نگاهی به سریال «شوق پرواز» به بهانه درگذشت یدا... صمدی

  گروه سینما و تلویزیون info@khorasannews.com
 
عصر روز سه‌شنبه سوم مهر، یدا... صمدی، نویسنده و کارگردان سینما که مدتی پیش به علت پیوند کبد در بیمارستان بستری بود، بر اثر ایست قلبی درگذشت. در کارنامه زنده‌یاد یدا... صمدی آثار مختلفی از جمله «مردی که زیاد می‌دانست»، «اتوبوس»، «آپارتمان شماره ۱۳» و... دیده می‌شود اما قطعاً در میان آن‌ها یکی از به‌یادماندنی‌ترین آثار، سریال تلویزیونی «شوق پرواز» است که سال 90 از تلویزیون پخش شد. این سریال 24 قسمتی به شخصیت سرلشکر خلبان عباس بابایی می‌پرداخت و قصه زندگی او را به تصویر می‌کشید. امروز به بهانه درگذشت مرحوم یدا... صمدی، نگاهی انداخته‌ایم به این سریال که می‌توان از آن به عنوان محبوب‌ترین اثرش نام برد.
قصه‌ای که نشنیده‌ایم
چه در زندگی شخصی بسیاری از شهدای دفاع مقدس‌ و چه در دوران شجاعت‌های‌شان در میدان جنگ، قصه‌های جالبی نهفته است که بسیاری از کارگردانان سینما آن‌ها را پیدا کرده‌اند و درباره شان فیلم یا سریال ساخته‌اند. خلبان عباس بابایی یکی از آن شهدایی است که تا قبل از سریال «شوق پرواز» کمتر کسی قصه زندگی‌ و ماجرای شهادتش را شنیده بود و از این شهید تنها یک نام در ذهن بسیاری از مردم وجود داشت. مرحوم یدا... صمدی با ساخت این سریال ادای دینی به شهید بابایی کرد و با روایتی خوب، باعث شد عموم مردم با قصه زندگی این شهید پرافتخار آشنا شوند.
روایتی مستند


مشکلی که درباره بسیاری از فیلم یا سریال‌هایی که بر اساس زندگی یک شخصیت ساخته می‌شود، وجود دارد این است که معمولاً بعد از نمایش اثر، خانواده آن شخصیت یا کسانی که او را می‌شناختند، به مستند نبودن اثر اعتراض می‌کنند و معتقدند که فیلم یا سریال نتوانسته چهره واقعی آن شخصیت را به نمایش بگذارد. از آن جایی که «شوق پرواز» با مشورت خانواده شهید ساخته شده بود و به ویژه در نوشتن فیلم نامه سریال هم از مشورت‌ها و صحبت‌های خانواده شهید استفاده شده بود، این سریال موفق شد روایت واقعی و درستی از زندگی و شخصیت شهید بابایی داشته و مورد تایید همسر و فرزندان شهید باشد.
شخصیتی شبیه حقیقت، نه خیال
بیش از حد سفید نشان دادن یک شخصیت و اغراق بی‌مورد در ویژگی‌های مثبت او، باعث می‌شود که یک اثر در نظر تماشاگر غیرقابل باور به نظر برسد و خیلی زود مخاطب را پس بزند. شخصیتی که از شهید بابایی در سریال می‌بینیم، شبیه آن آدم‌هایی نیست که مشابه آن‌ را فقط در فیلم و قصه‌ها می‌شود پیدا کرد. شهید بابایی سریال «شوق پرواز» شبیه همان آدم‌هایی است که در طول زندگی‌مان دیده‌ایم. این تصویر واقعی یکی از دلایل محبوبیت سریال بود و باعث شد که مخاطب به شخصیت شهید نزدیک شود و در نگاه او ملموس و باورپذیر باشد.
شهاب حسینی همیشه درخشان
ماجرای انتخاب شهاب حسینی برای بازی در نقش شهید عباس بابایی هم بسیار جالب است. شهاب حسینی سال 87 وقتی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم «سوپراستار» دریافت کرد، گفت که  دیگر در سریال‌های تلویزیونی بازی نخواهد کرد، اما فیلم نامه «شوق پرواز» و علاقه همسر شهید برای بازی شهاب حسینی در نقش همسرش، نظر او را عوض کرد و تصمیم گرفت در این سریال ایفای نقش کند. شهاب حسینی در کارنامه هنری‌اش بازی درخشان کم ندارد، اما بازی او در نقش شهید بابایی، جزو بهترین بازی‌های اوست و در ذهن مردم و به ویژه مخاطبان تلویزیون ماندگار شده است. بنابراین علاوه بر شخصیت‌پردازی درست و قوی شهید بابایی، هرگز نمی‌توان سهم بسیار زیاد بازی فوق‌العاده شهاب حسینی در نقش این شهید را فراموش کرد.