بی «دست» و «پا» ها

«کسالت بار»؛ این جمله مشترک هواداران استقلال و پرسپولیس در پایان شهرآورد بزرگ تهران است؛ دیداری که با کمترین میزان صحنه های حساس خلق شد و بیشتر با درگیری‌های فیزیکی همراه بود. استقلال و پرسپولیس از نظر فنی چیزی برای ارائه نداشتند و هر دو تیم به مصاحبه راضی بودند. شاید خبرسازترین اتفاق دیدار شهرآورد تهران، مصدومیت حسین ماهینی بود.
پرسپولیس برای دیدار مقابل السد با چالش جدی مواجه شده، این تیم حتی 11 بازیکن ندارد که در آن دیدار به میدان بفرستد و همین موضوع به نگرانی هواداران تبدیل شده است. نصب 500دوربین مداربسته در ورزشگاه آزادی در کنار عدم حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای دربی نیز از دیگر اتفاقاتی بود که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت. به هر ترتیب شهرآورد تهران برگزار شد و تماشاگران بازی جذابی را به نظاره ننشستند. اتفاقی که با توجه به حضور برانکو و شفر در نیمکت دو تیم، دور از انتظار بود. محافظه کاری شفر و نیمکت خالی پرسپولیس مهم‌ترین دلایلی است که می توان برای این اتفاق متصور بود. حضور علیرضا فغانی به عنوان داور دیدار استقلال و پرسپولیس نیز یکی از اتفاقات مهم بازی بود، او در تک تک صحنه ها حاضر بود و به موقع از کارت‌های خود استفاده کرد اما دو صحنه مشکوک در بازی، واکنش کاربران را در پی داشت.
اول صحنه‌ای بود که هواداران پرسپولیس اعتقاد به پنالتی داشتند، علی علیپور که در محوطه جریمه استقلال سرنگون شد نیز با آن‌ها هم نظر بود و پس از بازی نیز درباره آن صحبت کرد. اما دومین صحنه کشیدن پیراهن علی کریمی توسط علیرضا فغانی در صحنه ای بود که او با شجاع خلیل زاده درگیر شد. شهرآورد تهران به تاریخ پیوست و به احتمال زیاد هیچ‌کس در آینده از آن یاد نخواهد کرد. دیداری که هیچ اتفاق خاصی در آن رخ نداد و در نهایت نیز با تساوی بدون گل به پایان رسید. هرچند که به احتمال زیاد هر دو تیم از نتیجه راضی بودند اما شکست خورده بزرگ این بازی، تماشاگرانی بودند که ساعت‌ها قبل از دربی در مقابل ورزشگاه حاضر شدند و تیم‌های محبوب خود را تشویق کردند. آن‌ها پس از بازی در حالی‌که از بازی دو تیم شوکه بودند به خانه رفتند و در انتظار دیدارهای بعدی روزگار را سپری خواهند کرد. پرسپولیس در روز دهم مهر باید در مقابل السد قطر قرار بگیرد و تماشاگران این تیم تمام تلاش خود را می‌کنند تا تیم شان را وارد درگیری و حاشیه نکنند. استقلالی ها نیز که از آسیا کنار رفته اند به امید روزهای بهتر، در کنار تیم‌شان خواهند بود. امید که بازی بد استقلال و پرسپولیس به زودی فراموش شود و دوباره تب فوتبال، سراسری شود.
درخواست عليرضا فغاني براي بازگشت به گذشته


دربي را خارجي‌ها قضاوت كنند
داور دربي مي‌گويد هيچ اشتياقي براي قضاوت دوباره شهرآورد ندارد
«آقاي بي‌تفاوت»؛ اين تيتري بود كه در گزارشي پيش از شهرآورد تهران به آن پرداختيم. مخاطب آن تيتر عليرضا فغاني، داور ديدار استقلال و پرسپوليس بود كه هيچ انگيزه‌اي براي قضاوت در دربي نداشت و در واقع به دليل محافظه‌كاري كميته داوران مجبور به داوري در اين ديدار شد. عليرضا فغاني پس از بازي در گفت‌وگويي تاييد كرد كه هيچ اشتياقي براي قضاوت در شهرآورد ندارد.
او همچنين پيشنهاد داد كه براي قضاوت اين ديدار، از داوران خارجي استفاده شود. سال‌ها پيش داوران ايراني تمام تلاش خود را كردند كه قضاوت بازي را از خارجي‌ها بگيرند. به هر ترتيب فغاني پس از بازي گفت: «مثل بقیه بازی ها سعی کردیم قضاوت کم اشتباهی باشد. دربی در داخل کشور شرایطی دارد. باتوجه به دشنام ها و توهین هایی که می شود اگر یک داور خارجی دربی را قضاوت کند، بهتر است». وی درباره اینکه گفته می‌شود در دربی خطای زیادی از بازیکنان دو تیم صورت مي‌گيرد، تصریح کرد: «این‌که دست داور نیست. ما بازی تیم ها را قضاوت می‌کنیم. این بستگی به تاکتیک تیم‌ها دارد و چیزی که می بینیم قضاوت می‌کنیم که بدون اشتباه نیست». داور دربی افزود: «متاسفانه یک جوی درست شده است. یک‌سری مسائل را بازیکنان رعایت نمی‌کنند که در روز شهرآورد نيز رعایت نکردند. شاید لازم باشد ناظر انضباطی باشد که تذکر بدهد. به عنوان مثال در بازی پنج‌شنبه دو بازیکن سر یک برخورد کوچک به هم پیچیدند و باعث سنگ پرانی و پرتاب بطری از سوی هواداران شد. باید جلوی این مسائل را بگیریم».
فغانی تاکید کرد: «این توهین ها باعث می شود خودم دوست نداشته باشم دربی را قضاوت کنم. شاید طرفداران دو تیم هم دوست نداشته باشند ما را برای قضاوت تیم‌شان ببینند». وی در خصوص اینکه گفته بود کاش زرگر و سیدعلی داور دربی می شدند، خاطرنشان کرد: «از اول هفته که اعلام شد من داور دربی هستم، طرفداران استقلال و پرسپولیس فحاشی را شروع کردند. یکی می‌گوید من پرسپولیسی ام و یکی می‌گوید استقلالی. بنده آبرویم را بیشتر از استقلال و پرسپولیس دوست دارم. رنگ آبی و قرمز برای ما فرقی ندارد. این رنگ‌ها برای مردم سرگرمی است جای خود ولی یک‌سری مسائل از بین رفته است و راحت به يكديگر توهین می‌کنیم. وقتی به عنوان داور انتخاب شدم یک‌سری خانم ها پیام‌هایی می‌دادند با الفاظ رکیک. من خودم شور و شوقی برای قضاوت بازی دو تیم ندارم چون حواشی آن زیاد است. شاید بهتر است برای دربی داور خارجی بیاورند و کسی هم با او کاری ندارد».
فغانی گفت: «امثال من در داوری زیاد آمده و رفته‌اند. جام جهانی بعدی هم شانس برای قضاوت دارم ولی متاسفانه خیلی مسائل در فوتبال از بین رفته و نتیجه‌گرایی به هر قیمتی جایگزین شده است. لذتی را که همه جای دنیا از فوتبال می برند، ما نمی‌بریم. برای من یک‌سری فحاشی‌ها عادی است ولی نباید اتفاقی رخ بدهد که تاسف خوردن برایش درست باشد». وی در پایان تاکید کرد: «ارزش‌ها از بین رفته است و راحت به يكديگر توهین می‌کنیم. بعضی‌ها می‌گویند فلان داور استقلالی، سپاهانی یا پرسپولیسی است. داوری که ۹۰۰ هزار تومان می گیرد برایش چه فرقی می‌کند طرفدار کدام تیم باشد؛ آن‌هم این فوتبال!».
برانكو و شفر در پايان دربي چه گفتند؟
سرمربيان استقلال و پرسپوليس در پايان شهرآورد از نتيجه راضي بودند. وينفرد شفر كه زمزمه‌هاي جدايي او در صورت نتيجه نگرفتن در مقابل پرسپوليس شنيده مي‌شد، ابقا شد و برانكو نيز نباخت تا بازيكنانش با روحيه‌اي مناسب در برابر السد قطر قرار بگيرند. در واقع برنده اصلي شهرآورد 88 تهران را مي‌توان مربيان دو تيم دانست؛ مربياني كه موفق شدند نتيجه دلخواه خود را بگيرند و سراغ بازي بعدي بروند. شفر در پايان بازي درباره شهرآورد هشتاد و هشتم گفت: «کار تاکتیکی و فوتبال تک ضرب برای هر دو تیم غیر ممکن است.
پرسپولیس بسیار بهتر از سال گذشته بازی می‌کند. ما فصل گذشته پرسینگ بسیار خوبی داشتیم و اين فصل نيز می‌بینیم که بسياري از تیم‌ها این کار را انجام می‌دهند. کار هجومی‌مان بد نبود، اما در کرنرها کارمان خوب نبود. ما به بازیکنان‌مان گفته بودیم که دروازه‌بان پرسپولیس روی کرنرها خوب عمل می‌کند و شروع مجدد خوبی دارد، اما بازهم کرنرهای ما به نحوی بود که دروازه‌بان حریف آن‌ها را کنترل می‌کرد. ما تغییراتی ایجاد کردیم،‌ چون بازیکنان‌مان خسته بودند و فکر می‌کردیم می‌توانیم در جناحین به حریف ضربه بزنیم. دلیل تعویض صیادمنش هم همین بود.
الحاجی گرو را نيز به زمین آوردیم تا توپ را برای ما کنترل کند. بازهم باید روی پاس و ضربات آخر تمرین و تمرین بیشتر داشته باشیم. مربعی که ما در وسط زمین خودمان داشتیم، عملکرد آن‌ها بسیار مهم بود، چون در بازی که با السد در تهران داشتیم گل خوردیم اما این ضعف را پوشش دادیم و سعی کردیم بازی‌سازی پرسپولیس را تا حد زیادی متوقف کنیم واگر یک شوت اسماعیلی به گل می‌رفت، شاید ما پیروز می‌شدیم». برانكو ايوانكوويچ نيز درباره تساوي مقابل استقلال و شايعه مصلحت‌انديشي‌اش در اين ديدار بيان كرد: «مگر مي‌شود ما در دربی مصلحت‌اندیشی کنیم و نیم‌نگاهی به السد داشته باشیم؟! خودتان دیدید دو مهاجم ما از بالا به قلب خط دفاعی استقلال حمله می‌کردند. به شما گفتم که تمام بازیکنان خط دفاعی استقلال ملی‌پوش هستند. ما کنترل بازی را در اختیار داشتیم و روند مسابقه را دیکته می‌کردیم. موقعیت‌هایی که ایجاد کردیم، به طور معمولي باید تبدیل به گل مي‌شد. این‌طور می‌توان به دربی نگاه کرد؛ دربی قبلی یک بر صفر به سود استقلال شد، دربی قبل از آن به سود ما و قبل‌تر مساوی صفر - صفر شده بود.
اتفاق غیرمنتظره‌اي رخ نداد و فکر می‌کنم بازی بسیار محکم و خوب بود. دو تیم از بهترین‌های ایران در چنین جو و فضایی بازی کردند. خودتان می‌دانید هواداران ما و آن‌ها چقدر روی بازیکنان مان و آن‌ها تاثیرگذار هستند. من به هر دو تیم تبریک می‌گویم. از شرایط راضی‌ام، البته اگر می‌بردیم خیلی خوشحال‌تر می‌شدیم. در این‌طور بازی‌ها گل‌ها از شانس‌های نیم‌بند یا ضربات ایستگاهی به ثمر می‌رسد كه اين اتفاق رخ نداد».
تساوی برای سکوت هواداران!
داریوش یزدانی
بازیکن پیشین استقلال
پرسپولیس در فاز هجومی برتری نسبی داشت و بازیکنان این تیم می توانستند بهتر از بازیکنان حریف توپ را به گردش در بیاورند. اما در فاز بازیسازی، پرسپولیس عملکرد خوبی نداشت. این تیم موفق نمی شد ارتباط خوبی بین دو مهاجم خودش و هافبک های پشت سر آن ها برقرار کند. به این ترتیب برنامه‌های تاکتیکی که ما پیش از این از برانکو دیده بودیم و پرسپولیس در اجرای آن‌ها تبحر خوبی نیز دارد، اجرا نمی‌شد. به این دلیل که کادرفنی استقلال و در رأس ان‌ها وینفردشفر، یک راهبرد خوبی را برای این بازی در نظر گرفته بودند و دو دفاع آخر این تیم یعنی منظری و سهرابیان، در این راهبرد به نحو احسن نقش خودشان را اجرا کردند و هیچ شانسی را به دو مهاجم حریف ندادند.
حربه استقلال برای خنثی کردن پرسپولیس
به طور معمول پرسپولیس روی شروع مجددهای بیرانوند خیلی حساب می کند چون او در ارسال توپ چه با دست و چه با پا از قدرت، سرعت و دقت خوبی برخوردار است. اما کار خوبی که شفر در استقلال انجام داده، این بود که دو مدافع میانی این تیم، بلافاصله پس از اینکه بیرانوند یا حتی مدافعان پرسپولیس صاحب توپ می شدند به خط دفاعی استقلال عمق می دادند و در واقع حدود هفت تاهشت متر عقب می رفتند و با کمکی که از علی کریمی و روزبه چشمی می گرفتند، یک پوشش دفاعی را در عقب زمین خودشان پیاده می‌کردند. به همین دلیل در بیشتر دقایق بازی موفق بودند که منشا و علیپور را مقابل خودشان ببینند و هیچ موقع اجازه ندادند که علیپور و منشا در کورس با آن‌ها قرار بگیرند و بخواهند از توپ‌های پشت مدافعان استقلال استفاده کنند. به نظر من این راهبرد خوبی که شفر در استقلال پیاده کرده بود، کمک کرد تا این تیم بتواند پرسپولیس را در جریان بازی کنترل کند و تاحد زیادی شانس های حریف را از بین ببرد.
بازیسازی ضعیف آبی‌ها
از طرفی تیم استقلال در بازیسازی مشکل داشت؛ چراکه بازیکنان بخش دفاعی این تیم خیلی عمق می دادند و این عمق دادن که با سرعت انجام می شد، فاصله بین مدافعان و هافبک‌های دفاعی با هافبک‌های کناری و هجومی استقلال را زیاد می کرد و کار را برای بازیسازی این تیم سخت می‌کرد. کادر فنی استقلال و به خصوص سرمربی این تیم باید انتخاب می‌کرد که تیم به بازیسازی بپردازد و در این فاز موفق باشد یا اینکه در فاز دفاعی مطمئن کار کنند و گل نخورند. به نظر من راهبرد درستی را اتخاذ کرده بودند و شانس کمی را به حریف دادند. طبیعی است که در این حالت و به همان نسبت شانس بازیسازی موثر و سریع استقلال در زمین خودش کم شود. به این ترتیب استقلال زیاد در فاز بازیسازی موفق نبود؛ چراکه بیشتر تمرکز بازیکنان این تیم در فاز دفاعی و یک سوم دفاعی خودشان بود که شانس زیادی به مهاجمان پرسپولیس ندهند.
بازی بدون انرژی و محتاطانه
این نکته مهم بازی بود و نکته جالب تر در طرف مقابل، با وجود اینکه منتظری و سهرابیان به خوبی ایفای نقش می کردند و این مساله به دفعات در جریان بازی اتفاق افتاد، هیچ موقع برانکو شیوه کار خودش را عوض نکرد و تغییر روش نداد و حتی سعی نکرد با تعویض‌هایش تغییراتی را در پرسپولیس به وجود بیاورد که این حربه دفاعی استقلال خنثی شود. در نهایت همه این ها ما را به سمتی می برد که بدانیم در سطح فوتبال پایه ضعیف عمل می‌کنیم و این مشکلات باعث می شود که بازیکنان‌مان در سنین بالا نتوانند راهبردهای تاکتیکی لازم برای مربیان را در زمین پیاده کنند. در این بازی از ابتدا تا انتها، انرژی لازم برای موفقیت دیده نشد؛ یعنی احتیاط در هر دو تیم دیده می شد. خط دفاعی هردو تیم برای دفاع کردن خیلی عقب می رفتند چون نمی‌خواستند به حریف شانس و موقعیت بدهند و البته هردو نیز در این زمینه خوب عمل کردند.
مساوی برای سکوت هوادار
استقلال از نظر امتیازی شرایط جالبی را در جدول لیگ برتر ندارد. این تیم چند هفته است که به برد نرسیده و همچنین گلی نزده است؛ بنابراین دوست نداشت نتیجه این بازی مهم را واگذار کند تا شرایطش بدتر شود. پرسپولیس نیز نمی‌خواست با قبول این شکست هم فضا را در لیگ برتر برای خودش تنگ کند و هم اینکه با یک باخت وارد بازی مهم سال خودش یعنی بازی با السد شود؛ بنابراین طبیعی است که هردو مربی از این نتیجه راضی باشند.
در واقع یک امتیاز نیز می‌توانست شرایط را برای هردو تیم آرام و هموار كند تا در ادامه کار بتوانند تیم‌شان را تجهیز و سازماندهی کنند و به آمادگی بیشتری برسانند. رضایت هواداران نیز با این نتیجه تاحد قابل توجهی حفظ می‌شود و همین راضی بودن هوادار می تواند آرامش خوبی را در اطراف تیم ایجاد کند. به هرترتیب هر دو تیم مساوی کردند و شانس زیادی به حریف‌شان ندادند. این مساوی و بازی معمولی،متوسط یا ضعیف و یا هرعنوان دیگری که از آن تعبیر کنیم، سکوت هوادار را در پی دارد و حداقل موضع او در حال حاضر منفی نیست. همین مساله کمک می کند تا کادرفنی دو تیم و بازیکنان‌شان در آرامش کار کنند و با توجه به تعطیلی لیگ، فرصت خوبی در اختیار تیم هاست تا بدون فشار یا با فشار بسیار کمتری به رفع ایرادات‌شان بپردازند.
نگاه کوچک مدیران به فوتبال
باید نگاه‌مان را نسبت به فوتبال تغییر دهیم و امیدوار هستم مدیرانی که وارد فوتبال ما می شوند، کسانی باشند که نگاه‌شان بزرگ وکلی است و نگاه کوچک و جزيی ندارند. مدیران باید به فوتبال به‌عنوان یک پروسه نگاه کنند. ما در فوتبال یک پروسه ای را برای موفقیت داریم و باید آن را طی کنیم. امیدوارم مدیرانی که از این به بعد می آیند، بتوانند عناصر مثبتی را در دو تیم استقلال و پرسپولیس ایجاد کنند؛ چرا که حضور موفق و قوی آن ها در لیگ و آسیا می تواند تضمین خوبی برای موفقیت تیم ملی ما و همچنین نسل جوان علاقه مند به فوتبال ما باشد.
موفقیت استقلال و پرسپولیس، تضمین آرامش جامعه
موفقیت این دو تیم حتی آرامش و ثبات اجتماعی را می تواند در ایران ایجاد کند. فوتبال فقط گل زدن و امتیاز گرفتن نیست. اگر به آسیب های اجتماعی این ماجرا یعنی ضعیف بودن استقلال و پرسپولیس توجه کنیم، می بینیم که روحیه ورزش‌دوستان، جوانان و مردم به این مساله وابسته است. بنابراین باید به پروسه فوتبال خیلی بیشتر و جدی‌تر علاقه مند باشیم.
پروسه ای که باید برای آن برنامه ریزی کنیم و برای آن برنامه‌ریزی از کسانی استفاده کنیم که توانایی ایجاد تغییرات مثبت را در بدنه باشگاه ها و بدنه تیم، چه از نظر فنی، چه نظر اداری و ساختاری داشته باشند تا به امید خدا بتوانیم در آینده مقداری تیم های فوتبال‌مان را به ساختار تیم های اروپایی نزدیک کنیم. شاید این صحبت کمی خوش خیالی باشد اما این یک واقعیت است که باید دیر یا زود به آن برسیم و توجه کنیم. در حال حاضر سرمایه و استعدادهای زیادی را در فوتبال و همچنین دیگر رشته های ورزشی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نیروی انسانی از دست می دهیم چون به این مساله توجهی نداریم. به دلیل اینکه برنامه نداریم و برنامه محور نیستیم. در واقع در مساله برنامه‌ریزی سست بنیان هستیم. امیدوارم آرام‌آرام به سمت برنامه‌ریزی های بلند مدت برویم و روزی را ببینیم که مدیران ورزشی ما به خاطر یک برد بالا و پایین نمی‌پرند و به خاطر یک باخت مربیان را عوض نمی کنند و تغییرات فقط به خاطر موفقیت یک پروسه و سیستم محوری انجام می‌شود.
برای سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال متاسفم
محمدپنجعلی
پیشکسوت پرسپولیس
در دربی تهران همیشه بحث عدم کیفیت وجود دارد. چون این بازی حاشیه زیاد دارد و برای بازیکنان استرس به وجود می آید. به همین خاطر می بینیم که ضریب اشتباهات بازیکنان بالا می‌رود و پاس‌های اشتباه زیاد می‌شوند و موقعیت چندانی به وجود نمی‌آید. برای همین دو تیم بیشتر به کاشته‌ها یا ضربات کرنر دلخوش می‌کنند.
به نظر من تنها دربی در دنیا که مسائل فنی در آن دخیل نیست، بازی استقلال و پرسپولیس است چون بار روانی آن خیلی بالاست. به عنوان مثال اگر بارسلونا به رئال مادرید ببازد، مردم در ورزشگاه این تیم را تشویق می کنند و فرداصبح نیز همه چیز برای آن ها تمام شده است. اما در کشور ما اگر تیمی در دربی ببازد، حتی پنج ماه بعد از آن نیز این باخت ادامه دارد!
پرسپولیس عالی بود
پرسپولیس نسبت به استقلال بهتر بازی کرد. اگر مشکلات فعلی پرسپولیس را هر تیم دیگر داشت، نابود می شد. بازی بسته استقلال باعث شد پرسپولیس نتواند مانند بازی های گذشته خودش موقعیت گل داشته باشد. این تیم به دنبال مساوی بود و بازی این تیم نشان می داد که گرفتن یک امتیاز نیز برایش مطلوب است.
پرسپولیس در بیشتر اوقات بازی صاحب توپ بود اما متاسفانه اضطراب و خستگی باعث شد که بازیکنان نتوانند آن کیفیت اصلی خودشان را داشته باشند. پرسپولیس بازیکن کم دارد و با تمام مشکلاتی که این تیم را آزار می‌دهد، در دربی عالی ظاهر شد. عده ای می گویند پرسپولیس بهتر از استقلال است و نمی‌توان از استقلال توقع زیادی داشت اما معتقدم استقلال هرچه بازیکن گران می‌توانسته بگیرد، گرفته و چرا نباید از این تیم توقع داشت؟ به نظر من از پرسپولیس نمی‌شود انتظار بالایی داشت چون نتوانسته یارگیری کند و با هزار نوع مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. استقلال از نظر نفر و مهره شرایط بهتری داشت و به همین خاطر می‌گویم توقع از این تیم بیشتر بود تا پرسپولیس.
سوت اشتباه بدون غرض بود
داوری این مسابقه مورد خاصی نداشت و به نظر من اگر سوت اشتباهی زده شده، بدون غرض بوده است. صحنه ای که داور پنالتی اعلام نکرد به نظر من صحیح نبود و باید یک پنالتی برای پرسپولیس گرفته می‌شد اما به هرحال داور نیز انسان است و اشتباه می‌کند.
نقطه قوت پرسپولیس در این دوران سخت
پرسپولیس باوجودمشکلات زیادی که بیرون و درون تیم دارد به خوبی توانست بازی دربی را کنترل کند و این به خاطر کارفنی خوبی است که در این تیم می‌شود. بازیکنان پرسپولیس می دانند به خاطر مشکلات موجود، باید در چند پست بازی کنند. این مساله در تیم به خوبی جواب داده است. خیلی از بازیکنان در جای خودشان بازی نمی‌کنند و این یک نکته مثبت است که بازیکنان توانایی بازی در پست های مختلف را دارند. آن ها در پست‌های تخصصی خودشان بازی نمی‌کنند اما با این‌حال تیم به خوبی نتیجه می‌گیرد.
حتی غریبه ها نیز این کار را با پرسپولیس نمی‌کردند
متاسفم برای سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال که این بازی دربی را به تعویق نینداخت تا پرسپولیس بازی آسیایی را با شرایط بهتر و با خیالی آسوده تر انجام دهد. برگزاری این بازی باعث شد تا پرسپولیس یک مهره اصلی خودش را از دست بدهد و امیدوارم که نبود ماهینی در بازی با السد، آسیبی به تیم نزند. من نمی دانم این تصمیم را ایرانی ها گرفته اند یا غریبه ها؟! حتی فکر نمی کنم غریبه ها نیز این تصمیم را می گرفتند! در آسیا مهم نام ایران است، نه پرسپولیس و استقلال. ما باید توانایی های‌مان را بسیج کنیم برای اینکه در بازی های آسیایی بهتر ظاهر شویم.
چه کسی اخلاق دارد که از خلیل زاده توقع دارید؟
بعد از بازی عده زیادی به رفتار شجاع خلیل زاده انتقاد داشتند. در بازی که حاشیه های آن از دو سه ماه پیش شروع می‌شود، شاید بازیکن دچار اشتباه شود و حرکتی نیز انجام دهد اما این دلیل نمی‌شود که در آستانه یک بازی مهم در لیگ قهرمانان آسیا، او را زیر تیغ انتقادات ببریم و به تیم ضربه بزنیم. پرسپولیس چند روز دیگر بازی مهمی دارد و ما نباید بازیکن تیم را زیر فشار ببریم. این دفاع بهترین دفاع لیگ است. چرا کسی در این مورد صحبت نمی کند و همه به دنبال یک مساله حاشیه ای هستند تا علیه تیم استفاده کنند؟!
گفته می شود او عصبی است و رفتارهای خوبی نداشته اما سوال من این است که چه کسی در این مملکت اخلاق دارد که ما از بازیکن انتظار اخلاق داریم؟ مسئولان بلند پایه ما اخلاق ندارند اما به رفتار احساسی بازیکن که تحت فشار و خستگی و استرس نشان داده،گیر می دهیم! این همه کار فرهنگی در این مملکت شده چه تغییری به وجود آمده است؟ این همه بودجه برای کارهای فرهنگی خرج می شود در کجا تاثیر خوب می بینیم؟ این همه هزینه می کنیم برای فرهنگ سازی در جامعه اما آیا عملکردمان درست بوده است؟ هر بازیکنی تحت فشار ممکن است اشتباهی انجام دهد، این دلیل نمی‌شود که او را مورد هجمه قرار بدهیم.
از کار تماشاگران خوشحالم
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم، حضور پرشور تماشاگران در این بازی بود. در بین تماشاگران نیز استرس برد و باخت وجود دارد؛ با این حال حضور آن ها در دربی به نظرم خیلی خوب بود. من مطالبی راکه گروه های هواداری در فضای مجازی منتشر می کنند،پیگیری می کنم. خوشحال شدم که دیدم پیش از بازی خیلی تلاش و تبلیغ کردند که در ورزشگاه توهین و فحاشی نباشد. این حرکت خیلی تاثیر داشت و دیدیم که مورد خاصی وجود نداشت.
حذف السد با مدیریت برانکو
کار پرسپولیس برای بازی رفت با السد خیلی سخت است اما معتقدم برانکو صد در صد این بازی را به خوبی مدیریت می‌کند. اگر در قطر بتوانیم یک امتیاز بگیریم یا مانند بازی رفت با الدحیل نتیجه بگیریم، نتیجه مطلوبی خواهد بود. در این صورت در ورزشگاه آزادی می‌توانیم نتیجه لازم را بگیریم و السد را حذف کنیم.
هیچ مشکل مذهبی برای ورود بانوان به ورزشگاه ها وجود ندارد
طیبه سیاوشی
نماینده مجلس
صحبت و تاکید پیرامون حقوق اجتماعی زنان پس از گذشت دو سال و نیم تکراری شده ونمی توان نکته جدیدی درباره آن گفت. حقوق اجتماعی زنان در کشورمان در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود. یکی از مواردی که در حال حاضر در کلانشهرها و شهرهای کوچک به عنوان سرگرمی می تواند مطرح شود و اوقات فراغت مردم را تشکیل دهد، همین ماجرای حضور بانوان در ورزشگاه هاست. اعتقاد دارم ورزشگاه ها محیط مدیریت شده‌ای دارند و فضایی در آن‌ها موجود است که می توان شرایط را برای ورود بانوان فراهم کرد. متاسفانه این موضوع افت و خیز بسیاری داشته و هیچ دلیل مذهبی برای عدم ورود بانوان نمی توان تعریف کرد. جالب است بدانید من با موسسه تحقیقات اسلامی قم در این باره صحبت کردم. در واقع یکی از دستگاه هایی که موضوع ورود زنان به ورزشگاه ها را بررسی کرد، همین موسسه بود. اگر بخواهیم به لحاظ احکام اولیه مذهبی این موضوع را بررسی کنیم، حضور زنان در ورزشگاه ها مشکلی ندارد. یک سری مباحث ثانویه وجود دارد که به هر حال مسائلی مثل ورود و خروج و سرویس های بهداشتی هستند که باید تفکیک شده و جدا باشد. در بیشتر کشورها دیده شده که تسهیلاتی به خانواده ها داده می شود و آن ها می توانند به راحتی وارد ورزشگاه شوند. مهم‌ترین بحث ورودی های جداگانه است که من با مسئولان صحبت کردم و گفتند مشکل خاصی در این باره نداریم ، حتی در اسلامشهر این موضوع را بررسی کردیم و گفتند مسیرها تفکیک شده و مشکل خاصی به وجود نمی آید؛ بنابراین فکر می کنم مشکل خاصی وجود نداشته باشد. موضوعی که از دو روز گذشته بارها مطرح می‌شود، بحث نصب 500 دوربین در ورزشگاه آزادی است اما من فکر می کنم این موضوع به نفع زنان باشد. در واقع برخی از مسئولان مباحث غیراخلاقی را مطرح می کنند که مسئولان فکر می کنند حضور زنان در این محیط ها درست نیست و به نوعی مزاحمت ایجاد می شود. همان‌طور که بارها گفته ام و کارشناسان در این باره صحبت کرده اند، تماشاگران انگلیسی یا سایر تماشاگران در کشورهای فوتبال دوست با همین دوربین‌ها کنترل می‌شوند و برای افرادی که مزاحمت یا رفتاری دور از شأن انجام می دهند، محرومیت هایی در نظر گرفته می‌شود. این افراد با استفاده از همین دوربین‌ها شناسایی می شوند؛ بنابراین نصب دوربین به خودی خود مشکلی ندارد. موضوع دیگری که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته حضور پلیس زنان در مقابل ورزشگاه است. پلیس زنان قرار بود امکانات و امنیت را برای بانوان به وجود بیاورد. مسئولان اعتقاد دارند پلیس زن برای ورود بانوان به ورزشگاه ها تربیت نشده، این موضوعی است که در گفت و گو با مسئولان آن را به طور مکرر بررسی کرده‌ایم. در واقع اگر پلیس زن در ورودی ورزشگاه ها مستقر باشد، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند و امنیت شان تامین شود. معتقدم اگر قرار است ورود زنان به ورزشگاه ها آزاد شود ابتدا باید از بازی های ملی شروع شود زیرا لازم است زمینه سازی بعد از 40 سال فراهم شود و سپس به بازی های دیگر تسری پیدا کند. فکر می کنم اگر مسئولان وزارت ورزش درباره حواشی به وجود آمده (از بحث دوربین و پلیس زن) اظهارنظر می کردند بهتر بود تا اینکه من درباره این مسائل صحبت کنم. شب بعد از دربی گفتم که در فضای مجازی واکنش هایی وجود دارد و خوب است که شما در رسانه ها توضیح دهید اما هیچ واکنشی نشان ندادند. به هرحال یکی از شعارهای دولت حسن روحانی، ورود زنان به ورزشگاه ها بود. مسئولان دولت یکی از وظایف‌شان همین است. به طور کلی شرایط اقتصادی خوب نیست؛ بنابراین مردم می‌توانند با حضور در ورزشگاه ها و آزادی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا حدود زیادی با مشکلات اقتصادی مبارزه کنند و با آن کنار بیایند. یکی از آزادی های اجتماعی بدون شک ورود بانوان به ورزشگاه هاست، من معتقدم مسئولان باید درباره ورود زنان به ورزشگاه ها صحبت کنند تا این مشکل حل شود.
كاش بازيكنان به تماشاگران فكر مي‌كردند
سپهر حيدري
پيشكسوت پرسپوليس
در بازي شهرآورد اتفاق خاصي رخ نداد و فكر مي‌كنم درباره بازي بعدي پرسپوليس كه در مقابل السد است، صحبت كنيم وجهه بهتري دارد. در واقع شهرآورد تهران يكي از سردترين و كسالت‌بارترين بازي‌هاي خود را تجربه كرد. فكر مي‌كنم دو تيم به دنبال وقت تلف كردن بودند؛ هرچند كه همه بازيكنان تلاش‌شان را كردند اما اتفاق خاصي رخ نداد كه بخواهيم درباره آن صحبت كنيم. كاش بازيكنان دو تيم به هواداران فكر مي‌كردند كه از شب قبل در كنار ورزشگاه مي‌خوابند تا بتوانند يك ديدار جذاب را تماشا كنند اما اين اتفاق رخ نداد. هرچند كه ممكن است هر بازي با تساوي بدون گل به پايان برسد اما دست كم 10 دقيقه از آن بايد با چند موقعيت گل همراه باشد كه اين اتفاق نيز رخ نداد. يك جورهايي دو تيم روبه‌روي يكديگر ايستاده بودند و هيچ موقعيتي به وجود نياوردند تا بازي به پايان برسد. گويي دو تيم آمده بودند كه مساوي كنند و سراغ بازي بعدي خود بروند. هرچند كه مالكيت توپ پرسپوليس بيشتر بود و رحمتي يك موقعيت را به خوبي گرفت اما صحنه‌هاي بازي آن‌قدر بي‌هيجان و كم كيفيت بودند كه نخواهيم درباره آن صحبت كنيم؛ البته يك پنالتي مشكوك نيز به نفع پرسپوليس گرفته نشد تا سرخ‌پوشان به آن اعتراض داشته باشند. از صبح روز گذشته برخي از اظهارنظرها را درباره بازي خواندم كه گفته مي شود نيمكت دو تيم خالي بود و همين موضوع باعث شد مربيان نتوانند تاكتيك‌هاي مدنظر خود را اجرا كنند اما من اعتقاد دارم نيمكت استقلال بسيار پُر تر از نيمكت پرسپوليس بود. حتي اگر نيمكت پرسپوليس خالي بوده من مي‌گويم بازيكنان داخل زمين چرا حركتي انجام ندادند؟ بي‌انگيزگي‌شان را چگونه مي‌توان توجيه كرد و درباره آن حرفي نزد؟ من فكر مي‌كنم دو تيم به مساوي راضي بودند. استقلال به دنبال گذر از اين بازي بود و پرسپوليس نمي‌خواست تلفات بدهد تا در برابر السد قطر با تمام توان ظاهر شود؛ در نهايت نيز متاسفانه حسين ماهيني در يك صحنه مصدوم شد و رباط صليبي پاره كرد تا تمام فصل را از دست بدهد. در اين باره بايد بگويم كه بسيار از اين موضوع ناراحت شدم و مي‌دانم كه بازگشت او پس از مصدوميت دشوار خواهد بود. مصدوميت ماهيني به پرسپوليس ضربه‌زيادي وارد كرد و بدون شك روي اين تيم تاثيرگذار خواهد بود. فراموش نكنيد كه برانكو مجبور است به همين دليل، چينش خط دفاعي خود را به هم بريزد و بازيكنان را در پست‌هاي جديدي به كار بگيرد. اين موضوع ممكن است ضريب اشتباهات را بالاتر ببرد و در برابر السد قطر با چالش بسياري مواجه شود. به هر ترتيب اعتقاد دارم شهرآورد تهران نتوانست در حد انتظار ظاهر شود و بازي كيفيت بسيار پاييني داشت. اميدوارم بازيكنان دو تيم در بازي‌هاي آينده خود، بازي هجومي‌تري را به نمايش بگذارند و به فكر پيروزي و سه امتياز باشند. تساوي ملال‌آور در اين ديدار نه توانست هواداران را راضي كند و نه يك امتياز آن مي‌تواند در بهبود جايگاه دو تيم در جدول رده‌بندي تاثيرگذار باشد.
استقلال و پرسپوليس از باختن ترسيدند
اسماعيل هلالي
پيشكسوت پرسپوليس
دربی کیفیت خوبی نداشت. من دوست داشتم قبل از اینکه نتیجه تساوي رقم بخورد، دو تيم ديدار خوبي را به نمايش بگذارند و در واقع بازی بار فنی خاصی داشته باشد. پرسپولیس به دليل آنكه بازی‌های مهمی قبل و بعد از دربی داشت و دارد یک مقدار خسته بود. اين تيم تمام تلاش خود را كرد كه از اين بازي عبور كند و به السد برسد. ترس از نباختن و فشاری که در حین از دست دادن توپ ایجاد مي‌شد و همچنین بسته شدن منافذ توسط مدافعان باعث شد که ما شاهد موقعیت خاصی در این بازی نباشیم. در مجموع دو تیم راضی بودند که با یک امتیاز ورزشگاه را ترک کنند و این اتفاق افتاد چون پرسپولیس چند روز دیگر با السد قطر در لیگ قهرمانان آسیا بازی دارد و اگر بخواهيم منطقي در اين باره صحبت كنيم بايد بگويم در مجموع برای پرسپولیس کسب این نتیجه بد نبود. در واقع اين نتيجه براي استقلال قابل‌قبول‌تر از پرسپوليس بود. فراموش نكنيم كه اگر پرسپوليس بازی را واگذار می‌کرد، شرایط بسیار دشواري براي اين تيم رقم مي‌خورد و بازيكنان روحيه خود را از دست مي‌دادند. آنچه در بازي مقابل السد مي تواند تاثيرگذار باشد، روحيه جنگندگي بازيكنان است كه شكست در دربي مي‌توانست آن را از بين ببرد. در سوي ديگر ميدان نيز استقلال شرایط بردن پرسپولیس را نداشت. در واقع اين تيم باتوجه به شرايطي كه در بازي‌هاي گذشته داشت، آمده بود كه مساوي بگيرد و با يك امتياز به دنبال بازي‌هاي آينده خود باشد. پرسپولیس به خاطر خستگي بازيكنان خود نتوانست بازي قابل قبولي را به نمايش بگذارد و در واقع زور بردن استقلال را نداشت. در واقع تصور من اين است كه هدف‌گذاري برانكو براي ديدارهاي ليگ قهرمانان آسياست و او ليگ را در اولويت دوم قرار داده است؛ اتفاقي كه به نظر منطقي مي‌رسد. درست است که این بازی دربي پایتخت بود ولی در حال حاضر لیگ قهرمانان آسیا در اولویت قرار دارد و برانکو فکرش این خواهد بود که ما بتوانیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کنیم. صعود به فينال ليگ قهرمانان مي‌تواند باعث خاموش شدن اعتراض منتقدان شود. امیدوارم که پرسپولیس بتواند در لیگ قهرمانان آسیا موفق عمل کند اگر در این فاصله زمانی خستگی بچه‌ها از بین برود، من به موفقیت پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا با توجه به تمامی کمبودها بسیار امیدوارم. در پايان لازم مي‌دانم درباره مصدوميت حسين ماهيني و تاثير آن روي بازي‌هاي پرسپوليس نيز صحبت كنم،‌ به نظرم اين اتفاق باعث شد سرخ‌پوشان بيش از هميشه احساس نياز كنند. اين تيم در مقابل السد 11 بازيكن دارد و نمي‌دانم چگونه برابر اين تيم قدرتمند قطري به ميدان خواهد رفت اما همه ما به درايت برانكو اميدواريم و مي‌دانيم او مي‌تواند به سادگي بازيكنان جايگزين را پيدا كرده و به آن‌ها فرصت بازي بدهد. حضور بازيكناني مثل احسان علوان‌زاده و آدام همتي نيز مي‌تواند كمك حال شاگردان برانكو باشد تا با كسب دست كم يك تساوي به بازي برگشت در تهران اميدوار باشند و ياران ژاوي را از ليگ قهرمانان آسيا حذف كنند.
پنالتي روي عليپور؟ هرگز!
تورج حق‌وردي
كارشناس داوري
بازي استقلال و پرسپوليس از نظر فني كيفيت پاييني داشت و دو تيم موقعيت خاصي نداشتند اما از نظر داوري بايد بگويم مشكل خاصي به وجود نيامد و فغاني به خوبي توانست بازي را مديريت كند. عليرضا فغاني تجربه بالايي دارد و همواره نشان داده مي‌تواند بازي‌هاي بزرگ را به خوبي كنترل كرده و در واقع قضاوتي انجام دهد كه قابل دفاع باشد. به هر ترتيب نبايد فراموش كرد كه شهرآورد 88، يك بازي فيزيكي بود و فغاني با توجه به سابقه‌اي كه داشت به موقع خطا گرفت و اخطارها را درست به بازيكنان داد تا بازي را در كنترل خود داشته باشد. شهرآورد تهران چند صحنه حساس داوري داشت كه مي‌توان درباره آن‌ها صحبت كرد، يكي از صحنه‌ها، درگيري علي عليپور با مدافعان استقلال بود كه پرسپوليسي‌ها اعتقاد دارند پنالتي بود. من معتقدم در آن صحنه خطايي روي مهاجم پرسپوليس انجام نشد و داور به درستي راي به ادامه بازي داد. صحنه ديگري كه بازتاب بسياري در فضاي مجازي داشته، كشيدن پيراهن علي كريمي توسط عليرضا فغاني بود. به طور معمول عرف نيست كه اين كار انجام شود اما داور موظف است هر اقدامي را براي مديريت بازي انجام دهد و فكر مي‌كنم اين اتفاق براي كنترل شرايط بود. فغاني تصميم گرفت بازيكن استقلال را از صحنه دور كند، به طور معمول در كلاس‌هاي آموزشي به داوران گفته مي‌شود در اين‌گونه صحنه‌ها بين دو بازيكن قرار بگيرند تا آن‌ها با يكديگر درگير نشوند اما فغاني تصميم گرفت بازيكن استقلال را از صحنه دور كند. نمي‌توان از داور بازي ايراد گرفت كه چرا آن كار را انجام داده و فكر مي‌كنم اگر منتقدان به جاي فغاني در بازي حضور داشتند، شرايط او را درك مي‌كردند و ايرادي نمي‌گرفتند. به هر ترتيب عليرضا فغاني در طول بازي نزديك به صحنه‌ها بود و سعي مي‌كرد مديريت درستي را انجام دهد و از نظر من موفق بود. موضوع ديگري كه به وفور درباره آن صحبت مي‌شود، اعتراض نيمكت‌نشين‌هاي دو تيم به داور بازي است. نبايد فراموش كرد كه اعتراضات نيمكت‌ها به داور بازي نبود و مخاطب آن بازيكنان خودي بودند، ضمن اينكه داور چهارم وظيفه دارد مديريت نيمكت‌ها را انجام دهد. مطمئن باشيد اگر مشكل خاصي پيش مي آمد او به فغاني اطلاع مي‌داد اما بدون شك اتفاق خاصي رخ نداده كه داور چهارم نيز حرفي نزده است. در واقع اعتراضات جزيي تا زماني كه منجر به التهاب نشود، مشكلي ندارد و من فكر مي‌كنم اعتراض نيمكت‌نشينان استقلال و پرسپوليس نيز جزيي بود؛ هرچند كه در چند صحنه فغاني به شدت به آن‌ها تذكر داد. معتقدم اگر نيمكت‌نشينان اخراج مي‌شدند، ممكن بود بازي از دست فغاني خارج شود و او نتواند مديريت درستي را انجام دهد؛ بنابراين تصميم گرفت با چند تذكر سفت و سخت از كنار صحنه‌ها رد شود. در مجموع داوري شهرآورد تهران عالي بود و با توجه به اتفاقاتي كه رخ داد، قضاوت اشتباهي صورت نگرفت كه در نتيجه بازي تاثيرگذار باشد. فغاني در طول سال‌هاي گذشته ثابت كرده به خوبي مديريت چنين بازي‌هايي را بلد است و ديدارهاي مهم را بدون حاشيه خاصي به پايان مي‌رساند.
فغانی نهایت مدیریت را انجام داد
محسن قهرمانی
کارشناس داوری
شهرآورد روز پنج‌شنبه تهران یکی از بی حال ترین و بی رمق ترین و کم کیفیت‌ترین دربی‌هایی بود که من در تلویزیون دیدم و فکر می کنم دو تیم فقط 25-20 دقیقه فوتبال بازی کردند. به طور خلاصه می توانم بگویم که صحنه‌هایی خلق نشد که بگوییم اشتباهاتی رخ داده یا خیر، علیرضا فغانی روز خوبی داشت. اگر بخواهم درباره جزییات صحبت کنم باید بگویم که در صحنه معروفی که علیپور و برخی از پرسپولیسی‌ها ادعای پنالتی داشتند، اشتباهی اتفاق نیفتاد. در واقع معتقدم او قصد داشت پنالتی بگیرد اما داور به درستی ادامه بازی را اعلام کرد.
برخی از پیشکسوت های استقلال می گویند کشیدن پیراهن بازیکن استقلال اشتباه بوده اما من فکر می کنم باید پیشکسوت در آن صحنه باشد و سپس نظر بدهد. در واقع نمی توانیم بدون اینکه خودمان را جای داور بگذاریم درباره عملکرد او صحبت کنیم. اینکه می گویند کار او درست نبوده شاید منطقی نباشد. فغانی به لحاظ روحی و روانی آماده بود و اگر تبعات عدم کشیدن پیراهن را در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم کار مدیریتی انجام داد. شاید از نظر داوری منظر جالبی نداشت اما تجزیه و تحلیل کنید که اگر جدال رفتاری بین علی کریمی و بازیکن پرسپولیس،شجاع خلیل زاده ادامه پیدا می‌کرد، منجر به اخراج هر دو می‌شد؛بنابراین فغانی اقدام درستی انجام داد و به خوبی صحنه را مدیریت کرد. در مجموع فکر می‌کنم دو تیم ابتدا باید یک کارشناس استخدام کنند تا قوانین را به بازیکنان آموزش دهد.
به این ترتیب آن‌ها به هر صحنه ای اعتراض نخواهند کرد و با تصمیمات داوران به خوبی کنار می‌آیند. نکته مهمی که می‌خواهم به آن اشاره کنم اینکه در بین بازیکنان دو تیم افرادی بودند که در بازی‌های قبلی نیز همواره تلاش می‌کردند داور را تحت تاثیر قرار دهند و التهاب را به سکوها منتقل كنند و در بازی دربی نیز همین بازیکنان تلاش کردند این اقدام را انجام دهند اما داور تحت تاثیر قرار نگرفت. خوشبختانه در روز دربی شرایط بدی را تجربه نکردیم اما قبل از آنکه داور را آنالیز کنیم، باید خودمان را جای او بگذاریم. به طور کلی در دربی باید یک‌سری مدیریت ها را انجام داد و التهاب سکوها را در نظر گرفت. نیمکت‌های دو تیم بسیار به داور اعتراض مي‌كردند. اگر بخواهیم قانونی صحبت کنیم، جا داشت داور با نیمکت‌ها برخورد داشته باشد اما فکر می کنم فغانی نهایت مدیریت را به خرج داد. این مدیریت به فوتبال ما ضربه نمی‌زند. اگر علیرضا فغانی و امثال او به راحتی قوانین را اجرا کنند، تیم‌ها یاد می‌گیرند در بازی های بین المللی اعتراض‌ها را کمتر کنند و اتفاقی مشابه آنچه در دیدار استقلال و السد رخ داد(اخراج روزبه چشمی)، اتفاق نمی افتد. به هر ترتیب از تماشاگران تشکر می کنم که در روز بازی دربی کمترین التهاب را به زمین مسابقه منتقل کردند و باعث شدند بازی از نظر داوری مشکلی نداشته باشد.