«ابتکار» از کشمکش دولت و مجلس در موضوع استیضاح‌ها گزارش می‌دهد موج استیضاح برای از رسمیت انداختن دولت

معصومه معظمی
کشور در شرایط بد اقتصادی است و هجمه‌های بیگانگان از جمله ترور کور و فشار تحریم‌ها سعی بر زمین‌گیر کردن جمهوری اسلامی دارند. از طرفی برخی بی‌تدبیری‌های داخلی، سوءمدیریت‌ها و لجبازی‌ها نیز مزید بر علت شده‌اند تا نگرانی مردم را از آینده بیشتر کنند و به جای همراهی با دولت، به منظور حفظ ارزش سرمایه و دارایی خود به سمت خرید ارز و طلا و حتی احتکار کالاهای اساسی و غیر اساسی بروند. اقداماتی که هر کدام به خودی خود در شرایط عادی هم می‌توانند اقتصاد یک کشور را زمین‌گیر و فلج کنند.
گفتنی است برخی مجلسی‌ها به بهانه انجام وظایف و حق نظارتی خود سعی بر زهر چشم گرفتن از دولت و به رخ کشیدن قدرت‌شان هستند. مسئله‌ای که با استیضاح دو وزیر وزراتخانه‌های کلیدی اقتصاد و کار طی دو ماه گذشته تاکنون نه تنها دردی از جامعه دوا نکردند، بلکه باعث کاهش حوزه اختیارات در اداره این وزارتخانه‌ها شدند. چرا که سرپرست از اختیارات حتی یک وزیر ضعیف هم برخوردار نیست و در این باره مشکلات نه تنها رفع نشدند بلکه تشدید شدند. از طرفی دولت هم بابی‌تفاوتی و دهن کجی به خواست نمایندگان برای ترمیم کابینه و حتی معرفی وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های بی وزیر سعی دارد از سه ماه زمان قانونی خود برای اداره این وزارتخانه‌ها با سرپرست استفاده کند. انگار نه انگار که به قول خود مسئولان در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و دشمن این بار به جای جنگ نظامی، معاش مردم و سفره‌های کوچک‌شان را هدف قرار داده است.
لجبازی و بی‌تفاوتی مسئولان ادامه دارد


موضوعی که جای تعجب دارد اینکه مسئولان دولتی و مجلسی انگار هنوز به وخامت اوضاع اقتصادی مردم پی نبرده‌اند و همچنان سعی دارند با دهن کجی و لجبازی و ادامه نهضت استیضاح، سفره فقرا را تا نابودی و محو کامل پیش ببرند. کسی هم به روی خودش نمی‌آورد که دو وزارتخانه کار و اقتصاد وزیر ندارد و در شرایط جنگی که باید با تشکیل کارگروه‌های اقتصادی و جلسات شبانه‌روزی فکری برای معیشت مردم و کاهش فشار اقتصادی آنها شوند، با بازی‌های سیاسی و گاها منفعت‌طلبانه تحمل اوضاع را برای مردم سخت‌تر می‌کنند. دلیل این ادعا هم ادامه و پیگیری استیضاح وزرای صنعت و راه و شهرسازی و پس از آنها جهاد و کشاورزی، آموزش و پرورش، نیرو و علوم است. استیضاح‌هایی که به دلیل ضعف عملکرد وزرا در شرایط عادی باید شدیدتر با آنها برخورد می‌شد، ولی در شرایط فعلی نباید ملاحظات مختلف را درباره آنها نادیده گرفت.
به دنبال زمین‌گیرکردن دولت نیستیم
بنابراین برخی نمایندگان می‌کوشند در صورتی که استعفای وزیر صنعت و معدن صحت نداشته باشد بعد از بازگشت روحانی از سفر تکلیف شریعتمداری و وزیر راه را یکسره کنند که یا استعفا داده شوند! یا استیضاح‌شان کنند و با خیال راحت بتوانند به سراغ سایر وزرا بروند تا شاید به گفته برخی بتوانند کابینه را از حدنصاب بیندازند. در این صورت دولت دوباره مجبور می‌شود برای گرفتن رای اعتماد دوباره کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند. موضوعی که در جای خود قابل تامل است. البته این موضوع به گفته قاسم میرزایی نیکو منطقی ندارد. او به «ابتکار» گفت: «به نظرم این کار به صلاح هیچ کسی نیست و ممکن است این حرف خواست چند نفر از مجلس باشد، ولی قطعا فکر و خواست عقلا و اکثریت مجلس نیست و مطمئنم کسی در این شرایطی که کشور با هجمه‌ها و تهدیدات متفاوت خارجی مواجه است نمی‌خواهد کاری کند که دولت زمین‌گیر شود. اگر کسی اینطور فکر می‌کند باید گفت که بسیار کوتاه فکر است.»
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با رد این شائبه گفت: «استیضاح‌هایی که اعلام وصول می‌شود یا به صحن می‌آید مربوط به قبل هستند و با گذشت چند ماه که در نوبت رسیدگی صحن بوده‌اند اکنون اعلام وصول شده‌اند و دلیلی بر تلاش برای از حدنصاب انداختن کابینه نیست.»
البته محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها هم با انتقاد از تعلل دولت در ترمیم کابینه به «ابتکار» گفت: «مجلس اختیاراتی به رئیس‌جمهوری داد که قبل از انجام استیضاح وزرای ضعیف تغییراتی در کابینه اعمال کند، ولی نه تنها دست به تغییر کابینه و وزرا نزد، بلکه این تاخیر و تعلل به کشور آسیب رساند.» رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد:‌«ممکن است این استیضاح‌ها و اداره وزارتخانه‌ها با سرپرست خسران داشته باشد، ولی وقتی دستمان جایی بند نیست و 6 ماه از رئیس‌جمهوری خواستیم کابینه را ترمیم کند ولی توجهی ندارد، نمایندگان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟»
نماینده مردم کرج در مجلس ادامه داد: «درباره وزرات صنعت و معدن و راه و شهرسازی هم کوتاهی‌هایی صورت گرفته است و مجلس مجبور است به طور جدی دنبال استیضاح این وزرا باشد.» او ادامه داد: «هر چند شنیده شده است وزیر صمت با رئیس‌جمهوری صحبت‌هایی داشته است و بعد از بازگشت او از سفر تکلیف این وزارتخانه را روشن می‌کند و جابجایی‌هایی انجام می‌دهد. ولی اگر رئیس‌جمهوری او را برای وزارتخانه دیگری معرفی کند قطعا مجلس در مقابل او موضع می‌گیرد. این بی‌اعتمادی به مجلس است.» کولیوند تاکید کرد: « آقای شریعتمداری انسان متدین و شریفی است ولی برای پست وزارتی مناسب نیست. ما نیاز به وزیر شجاعی داریم که هم قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد هم بتواند کار را جمع کند. وزرات صنعت معدن و تجارت هم یکی از وزارتخانه‌های مهم و اقتصادی است و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.» میرزایی نیکو هم با گلایه از رئیس‌جمهوری نسبت به بی‌تفاوتی به وضعیت وزارتخانه‌ها و شرایط بداقتصادی به «ابتکار» گفت: «به نظر می‌رسد آقای روحانی نمی‌خواهد برای شرایط به وجود آمده فکری اساسی کند چرا که در این مشکلات اقتصادی 2 ماه است که وزیر اقتصاد نداریم و در کشوری که مشکل عمده مردم مسئله رفاه و امور روزمره است، وزارتخانه مربوطه وزیر رفاه ندارد و حتی وضعیت وزیرصنعت آن هم نامشخص باشد.»
دولت کوتاهی کرد!
این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: «به نظرم دکتر روحانی باید این مشکلات و مسائل را در جلسه سران قوا و جلساتی که با تیم مشورتی خود دارد حل کند. در مجلس هم باید رابطه‌ای ایجاد کند و به همفکری برسند و با همفکری هیات رئیسه مجلس مشکلات کشور را سرو سامان بدهند.» گل مرادی هم در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به وضعیت 2 استیضاح‌ گذشته در مجلس گفت: «استیضاح‌های انجام شده کمکی به مردم و جامعه نکرد. ولی مردم هم وقتی نظاره‌گر این آرامش و بی‌تفاوتی در دولت بودند نگرانی‌هایشان بیشتر شد. بنابراین مجلس تشخیص داد کارآمدی این وزارتخانه‌ها کمرنگ است و در جلسات مختلف این دغدغه‌ها را به رئیس‌جمهوری و وزرا منتقل کردیم ولی تحرک ملموسی نداشتند.» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توجیه استیضاح‌های انجام شده تصریح کرد:‌«این بی‌تفاوتی باعث نگرانی و ناراحتی جامعه شد و مجلس در راستای اجرای مطالبات مردم جز استیضاح وزرای ناکارآمد چاره‌ای نداشت. دولت زمان کافی داشت که قبل از استیضاح خودش در این باره دست به ترمیم و اصلاح بزند ولی در این باره کوتاهی کرد.»
فقط استیضاح وزیر صنعت و راه جدی است
میرزایی نیکو هم تصریح کرد: «در حال حاضر فقط استیضاح وزیر صنعت و راه و شهرسازی جدی است و استیضاح‌های دیگر بعید است جدی باشند. به نظر من نباید تا مشکلی پیش می‌آید به سراغ وزرا برویم و آنها را پای میز استیضاح بکشانیم به این امید که مشکلات حل شوند.
این راه حل نیست.» کولیوند، هم باارائه راهکاری به «ابتکار» گفت: «راهکار مناسب این است که مردم نسبت به کار دولت دلگرم شوند و این بی‌اعتمادی که در رابطه با بازار ارز و سکه ایجاد شده است برطرف شود تا دلگرمی مردم به حاکمیت برگردد. اگر وزرای قوی و متعهد داشته باشیم می توانند در بازگرداند اعتماد عمومی به حاکمیت کمک کنند.»
البته میرزایی نیکو با انتقاد از استیضاح‌های اخیر و ادامه دار شدنشان پیشنهاد داد: «باید بنشینیم و مشکلات را وسط بگذاریم و تا حد امکان برای حل آنها تلاش کنیم نه اینکه به استیضاح وزرا آن‌هم در این شرایط نابسامان فکر کنیم و صورت مسئله را پاک کنیم.»
سایر اخبار این روزنامه
داستان‌۸۰ سال سرگشتگی مجسمه ایرانی در غرب بازگشت سرباز هخامنشی با روحانی محمدعلی وکیلی سرنوشت کشور به کجا گره خورده؟ مشروبات دست‌ساز عده زیادی را در هرمزگان مسموم کرد و به کام مرگ کشید الکل‌های قاتل «ابتکار» از کشمکش دولت و مجلس در موضوع استیضاح‌ها گزارش می‌دهد موج استیضاح برای از رسمیت انداختن دولت «‌ابتکار» از دلایل تشدید فعالیت‌های تروریستی در کشور گزارش می‌دهد زایش تروریسم از دل بحران افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر صادرات می‌گذارد؟ دوپینگ گرانی با بهانه صادرات «ابتکار» از ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره محل اختفای تاسیسات اتمی ایران گزارش می‌دهد «ابتکار» از وضعیت آتش‌نشان‌ها در گفت‌وگو با یک آتش‌نشان گزارش می‌دهد بازیگران مرگ در جهنم آتش بازی سرخابی های پایتخت تحت تاثیر قیمت ارز و شرایط اقتصادی قرار گرفت دربی پاییزی، سردتر از زمستان گزارش میدانی «ابتکار» از روستای تورقوزآباد؛ جایی که به واسطه ادعای عجیب نخست‌وزیر اسرائیل مشهور شد