آبستراكسيون حـزبـي

خودخواهي‌هاي سياسي و جناحي نسبت به منافع ملي همواره در ايران اولويت داشته است و برخي از جريان‌هايي كه خود مدعي اصلاحات هستند در صدر اين نوع تفكر قرار دارند. براي مثال مدتي است كه در حزب ريشه‌دار اعتماد ملي كه سال‌ها در كشور فعاليت‌هاي سياسي انجام مي‌داد درگيري به وجود آمده‌است و برخي براي آنكه حضور دبيركل يعني مهدي‌كروبي را خالي ديدند تلاش داشتند با كودتا عليه قائم‌مقام قدرت را به دست بگيرند تا سرنوشت آن‌ را به هر سمتي كه مي‌خواهند سوق دهند.گفتني است مدتی پس از نیمه‌کاره ماندن کنگره چهارم خرداد اعتماد ملی به‌دلیل درگیری حامیان حضرتی و منتجب‌نیا با یکدیگر، الیاس حضرتی در حاشیه مراسمی با اعلام اینکه به‌عنوان ريیس شورای اجرایی حزب، جلسه شورای مرکزی را برگزار کرده و در پایان این جلسه، اعضای شورا به قائم‌مقامی او رای داده‌اند، موجب شعله‌ور شدن اختلافات در این حزب شد. پس از اظهارات حضرتی، منتجب‌نیا که تا آن زمان قائم‌مقام حزب معرفی می‌شد در بیانیه‌ای خطاب به تمامی شاخه‌ها و گروه‌های حزب اعلام کرد که تا انتخابات شورای مرکزی جدید انجام نشود، هیچ یک از مصوبات شورای مرکزی وجاهت قانونی ندارد. در اين بين به الياس‌حضرتي فردي كه مردم او را به عنوان نماينده مجلس دوباره به قدرت بازگرداندند انتقادهاي فراواني وجود دارد زيرا او امروز سعي دارد قدرت تام داشته باشد و در اين بين نه به از هم‌پاشيدگي حزب توجهي دارد و نه به لبخند رقيب كه چشم بر اختلاف ميان اصلاحات دوخته است، اهميتي مي‌دهد.
آبستراكسيون
در همين راستا در آستانه برگزاری کنگره حزب اعتماد ملی که قرار است جمعه این هفته برگزار شود، ۱۱۰ نفر از اعضای حزب اعتمادملي در بیانیه‌ای به‌دلیل آنچه انحصارطلبی شاخه الیاس حضرتی نامیده‌اند، استعفا دادند.در بخشی از این بیانیه‌ آمده است:«چنان‌که پیش از این اعلام شده است، روز ششم مهر، کنگره‌ حزب اعتماد ملی برگزار خواهد شد، کنگره‌ای که روند برگزاری آن با اساسنامه‌ حزب همخوانی نداشته و نتایج آن، پیشاپیش برای امضاکنندگان این نامه مشخص است. ما نویسندگان بر این باور هستیم که برگزاری کنگره حزب، ناگزیر باید از سوی حجت الاسلام منتجب‌نیا، قائم‌مقام قانونی این حزب انجام گیرد و برگزاری آن از سوی افراد دیگر، به‌جهت قانونی و عدم انطباق با اساسنامه، فاقد وجه رسمی خواهد بود. با این همه، امضاکنندگان این نامه که بیشتر آن‌ها 13 سال از زندگی سیاسی خود را به بالیدن این حزب اختصاص داده و انواع هزینه‌های سنگین را در این جهت، پذیرا شده‌اند، خود را ناگزیر می‌بینند برای پایان گرفتن درگیری فرسایشی در مجموعه، از این فرزند عزیز خویش دل بکنند تا مجموعه یکدستی که بر جای می‌ماند، به‌شیوه خودشان به هدایت این کشتی ادامه دهند».
ديكتاتوري حزبي!


حزب وتوسعه‌سياسي براي جلوگيري از تمركز قدرت و ديكتاتوري در يك جامعه پرورش داده مي‌شود و اينكه برخي تحت پوشش اين مهم بخواهند قدم جاي پاي اقتدارگرايان بگذارند و از اين اهرم براي رسيدن به منافع خود استفاده كنند اقدامي نامناسب و تامل‌برانگيز است و بايد جلو آن ايستاد و اعضاي مستعفي حزب اعتماد ملي بهترين گزينه را براي اعلام نارضايتي خود انتخاب كردند. اميدواريم آن‌هايي كه خود را اصلاح‌طلب مي‌خوانند و مدعي هستند كه بايد جامعه به سمت اصلاحات حركت كند ابتدا از خود شروع كنند و به گونه‌اي عمل كنند كه محافظه‌كاران اقتدارگرا به وضعيت اصلاحات نيشخند نزنند.