین موضوع برجام را در رده مسائل مهم امنیتی اروپا می‌بیند.