یکی جلو گرانی را بگیرد

گروه بازرگانی- در حالی که قیمت اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز مردم از جمله گوشت، مرغ، برنج و حتی سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی طی هفته‌های اخیر با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده، زمزمه افزایش قیمت نان نیز به گوش می‌رسد‌. با این حال همچنان دولتمردان بر این عقیده هستند که در ذخایر کالاهای اساسی و تامین نیازهای اساسی مردم مشکلی وجود ندارد و ارز تنها روی برخی از کالاها تاثیر گذاشته است‌. این در حالی است که گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد که قیمت این محصول مهم و پرمصرف طی ماه‌های اخیر به طور خودسرانه افزایش یافته است‌. بر این اساس قیمت نان سنگک به صورت غیررسمی و بدون صدور مجوز از 800 به 1000 تومان افزایش یافت و قیمت نان بربری نیز که باید براساس آخرین مصوبه قیمت نان ۶۵۰ تومان فروخته شود، با وزن چانه ۵۲۰ گرم به قیمت ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود‌. نکته قابل توجه در این میان این است که در برخی مناطق سطح شهر این قیمت‌ها نه تنها در مورد انواع دیگر نان اعمال می‌شود بلکه با اختلاف قیمت بیشتری از آنچه گفته شد، عرضه می‌شود‌.
در این خصوص برخی از منابع آگاه نیز اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت نان براساس یک تصمیم جمعی بین اتاق اصناف ایران، اتحادیه نانوایان سنگکی و مسوولان وزارت صنعت مقرر شده که به دنبال آن قیمت نان سنگکی به طور رسمی و بدون اعلام مصوبه از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است‌. با این حال رییس اتحادیه نانوایان سنتی اعلام کرد: قیمت نان بر اساس مصوبه آبان 96 است و هیچ گونه افزایش قیمتی تا این لحظه برای نان سنتی اعلام نشده است‌. همچنین رییس اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه قیمت نان افزایش نیافته است، گفت: کارشناسی قیمت نان در اتاق اصناف تهران در دستور کار قرار دارد‌.
افزایش قیمت نان سنگک
به دنبال درخواست‌های متعدد نانوایان برای افزایش قیمت نان در سال ۹۶، مصوبه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت نان به اتاق اصناف ایران ابلاغ شد و طی آن مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان از اول آذرماه سال ۹۶ به نانوایی‌ها ابلاغ شد‌. براساس این مصوبه مقرر شد قیمت نان بربری از ۶۵۰ به ۷۵۰ تومان، نان تافتون از ۴۰۰ به ۴۶۰ تومان، نان سنگکی از ۸۰۰ به ۹۲۰ تومان و نان لواش از ۲۱۰ به ۲۴۰ تومان افزایش یابد اما این مصوبه بیش از یک روز دوام نیاورد و به دستور رییس جمهور اجرای آن متوقف شد‌. این در حالی است که بعد از دستور توقف افزایش قیمت نان از سوی رییس‌جمهور، نه‌تنها قیمت نان از سوی برخی نانوایی‌های آزادپز کاهش نیافت بلکه برخی از نانوایی‌ها به صورت غیررسمی از وزن چانه‌های نان برای جبران هزینه‌ها کم کردند‌. با این حال همچنان نانوایی‌ها از نرخ فعلی نان ناراضی هستند و معتقدند هزینه تولید این محصول بیش از نرخ مصوب است‌.


از این‌رو سرانجام پس از تلاش‌های فراوان نانوایان برای افزایش قیمت نان، قیمت نان سنگک به صورت غیررسمی افزایش یافت‌. بر این اساس در حالی که هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت نان صادر نشده است، برخی نانوایی‌های سنگکی قیمت این نوع نان را از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزایش دادند‌.
اعتصاب کامیون‌داران
در همین خصوص یک مقام مسوول در حوزه نان که نخواست نامش فاش شود، در ارتباط با افزایش قیمت نان سنگک به فارس گفت: عدم صدور مجوز افزایش قیمت نان مشکلات فراوانی را برای نانوایان به وجود آورده به طوری که نانوایان توان تامین هزینه‌های تولید را ندارند‌.
وی افزود: پس از مدت‌ها تلاش برای اخذ مجوز افزایش قیمت نان بالاخره براساس یک تصمیم جمعی بین اتاق اصناف ایران، اتحادیه نانوایان سنگکی و مسوولان وزارت صنعت مقرر شد قیمت نان سنگک به طور رسمی و بدون اعلام مصوبه از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزایش یابد‌. این فعال حوزه نان اظهارداشت: این تصمیم در راستای حل پاره‌ای از مشکلات عدیده مالی نانوایان اتخاذ شده است‌.
وی با بیان اینکه مسوولان نسبت به مسائل مالی نانوایان بی‌توجه‌اند، افزود: عدم توجه به مشکلات یک صنف در نهایت مسائلی از قبیل اعتصاب کامیون‌داران را به وجود می‌آورد که برای رساندن خواسته‌های خود به گوش مسوولان ناچار به اعتصاب شده‌اند‌. وی بیان کرد: به دلیل اعتصاب کامیون‌داران، آرد خوب برای نان سنگک هم کمتر به تهران می‌رسد‌.
مجوزی برای گرانی صادر نشده است
این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه نانوایان سنتی، تا این لحظه هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت نان سنتی (لواش،تافتون، بربری) صادر نشده است‌. قاسم زراعت‌کار اظهار کرد: قیمت نان بر اساس مصوبه آبان 96 است و هیچ گونه افزایش قیمتی تا این لحظه برای نان سنتی اعلام نشده است‌.
رییس اتحادیه نانوایی‌های سنتی اظهار کرد: با وجود ثبات قیمت نان طی چهار سال اخیر، کارگروه آرد و نان تصمیمی در رابطه با افزایش قیمت اتخاذ نکرده تا از طریق اتحادیه به نانوایی‌ها اطلاع‌رسانی شود‌. وی افزود: با توجه به هزینه‌های بالای تولید از جمله آب، برق، گاز، بیمه و‌.‌.‌. افزایش قیمت نان امری ضروری است، اما تاکنون دولت برنامه‌ای مبنی بر افزایش نرخ نان اتخاذ نکرده است‌.
به گفته زراعت کار نانوایان نسبت به افزایش هزینه‌های تولید و ثبات نرخ نان در سال‌های اخیر، معترضند و اعتراض خود را هر روز به اتحادیه مطرح می‌کنند که از این رو انتظار می‌رود کارگروه آرد و نان کشور هر چه سریع‌تر تصمیماتی در این باره اتخاذ کند‌.
این مقام مسوول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت نان سنگک با مجوز صورت گرفته است، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت کنجد، نرخ نان کنجددار بالا رفته که در صورت درخواست مشتری نان کنجددار ارائه می‌شود‌.
بررسی قیمت نان در اتاق اصناف
همچنین رییس اتاق اصناف تهران نیز با تاکید بر اینکه قیمت نان افزایش نیافته است، گفت: کارشناسی قیمت نان در اتاق اصناف تهران در دستور کار قرار دارد‌. قاسم نوده‌فراهانی ‌در مورد افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان سنتی و سنگکی تغییر نکرده اما برای تعیین قیمت آن اتاق اصناف تهران مشغول کار کارشناسی است‌.
رییس اتاق اصناف تهران افزود:‌دولت مبلغ قابل توجهی بابت یارانه آرد و نان می‌پردازد اما نه مردم از کیفیت و قیمت نان راضی هستند و نه دولت و مردم از این وضعیت رضایتی دارند‌. نوده‌فراهانی بیان داشت: در اتاق اصناف تهران کارشناسی قیمت نان در دستور کار قرار دارد تا به راهی برسیم که به ازای پولی که مردم پرداخت می‌کنند نان باکیفیت تحویل بگیرند. وی بار دیگر تاکید کرد: تا امروز هیچ تغییر قیمتی در نان به ما ابلاغ نشده است‌.
گفتنی است بر اساس آخرین مصوبه قانونی افزایش قیمت نان در شهرستان‌های تهران و شمیرانات در مورخ 26/8/96، قیمت نان سنگک با وزن چانه ۶۶۷ گرم ۸۰۰ تومان، قیمت نان تافتون با وزن چانه ۲۸۷ گرم ۴۰۰ تومان و قیمت نان لواش با وزن چانه ۱۷۲ گرم ۲۱۰ تومان، قیمت نان بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم ۶۵۰ تومان تعیین شده است‌. این در حالی است که قیمت انواع نان سنگک به صورت غیررسمی و بدون صدور مجوز با افزایش قیمت روبه‌رو شده است‌.