تقابل شفر و برانکو کم‌گل‌ترین جدال تاریخ دربی

بازگشت به عصر یخبندان
پس از ۳ دربی در لیگ که شهرآورد تهران برنده داشت این بار دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند‌‌.
سومین تقابل شفر و برانکو برای نخستین بار مساوی شد‌‌. این بازی بسیار خشن و فیزیکی دنبال شد و دو تیم کمتر موفق به خلق موقعیت روی دروازه یکدیگر شدند و نهایتا بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید‌‌.
پرسپولیس با این تساوی با ۱۶ امتیاز و یک بازی بیشتر در رده دوم جدول قرار گرفت استقلال نیز برای چهارمین بازی پیاپی در لیگ موفق به گلزنی نشد و با این نتیجه در رده هشتم جای گرفت‌‌. سومین جدال برانکو و شفر گلی نداشت تا جدال این دو مربی کم‌گل‌ترین تقابل تاریخ دربی باشد‌‌. برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر مربیانی بودند که با به عهده گرفتن هدایت پرسپولیس و استقلال منشا تغییرات بزرگ شدند و این دو تیم را به روزهای خوش گذشته برگرداندند‌‌.


این دو مربی فصل گذشته دو بار با هم روبه‌رو شده بودند که سهم هر مربی یک برد یک بر صفر بود‌‌. با تساوی بدون گل در این در دربی اخیر میانگین گل زده در دربی‌هایی که دو طرف آن این دو مربی بودند به عدد 67/0 گل در هر بازی رسید و در تقابل مربیانی که در دربی بیش از ۲ بار با یکدیگر روبه‌رو شدند کم‌گل‌ترین جدال محسوب می‌شود‌‌. کلا در مجموع ۸۹ شهرآورد تنها ۶ مربی بیش از دوبار با یکدیگر روبه‌رو شدند که تقابل آلن راجرز با رایکوف و پرویز مظلومی با حمید استیلی پرگل‌ترین رویایی تاریخ دربی محسوب می‌شود‌‌.
مهم‌ترین دیدار لیگ این قدر بی شور و خسته‌کننده برگزار شد که جای دفاعی از لیگ نمی‌گذارد‌‌. البته شاید بی‌انصافی باشد همه لیگ را به دربی پایتخت خلاصه کنیم اما اگر قرار است جدال سنتی سرخابی‌ها را گل سرسبد بازی‌های لیگ معرفی کنیم مایه خجالتی بیش نیست‌‌. البته این اولین بار نبود و نخواهد بود که جدال آبی‌ها و سرخ‌ها سرد و کسل‌کننده شروع و تمام می‌شود‌‌. در یک برهه‌ای تساوی‌های خسته‌کننده سرخابی‌ها این قدر زیاد شده بود که به باور مردم رسیده بود که پشت پرده خبرهایی هست و دست‌هایی در کار است که بازی‌ها مساوی شود، اما بعد از مدتی شرایط دو تیم تغییر کرد و بالاخره دربی‌ها رنگ برد را به خود دید اما به نظر می‌رسد پرسپولیس و استقلال با دو مربی ترسو و خسته از فشارها قرار است به دوران بازی‌های زشت و کسل‌کننده بازگردند‌‌.
دربی گذشته هم در حالی که شاهد بازی خیلی عالی نبودیم این برانکو بود که به دلیل تفاضل امتیازها محتاط تیمش را روانه میدان کرده بود و شفر از آن احتیاط استفاده کرد و تیمش یک بر صفر برد، اما در دربی 88 هر دو مربی نشان دادند بیش از همیشه تحت فشار قرار دارند، اولویت دربی به نباختن بنا نهادند‌‌.
از بازی صفر - صفر پرسپولیس و استقلال به لحاظ استراتژیکی نه ضرر کردند نه سود‌‌. استقلال توانست پرسپولیس پرمدعا را متوقف کند آن هم در روزی که میزبان بود و پرسپولیس قبل از بازی حساس با السد نباخت و به یک امتیاز خود را قانع کرد تا با شکست به استقبال یکی از مهم‌ترین بازی‌های سال خود نرود‌‌.
قبل از دربی 88 شفر و برانکو از هدف بردن در دربی صحبت کرده بودند، اما نحوه بازی شاگردان‌شان در زمین با آنچه که سرمربیان سرخابی بیان کرده بودند، زمین تا آسمان فاصله داشت؛ اتفاقات بازی طوری بودن که گواهی می‌کرد که مرد کروات و آلمانی علاقه‌ای به باختن نداشتند ولاغیر‌‌.