حركت خزنده عليه شفافيت

سياست‌هاي دوگانه و تعريف جناحي از منافع ملي به آفتي براي كشور ما تبديل شده است. رويكردي كه جريان‌هاي مدعي انقلابي‌گري و محافظه‌كاران در پيش گرفته‌اند تا شايد بتوانند براي مدتي اندك خود را به موفقيت برسانند ولي حيف كه راهي به جايي نمي‌برند. نزد اين جريان، امنيت ملي و منافع كشور جز در زمان‌هايي كه نياز به بهره‌اي دارند، هيچ معنايي ندارد و هرجا بتوانند اين دو مهم را كه آينده ايران در گرو آن است، قرباني مي‌كنند. در تازه‌ترين رويداد كه پافشاري عده‌اي براي تخريب آن براي مردم نيز ابهام ايجاد كرده، موضوع FATF است. موضوعي كه براي عده‌اي به بحران ذهني تبديل شده است و برخي نيز با آن كاسبي مي‌كنند!
شيطنت جديد
در تازه‌ترين تحركات جريان مخالف FATFچند نفر از نمایندگان مجلس با نگارش نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، ريیس مجلس شورای اسلامی خواستار برگزاری نشستی برای بررسی ابعاد کامل FATF شدند. در اين نامه آمده بود: همان‌گونه كه مستحضرید مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال جاری در ارتباط با پیوستن به پیمان‌نامه‌ها و ... مطالبی را فرمودند که به اختصار عرض مي كنيم.
۱- پیمان‌نامه‌ها و ... در جايی پخت و پر می‌شود.


۲- در این پیمان‌ها مطالب خوبی هم هست.
۳- در موضوع این پیمان‌ نامه‌ها و هرجا مطالب خوب و مفید است، در قوانین داخلی به آن بپردازیم و قانون خوب داشته باشیم.
۴- در نهایت با بررسی همه جانبه آنچه صلاح و مصلحت کشور است رای داده شود.
حال با در نظر گرفتن رهنمودهای شفاف و صریح معظم له آیا جایی برای ما نمایندگان باقی ماند که در مورد FATF و به جای کار و تلاش با مراعات محورهای چهارگانه فوق انتظار نظر و رهنمود مجددی از ایشان داشته باشیم، حضرتعالی مستحضرید در این مدت کار تحقیقی و دقیق با استفاده از نظرات همه کارشناسان خبره (در دولت و دانشگاه‌ها و حوزه) انجام نداده‌ایم و با این بیش زمینه و متأسفانه فضاسازی‌های له و علیه در فضای مجازی و رسانه‌ای نگران این هستیم که نتیجه مطلوب حاصل نشود؛ بنابراين پیشنهاد و درخواست داریم با مدیریت کمیسیون امنیت ملی و حقوقی یک اجلاسی دو روزه با دعوت از همه صاحب نظارت (داخل و بیرون دولت) و با حضور نمایندگان به عنوان مستمع و پرسشگر تشکیل شود تا نتیجه و جمع‌بندی آن کمک كند روی ریل مورد نظر مقام معظم رهبری حرکت و تصمیم قاطع اتخاذ كنيم.
سياست كثيف
اين هياهو مشكوك است زيرا جماعتي كه اين روزها يقه چاك مي‌كنند، زماني زبان در كام گرفته بودند و چيزي نمي‌گفتند. در همين راستا عباس آخوندي از سياست‌هاي گذشته جريان مدعي پرده‌برداري كرده است تا نشان دهد كه سياست‌هاي دوگانه جماعت فرصت طلب ارتباطي با منافع ملي يا محور مقاومت ندارد و هرجا كه سياست‌ها و منافع آن‌ها جوابگو باشد، اين جريان در صحنه حاضر است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به اقتصاد رفاه در ایران نپرداخت،‌گفت: هزینه تامین رفاه در ایران آنقدر بالا رفته که بودجه خاصیت خودش را از دست داده و باعث تورم بیشتر می‌شود. متاسفانه در حوزه سیاست انتظارات رفاهی بیشتری ایجاد می‌شود و تبعات را به طور مرتب افزایش می‌دهد. وی با طرح این پرسش که طی چند ماه اخیر چه اتفاقی روی داده که دمل چرکی سرباز کرده است، تاکید کرد: آنچه اتفاق افتاده آتش زنه و ماشه است که در حوزه سیاست عمل کرده و پس از آن انفجار را در حوزه اقتصاد ایجاد کرده است. وزیر راه و شهرسازی به تئوری انتظارات اشاره کرد و گفت: این تئوری می‌گوید رفتار اقتصادی را برآیندی از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... بگیرید که نشان می‌دهد انتظار مردم چگونه تنظیم می‌شود. بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، انتظار مثبت در جامعه را ایجاد کرد که قرار است دولت تعامل بین المللی داشته باشد، تجارت داشته باشیم و... . آخوندی ادامه داد: به فاصله کمتر از دو ماه در سال 94 موافقتنامه برجام امضا شد و همه انتظارات جامعه مثبت بود. بنابراين فضای انتظارات مثبت کج‌کارکردی ساختار اقتصاد را جبران می‌کرد و وضعیت را ثابت نگاه داشت. وی در عین حال افزود: ولی اتفاقی که پس از خروج آمریکا از برجام روی داد این بود که انتظارات مثبت به انتظارات منفی تبدیل شد. آخوندي در خصوص دلایل منفی شدن انتظارات اظهار کرد: باید منشأ پرتاب سنگ را پیدا کنیم؛ چقدر از ریشه‌های عدم قطعیت به مسائل داخلی و خارجی (توطئه‌های قدرت جهانی از جمله آمریکا و اسرايیل) برمی‌گردد. بازار نگاه می‌کند آیا می‌تواند مبادله بین المللی انجام دهد یا خیر؟ آیا می‌تواند به منابع تولید دسترسی پیدا کند. اگر حس بازار این باشد که می‌تواند به منابع تولید دسترسی داشته باشد، این یک حس مثبت است که در نهایت به افزایش تولید ناخالص داخلی منجر می‌شود.
بازي دلواپسي
آخوندي تصریح کرد: در پایان دولت دهم دو مانع اساسی در ایران داشتیم برای این‌که بتوانیم در محیط بین‌المللی عمل کنیم؛‌یکی کنوانسیون‌ها و قوانین FATF بود که کمتر درباره آن بحث شده و دومی به تحریم‌های سازمان ملل برمی‌گشت. این دو نکات بسیار بسیار مهمی بودند که هر بازرگانی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. امکان افتتاح حساب و مبادله پولی وجود نداشت. وی ادامه داد:‌ اولین باری که دولت ایران درخواست پیوستن به FATF در سال 1387 بوده است. وزیر دارایی وقت در این سال اعلام می‌کند می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و لایحه‌ای را در این رابطه به مجلس پیشنهاد می‌کند. در سال 90 دبیر شورای امنیت ملی(سعيد‌جليلي) طی نامه‌ای می‌گوید پیوستن ما به FATF ضروری است. این‌ها در دولت نهم و دهم بوده و در دولت یازدهم نبوده است. حدود 10 سال است که موضوع FATF حل و فصل نشده است و به عنوان یک موضوع عدم قطعیت در جامعه مانده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برجام گام اول بود و گام دوم FATF بود تا بتوانیم با بانک‌ها مراوده داشته باشيم، اظهار کرد:‌نقدی به دولت یازدهم وارد است که چرا همزمان با برجام مساله FATF را حل نکرد. این نقد به دولت یازدهم وارد است و باید این دو موضوع را با هم پیش می‌برد. بلافاصه پس از برجام، مخالفان شروع به لغز خواندن کردند. ریشه این تردیدها به FATF برمی‌گردد. اگر FATF را امضا نمی‌کردیم بانک‌های ایران امکان مراوده با بانک‌های خارجی را نداشتیم. آخوندی با بیان اینکه برجام نگاه مثبت ایجاد کرد اما FATF حل نشده بود، افزود: در سال 1395 طیب‌نیا با گروه مالی به توافق رسیدند که بر اساس آن قرار شد ایران از لیست سیاه خارج شود و مبادلات بانکی با خارج شروع و شرکت‌های بین المللی وارد ایران شد. وی با بیان اینکه فضا از تیر 95 مثبت شد، یادآور شد: حواس‌مان باشد که یک ریشه عدم قطعیت به FATF برمی‌گردد. همه انتظار داشتند FATF در مجلس حل و فصل شده و این مانع از پیش تجارت و مبادلات بانکی ایران برداشته شود اما سنگ پشت سنگ و اقدامات منفی پشن اقدامات منفی بود. نمی‌توانم بفهمم 194 کشور عضو FATF هستند و فقط دو کشور ایران و کره‌شمالی عضو آن نیستند و انتظار داشته باشیم با دنیا مبادله داشته باشیم. آخوندی با بیان اینکه بازار مرتب شروع به دریافت پالس‌های منفی کرد، تصریح کرد: در نهایت پس از بررسی‌های صورت گرفته مجلس اعلام کرد که این موضوع FATF دو ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراين این چالش،چالش بسیار سختی است که می‌تواند روی بازار تاثیر بگذارد. یک دفعه یادداشتی در جامعه منتشر شد تحت عنوان مغایرت‌های FATF با سیاست‌های ابلاغی، این یک اظهارنظر غیرحقوقی و فاقد ارزش بود. این مساله باعث افزایش عدم قطعیت در جامعه شد. اگر این عدم قطعیت را حل نکنیم با ریختن در بازار نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
نمايش انقلابي‌گري
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برجام بحث بسیار بسیار مهمی است، اظهار کرد: آقای ريیس جمهوری می‌گفت سایه جنگ را از ایران دور کردم، مربوط به قرار داشتن ایران زیر فصل 7 منشور سازمان ملل بود. دستاورد بعدی برجام ورود به بازارهای بین المللی بود البته مشروط به حل و فصل FATF. کسانی که مخالف برجام بودند مغلطه می‌کردند که برجام خاصیت اقتصادی نداشته است. آخوندی با بیان اینکه جنبه امنیتی برجام بیشتر بود، افزود: راندمان برجام در حوزه اقتصادی منوسط به حل FATF بود. پس از برجام دو نکته بسیار مهم وجود داشت. وقتی آمریکا از برجام خارج شد باید ببینیم سایر اعضا چه گفتندو اتحادیه اروپا گفت در برجام باقی می‌مانیم. استدلال موگرینی این است که به دلایل امنیتی در برجام می‌مانیم. او می‌گوید اگر برجام بر هم بخورد، امنیت دنیا بر هم می‌خورد. روسیه و چین هم می‌گویند در برجام می‌مانیم. اولین تردید ما این بود که گفتیم بررسی می‌کنیم که در برجام می‌مانیم یا خیر. این موضوع بسیار روی انتظارات بازار مهم بود؛ بلافاصله برجام به صورت نمادین آتش زده شد. پنج، شش ماه است که همچنان تردید بر برجام سایه انداخت. وی با بیان اینکه باید از ظرفیت ضد آمریکایی استفاده کنیم، گفت: تغییر نرخ ارز را در سال 97 نداشتیم، تغییر نرخ ارز را از مردادسال 96 داشتیم. یعنی اولین باری که آمریکا اعلام کرد می‌خواهم از برجام خارج شوم. در اردیبهشت نقطه نهایی افزایش نرخ ارز بود. مهم بود در این موقعیت در ایران چه می‌کنیم. آیا قانون و اصول اقتصاد رقابتی را زیرپا می کنیم. متاسفانه اتفاقی که افتاد عدول از پایبندی به اصول اقتاد بود. بلافاصله از شیر مرغ تا جان آدمی را قیمت‌گذاری کردند. این روش عدم قطعیت را در بازار 10 برابر کرد. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به ما در وزارت راه و شهرسازی فشار می‌آوردند که برای مسکن به عنوان کالای غیرهگمن قیمت‌گذاری کنیم. آخوندی بیان کرد: باید با تمام قدرت‌هایی که علیه آمریکا هستند متحد شویم. حتما باید FATF را با سازوکار بین المللی برای مبارزه با تروریسم و پولشویی بپذیریم و به اصول بازار برمی‌گردیم. در این صورت بازار آرامش خودش را پیدا می‌کند؛ اما خلاف این‌ها عمل می‌کند یعنی مداخله بیشتر و حرف‌های به ظاهر انقلابی بیان می‌شود که هزینه‌های بسیاری برای ملت ایران خواهد داشت.
چاپيدن مردم و سكوت مدعيان
اين روزها همگي خبر فرار متهم سكه ثامن را مي‌شنويم كه پول‌هاي مردم را به راحتي بالا كشيد و از كشور گريخت. اگر ايران با اين گروه ويژه اقدام مالي يا همان FATF همكاري مي‌كرد شايد اين فرد به راحتي نمي‌توانست پول مردم را كه با هزار اميد و آروز جمع كرده بودند بالابكشد و برود. از اين نمونه كم نداريم و امثال او و خاوري‌ها با استفاده از نبود نظارت لازم سرمايه‌هاي اين كشور را دزديدند و امروز به مردم نيشخند مي‌زنند ولي اگر راهكاري براي مقابله با اين اقدامات بود، آيا مي‌توانستند به هدف‌شان برسند؟! سوال اينجاست كه مدعيان انقلابي‌گري را با شفافيت مخالف هستند و مي‌كوشند تا تراكنش‌هاي مالي جريان‌ها و افراد مختلف نمايان و شفاف‌نشود و رويه چاپيدن مردم توسط برخي ادامه داشت باشد.