سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود اعلام کرد که روند انتقال سامانه اس-300 به سوریه آغاز شده است

جریمه سنگین مسکو علیه تل‌آویو
محمدرضا ستاری
روسیه با کارت موازنه سازی سعی دارد تمامی بازیگران را در عرصه سوریه در حالت بالانس قرار دهد و با توجه به نزدیک شدن موعد سرنوشت‌ساز مذاکرات صلح، هر بازیگری که قصد داشته باشد این موازنه‌سازی را بر هم بزند مورد غضب روس‌ها واقع می‌شود.
همزمان با رسیدن به حساس‌ترین مرحله از بحران هفت‌ساله سوریه و آغاز قریب‌الوقوع عملیات ادلب که گفته می‌شود یکی از نقاط کانونی مدیریت بحران در این کشور است، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با ولید معلم همتای سوری خود در نیویورک اعلام کرد: روسیه عملا انتقال سامانه‌های اس‌-‌۳۰۰ به سوریه را آغاز کرده است. در همین راستا، ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز در حاشیه این کنفرانس خبری گفت: همانطور که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده، سامانه‌های اس-‌۳۰۰ ظرف دو هفته به دست ما می‌رسد و امیدواریم این سامانه‌های موشکی روسی حریم هوایی سوریه را در مقابل جنگنده‌های اسرائیلی تحت پوشش قرار دهند. معلم همچنین افزود: دمشق به دستیابی به سامانه‌های اس‌-۴۰۰ از سوی روسیه نیز تمایل دارد و به آنها می‌گوییم منتظر اس‌-۴۰۰ هستیم.


اس-‌300 تاوان خطای اسرائیل در سرنگون کردن هواپیمای روسیه
انتقال سامانه پدافندی اس-‌300 به سوریه زمانی به طور جدی در دستور کار مسکو قرار گرفت که دو هفته قبل یک هواپیمای باری- نظامی روس‌ها در مدیترانه هدف قرار گرفته و تمامی سرنشینان آن کشته شدند. متعاقب این ماجرا روس‌ها انگشت اتهام را به سوی اسرائیل دراز کرده و آنها را مسئول ساقط شدن هواپیمای روسی دانستند. هر چند در ابتدای کار اسرائیلی‌ها تاکید داشتند که این مساله توسط اشتباه پدافندی سوریه صورت گرفته، اما با سفر فرمانده نیروی هوایی اسرائیل به روسیه و مذاکراتی که در این خصوص انجام شد، عمق نارضایتی مسکو از اقدام تل‌آویو به نمایش درآمد. روس‌ها تاکید دارند هواپیمای‌شان توسط جنگنده‌های اسرائیلی سرنگون شده و حتی اخباری منتشر شد که در جلسه میان فرمانده‌هان نیروی هوایی روسیه و اسرائیل درگیری شدید لفظی رخ داد و ژنرال روسی به همتای اسرائیلی خود گفته است: شما و خلبان‌های ترسوی شما مسئول کشته شدن ۱۴ سرباز روس و دادن غرامت به خانواده‌های‌شان هستید. برای همین نه عذرخواهی‌تان را می‌پذیریم نه تسلیت‌تان را. از امروز به بعد هر هواپیمای اسرائیلی که نزدیک ساحل سوریه رد شود فورا آن را سرنگون خواهیم کرد و با این حال موضوع اینجا تمام نخواهد شد. پس از این ماجرا بود که وزیر دفاع روسیه به صراحت اعلام کرد تا دو هفته آینده روند تحویل سامانه اس-‌300 به سوریه را آغاز خواهند کرد و با بیان اینکه با چنین تجهیزاتی توان رزمی نیروی هوایی سوریه به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۳ به درخواست طرف اسرائیلی ما تحویل سیستم اس-۳۰۰ را که آماده ارسال بود و نیروهای سوریه در حال آموزش بودند، متوقف کردیم. اکنون موقعیت تغییر کرده است و مسئولیت این تغییر با ما نیست. در همین راستا، اسرائیل به شدت ابراز نگرانی کرده و آن را اقدامی خطرناک و موجب افزایش تنش در منطقه اعلام کرده است. حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طی چند روز اخیر با ولادمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه تماس تلفنی برقرار کرده بود تا شاید موفق شود مانند دفعات قبل او را از این اقدام منصرف کند.
هدف روس‌ها از افزایش
توان رزمی بشار اسد چیست؟
نکته حائز اهمیت در اینجا است که اواخر فروردین ماه سال جاری و همزمان با حمله مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه دیگر متعهد به جلوگیری از ارسال سامانه اس-‌300 به سوریه نیستیم، از تصمیم کشورش برای ارسال این سیستم پدافندی به سوریه پرده برداشت. این مساله که موجب تضعیف قابل ملاحظه توان حملات پیش‌دستانه از سوی غرب و اسرائیل به سوریه بود، باعث شد تا در همان زمان نخست وزیر اسرائیل سراسیمه به مسکو سفر کند. هنوز از جزئیات کامل رایزنی میان پوتین و نتانیاهو اطلاعاتی به بیرون درز نکرده، اما نتیجه نهایی این شد که تقریباً بلافاصله پس از بازگشت نتانیاهو از روسیه، مسکو اعلام کرد که تصمیمی برای ارسال اس-300 به سوریه ندارد و حتی معاون پوتین تصریح کرد که فکر نمی‌کند دمشق به چنین تجهیزاتی نیاز داشته باشد.
در همین رابطه سوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا اکنون مسکو قصد دارد اس-‌300 را با وجود مخالفت‌های گسترده غرب و اسرائیل به بشار اسد هدیه کند؟
یک جنبه ماجرا به این باز می‌گردد که سیاست خارجی روسیه با شیفت پارادایمی از زمان اتحاد جماهیر شوروی، یک سیاست خارجی مبتنی بر عملگرایی است. در صحنه سوریه طی چند سالی که روس‌های پایشان به سرزمین شام باز شده است، آنها ضمن همکاری با تمامی نیروها و بازیگران حاضر در بحران سوریه، نوعی سیاست متوازن‌سازی را در پیش گرفته‌اند. شواهد نشان می‌دهد مسکو ضمن همکاری راهبردی با ایران و حضور موثر در مثلث آستانه، با عربستان نیز روابطی گرم دارد و همزمان با نزدیک شدن به تل‌آویو و همکاری با آمریکا، چراغ سبز را برای اشغال شمال سوریه به ترک‌های نشان می‌دهد.
همچنین در حال حاضر و در بحبوحه کشاکش مساله ادلب، طی توافق میان پوتین و اردوغان، یک خط حائل میان ادلب و مرزهای ترکیه ایجاد شده است. به همین دلیل مسکو با کارت موازنه‌سازی سعی دارد تمامی بازیگران را در عرصه سوریه در حالت بالانس قرار دهد و با توجه به نزدیک شدن موعد سرنوشت‌ساز مذاکرات صلح، هر بازیگری که قصد داشته باشد این موازنه‌سازی را بر هم بزند مورد غضب روس‌ها واقع می‌شود. عملیات‌های گسترده اسرائیل در خاک سوریه و هدف قرار دادن نیروهای دولتی و متحدان آنها زمانی که به مساله سقوط هواپیمای روسی در نزدیکی پایگاه هوایی حمیمیم (‌که در اختیار روسیه قرار دارد) پیوند می‌خورد، سبب می‌شود که به میزان زیادی سیاست روسیه در خاک سوریه از موازنه خارج شود. به همین منظور با تقویت مواضع اسد و در اختیار گذاشتن اس-‌300 علاوه بر مهار اسرائیل، اکنون آسمان دمشق نیز در آستانه نبرد سرنوشت‌ساز ادلب برای مهاجمان احتمالی به میزان زیادی ناامن شده است.
سایر اخبار این روزنامه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود اعلام کرد که روند انتقال سامانه اس-300 به سوریه آغاز شده است جهانبخش‌محبی نیا نخبگان قدیم و چالش‌های جدید آیا جدا شدن و عملکرد منفرد چهره‌های اصلاح طلب از جریان های جناحی نشانه افتراق اصلاح طلبان است؟ نمایندگان برای اتهام‌زنی به دیگران مصونیت ندارند روایت سوم شخص غایب از جلسات تخیلی در نشست خبری چهارمین دوره جشن ملی مترجمان مطرح شد توجه‌ به مترجمان آثار ایرانیان و انتخاب مترجم محبوب مردمی سامانه‌ها ی اقتصادی پراکنده غیر یک پارچه و موقتی چه هزینه‌هایی ایجاد می‌کنند؟ مجمع‌الجزایر سامانه‌های موقت گفت‌وگوی «ابتکار» با مجتبی محمدی؛ سربازی که قهرمان حادثه تروریستی اهواز شد یک سرباز واقعی! دادستان تهران: متهم سکه ثامن یک روز قبل از تشکیل پرونده با همسرش از کشور خارج شد روزبه حسینی در گفت‌وگو با «ابتکار» از نمایش «سیم و سُرمه» می‌گوید دولت نبایدبدون کمک مالی بر تئاتر نظارت کند از جمله نفحات انسانیت اسحاق جهانگیری: روند محرومیت‌‌زدایی در هرمزگان تسریع شود میانجیگرى لاوروف براى سوریه