دربی پایتخت از راه رسید آواز فوتبال!



باز هم به دربی تهران رسیدیم. بازی‌ای که ساعت 18:30 امروز از سری رقابت‌های هفته هشتم لیگ برتر برگزار می‌شود. این دربی در حالی برگزار و در تاریخ ثبت خواهد شد که در روزهای اخیر از بازی امروز استقلال و پرسپولیس به عنوان دربی ۸۷، ۸۸ و ۸۹ نام برده و این اختلاف نظر باعث سردرگمی شده است. دیدار برگشت دو تیم در لیگ هفدهم (فصل گذشته) دربی ۸۶ بود و در 29 تیرماه امسال هم قرار بود بازی سوپرجام میان این دو تیم برگزار شود اما استقلال در آن شرکت نکرد و کمیته استیناف هم این بازی را 3 بر صفر به سود پرسپولیس اعلام کرد تا دربی 87 برگزار نشود اما در تاریخ مسابقات دو تیم محاسبه می‌شود. البته مسئولان باشگاه استقلال به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت کرده‌اند و امیدوارند رأی به سود آنها برگردد! در این شرایط دربی امروز باید بازی شماره 88 می‌بود اما روزنامه اطلاعات دوشــنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۴۷، گزارش یک دربی را به طور کامل نوشته که در تاریخچه بازی‌های دو تیم ثبت نشده و به واقع گم شده بود! آن بازی دوســتانه که ۲۷ مرداد در ورزشـگاه امجدیه تهران برگزار شد و دومین دربی پایتخت محسوب می‌شود، با تســاوی یک-یک به پایان رسید و حســن جابری زاده در دقیقــه ۶۷ برای تاج گل زده و حســین همیشــه جوان در دقیقه ۸۴ از روی نقطــه پنالتی کار را به تســاوی کشــانده اســت. طبق اسناد موجود این بازی دوستانه با دیگر بازی‌های دوستانه‌ تفاوتی نداشته و دلیلی ندارد که آن را در تاریخچه دربی حساب نکرد. با تمام این اوصاف دربی امروز در شرایطی برگزار می‌شود که آمار بازی‌های دو تیم نشان می‌دهد که آنها در مهرماه ۱۲ بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن ۴ برد برای استقلال و ۲ برد برای پرسپولیس بوده و ۶ بازی هم با نتیجه تساوی خاتمه یافته. ضمن اینکه استقلالی‌ها در دربی‌های مهرماه ۱۱ گل زده و ۱۰ گل خورده‌اند. آخرین دربی مهرماه هم 23 مهر 89 بازی رفت لیگ دهم بود که با نتیجه یک بر صفر و با گل فرهاد مجیدی به سود استقلال به پایان رسید.
علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال، قضاوت این مسابقه را برعهده دارد. این ششمین دربی‌ای است که با قضاوت فغانی برگزار می‌شود. 2 تساوی، 2 برد برای استقلال و یک برد پرسپولیس نتایجی بوده که در 5 دربی با حضور علیرضا فغانی ثبت شده است. آخرین دربی که فغانی داوری کرد، بازی برگشت فصل گذشته بود که با تک گل وریا غفوری به سود استقلال به پایان رسید، اما این بازی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی نسبت به گذشته دارد. در این بازی، پرسپولیس موقعیت بهتری نسبت به حریف سنتی در جدول دارد. سرخپوشان پس از پیروزی برابر الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا، سپیدرود را هم شکست دادند تا در رده دوم جدول قرار بگیرند و امیدوارند با برتری مقابل رقیب سنتی‌شان با روحیه مناسبی آماده برگزاری دیدار رفت خود در نیمه نهایی آسیا برابر السد شوند.اما استقلال در این فصل در نتیجه‌گیری ناکام بوده و تنها یک برد در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است. شاگردان وینفرد شفر در بازی قبل خود مقابل نساجی به تساوی بدون گل رسیدند تا برای سومین بازی پیاپی در لیگ در حسرت برد بمانند و با 7 امتیاز در رده یازدهم جدول باشند و حالا پیروزی در دربی می‌تواند سکوی پرتاب آنها در ادامه مسابقات لیگ هجدهم باشد. مثل بازی برگشت فصل قبل که استقلال، پرسپولیس در آستانه قهرمانی را شکست داد. با این حال، دربی از هیچ قاعده و قانونی برخوردار نیست و باید دید در چمن آزادی چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.


سایر دیدارها
علاوه بر دربی، یک بازی دیگر نیز از ساعت 20:30 امشب میان نفت مسجدسلیمان برگزار می‌شود اما در سایر مسابقات هفته هشتم که فردا جمعه برگزار می‌شود، تراکتورسازی- استقلال خوزستان (17:40)، ذوب آهن- صنعت نفت آبادان و نساجی – سایپا (18:15) و پارس جنوبی-پدیده و پیکان - سپیدرود نیز (18:30) به مصاف هم می‌روند و در تنها بازی باقی مانده این هفته هم، شنبه فولاد و ماشین‌سازی (18:30) با هم دیدار می‌کنند.

کری بازها
 وارد می‌شوند!
4 یا 6؟ آبی یا قرمز؟ استقلال یا پرسپولیس؟ این دو روی یک سکه در فوتبال ایران است که بسیاری از هواداران فوتبال در یک سوی آن و بسیاری دیگر هم در سوی دیگرش هستند و با این اعداد، دو رنگ و نام تیم مورد علاقه خود و مرور افتخارات‌شان برای هم کری می‌خوانند. مصافی که حالا بیش از 50 سال از اولین دیدار آن می‌گذرد و گذشت نیم قرن از دربی سرخابی‌های پایتخت، اعتباری خاص به آن بخشیده و در سطح قاره زبانزد است. دیداری که به نوعی شناسنامه و ویترین فوتبال باشگاهی ایران محسوب می‌شود و حتی در زمره دربی‌های معروف فوتبال جهان نیز قرار دارد. مسابقه‌ای که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد و باید دید در چمن سبز ورزشگاه آزادی چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد.