آیا جدا شدن و عملکرد منفرد چهره‌های اصلاح طلب از جریان های جناحی نشانه افتراق اصلاح طلبان است؟

گل به خودی های تک روی های تیم اصلاح طلبان
الهام برخوردار
ملاحظه‌کاری یا خیانت! این روزها شاهد نقدهایی از سوی برخی افراد و چهره‌های سیاسی به جریان اصلاحات هستیم. تک‌روی و عملکرد تعدادی از اعضای فراکسیون امید در جریان استیضاح برخی از وزرای دولت روحانی به این نقدها شدت بیشتری داد. آیا تک‎روی در جریان اصلاحات رخ داده است و می‌توان گفت ساز مخالف برخی افراد در این جریان نشانه شکاف است؟ آیا این انشقاقی که در سطح مدیریت برخی از احزاب رخ داده است نشانه اختلاف میان جریان اصلاحات است و اصلا می‌توان اختلاف‌نظر در بین اعضای یک حزب را به معنای اختلاف در یک جریان دانست؟ تحلیل‌های فراوانی در مورد این حرکت‌ها مطرح شده است. برخی از افراد فاصله گرفتن تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس را به مثابه شکاف در آن می‌دانند. این نکته تا چه اندازه صحت دارد و راهکار برای انسجام در چنین شرایطی چیست؟
این نقدها تا جایی ادامه داشت که حتی تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلبان روی سخنشان با عملکرد شورای سیاست‌گذاری و ریاست آن یعنی محمدرضا عارف بود و خواستار تغییر عملکرد اصلاحات، به‌ویژه شورای سیاست‌گذاری شدند.


نجف‌قلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با رد شکاف در درون جریان اصلاحات و تک‌روی در بین اعضا آن به «ابتکار» گفت: چنین چیزی اصلا وجود ندارد. ما به زیرحزب‌های قدرتمند نیاز داریم بنابراین باید همه احزاب کوچک جمع‌شده و به یک حزب بزرگ تبدیل شوند. برای نمونه به صورت ائتلافی آنها تجمیع شوند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه تک‌روی به صلاح هیچ گروه و جریانی نیست، گفت: چنین رفتارهایی خلاف مصلحت کشور و جامعه است. تک‌روی یعنی اینکه یک گروه برای خودش تصمیم بگیرد. درست است که این افراد اختیار دارند و در کشور ما احزاب بزرگ به معنای واقعی نداریم اما زمانی که احزاب کوچک بخواهند به‌تنهایی تصمیم بگیرند باید به این نکته توجه کنند که قدرت آن را ندارند که کاری از پیش ببرند مگر اینکه دیگر احزاب را با خود همسو کنند و یا فقط در حد حرف موضوعی را بیان کنند. زمانی که یک حزب خودش قدرتی ندارد چگونه می‌تواند تاثیرگذار باشد و مشخص است کاری از آن ساخته نیست.
حبیبی در ادامه با انتقاد از تک‌روی برخی افراد خاطرنشان کرد: در واقع اولین آسیب تک‌روی به خود حزب برمی‌گردد چراکه قدرت کافی ندارد و تنها می‌شود احزاب دیگر را با خود همسو کند و یا با آنها متحد شود. باید این را در نظر داشته باشیم که این احزاب به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. آنها فقط می‌توانند در مورد موضوعی خاص اظهارنظر کنند اما نباید به این فکر کنند که در سرنوشت جامعه موثر خواهند بود چنین چیزی اصلا امکان ندارد.
وی گفت: این اختلاف‌نظری که در پاره‌ای از موضوعات از سوی برخی از افراد در جریان اصلاحات صورت گرفته در واقع بحث در مورد یک موضوع خاص است که بعدا به طور کلی به جمع‌بندی در مورد آن می‌رسند. باید توجه داشته باشیم که اینگونه بحث‌ها همیشه بوده و هست. در جریانات اجتماعی همیشه بحث‌ها و اختلاف‌نظرها در برخی موارد خاص وجود داشته است تا این دیدگاه‌ها جمع‌بندی شود و به یک نتیجه نهایی برسند. حالا ممکن است مدت‌زمانی طول بکشد ما نباید با اینگونه اختلاف نظرها قضاوت کرده و آن را به معنی تک‌روی تعبیر کنیم. باید افراد توجه داشته باشند اگر بخواهند از این فرصت استفاده کرده و حرف خودشان را بزنند، بدانند که به جایی نخواهند رسید.
حبیبی با بیان اینکه بحث، گفت‌وگو و اختلاف‌نظر همیشه وجود داشته است، افزود: بیان دیدگاه‌های مختلف و اختلاف‌نظر در مورد یک موضوع خاص در واقع نشانه پویایی یک جریان است. باید توجه داشته باشیم همین اختلافات کمک می‌کند به طرح دیدگاه‌های مختلف و در نتیجه به یافتن راه‌حل بهتر.
جریان اصلاحات در برهه‌های حساس و استراتژیک همیشه متحد عمل کرده‌ است
سیدرحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی معتقد است اختلاف‌نظر را نمی‌توان به اسم شکاف و تک‌روی در یک جریان و حزب تلقی کرد.
این استاد دانشگاه به «ابتکار» گفت: جریان اصلاحات یک جریان فراگیر و فعال است و ده‌ها شخصیت سیاسی در آن فعال هستند. طبیعی است که نمی‌تواند مانند یک سازمان متشکل کار کند ولی در برهه حساس، کلیدی و استراتژیک خیلی متحد عمل می‌کند که نمونه عینی آن انتخابات ریاست‌جمهوری 92 یا انتخابات شوراها بود.
وی با بیان اینکه نباید اختلاف‌نظر را به مثابه شکاف در یک جریان تلقی کرد، افزود: ما حتی در داخل خود احزاب مواردی را داریم که موارد جزئی و غیراستراتژیک نظرات خاص خودشان را دارند. وقتی گفته می‌شود جریان یعنی یک جبهه و مجموعه از افراد که در کلیات با هم متحد هستند اما در جزئیات نظرات مختلف دارند. اگر اینها در موارد استراتژیک برای مثال در انتخابات کلان در سطح ملی دچار تفرق شوند قطعا ضربه خواهند خورد و رقبای آنها به پیروزی می‌رسند که چنین چیزی تا به حال در جریان اصلاحات وجود نداشته است. این نشانه تنوع فکری و آزاداندیشی در درون جریان اصلاحات است.
فضای سیاسی کشور اگر آزاد بود طبیعتا اتحاد بیشتری بین اصلاح‌طلبان وجود داشت اما چون فضای کشور به گونه‌ای است که تنوع افکار نسبت به شرایط فعلی کشور وجود دارد از این نظر ما شاهد اختلاف‌نظر در مورد برخی موضوعات از سوی افراد هستیم. برای مثال برخی معتقدند باید رفتارهای بسیار محتاط صورت گیرد تعدادی هم نظر خلاف آن را دارند و اصرار بر رفتار رادیکال دارند. تعدادی معتقدند در این شرایط باید از دولت حمایت کرد. چنین مشکلاتی وجود دارد اما من معتقدم جریان اصلاحات نشان داد که در مواقع استراتژیک با هم متحد هستند.
سایر اخبار این روزنامه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود اعلام کرد که روند انتقال سامانه اس-300 به سوریه آغاز شده است جهانبخش‌محبی نیا نخبگان قدیم و چالش‌های جدید آیا جدا شدن و عملکرد منفرد چهره‌های اصلاح طلب از جریان های جناحی نشانه افتراق اصلاح طلبان است؟ نمایندگان برای اتهام‌زنی به دیگران مصونیت ندارند روایت سوم شخص غایب از جلسات تخیلی در نشست خبری چهارمین دوره جشن ملی مترجمان مطرح شد توجه‌ به مترجمان آثار ایرانیان و انتخاب مترجم محبوب مردمی سامانه‌ها ی اقتصادی پراکنده غیر یک پارچه و موقتی چه هزینه‌هایی ایجاد می‌کنند؟ مجمع‌الجزایر سامانه‌های موقت گفت‌وگوی «ابتکار» با مجتبی محمدی؛ سربازی که قهرمان حادثه تروریستی اهواز شد یک سرباز واقعی! دادستان تهران: متهم سکه ثامن یک روز قبل از تشکیل پرونده با همسرش از کشور خارج شد روزبه حسینی در گفت‌وگو با «ابتکار» از نمایش «سیم و سُرمه» می‌گوید دولت نبایدبدون کمک مالی بر تئاتر نظارت کند از جمله نفحات انسانیت اسحاق جهانگیری: روند محرومیت‌‌زدایی در هرمزگان تسریع شود میانجیگرى لاوروف براى سوریه