تحريمي نمانده‌ كه درآبان اعمال شود

حجت‌الاسلام حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران شب گذشته با اشاره به خروج يك‌جانبه و غيرقانوني امريكا از برجام گفت: اكثريت قاطع كشورها از برجام حمايت كردند و اين به‌معناي تنها ماندن امريكا است. به گزارش ايسنا، حسن روحاني كه شامگاه چهارشنبه با حضور در يك نشست خبري در حاشيه اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نيويورك امريكا سخن مي‌گفت، با بيان اينكه خروج يكجانبه و غيرقانوني امريكا از برجام مهم‌ترين مساله‌اي است كه از سال گذشته تاكنون رخ داه است، اظهار كرد: در مجمع عمومي سازمان ملل شاهد بوديم كه اكثريت قاطع رهبران كشورها از برجام به عنوان يك دستاورد ديپلماسي حمايت كردند و اين بدان معناست كه امريكا تنها مانده است. وي در ادامه افزود: خروج امريكا از برجام مورد تاييد كشورهاي جهان نيست و جز چند كشور ساير كشورها اين اقدام را اشتباه سياسي قلمداد كردند.
روحاني همچنين گفت: جلسه امروز شوراي امنيت به طور غيرمعمول توسط ترامپ برگزار شد. ابتدا قرار بود موضوع درباره ايران باشد اما با مخالفت اعضاي شوراي امنيت ترامپ ناچار شد حرفش را پس بگيرد و جلسه درباره مساله عدم اشاعه باشد. در جلسه امروز شوراي امنيت روشن شد كه امريكا تنهاست. همه كشورها در شوراي امنيت از برجام حمايت كرده و با لحن مستقيم و غيرمستقيم، اقدام امريكا را به عنوان اقدامي نادرست قلمداد كردند. رييس‌جمهور كشورمان با اشاره به ديدارهاي خود با 16 رهبر كشورهاي مختلف خاطرنشان كرد: در اين جلسات رهبران كشورها بر اهميت برجام تاكيد كردند و از خروج امريكا از برجام ناخرسند بودند. همچنين از ايران بابت باقي ماندن در برجام حمايت كرده و اين را به عنوان هوشمندي ايران ذكر كردند.
روحاني در ادامه گفت: البته اين بدان معنا نيست كه در فشارهايي كه امريكا بر ملت ايران وارد كرده است ما مشكلي نداريم اما هميشه ملت ايران با صبوري، وحدت، اتحاد و مواضع قاطع توانسته است از اين مراحل عبور كند. وي با تاكيد بر اينكه در جريان مذاكره با كشورهاي 1+4 به اين نتيجه رسيديم كه 5 كشور ديگر نيز مصمم هستند از برجام حمايت كنند، اظهار كرد: هر 5 كشور ديگر مي‌خواهند نقش و تعهد خود را در اين زمينه اجرايي كنند و اقداماتي كه امريكا براي فشار به اقتصاد ايران مي‌خواهد انجام دهد بايد به حداقل كاهش يابد.
رييس‌جمهوري كشورمان ادامه داد: چين و روسيه مصمم‌تر از گذشته در پي تحكيم برجام هستند، بنابراين اميدواريم با حمايت همه كشورهاي چند جانبه‌گرا، راحت‌تر از آنچه كه قبلا فكر مي‌كرديم از اين مرحله عبور كنيم. ملت ما مقاوم و صبور است و پيش از اين هم چنين بوده است.


روحاني در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشيتدپرس اظهار كرد: آنچه كه درباره آن در توافق هسته‌اي صحبت كرده بوديم ربطي به موشك نداشت. ما روشن است كه درباره چه چيز صحبت كرديم پس اگر كسي مي‌خواهد تعهد خود را زير پا بگذارد، بگذارد. اين همه بهانه‌جويي لازم نيست. امريكا اشتباه كرده و اين قطعي است. پس يا بايد از اشتباه خود بازگردد يا به اين اشتباه ادامه دهد اما امريكا دير يا زود از اشتباهش باز خواهد گشت. وي تاكيد كرد: امريكا نمي‌تواند اين روند را ادامه دهد چرا كه چنين روندي نه به نفع ملت امريكا، نه ايران، نه اروپا و نه ديگران است. همه بايد تلاش كنند فردي كه خطايي را مرتكب شده از آن خطا بازگردد و به نقطه درست برسد.
روحاني در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار CBS درباره تحريم‌هاي امريكا و باقي ماندن ايران در برجام اظهار كرد: هيچ تحريمي نيست كه امريكا انجام نداده باشد. كساني كه دنبال تحريم ايران هستند، پيش‌فعال بوده‌اند. هيچ تحريم جديدي وجود ندارد و اينها هم بحث‌هاي تبليغاتي و رواني است. تحريم ماه نوامبر كاملا تبليغاتي است. وي با اشاره به اينكه تصميم ما بر اين است كه با بقيه كشورها كار كنيم، تصريح كرد: هر كشوري كه تحريم‌هاي امريكا را زير پا بگذارد، افتخار بزرگي كسب كرده است چون تحريم‌هاي امريكا غيرقانوني و خلاف قطعنامه شوراي امنيت است. ما با دوستان خود از جمله اتحاديه اروپا در تماس هستيم تا كانال‌هايي پيدا كنيم كه اقدامات اقتصادي را ادامه داده و همچنين از شركت‌هايي كه در ايران فعاليت مي‌كنند حمايت لازم را داشته باشيم. ما فعلا در برجام باقي مانده‌ايم تا زماني كه منافع ملي ما تامين شود، در برجام مي‌مانيم. اگر منافع ما تضمين نشود ما از راهكارهايي كه در خود برجام وجود دارد، آغاز مي‌كنيم.
روحاني همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار بي‌بي‌سي در مورد دستگيري دوتابعيتي‌ها گفت: حرف درستي نيست كه دو‌تابعيت‌ها براي ورود به ايران نگران باشند، چون دو‌تابعيتي ‌بودن جرم نيست، البته ما دوتابعيتي را به لحاظ حقوقي قبول نداريم، ولي دوتابعيتي بودن هم جرم نيست و اينها تبليغات بي‌اساس است. فردي ممكن است در ايران دستگير شود و اين ربطي به تابعيت او ندارد. بايد ببينيم پرونده او چيست و وي چه اقدامي انجام داده است؟
رييس‌جمهوري در ادامه نشست خبري خود با رسانه‌هاي خارجي كه در نيويورك برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره جلسه اخير گروه 1+4 و بيانيه‌اي كه در پايان اين جلسه منتشر شد، اظهار كرد: جلسه اخير گروه 1+4 و ايران كه در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد به صدور يك بيانيه منجر شد كه در آن علاوه بر تاكيد كشورها به حفظ برجام، برخي برنامه‌ها و اقدامات عملي اين كشورها ذكر شد كه بايد اجرايي و عملياتي شود. از جمله اين برنامه‌ها شيوه ارتباط مالي بين اين كشورها و ايران است كه در اين بيانيه تصريح شده است. وي با بيان اينكه اين بيانيه يك گام بسيار خوب در زمينه همكاري‌هاي ايران با 5 كشور در زمينه حفظ برجام بوده است، خاطرنشان كرد: توقعات ما خيلي بيشتر از آن چيزي است كه در اين بيانيه به آن اشاره شده است. اين توقعات را نمايندگان ما در جلسات مختلف با 5 كشور ديگر مطرح كرده‌اند و اين كشورها كاملا از نظرات ما آگاه هستند. آنها همچنين وعده‌هايي داده‌اند كه گام به گام اين روند را پيش ببرند تا اينكه ايران بتواند از منافع برجام استفاده كند.
روحاني همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه درباره صحبت‌هاي او در مجمع عمومي سازمان ملل درباره امريكا و لحن صحبت‌هاي رييس‌جمهوري اسلامي ايران در اين سخنراني پرسيد، خاطرنشان كرد: همواره در 40 سال گذشته از اين گفتارها بوده است. در دولت جديد امريكا لحن‌ها مقداري تغيير كرده است و افراد مقداري تندتر حرف مي‌زنند چرا كه بسياري از اين افراد تازه وارد سياست شده‌اند و طبيعي است كه اين افراد لحن‌شان با افراد باسابقه در سياست متفاوت باشد.
رييس‌جمهوري گفت: ما هيچ لحن ويژه‌اي نسبت به امريكا نمي‌خواهيم به كار بگيريم و آنچه كه براي ما مهم است اين است كه امريكا به قانون عمل كند. ما مي‌خواهيم امريكا زورگويي را كنار بگذارد و به مقررات احترام بگذارد و بر عهد خود باقي بماند و به قطعنامه شوراي امنيت عمل كند. ما حرف ديگري با امريكا نداريم، بلكه مي‌گوييم تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقانوني عليه ما اعمال نكند و اين كارها ضد حقوق بشر است. وي ادامه داد: اگر امريكا به قانون بازگردد ما مشكلي نداريم. البته يك اختلافاتي بين ما و امريكا از گذشته بوده و اين اختلافات بايد به تدريج در زمان خود حل و فصل شود.
روحاني در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري كه درباره اظهارات وزير خارجه و مشاور امنيت ملي رييس‌جمهوري امريكا نسبت به حضور ايران در منطقه پرسيد با بيان اينكه همه دنيا با لحن و شيوه بيان جان بولتون آشنا هستند، اظهار كرد: وزير خارجه امريكا نيز تازه يك سمت ديپلماتيك گرفته است و حرف‌هايي كه در يك چارچوب منطقي نمي‌گنجد. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اين موضوع كه، اينكه در عراق يا كشور ديگري حادثه‌اي رخ دهد ارتباطي به ايران ندارد، گفت: ما در تمام دنيا طرفداراني داريم ولي مگر ما مسوول اعمال اين افراد هستيم؟ اين يك حرف نادرست غير حقوقي و غير سياسي است. وي افزود: اگر كشوري به گروهي دستور به انجام كاري دهد، به عنوان آمر مسووليت كار اين گروه را بر عهده دارد اما در منطقه ما اكثريت مردم به ايران علاقه‌مندند و گروه‌هاي مختلفي هستند كه فعاليت‌هاي سياسي و آزادي‌بخش انجام مي‌دهند و ممكن است به ايران علاقه‌مند باشد اما اعمال آنها ارتباطي به ما ندارد؛ آنها مستقل هستند و در چارچوب اهداف خود و منافع كشورشان اقدام مي‌كنند.
روحاني با بيان اينكه وزير خارجه امريكا بايد پاسخ دهد كه امريكا به چه دليلي به عراق رفته است كه امروز براي ماندن‌شان با مشكلي مواجه باشند، اظهار كرد: ما خيلي مايل هستيم كه يك نظرسنجي و همه‌پرسي درباره حضور امريكا در عراق برگزار شود و بدانيم كه چند درصد از مردم اين كشور مايل به باقي ماندن امريكا در اين كشور هستند. رييس‌جمهوري اين كشور بارها گفته كه كار ما در عراق بي‌خاصيت بوده و ميلياردها دلار پول خرج كرده‌ايم و به جايي نرسيده‌ايم. او همچنين گفته كه گروه‌هاي تروريستي كه در منطقه فعاليت مي‌كنند توسط خود امريكا ايجاد شده‌اند.
رييس‌جمهوري تصريح كرد: امريكا به چه دليل مي‌خواهد در عراق هر كاري را انجام دهد و از مردم عراق ناراحت است و مي‌خواهد مسووليت اين اتفاق را به عهده ما بگذارد. اين در حالي است كه اين موضوع به ما ارتباطي ندارد بلكه امريكا بايد يك‌بار ديگر در حضور خود در منطقه تجديد نظر كند. در خليج فارس، درياي عمان، عراق و ساير جاهايي كه حضور دارد بايد دلايل خود را بگويد و مردم و دولت‌هاي قانوني اين كشورها بايد اين حضور را تاييد كنند. وي با اشاره به حضور امريكا در سوريه ادامه داد: امريكا امروز بر خلاف مقررات بين‌المللي در سوريه حضور دارد و اين در حالي است كه دولت سوريه نيز اين حضور را تاييد نمي‌كند، بنابراين حضور امريكا در سوريه غيرقانوني است و اگر از اين موضوع صدمه‌اي ببيند يا نبيند ارتباطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد. روحاني با تاكيد بر اينكه ما قصد جنگ با نيروهاي امريكايي در هيچ كجاي منطقه را نداريم، خاطرنشان كرد: ما نمي‌خواهيم به نيروهاي امريكايي حمله كنيم و تنش با اين كشور را بالا ببريم اما از امريكا مي‌خواهيم كه به قانون عمل كند و به حاكميت ملي كشورها احترام بگذارد .
رييس‌جمهوري در ادامه و در پاسخ به پرسشي درباره تحريم‌هايي كه از ماه‌هاي آينده اعمال خواهد شد و نيز ديدارش با نخست‌وزير ايتاليا اظهار كرد: ساعاتي پيش با نخست‌وزير ايتاليا ديدار داشتم و درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو كرديم. ارتباط ما با ايتاليا هم از نظر سياسي و هم اقتصادي تاكنون خوب بوده است و نخست‌وزير ايتاليا نيز حمايت خود را از برجام اعلام كرد. وي افزود: ما گفت‌وگوي مفصلي درباره شيوه‌هاي همكاري‌ها و اينكه چگونه كارها را ادامه دهيم، داشتيم و من تفاوت خاصي در نظرات سران كشورهاي اروپايي كه با آنان ديدار داشتم، نديدم. همه كشورها درباره برجام و خروج امريكا از آن، نظر واحدي دارند.
رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسش ديگر مبني بر اينكه آيا ايران، امريكا را كشوري منزوي مي‌داند و نيز اينكه حمايت ايران از حماس و حزب‌الله ادامه پيدا خواهد كرد يا نه، گفت: ما تنها نيستيم، امريكاست كه تنهاست. در مجمع عمومي سازمان ملل تنها بود و امروز در شوراي امنيت هم تنها بود. همه با او مخالفت دارند و از برجام حمايت مي‌كنند. در ضمن كاري كه امريكا انجام داده نادرست است و اين امريكا بوده كه از تعهد خود خارج شده است. ما در منطقه خاورميانه حضور داريم چراكه اهل آنجا هستيم ولي امريكاست كه در اين منطقه غريبه است و از راه‌هاي دوري آمده و با مشكلات زيادي در اين منطقه مواجه شده است.
روحاني تاكيد كرد: روابط دوستانه و نزديكي داريم بنابراين مشكل در اين منطقه مشكل امريكاست. درباره اينكه ايران از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كند من منظور شما را متوجه نشدم آيا گروه‌هايي كه با داعش مبارزه مي‌كنند و تمامي جهان اتفاق‌نظر دارند كه اين گروه، يعني داعش تروريست است، چطور گروهي كه با اين تروريست‌ها نيز مبارزه مي‌كند نيز تروريست خوانده مي‌شود. بالاخره به ما بگوييد آنهايي كه با داعش مبارزه مي‌كنند تروريست هستند يا داعش تروريست است؟ هر دو كه نمي‌توانند تروريست باشند. وي ادامه داد: حزب‌الله همان گروهي است كه با داعش مي‌جنگد و آنان را از لبنان خارج كرده و مردمش از اين اتفاق راضي هستند. در سوريه نيز حزب‌الله در كنار مردم اين كشور قرار گرفته و داعش را از 90 و چند درصد خاك سوريه خارج كرده و تنها كساني به تروريست‌ها كمك مي‌كنند كه با آنان متحد هستند. ترامپ هم در مبارزه‌هاي انتخاباتي خود و هم بعد از آن گفته بود كه گروه‌هاي تروريستي را خود دولت امريكا ايجاد كرده است. حالا اين وسط ما بايد حرف چه كسي را قبول كنيم؟ حتما رييس‌جمهوري امريكا اطلاعاتي داشته كه چنين سخني به زبان رانده است. وي در پاسخ به سوالي درباره كاهش ارزش پول ايران در مقايسه با دلار گفت: ارزي كه برخي افراد خاص خريد و فروش مي‌كنند نمي‌تواند معيار اقتصاد ايران باشد. خريد و فروش غيررسمي ارز حدود كمتر از يك درصد از اقتصاد ايران است و زندگي مردم با اين يك درصد نيست. نرخ ارز براي كالاهاي اساسي مردم مشخص است.
رييس‌جمهور درباره برقراري ارتباط ايران و امريكا و ملاقات سران دو كشور تصريح كرد: اين امر بستگي به امريكا دارد. پيش از اين وزير خارجه ما با وزير خارجه امريكا در نيويورك صحبت داشته است. ما مشكلي در اين زمينه نداريم. در صورتي كه امريكا به تعهدات خود بازگردد شرايط ديگري خواهد بود. ما در برجام با هم بوديم، جلسات مشترك داشتيم و وزراي خارجه و كارشناسان دو كشور با هم صحبت مي‌كردند. خود امريكا از برجام خارج شد ما مقصر نيستيم؛ امريكا مقصر است.
روحاني درباره موضوع ادلب و مراقبت از مردم اين شهر خاطرنشان كرد: مشاوران نظامي ما به دعوت دولت سوريه در اين كشور حضور دارند. هدف اصلي ما مقابله با تروريسم است و در اين هدف موفق شده‌ايم. موضوع ادلب يك موضوع خاص است زيرا آنجا تروريست‌ها ميان مردم هستند و تلاش ما جداسازي تروريست‌ها از مردم است. آنها تروريست‌هاي خطرناكي بوده و عضو داعش و جبهه النصره هستند. مردم عادي نبايد صدمه ببينند. در اجلاس تهران سه كشور روسيه، تركيه و ايران رايزني‌هاي مفصلي داشتند و راه‌حل اين سه كشور اكنون در راستاي جداسازي تروريست‌ها از مردم در حال اجراست. اميدواريم باقي مانده سرزمين سوريه كه در دست تروريست‌هاست به‌گونه‌اي آزاد شود كه مردم عادي صدمه نبينند. وي در پاسخ به سوالي در مورد حمايت ايران از فلسطين بيان كرد: بسياري از مسائلي كه در منطقه ما وجود دارد را اگر ريشه‌يابي كنيم به موضوع اشغال فلسطين بازمي‌گرديم. اگر سرزمين فلسطين توسط صهيونيست‌ها اشغال نشده بود امروزدر منطقه شرايط ديگري داشتيم. بخشي از نابساماني‌ها و ناامني‌هاي منطقه ما در سايه اشغال و دخالت نادرست قدرت‌ها در منطقه است.
رييس‌جمهور با بيان اينكه رفتار دولت فعلي امريكا نسبت به مسلمانان و مردم فلسطين بسيار بد است، خاطرنشان كرد: آدم با اين رفتارها ياد تفكرات نژادپرستانه مي‌افتد. خطاي بزرگ امريكا اين بود كه سفارت خود را به بيت‌المقدس برد و با اين كار يك و نيم ميليارد مسلمان را عصباني كرد زيرا بيت‌المقدس به همه مسلمانان مربوط مي‌شود. جمهوري اسلامي ايران از ابتدا حامي فلسطين بوده و مردم ما علاقه‌مند به اين كشور هستند. ما كمك‌هاي معنوي و مادي خود را به فلسطين ادامه مي‌دهيم اما حل مساله فلسطين بستگي به تلاش همه مسلمانان دارد.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي در مورد اهداف ايران از حضور در سوريه خاطرنشان كرد: اولين هدف ما مبارزه با تروريسم است. تا زماني كه دولت سوريه نيازمند به كمك ما باشد در سوريه مي‌مانيم. اكنون در مناطق كاهش تنش، نيروهاي تركيه، روسيه و ايران حضور دارند. اميدوارم هرچه سريع‌تر قانون اساسي جديد سوريه تدوين شده و انتخابات در اين كشور برگزار شود. برگزاري انتخابات، بازگشت مهاجران به سوريه و مبارزه با تروريسم از اهداف اصلي ما در سوريه است. هركس هم در انتخابات شركت كرد و راي آورد دولت آينده سوريه را تشكيل مي‌دهد. روحاني در پاسخ به آخرين پرسش اين نشست خبري درخصوص جلسه ديروز شوراي امنيت گفت: جاي شگفتي است كسي كه امروز رييس شوراي امنيت است تقاضا كرده است كه به قطعنامه 2231 اين شورا كه خود امريكا هم به آن راي داده است، عمل نشود. امروز مي‌گويد كسي كه به اين قطعنامه عمل كند، او را تنبيه مي‌كند. البته ما دو تشكر به شوراي امنيت بدهكاريم. يكي بابت موضع بسيار خوب و قاطع در برابر حادثه تروريستي اهواز و ديگري بابت جلسه امروز.
حسن روحاني در پايان با اشاره به اينكه در جلسه ديروز شوراي امنيت همه اعضا غير از امريكا از برجام حمايت كردند، خاطرنشان كرد: جز امريكا كشوري نبود كه مخالف برجام باشد. اين مساله به معناي انزواي دوم امريكاست. امريكا براي اولين‌بار پس از خروج از برجام منزوي شد و بار دوم امروز. هدف امريكا تضعيف برجام بود اما به هدفش نرسيد و جلسه شوراي امنيت به جلسه حمايت از برجام تبديل شد.
 
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار نيويورك تايمز درباره زندانيان امريكايي دو تابعيتي در ايران گفت: همه ما بايد به فردي كه در زندان است كمك كنيم. دولت ايران به سهم خود اين كار را انجام مي‌دهد. براي تسهيل ملاقات‌ها و تسهيل اطلاعات، دولت تلاش مي‌كند، اما اصل محاكمه در اختيار دستگاه قوه قضاييه است. در همه كشورها هم اينگونه است. اگر يك ايراني در امريكا زنداني باشد، گفته مي‌شود دادگاه او را محكوم كرده است و ما حداكثر مي‌توانيم تسهيلاتي فراهم كنيم.
وي ادامه داد: من به عنوان رييس دستگاه اجرايي حداكثر مي‌توانم تسهيلاتي را در اختيار زندانيان قرار دهم. برخي اسامي‌اي كه شما نام برده‌ايد توانسته‌اند اخيراً به مرخصي بروند. اين همان تسهيلاتي است كه فراهم شده است. ما در گذشته با دولت امريكا براي كمك به زندانيان امريكايي و ايراني در هر دو كشور اقدام كرديم و ما بابت اين مساله هيچ‌وقت مخالفت نداشته‌ايم.