بعد از یک پنج‌شنبه غریب، دیشب زمان اعلام نظر کمیته قضایی سنا درباره کاوانا بود اشک و خشم در سنای آمریکا

روح‌اله نخعی
روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای طولانی و پرحادثه، کریستین بلازی فورد، استاد دانشگاه و هم‌دوره‌ای سابق برت کاوانا، اولین زنی که گزینه نشستن بر کرسی دادگاه عالی آمریکا را به آزار جنسی متهم کرد، به سوالات اعضای کمیته قضایی سنا و دادستان جرائم جنسی که به دعوت جمهوری‌خواهان کمیته به جلسه آمده بود پاسخ داد و بعد از او، برت کاوانا برای دفاع از خود حاضر شد. جمهوری‌خواهان این کمیته که همگی مرد بودند، برای پرسش از فورد از کمک ریچل میچل، دادستان جرائم جنسی استفاده کردند.
فورد در این جلسه در حالی که تحت تاثیر احساسات گاهی اشک می‌ریخت، به شرح اتفاقاتی که مدعی است بین او و کاوانا رخ داده پرداخت. فورد در اظهارات خود در این جلسه تاکید کرد، ۱۰۰درصد مطمئن است کسی که به او حمله کرده برت کاوانا بوده. او توضیح داد که کاوانا در حضور دوستش، در حالی که فورد را روی تخت انداخته و دهانش را گرفته بوده، مشغول پاره‌کردن لباس‌های فورد بوده اما از شدت مستی، نهایتاً موفق نشده قصدش را به انجام برساند.
از طرف دیگر اما کاوانا با تندی و خشم اظهاراتش را آغاز کرد و ماجراهای روزهای گذشته را مایه شرم ملی خواند. او در حالی که مانند فورد، در بخش‌هایی از اظهاراتش اشک‌هایش جاری بود، گفت زندگی، خانواده و وجهه او تحت تاثیر آنچه عملیات سیاسی دمکرات‌ها و پروژه انتقامی کلینتون‌ها خواند، نابود شده است. کاوانا، یکی از اعضای تیمی بود که به پرونده فساد اخلاقی بیل کلینتون رسیدگی می‌کرد.


در این جلسه اعضای کمیته نیز گاهی اظهارات خشمگینی داشتند. در میان جمهوری‌خواهان که بعد از مطرح‌شدن بخشی از سوالات میچل از کاوانا، اجازه مطرح‌شدن سوالات بیشتر را به او ندادند. لیندزی گرام پرسروصداترین سناتور بود که با خشم و در موضعی مشابه کاوانا، جلسه را مایه ننگ خواند.
سیاسی‌ترین نامزد‌دادگاه عالی
وجه تمایز مهم جلسه پنج‌شنبه این بود که نه نامزدهای دادگاه عالی و نه جلسات بررسی آن‌ها، پیش از این تا این حد سیاسی نبوده اند. از نحوه مدیریت این جلسه توسط سناتورهای جمهوری‌خواه، تا پرخاش‌های سناتور گرام تا شمشیر از روبستن کاوانا، همه بخشی از رویکردی بودند که ماجرا را نه تلاش یک کمیته برای بررسی حقیقت که مقاومت بخشی از یک کمیته در کنار نامزد دادگاه، برای مقابله با یک کارزار ترور شخصیت نمایش می‌دادند. کاوانا، خود را در تیم جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور قرار داد و رسماً علت این ادعاها علیه را تلاش‌های حزب رقیب در واکنش به پیروزی ترامپ و نیز انتقام‌گیری کلینتون‌ها خواند.
قمار دوباره جمهوری‌خواهان، کاوانا خطرناک‌تر از گارلند و گورسچ
با جلسه پنج‌شنبه به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان، مشابه ماجرای گارلند و گورسچ تصمیم گرفته اند، علی‌رغم ریسک آشکار، مسیر مطلوب خود را در عین مخالفت‌ها و تردیدها در افکار عمومی طی کنند. در فرایند خالی‌نگه‌داشتن کرسی اسکالیا بعد از فوتش و مقاومت در برابر بررسی صلاحیت مریک گارلند، گزینه اوباما و سپس نشاندن گورسچ، انتخاب ترامپ در همان کرسی، آن‌ها توانستند مخالفت‌ها را تحمل کنند و به هدف خود دست پیدا کنند اما در حالی که کمی بیش از یک ماه به انتخابات مانده، هم احتمال تخطی اعضای حزب از تصمیم جمعی هست و هم احتمال شکل‌گیری جبهه‌ای دیگر در مقابل جمهوری‌خواهان پای صندوق. صرف‌نظر از پذیرش یا عدم‌پذیرش ادعاهای هر دو طرف، اغلب ناظران، حتی مجریان شبکه اولتراترامپیست فاکس نیوز هم اذعان کردند، فورد قطعاً دروغ نمی‌گوید و در بهترین حالت، مرتکب اشتباه است یا اینکه رفتار کاوانا در سه دهه پیش الان معیار قضاوت نباید باشد. بی‌توجهی سناتورهای جمهوری‌خواه در حالی که چنین تصویری برقرار است، خودداری آن‌ها از پیگیری جدی ادعاها علیه کاوانا، بررسی احتمال تعویق رای و تحقیقات اف‌بی‌آی، ممکن است بخش‌هایی از بدنه رای‌دهنده، حتی از میان حامیان جمهوری‌خواهان را برای نوعی مجازات ترغیب کند.
جلسه دیشب و رای کمیته قضایی
در آخرین ساعات شب گذشته، جلسه کمیته قضایی با ۱۱ جمهوری‌خواه و ۱۰ دمکراتش برای تصمیم‌گیری درباره نظر این کمیته درباره صلاحیت کاوانا در جریان بود. رای میانه این کمیته، جف فلیک، سناتور جمهوری‌خواه است که می‌تواند رای یازدهم و تامین‌کننده اکثریت برای کاوانا باشد؛ گزارش‌ها حاکی از این است که جف فلیک علی‌رغم تردیدهایی که مطرح کرده، نهایتاً تصمیم به رای موافق با کاوانا گرفته است. اگر زمانی که این نوشته را می‌خوانید، همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاده باشد، کمیته از کاوانا حمایت کرده و در جلسات هفته آینده سنا، رای نهایی این مجلس صادر خواهد شد. اگر رای این کمیته مخالفت با انتصاب کاوانا از کار در بیاید، با توجه به فقدان ضمانت اجرایی برای تصمیم این کمیته، تصمیم‌گیری رهبران جمهوری‌خواه برای هفته آینده سنا، پیچیده‌تر از قبل هم خواهد شد.