جهان با برجام ترامپ در انزوا

مهم‌ترین دیدارهای روحانی با سران جهان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، بعد از سخنرانی ترامپ انجام شد که طی آن رئیس جمهوری امریکا خواستار اتحاد جهان برای انزوای ایران شده بود. اما ساعاتی پس از این سخنرانی و نطق حجت‌الاسلام حسن روحانی، تراز می نخست وزیر انگلستان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه،آلن برسه، رئیس جمهور سوئیس، شارل میشل، ارنا سولبرگ ، نیکول پاشینیان، جوزپه کنته،شیزو آبه،ماهاتیرمحمد   نخست وزیران بلژیک، نروژ ، ارمنستان، ایتالیا، ژاپن ومالزی  در دیدارهای دوجانبه با رئیس جمهوری کشورمان، علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل جهانی و شرایط حفظ برجام را بررسی کردند.
رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر انگلستان بر ضرورت حفظ برجام در تمامی ابعاد آن تأکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این دیدار که شامگاه سه‌شنبه به وقت نیویورک انجام شد، با اشاره به اینکه امروز مهم‌ترین موضوع در روابط ایران و اروپا تلاش مشترک برای استحکام و اجرای برجام است، گفت: خوشبختانه طرفین مصمم به حفظ و ادامه این توافق بین‌المللی بوده و در این راستا مواضع سیاسی قاطعی را اتخاذ کرده‌اند. به گفته روحانی، در توافقات چندجانبه باید عمل به تعهدات از سوی طرفین تعادل و توازن داشته باشد.
رئیس جمهوری همچنین با قدردانی از ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت انگلیس با مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز و انتقاد از حمایت تبلیغاتی از اقدام تروریستی اهواز از سوی برخی رسانه‌های غربی از جمله در انگلیس، ادامه داد: امروز همگان باید در برابر تروریسم مواضع قاطع و یکسانی داشته و در راستای مبارزه جدی با تروریسم همکاری‌ها را گسترش دهیم.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه با انگلیس در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: گسترش همکاری‌های بانکی دو کشور می‌تواند موجب توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری فی مابین باشد. نخست وزیر انگلیس هم در این دیدار با تسلیت حادثه تروریستی اهواز، گفت: انگلیس تروریسم را در تمامی ابعاد آن محکوم کرده و مبارزه با آن را حائز اهمیت می‌داند. «ترزا می» با اشاره به ضرورت حفظ برجام در تمامی ابعاد آن بر ادامه تلاش‌ها و همکاری‌های تهران-لندن در این راستا تأکید کرد. می همچنین گفت که انگلیس از توسعه روابط و همکاری‌ها با ایران در بخش‌‌های مختلف از جمله اقتصادی و انرژی استقبال می‌کند.


 تأکید ایران و فرانسه بر تقویت برجام
حفظ و تقویت برجام، موضع مشترک رؤسای جمهوری ایران و فرانسه هم بود. روحانی و مکرون در این دیدار با اشاره به ضرورت حفظ و تقویت برجام به عنوان توافقی بین‌المللی، بر توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران- پاریس تأکید کردند. آنان با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، تبادلات مالی و انرژی، افزودند که مانعی در مسیر گسترش و تعمیق همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و مسئولان باید در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند.
روحانی در این دیدار خروج یکجانبه امریکا از توافق بین‌المللی برجام را خلاف مقررات و اقدامی غیرقانونی دانست و بر اهتمام جامعه جهانی برای مقابله با یکجانبه گرایی و حفظ برجام تأکید کرد.
رئیس جمهوری با قدردانی از تسلیت و همدردی دولت و ملت فرانسه با مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز، تروریسم را خطری بزرگ برای جامعه جهانی دانست و توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور برای مبارزه همه جانبه با تروریسم در منطقه و جامعه جهانی را حائز اهمیت عنوان کرد. مکرون هم در این دیدار ضمن تسلیت کشته شدن جمعی از مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز با اشاره به ضرورت حفظ برجام، بر تلاش فرانسه در این راستا تأکید کرد. رئیس جمهوری فرانسه تعامل و گفت‌وگو با ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه را در مسیر مبارزه با تروریسم جهانی مهم دانست و افزود: باید تلاش کنیم با گسترش همکاری‌ها در برابر تروریسم و یکجانبه گرایی در جهان بایستیم.
رئیس جمهوری در دیدار «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک، روابط تهران – بروکسل را رو به توسعه خواند و با اشاره به نقش برجام در تقویت و تعمیق این روابط، تأکید کرد: حفظ برجام مسئولیت سنگین و مشترک همه ما است و اتحادیه اروپا در برابر یک امتحان بزرگ نه صرفاً در مقابل ایران بلکه در برابر جهان قرار دارد و همگان در انتظار عمل اروپا به تعهداتش هستند. روحانی اظهار کرد: مواضع سیاسی و تبلیغاتی اروپا محکم و خوب است، اما ما خواهان اقدامات عملی این اتحادیه برای حفظ برجام هستیم.
نخست وزیر بلژیک نیز با تأکید بر عزم کشورش برای توسعه و تعمیق همکاری‌ها با ایران گفت: بلژیک طرفدار چندجانبه‌گرایی است و از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نکرده و امیدواریم مفاد توافق برجام به طور کامل محقق شود.
رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه در نیویورک درباره مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.روحانی و"شینزوا آبه» در این دیدار با تأکید بر روابط سنتی و صمیمانه دو کشور، برتداوم همکاری های مشترک ایران و ژاپن در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تأکید کردند.رئیس جمهوری، در این دیدار با اشاره به نقش مهم ژاپن در سطح منطقه و جهان، گفت: روابط با ژاپن به عنوان کشوری دوست، برای ایران اهمیت دارد و ملت ما احترام خاصی برای ژاپن قائل است و پشتیبان روابط نزدیک با این کشور دوست هستند.رئیس جمهوری همچنین اظهارداشت که ایران از حضور و مشارکت سرمایه گذاران ژاپنی در پیشبرد طرح های انرژی و توسعه بندر چابهار استقبال می‌کند.شنیزوا آبه با اشاره به اینکه دو کشور سال آینده، نودمین سالگرد روابط دو کشور را جشن می‌گیرند، گفت: روابط دو طرف سنتی و دوستانه است و منابع غنی طبیعی و نیروهای تحصیلکرده ایرانی جایگاه این کشور را ارتقا بخشیده و ژاپن خواهان نقش برجسته‌تر ایران در عرصه جهانی است.وی همچنین بار دیگر حمایت قاطع کشورش از برجام را مورد تأکید قرار داد.
روحانی در دیدار خانم «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ هم خروج دولت امریکا از توافق برجام را غیرقانونی و نقض پیمان و قطعنامه شورای امنیت برشمرد و گفت: مشکل کنونی صرفاً مربوط به ایران و امریکا نیست چرا که دولت کنونی امریکا در برابر قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آرا و از جمله رأی مثبت خود این کشور تصویب شده، ایستاده و آن را نقض کرده است. نخست وزیر نروژ نیز در این دیدار با تأکید براینکه کشورش مصمم به توسعه و گسترش همکاری‌های خود با ایران است، گفت: امیدوارم همگان بتوانیم از برجام به عنوان مبنای توسعه مناسبات استفاده کنیم. در دیدار رئیس جمهوری و نخست وزیر ارمنستان هم بر گسترش روابط دو کشور همسایه تأکید شد. روحانی خطاب به نیکول پاشینیان، با بیان اینکه اعتماد خوبی بین دو دولت و دو ملت وجود دارد اما به رغم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده دو کشور، سطح همکاری‌های اقتصادی تهران – ایروان مطلوب نیست، اظهار کرد: در مورد سوآپ انرژی، ایران آماده همکاری با ارمنستان است، برای ارتباط با دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان اهمیت قائل هستیم و کریدور جنوب و شمال در این راستا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تهران از نظر خدمات فنی و مهندسی آماده تکمیل این کریدور و شاهراه است. نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از ایرانیان در حمله تروریستی در اهواز گفت: آماده توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم و باید از تمام ظرفیت‌ها در مسیر توسعه این همکاری‌ها و ایجاد جهش در روابط بویژه در حوزه اقتصادی بهره گرفت. پاشینیان با تأکید برضرورت اجرای سریع‌تر طرح‌های توافق شده میان دو کشور، افزود: ما علاقه‌مندیم در زمینه کریدور ارتباطی جدید که ما را به خلیج فارس متصل می‌کند، همکاری داشته باشیم. نخست وزیر ارمنستان در این دیدار از دکتر روحانی برای دیدار رسمی از ایروان دعوت کرد.
روند آزادی زندانیان ایران و امریکا می تواند ادامه یابد
رئیس جمهوری در ادامه رویکرد دیپلماسی عمومی خود، با شبکه‌های تلویزیونی CNN و PBS امریکا گفت‌وگو کرد و در ادامه، در دیداری با جمعی از رهبران جوامع مسلمان این کشور، رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در گفت‌وگو با «کریستین امانپور» مجری شبکه‌های تلویزیونی CNN و PBS امریکا، با بیان اینکه هیچ درخواستی برای دیدار با ترامپ نداشته یادآور شد که  سال گذشته و از طرف مقامات امریکایی 8 بار برای ملاقات درخواست شد و من این ملاقات را مناسب نمی‌دیدم و همین الان هم این ملاقات را مناسب نمی‌بینم چراکه معتقدم ملاقات باید در زمانی صورت بگیرد که مفید بوده و به نفع هر دو کشور باشد.
رئیس جمهوری درباره بازداشت افراد دوتابعیتی، با بیان اینکه خوب است شما برای ایرانیانی که در امریکا زندانی هستند هم دلسوزی کنید، گفت: هر تلاشی شود که ما بتوانیم زندانیان را در شرایط مناسب قرار دهیم و زودتر آزاد شوند، این کاری خوب است و ما در یک دوره با امریکایی‌ها مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم هم ما افرادی را آزاد کردیم و هم آنها آزاد کردند که می‌تواند این شیوه در آینده در یک فضای مناسب باز هم ادامه پیدا کند.
 دیدار با رهبران جوامع مسلمان امریکا
رئیس جمهوری کشورمان، در دیدار با جمعی از رهبران جوامع مسلمان امریکا نیز، وظیفه و مسئولیت رهبران دینی در تبیین و تشریح فرهنگ واقعی اسلام را در عصر کنونی بسیار سنگین برشمرد و تأکید کرد: مسلمانان باید در هر نقطه‌ای از جهان که زندگی می‌کنند، با اخلاق، رفتار درست، وفای به عهد و صداقت خود، اسلام را در عمل تبلیغ کنند. وی تأکید کرد: امروز وظیفه همه ما است که به نسل جوان یاری برسانیم و باید فرهنگ واقعی اسلام را برای آنان تشریح و تبیین و با زبان و عمل درست خود اسلام را تبلیغ کنیم.رئیس جمهوری تروریسم تکفیری را بزرگ‌ترین خطر برای چهره رحمانی اسلام برشمرد و تصریح کرد: جنایت داعش تنها کشتن آدم‌ها نبوده و نیست. تروریست‌های داعشی با عملکرد خود تنها به مردم منطقه ظلم نکردند بلکه اعتقاد ملت‌ها به اسلام و دین را نیز سربریدند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه نقش ایران برای بیرون راندن گروه‌های تروریستی از سوریه بسیار مهم بوده است، اظهار داشت: آینده سوریه حتماً باید از سوی سوری‌ها و با رأی مردم و انتخابات تعیین شود.

بازتاب
   آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان: سخنان رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل عزتمندانه، از  موضع قدرت و قابل تقدیر است.
   محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس: سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. رئیس جمهوری الزامات مذاکره برابر با کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده امریکا را با صراحت بیان کرد. حال توپ در زمین طرف مقابل است.
   مجید انصاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز: آقای روحانی ضمن اینکه قاطعانه صحبت کردند، سخنانش از متانت و استدلال حقوقی برخوردار بود. ایشان به درستی مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کرد و برخورد دوگانه و نفاق دولتمردان امریکا را با استدلال نشان داد. در دوئل دیشب(سه شنبه) به لحاظ حقوقی و منطق دیپلماتیک آقای روحانی پیروز میدان بود
   غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز: بیان آقای روحانی در دفع دیدگاه ترامپ نسبت به حمایت از ملت ایران بسیار رسا و گویا بود. نمی‌شود از طرفی ملتی را تحت تحریم قرار داد و از طرف دیگر خود را حامی این مردم معرفی کرد.
   عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا:  سخنرانی آقای روحانی، هیمنه و اقتدار ملت ایران را ارتقا بخشید که از این جهت ارزشمند است و جای تأمل دارد که چرا برخی معتقدند نباید از موقعیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم.
   حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه: در نبرد اندیشه‌ای، سخنان روحانی در برابر ترامپ برای جهان اقناع کننده‌تر بود.

رئیس جمهور امریکا دست خالی از شورای امنیت برگشت
 جهان با برجام ، ترامپ در انزوا

نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به صحنه صف‌آرایی موافقان و مخالفان برجام تبدیل شد. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به سیاق گذشته کوشید با طرح اتهامات تکراری علیه ایران، به اقدامات عهدشکنانه خود در چارچوب برجام مشروعیت ببخشد، مقام‌های بلندپایه فرانسه، انگلیس، چین و روسیه چهار عضو دائم شورای امنیت به او تاختند و با دفاع از توافق هسته‌ای، خواستار بازگشت امریکا به این پیمان شدند.ترامپ در جلسه شورای امنیت که نشست «صلح و مبارزه با گسترش تسیلحات کشتارجمعی» نام داشت، ایران را هدف اتهامات تکراری خود قرار داد.
 او در سخنانی که پیش از این انتظار می‌رفت، ایران را متهم کرد که در پی سلاح‌ هسته‌ای و به دنبال هرج و مرج در منطقه است و مدعی شد که تهران از منابع مالی حاصل از برجام برای گسترش تروریسم استفاده کرده است. به گزارش ایسنا، ترامپ در سخنان خود با این ادعا که ایران با برجام به منابع مالی گسترده‌ای دست یافته آن هم در حالی که برجام توافق بسیار بدی بوده و مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای شده، خروج دولتش از این توافق را توجیه کرد. او همچنین با اشاره به بازگرداندن بخش اول تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، به احیای دومین و اصلی‌ترین فاز تحریم‌ها در 13 آبان ماه پیش رو اشاره کرد و گفت: «این تحریم‌ها به صورت کامل از 13 آبان اجرا خواهد شد و بعد از آن ایالات متحده تحریم‌های بیشتری را اعمال خواهد کرد. تحریم‌هایی سخت‌تر از هر زمان دیگر تا بتواند با طیفی از رفتارهای ایران مقابله کند و هر کشوری با این سیاست امریکا جهت مقابله با ایران همراهی نکند، با مجازات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود.» رئیس ‌جمهوری امریکا در ادامه سخنان خود از تمامی اعضای شورای امنیت خواست که با امریکا کار کنند. ترامپ بعد از انتقادات شدید خود از ایران از روسیه، ایران و سوریه تشکر کرد زیرا به گفته او، این سه کشور حمله‌های خود را در منطقه ادلب سوریه به درخواست امریکا کاهش داده‌اند.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اما بعد از ترامپ در بخشی از نطق خود درباره ایران به دفاع از برجام پرداخت و با بیان اینکه امریکا با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای بحران اعتماد به وجود آورده، تأکید کرد که با وجود این، ایران همچنان پایبند برجام است. مکرون با تأکید بر اینکه تنها تحریم و پیشگیری نمی‌تواند راه حل باشد، افزود: «تمام مفاد برجام باید توسط تمام کسانی که آن‌ را امضا کرده‌اند نه فقط آلمان و بریتانیا و فرانسه رعایت شود.» رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که حفظ برجام باید مبنایی برای ادامه دادن به مذاکرات با ایران پیرامون موضوعات دیگری همچون برنامه‌های موشکی آن باشد.
ترزا می، نخست وزیر انگلیس هم برجام را بهترین گام برای رفع نگرانی‌ها پیرامون برنامه‌های هسته‌ای ایران دانست و تأکید کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است. او در عین حال  مدعی اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه شد و از جامعه جهانی خواست تا به برنامه موشکی ایران عکس‌العمل مناسب نشان دهند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در سخنان خود، خروج امریکا از برجام را یک خطر بزرگ برای رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای دانست و گفت این اقدام امریکا فرصت‌های جلوگیری از اشاعه تسلیحات شیمیایی را از بین می‌برد. وزیر خارجه روسیه با اشاره به پایبندی ایران به برجام و تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این پایبندی، گفت: «روسیه، چین و اتحادیه اروپا می‌توانند برجام را حفظ کنند و در این راستا تلاش خواهیم کرد.» وانگ یی، وزیر خارجه چین هم برجام را یک توافق معتبر دانست که برپایه آن همه کشورها حق دارند روابط تجاری و اقتصادی با ایران داشته باشند. در همین حال اوو مورالس، رئیس ‌جمهوری بولیوی هم با استقبال از باقی ماندن ایران در برجام بعد از خروج امریکا خواستار حفظ این توافق از سوی همه کشورها شد. رئیس جمهوری بولیوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکنون که ایران کنترل منابع خود را به دست آورده امریکا ایران را تحریم می‌کند، گفت: «امریکا در سال 1953 در ایران کودتا کرد و به هیچ عنوان دنبال مذاکره برابر با کشورها نیست.» مورالس در ادامه با تأکید بر لزوم حفظ برجام از آلمان، چین و روسیه  خواست که از این توافق دفاع کنند و در آن بمانند.

توئیت
ظریف : امریکا چه زمانی می‌خواهد درس بگیرد؟

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اتهامات تکراری ترامپ در نشست شورای امنیت در صفحه توئیتر خود نوشت: «امریکا یک بار دیگر از نشست شورای امنیت سازمان ملل سوءاستفاده کرد تا بفهمد بیش از پیش با نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت منزوی شده است. امریکا چه زمانی می‌خواهد درس بگیرد؟» وزیر امور خارجه ایران پیش از این در نشست روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای با اشاره به روند مسابقه نوین سلاح‌های هسته‌ای و مسابقه نوسازی این سلاح‌ها، خواستار توقف این روندهای خطرناک و امحای کامل این سلاح‌های غیرانسانی شده بود.