بازی سرخابی های پایتخت تحت تاثیر قیمت ارز و شرایط اقتصادی قرار گرفت دربی پاییزی، سردتر از زمستان

مسعود قدرت نما
مدت‌ها انتظار برای هیچ، برای یک بازی صفر- صفر، برای یک بازی زیرِ صفر. بیچاره تماشاگرانی که از صبح زود در ورزشگاه بودند، بیچاره هوادارانی که از شب قبل در ورزشگاه خوابیده بودند. خوابیده بودند و خواب می‌دیدند که دربی واقعی را می‌بینند. کاش خواب شان تا جمعه شب ادامه پیدا می‌کرد تا نمی‌دیدند دربی بی‌کیفیت فوتبال ایران را، نمی‌دیدند بازی بدِ فوتبال ایران را.
پرسپولیس که سه‌شنبه باید به مصاف السد قطر در مرحله نیمه نهایی باشگاه‌های آسیا برود و با توجه به جایگاهش در جدول رده‌بندی لیگ به نتیجه تساوی و بازی محتاطانه رو آورد، اما استقلال که هم از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده و هم در لیگ برتر نتوانسته آنطور که باید و شاید انتظارات هواداران را برآورده کند انتظار می‌رفت بازی شجاعانه‌تری از خود به نمایش بگذارد و با برد احتمالی جبران مافات کند و هم تا حدودی دل هوادارانش را به‌دست آورد.
به لطف تغییر ساعت در نیمه دوم سال، شاهد یک شهرآورد پاییزی در زیر نورافکن‌های آزادی بودیم. شهرآوردی که به مسائل غیرورزشی‌مان گره خورده بود. مردمی که در کشاکش مسائل اقتصادی این روزها و عدم ثبات بازار با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند انتظار آن را داشتند تا حداقل ساعتی فارغ از این مسائل شاهد یک بازی جسورانه از دو تیم بزرگ پایتخت باشند. فوتبالی که کمتر کسی را ۹۰ دقیقه به این مستطیل سبز خیره کرد.


با به صدا در آمدن سوت پایان بازی، در جست‌وجوی کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی فقط یک جمله را می‌خواندیم: «دربی افتضاح بود».
در این رابطه بسیاری از کارشناسان و هواداران به این فکر افتادند در این شرایط که قیمت دلار نابسمان است چرا باید میلیون‌ها دلار برای مربیان غیروطنی هزینه شود، مبالغی که هیچ اتفاق جذابی را برای فوتبال ما رقم نمی‌زند و حتی بساری بر این عقیده هستند که اگر مربیان این دو تیم ایرانی بودند شاهد بازی بسیار زیباتری بودیم.
حالا این افتخار را باید برای برانکو و شفر کنار بگذاریم که آنها در کنار تمام افتخارات ریز و درشت افتخار برگزاری کسل کننده‌ترین بازی دربی ایران را هم کسب کردند.
این بازی فقط مربیان دو تیم را راضی نگه داشت تا از بار منفی شکست جان سالم به‌در ببرند تا حداقل افتخار نباختن در دربی را یدک بکشند.
شاید تنها نکته مثبت این بازی قضاوت کم اشتباه فغانی بود که کارشناسان را به تعریف از او واداشت، هرچند که عده‌ای هم معتقد بودند با سوت زدن‌های زیاد باعث کسالت‌بار شدن بیشتر دربی شد.
به هر حال این بازی هم مثل خیلی از بازی‌های سرد گذشته این دو تیم تمام شد تا هواداران در بحبوحه شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه همچنان در انتظار رسیدن روزی باشندکه شاهد یک بازی زیبا از سرخابی‌های پایتخت در مقابل هم باشند.
نیمه نخست
علی علیپور می‌توانست خیلی زود و در دقیقه یک استقلال را غافلگیر کند واما ضربه سر این بازیکن از میان مدافعان آبی‌پوش دقیق نبود و راهی اوت شد. هر دو تیم در ۱۰ دقیقه نخست سعی در حفظ توپ و میدان داشتند اما تاکنون هیچ کدام نتوانستند برای بیش از چند ثانیه نبض بازی را در اختیار بگیرند. در دقیقه ۱۱، ارسال وریا غفوری از روی ضربه ایستگاهی و برگشت ناقص مدافعان پرسپولیس منجر به فراهم شدن موقعیت مناسب برای روح الله باقری شد که شوت فنی و محکم در آغوش بیرانوند آرام گرفت. احمد نوراللهی با حرکتی خیلی خوب وارد محوطه جریمه استقلال شد اما پاس او از زاویه بسته و مماس با خط افقی زمین به سمت دروازه استقلال رفت که ممکن بود توپ با پای رحمتی وارد دروازه آبی‌ها شود اما دروازه‌بان استقلال توپ را کنترل کرد. در حالی که بازی بدون هیجان و با اشتباهات متعدد بازیکنان هر دو تیم دنبال می‌شد، حسین ماهینی در برخورد با بازیکن استقلال مصدوم شد تا برانکو با وجود کمبود بازیکن، شایان مصلح را به صورت اجباری وارد زمین کند.
نیمه دوم
شفر این نیمه را با بیرون کشیدن طارق همام و ورود الحاجی گرو شروع کرد تا تیمش با سه مهاجم هجومی کار را دنبال کند اما اولین فرصت نه چندان جدی بازی را علی علیپور با شوت از پشت محوطه جریمه به سمت دروازه رحمتی ساخت که توپ داخل چارچوب نبود اما اعتراض شدید رحمتی را به دنبال داشت. نیمه دوم هم همانند نیمه نخست بسیار پراشتباه آغاز شد و در ۱۵ دقیقه ابتدایی موقعیت جدی نداشت. در دقیقه ۶۳ پرسپولیس حمله تند و تیزی را تدارک دید که حرکت علی علیپور داخل محوطه جریمه استقلال سرنگون شد و توپ به رحمتی رسید که داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت. استقلال در دقیقه ۶۵ و روی حرکت انفرادی اسماعیلی جدی‌ترین موقعیت بازی را در اختیار داشت که ضربه او در حالت نامتعادل و از فاصله چند متری توسط بیرانوند کنترل شد. بازی بر اشتباه و بی‌کیفیت دو تیم در نیمه دوم سرمربیان دو تیم را وادار به انجام چند تعویض فنی کرد. در دقیقه ۸۴، کمال کامیابی‌نیا می‌توانست از روی توپ ارسالی به روی دروازه استقلال دروازه رحمتی را باز کند اما ضربه او داخل چارچوب دروازه استقلال نبود. دقایق پایانی این دیدار بسیار پراشتباه دنبال شد تا داربی ۸۸ پایتخت یکی از کم موقعیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین تقابل‌های دو تیم نام بگیرد.
ترکیب استقلال: سید مهدی رحمتی، میلاد زکی‌پور، آرمین سهرابیان (کارت زرد، دقیقه ۲۵)، پژمان منتظری (کارت زرد، دقیقه ۴۸)، وریا غفوری، علی کریمی، روزبه چشمی (کارت زرد، دقیقه ۱+۹۰)، طارق همام، فرشید اسماعیلی، روح‌الله باقری (اللهیار صیادمنش دقیقه ۵۹) و مرتضی تبریزی (مهدی قائدی، دقیقه ۸۳).
ترکیب پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، حسین ماهینی (شایان مصلح، دقیقه ۴۰)، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا، احمد نورالهی(آدام همتی، دقیقه ۷۸)، سیامک نعمتی، بشار رسن، علی علیپور و گادوین منشا.
سایر اخبار این روزنامه
داستان‌۸۰ سال سرگشتگی مجسمه ایرانی در غرب بازگشت سرباز هخامنشی با روحانی محمدعلی وکیلی سرنوشت کشور به کجا گره خورده؟ مشروبات دست‌ساز عده زیادی را در هرمزگان مسموم کرد و به کام مرگ کشید الکل‌های قاتل «ابتکار» از کشمکش دولت و مجلس در موضوع استیضاح‌ها گزارش می‌دهد موج استیضاح برای از رسمیت انداختن دولت «‌ابتکار» از دلایل تشدید فعالیت‌های تروریستی در کشور گزارش می‌دهد زایش تروریسم از دل بحران افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر صادرات می‌گذارد؟ دوپینگ گرانی با بهانه صادرات «ابتکار» از ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره محل اختفای تاسیسات اتمی ایران گزارش می‌دهد «ابتکار» از وضعیت آتش‌نشان‌ها در گفت‌وگو با یک آتش‌نشان گزارش می‌دهد بازیگران مرگ در جهنم آتش بازی سرخابی های پایتخت تحت تاثیر قیمت ارز و شرایط اقتصادی قرار گرفت دربی پاییزی، سردتر از زمستان گزارش میدانی «ابتکار» از روستای تورقوزآباد؛ جایی که به واسطه ادعای عجیب نخست‌وزیر اسرائیل مشهور شد