شکست و انزوای برجامی ترامپ در شورای امنیت

بخش خبری: ترامپ شب گذشته در جلسه شورای امنیت بار دیگر ادعاهای واهی علیه برجام و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد که با واکنش کشورهای اروپایی‌ها و دیگر کشورهای عضو این شورا روبرو شد.
مخالفت کشورهای عضو و غیر عضو در جلسه دیشب شورای امنیت و در پاسخ به سخنان نابخردانه و ضد برجامی ترامپ، شکستی دیگر برای دولت امریکا و موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را رقم زد.
نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با موضوع منع تکثیر سلاحهای هسته‌ای برگزار شد.
وی در سخنان خود به عنوان رئیس جلسه گفت: «ایالات متحده برای مقابله با سلاحهای کشتار جمعی گامهای بزرگی برداشته است.»


او به حمله ماه آوریل آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه به خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی اشاره کرد و از سران این کشورها به خاطر همراهی با آمریکا در حمله به سوریه تشکر کرد.
ترامپ درباره ایران نیز با تکرار ادعاهای خود درباره حمایت ایران از تروریسم گفت: «حکومت ایران درحال صادرات خشونت و ناامنی در منطقه است. این کشور به صورت غیرقانونی اقدام به خریداری کالاهای حساس برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیک خود می‌کند و این موشک‌ها را در سراسر خاورمیانه تکثیر می‌کند.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود ایران را به عنوان «کشور پیشتاز در حمایت از تروریسم» توصیف کرد و گفت: «این کشور اقدام به دامن زدن به درگیری‌ها در منطقه و فراسوی آن می‌کند.»
او گفت نباید به حکومتی با این سابقه اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای داده شود و او به همین دلیل او در سال جاری خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام را اعلام کرده است.
ترامپ در ادامه گفت: «این توافق وحشتناک و یکجانبه به رژیم ایران اجازه داد مسیرش به سمت سلاح‌های هسته‌ای را ادامه دهد و طناب نجات‌های لازم به شکل پول نقد را زمانی که آنها بیشتر از همیشه لازمش داشتند در اختیار آنها قرار داد. آنها مشکلات بسیار بسیار بزرگی داشتند. نیازمند پول نقد بودند، ما به آنها رساندیم.»
وی مدعی شد که از زمانی که توافق هسته‌ای با ایران امضا شده است رفتار ایران در منطقه تهاجمی‌تر شده است. ترامپ مدعی شد که ایران از پول‌‌های ناشی از این توافق برای «حمایت از تروریسم» و دامن زدن به تنش‌ها در منطقه استفاده کرده است.
ترامپ با اشاره به اینکه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران از اوائل ماه نوامبر به طور کامل اجرایی خواهند شد، گفت: «بعد از این تاریخ، ایالات متحده برای مقابله با طیف کامل رفتارهای مخرب ایران به دنبال تحریم‌های دیگری خواهد رفت که شدیدتر از همیشه خواهند بود.»
ترامپ هشدار داد: «هر فرد یا نهادی که به این تحریم‌ها پایبند نباشد با تبعات شدیدی مواجه خواهد شد. از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهم با ایالات متحده همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود رژیم ایران رفتارش را تغییر می‌دهد و هیچ‌گاه به بمب هسته‌ای دسترسی پیدا نمی‌کند.»
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «علی‌رغم همه اینها که گفته شد می‌خواهم از ایران، روسیه و سوریه که به درخواست و مطالبه محکم من توجه کرده و حمله‌شان به استان ادلب و سه میلیون ساکن آنجا را به طرز محسوسی کند کردند.»
ترامپ درباره چین نیز گفت: «متاسفانه ما فهمدیده‌ایم که چین درحال تلاش برای مداخله در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا است که قرار است 28 نوامبر برگزار شود. من اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا هستم که چین را در زمینه تجارت به چالش کشیده است. ما درحال برنده شدن در جنگ تجاری هستیم در هر سطحی. ما از آنها میخواهیم که در انتخابات ما مداخله نکنند.»
وی ادامه داد: «درباره کره شمالی من مفتخرم بگویم که از نوامبر گذشته کره شمالی هیچ آزمایش موشکی و هتسه‌ای انجام نداده است و گروگانهای ما از کره شمالی به خانه برگشته‌اند. من در ماه ژوئن با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کردم و وی متعهد به خلع سلاح اتمی شد. من فکر میکنم که در دیدارهای آتی ما میتوانیم در زمینه تکمیل روند خلع سلاح توافق کنیم اما برای پیشبرد این موضوع همه باید به قطعنامه‌های سازمان عمل کنند تا خلع سلاح اتفاق بیافتد. اما ما شناسایی کردیم که بعضی از کشورها این قطعنامه‌ها را روشهای مختلف نقض میکنند. تضمین صلح و ثبات در شبه جزیره کره بستگی به همراهی کامل همه به قطعنامه‌های سازمان ملل دارد.»
وی تاکید کرد که برخی چیزها دور از رسانه‌ها و پشت صحنه درحال پیش رفتن است و طی ماههای آینده خبرهای خوبی درباره کره شمالی خواهیم شنید.
مکرون: برجام یک توافق جدی است،ایران به تعهداتش پایبند بود
رئیس جمهوری فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت: برجام یک توافق جدی است و همه طرف‌ها باید برجام را رعایت کنند.
امانوئل مکرون شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: نخستین موضوعی که به ذهن من می‌رسد با توجه به اختلافاتی که بین اعضا در مورد سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی وجود داشته باشد، این است که ما چه می‌توانیم در کنار هم انجام دهیم؟
رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: مقابله با این تهدیدها ریشه در تعهدات چندجانبه و سیستم‌های بین‌المللی دارد که باید حفظ شوند. تلاش‌های قدیمی در سال گذشته وارد فاز جدیدی شده است و مثلا در موضوع کره شمالی ما پیشرفت‌های خوبی به خاطر آمریکا داشته ایم. ما در این موضوع متحد بودیم.
مکرون تاکید کرد: ما همچنین در موضوع ایران در سال 2015 متحد بودیم. این اتحاد مسیر جدیدی گرفته است. اما این اتحاد منحرف شد؛ برجام شاید کامل نبود اما مانع دستیابی به بمب هسته‌ای می‌شد درحالی که به حق هسته‌ای ایران احترام می‌گذاشت.
وی ادامه داد: لازم است که تعهد به این توافق از طرف همه باشد، نه فقط انگلیس و فرانسه و آلمان. تحریم تنها راه چاره ایران نیست. ایران همچنان به برجام پایبند است.
نخست وزیر انگلیس:ایران به تمام تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده است
"ترزا می" نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که ایران به تمام تعهدات خود در زمینه برجام عمل کرده است.
ترزا می ‌در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه بریتانیا مانند دیگر اعضاء شورای امنیت دستاوردهای این سازمان را حفظ می‌کند افزود: ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و بایستی اطمینان حاصل کند که همچنان به برجام پایبند است.
رئیس جمهوری بولیوی: سیاست یکجانبه علیه ایران را محکوم می‌کنیم
رئیس جمهوری بولیوی، سیاست‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کرد و گفت: ایران به دلیل در اختیار گرفتن کنترل منابع خود قربانی حصر و تحریم آمریکا شده است.
اوو مورالس در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: بولیوی در منطقه‌ای است که در طول ربع قرن، عاری از سلاح‌های شیمیایی بوده است و من از همه کشورها می‌خواهم که به بندهای توافقی که ما داشتیم پایبند باشند و هرگز به سمت تولید سلاح شیمیایی نروند. این وظیفه ما نسبت به مردم و نسل‌های آتی است.
رئیس جمهوری بولیوی ادامه داد: مقابله با تهدیدهای بین‌المللی باید از طرق راه‌های صلح آمیز باشد و ما باید بتوانیم به این مرحله برسیم که از استفاده هر نوع سلاحی علیه ملت‌های دیگر اجتناب کنیم و روزهای استفاده از این سلاح‌ها را به تاریخ بسپاریم.
مورالس به موضوع ایران اشاره کرد و گفت: ما باید به ریشه‌های رفتارهایی که به جنگ می‌انجامد رسیدگی کنیم. در سال 1953 میلادی، آمریکا پشت برنامه‌ریزی و اجرای یک کودتا علیه یک دولت انتخابی دمکراتیک ایران که نفت ایران را ملی کرد، بود.
وی ادامه داد: برای دهه‌ها بعد از آن، آمریکا از حکومتی سلطنتی حمایت کرد که جیب شرکت‌های بین‌المللی نفتی را پر می‌کرد. این موقعیت تا زمان انقلاب سال 1357 ادامه پیدا کرد اما ایران امروز که کنترل منابعش را به دست گرفته، بار دیگر قربانی حصر آمریکا شده است.
رئیس جمهوری بولیوی خاطرنشان کرد: بولیوی اساسا نوع سیاست یک جانبه‌ای که علیه ایران از طرف آمریکا اتخاذ شده است را محکوم می‌کند. خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و پنهان شدن پشت اتهامات واهی و دخالت در امور این کشور برادر را، محکوم می‌کنیم.
وزیر امور خارجه سوئد: از برجام دفاع و حمایت می‌کنیم
«مارگوت والشتروم» وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرد که کشورش، اتحادیه اروپا را در حمایت از برجام همراهی می‌کند.
وی همچنین در پاسخ مستقیم به سخنان روز سه شنبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «وطن پرستی»، راه حلی برای برنامه هسته‌ای ایران نیست.
ترامپ روز سه شنبه با اعلام اینکه آمریکا ازسوی آمریکایی‌ها حاکمیت می‌شود، گفت: ما ایدئولوژی جهانی سازی را رد و از دکترین وطن پرستی استقبال می‌کنیم.
درهمین حال، وزیر امور خارجه سوئد با طرح این پرسش که چه جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت، افزود: ما سال‌ها تحریم‌ها و انزواگری را آزموده‌ایم و این مساله صرفا به نیروهای محافظه کار در ایران قدرت بیشتری می‌بخشد.
وزیر امور خارجه سوئد یادآور شد که اتحادیه اروپا در مورد نحوه راه‌اندازی امکانات مالی برای کمک به شرکت‌های غربی جهت داد و ستد تجاری با ایران در پی اعمال تحریم‌های آمریکا، اقدام می‌کند.
وزیر خارجه چین: برجام دستاورد چندجانبه‌گرایی بود
«وانگ یی»، وزیر خارجه چین از توافق هسته‌ای برجام به عنوان دستاورد چندجانبه‌گرایی یاد کرد و گفت: «هیچ توافق بین‌المللی بی‌نقص نیست. برجام به اتفاق آرا توسط شورای امنیت به تصویب رسیده است. آنچه ظرف 3 سال گذشته اتفاق افتاده نشان می‌دهد برجام توافقی دوام‌پذیر است. چین ایران را به پایبندی به تمامی تعهداتش ترغیب می‌کند، همزمان حق مشروع تمامی کشورها برای داشتن روابط اقتصادی نرمال با ایران مورد احترام قرار بگیرد.»
لاوروف: خروج یکجانبه آمریکا از برجام تهدیدی جدی برای نظام منع اشاعه است
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سخنران بعدی نشست بود. او هم بر حمایت روسیه از برجام تاکید کرد.
او گفت: «خروج یکجانبه آمریکا از برجام تهدیدی جدی برای نظام منع اشاعه ایجاد می‌کند. همان‌طور که خیلی‌ها تایید کردند ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند بوده است و این چیزی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تایید کرده است.»
وزیر خارجه روسیه بر تعهد این کشور همراه با چین و اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرد و گفت: «در غیر این صورت، تنش‌ها در منقطه خاورمیانه بیشتر خواهند شد و این می‌تواند باعث ایجاد خطراتی برای ثبات بین‌المللی و نظام منع اشاعه شود.»
لاوروف در بخش دیگری از سخنانش ادعاها علیه دولت سوریه درباره حمله شیمیایی را بی‌اساس توصیف کرد و یادآوری کرد دمشق تمامی زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی‌اش را نابود کرده و تروریست‌ها اکنون مواد سمی در اختیار دارند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل: سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است ویژه برنامه هفته دفاع مقدس با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد تحلیل سیاسی هفته فلاحت پیشه: منبع تامین مالی روزانه 1000 پیامک علیه FATF چیست؟ 110 مدرسه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی برای مناطق محروم 21 استان به بهره‌برداری رسید زنگنه: ترامپ متهم اصلی افزایش قیمت نفت است موگرینی با تاکید بر کارساز بودن برجام: حق داریم تصمیم بگیریم با چه کسی تجارت کنیم دکتر عراقچی: بازگشت امریکا به برجام آسانتر از 6 سال قبل است شکست و انزوای برجامی ترامپ در شورای امنیت ترامپ مضحکه‌ای در تاریخ دیپلماسی آمریکا در نشستی با حضور عناصر موساد در نیویورک مطرح شد؛ سفیر امارات: مبارزه با ایران به نفع کشورهای عربی و اسرائیل است! شمخانی در نشست گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه ای: مسیرهای تامین مالی تروریست‌ها باید قطع شود بررسی و تصویب مواد دیگری از لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جلسه هیات دولت وزیر بهداشت: ایران جایزه جهانی پیشگیری از بیماری غیر واگیر می‌گیرد گاز مشعل‌های پارس جنوبی شیرین می‌شود