انتشار فهرست تمامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی از امروز


افزایش چهار هزار تومانی قیمت دلار در هفته گذشته، باعث شد واکنش‌های زیادی نسبت به این موج گرانی‌ها به وجود بیاید؛ به عبارت دیگر، شدت گرفتن گرانی دلار در بازار ارز این سوال را در اذهان به وجود آورد که تا کجا قرار است این افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند؟!
در همین راستا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، دستور داد تا روز شنبه (امروز) لیست تمام دریافت‌کنندگان ارز دولتی از ابتدای سال و نیز لیست اشخاص حقیقی و حقوقی که تاکنون از سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند، به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی آنها برای اطلاع عموم مردم منتشر ‌شود، تا بلکه با ایجاد شفاف‌سازی، اعتماد عمومی به سیاست‌گذاران ارزی بهبود پیدا کند.
طبق دستور رئیس کل بانک مرکزی از این پس نیز به طور روزانه لیست دریافت‌کنندگان ارز سامانه نیما و نیز دریافت‌کنندگان ارز کالاهای اساسی و ضروری اطلاع‌رسانی خواهد شد.
نبود ثبات در تصمیمات اقتصادی


 نرخ ارز را افزایش داد
در پی روند صعودی نرخ ارز و گذر آن از مرز ۱۸ هزار تومان، یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که این افزایش، به دلیل نبود ثبات در قوانین و تصمیمات است که موجب متشنج شدن افکار عمومی و کشاندن آنها به سمت بازار غیرمولد شده و بازار را ملتهب کرده است؛ لذا باید در شرایط بحرانی با همکاری هم از افزایش نرخ‌ها جلوگیری کنیم.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حامد واحدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بحث افزایش نرخ دلار و ارزهای خارجی، بخشی مربوط به سیاست‌های اقتصاد کلان، بخشی مربوط به هیجانات، التهابات و تشویش اذهان مردم و بخشی هم بحث‌های امنیتی است که امیدواریم با تمهید و تدبیر حاکمیت و دولت ثبات نسبی ایجاد شود.
وی افزود: اینکه شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای شده که روزانه بیش از هزار تومان به قیمت دلار و سایر ارزها افزوده می‌شود، بیشتر هیجانات و مسائل خارجی  همچون تحریم‌های ظالمانه است که قبلا هم گرفتارش بوده‌ایم.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه دولت فقط باید ثبات قوانین در فعالیت کارآفرین‌ها ایجاد کند گفت: عدم ثبات در قوانین و بخشنامه‌هایی که طی مدت اخیر صادر شده است، مقداری کارآفرین‌ها را از فضای واردات دور کرده و این روند رو به افزایش نرخ دلار و گران شدن کالا نیز به همین دلایل است و لاغیر.واحدی اضافه کرد: افزایش نرخ‌ها خیلی واقعی نیست؛ مگر شرایط چه تفاوتی با سال گذشته کرده است؟ امیدواریم امنیت فکری مردم تامین شود تا به سمت بازارهای غیرمولد نروند. بسیاری از کشورها زمانی که دچار مشکل می‌شوند با دست به دست هم دادن و با نخریدن‌ها، جلوی افزایش نرخ‌ها را می‌گیرند. مردم باید توجه داشته باشند این افزایش نرخ ارز که به زودی ممکن است بالاتر هم برود، نمادی از اقتصاد ما نیست.