شمخانی در نشست گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه ای: مسیرهای تامین مالی تروریست‌ها باید قطع شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار قطع مسیرهای تامین مالی تروریست‌ها و استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی مشترک برای ایجاد هم افزایی و اثرگذاری بیشتر در مبارزه با تروریسم شد.
نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی ح کشورهای منطقه با عنوان «گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه ای» صبح دیروز با سخنرانی علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی آغاز شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی در این نشست اظهارداشت: لازم است در کنار ساختارهای موجود، گفت وگو وهمکاری مشترک در سطوح بالا ادامه یابد تا امکان حل مشکلات منطقه با سرعتی بیشتر از روند توسعه و نفوذ تروریسم فراهم شود.
وی افزود: معماری امنیتی منطقه بایستی براساس منافع مشترک کشورهای منطقه و به دست خود آنان تعریف و تبیین شود تا امکان قطع دخالت قدرت‌های خارجی و مقابله با یکجانبه گرایی فراهم شود.


همچنین در این نشست «نیکلای پاتروشف » دبیر شورای امنیت ملی روسیه ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه‌ای را گامی تاثیر گذار در افزایش هماهنگی منطقه‌ای در زمینه مقابله با تهدید تروریسم و برقراری امنیت پایدار عنوان کرد.
وی اظهار داشت: تروریسم دشمن مشترک ما است و باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن در تعامل با یکدیگر و نهادهای بین‌المللی متمرکز کنیم.
دبیر شورای امنیت ملی روسیه با استقبال از ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه و برگزاری سالانه این نشست، آمادگی فدراسیون روسیه برای کمک به ایجاد سازوکارهای مشترک در این زمینه اعلام کرد.
پاتروشف خاطرنشان کرد: حضور نظامی آمریکا در افغانستان نه تنها تاثیری در ایجاد ثبات و امنیت نداشته بلکه موجب پیچیده‌تر شدن بحران امنیتی در این کشور شده است.
«حمد‌الله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در ادامه این نشست گفت: این کشور در کنار ایران در خط مقدم مقابله با تروریسم قرار دارد.
وی افزود: تا زمانی که گروه‌های تروریستی در افغانستان از حمایت مالی و تسلیحاتی خارجی برخوردارند امکان برخورد موثر با آنها وجود ندارد.
مشاور امنیت ملی افغانستان تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی را ضرورری دانست و اظهارداشت: ایجاد کارگروه مشترک برای دستیابی به سازوکارهای منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم از الزاماتی است که باید ازسوی مقامات امنیتی کشورهای منطقه مورد توجه و اقدام قرار گیرد.
«آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند نیز طی سخنانی برگزاری این نشست را در تقویت درک مشترک نسبت به تهدیدات و اتخاذ راهکارهای مقابله‌ای بسیار مفید دانست و یادآور شد: تروریست‌ها در آسیای میانه با اتکا بر منابع حاصل از تجارت مواد مخدر خود را تقویت می‌کنند و لازم است در طراحی سازوکارهای جلوگیری از توسعه فعالیت و نفوذ تروریسم موضوع مسدود سازی کانال‌های تامین مالی این گروه‌ها به صورت جدی مدنظر قرار بگیرد.
دانگ جینگ وی مقام امنیت ملی چین به عنوان آخرین سخنران اجلاس خواستار تلاش اعضای این نشست برای تدوین سازوکار‌های ایجاد امنیت منطقه‌ای و اشتراک‌گذاری بانک اطلاعاتی عناصر تروریست برای تسهیل مقابله مشترک شد.
نماینده چین همچنین آمادگی کشورش را برای فعال سازی ظرفیت سازمان شانگهای برای مقابله با تهدیدات جریان تروریسم و تقویت توانمندی‌های مقابله با گروه‌های افراطی خشونت گرا اعلام کرد.
مقامات عالی امنیتی کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس در ابتدای سخنان خود حادثه تروریستی اخیر در اهواز را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی نمودند.
* شمخانی: حادثه تروریستی اهواز نشان دهنده تلاش سازمان یافته جریان تروریسم است
دبیرشورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تداوم گفت‌وگوهای سازنده نقشی مهم در ایجاد امنیت،‌ صلح و رفاه برای منطقه خواهد داشت.
علی شمخانی، اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز توسط یک گروهک وابسته به بیگانگان را نشان دهنده تلاش سازمان یافته جریان تروریسم و حامیان آن‌ها برای ایجاد ناامنی عنوان کرد و ضمن محکوم کردن این اقدام ضد انسانی خاطرنشان کرد: این حادثه تروریستی بار دیگر معضل برخورد دوگانه برخی از مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم را به تصویر کشاند و واقعیت عریان پشتیبان و حامیان تروریسم‌ها را که حتی حاضر به محکوم کردن این جنایت نیز نشدند در معرض نگاه جهانیان قرار داد.
وی با تقبیح اتخاذ معیارهای دوگانه ازسوی برخی کشورها در مواجهه با تروریسم افزود: استفاده ابزاری از تروریسم با حمایت مالی، ‌سیاسی و لجستیک، تولید و اشاعه مبانی اعتقادی انحرافی و تکفیری و دخالت در امور داخلی کشورها و اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریسم از مصادیق روشن اتخاذ استاندارد دوگانه است.
دبیرشورای عالی امنیت ملی تهدید تروریسم را جدی و رو به گسترش دانست و تصریح کرد: کماکان هزاران تروریست در سوریه و دیگر کشورها باقی مانده‌اند و آینده و ثبات منطقه در صورت عدم مقابله جدی با مخاطره مواجه خواهند ساخت.
دریابان شمخانی با اشاره به مستندات اطلاعاتی موجود در خصوص عدم وجود اراده جدی در هیات حاکمه آمریکا برای حذف داعش اظهارکرد: هواپیماهای آمریکایی به کرات و علی‌رغم داشتن اطلاعات دقیق از حضور تروریست‌ها در مناطق مشخص،‌ حاضر به انجام عملیات هوایی علیه آن‌ها نشدند و در مواردی برای آن‌ها بارریزی داشته و یا سران داعش را از محاصره ارتش‌های سوریه و عراق نجات داده‌اند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود مقابله با مبانی فکری تروریسم، رفع مشکلات داخلی در کشورهای مورد هدف و حذف مداخله خارجی را عرصه‌های اصلی مبارزه با تروریست توصیف کرد و پیشنهادهای خود را برای گسترش همکاری‌ها و دستیابی به معماری امنیتی جدید مبتنی بر نقش و توان کشورهای منطقه ارائه داد.
حاضران در نشست تهران طی بیانیه‌ای 11 ماده‌ای بر مقابله با افراط گرایی خشونت طلب و رادیکالیسم در منطقه تاکید کردند
دبیران و مشاوران امنیت ملی حاضر در نشست تهران بر مقابله با افراط گرایی خشونت طلب و رادیکالیسم در منطقه و اقدام هماهنگ در جلوگیری از انتقال تروریست‌ها به آسیای میانه و افغانستان تاکید کردند.
نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه تحت عنوان «گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای» با حضور مقامات مسئول ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستان صبح دیروز چهارم مهرماه در هتل آزادی تهران برگزار شد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل: سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است ویژه برنامه هفته دفاع مقدس با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد تحلیل سیاسی هفته فلاحت پیشه: منبع تامین مالی روزانه 1000 پیامک علیه FATF چیست؟ 110 مدرسه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی برای مناطق محروم 21 استان به بهره‌برداری رسید زنگنه: ترامپ متهم اصلی افزایش قیمت نفت است موگرینی با تاکید بر کارساز بودن برجام: حق داریم تصمیم بگیریم با چه کسی تجارت کنیم دکتر عراقچی: بازگشت امریکا به برجام آسانتر از 6 سال قبل است شکست و انزوای برجامی ترامپ در شورای امنیت ترامپ مضحکه‌ای در تاریخ دیپلماسی آمریکا در نشستی با حضور عناصر موساد در نیویورک مطرح شد؛ سفیر امارات: مبارزه با ایران به نفع کشورهای عربی و اسرائیل است! شمخانی در نشست گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه ای: مسیرهای تامین مالی تروریست‌ها باید قطع شود بررسی و تصویب مواد دیگری از لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جلسه هیات دولت وزیر بهداشت: ایران جایزه جهانی پیشگیری از بیماری غیر واگیر می‌گیرد گاز مشعل‌های پارس جنوبی شیرین می‌شود