هشدار اصولگرایان نسبت به دیدار اتفاقی روحانی و ترامپ

آفتاب یزد- گروه سیاسی: برخی از دلواپسان منتظر یک فرصت‌اند تا خودی نشان دهند و گهگاهی با هر دستاویزی اوج بگیرند و ابراز وجود کنند! زیرا علیرغم اینکه مذاکره ممنوع شده و روحانی نیز در مقابل درخواست‌های مکرر ترامپ اعلام کرده است که پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران صادقانه نیست و از سویی ترامپ هم روز گذشته طی توئیتری نوشت که هیچ برنامه‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران ندارم! اما عده ای در داخل، طی روزهای اخیر انگشت‌های تهدیدشان را به سمت روحانی نشانه گرفتند و به روحانی در صورت برخورد ولو تصادفی با ترامپ در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل هشدار دادند. به ویژه کریمی قدوسی که با لحن تهدیدآمیز و بسیار بدی به روحانی هشدار داد: «رئیس جمهور باید اعلام کند که هیچ ملاقاتی با رئیس جمهور خبیث آمریکا نخواهد داشت! ایشان و وزیر خارجه ما حق هیچ‌گونه ملاقاتی را ندارند و نباید هیچ‌گونه واسطه‌گری را قبول کنند!» از این رو، برخوردهای خاص قدوسی و سایر دلواپسان نسبت به روحانی نشان از آن دارد که درصورت دیدار حتی تصادفی روحانی با ترامپ، پس از بازگشت رئیس جمهور از نیویورک، دلواپسان برای روحانی و دولتش برنامه‌ای بسیار جدی دارند.

> مروری بر پیشنهادهای اخیر آمریکا
طی روزهای اخیر، همزمان با سفر رئیس جمهور به نیویورک برای حضور در سازمان ملل، برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران کمی پا را فراتر از رئیسش «ترامپ» نهاد و از آمادگی ارائه امتیازات بسیار در صورت گفت‌و‌گو با ایران سخن گفت. ساعاتی پس از آن، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با فاکس نیوز، گفت که دونالد ترامپ مایل است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با سران ایران بدون هیچ پیش شرطی دیدار کند که این پیشنهادها پس از سخنان ضد ایرانی برایان هوک در موسسه‌هادسون و نیز شروط 12 گانه پمپئو بعد از نخستین تلاش ترامپ جهت مذاکره با ایران کمی عجیب به نظر آمد. اما نیکی هیلی در رویکردی متفاوت‌تر از ترامپ، برایان هوک و پمپئو گفت: « اگر رئیس جمهوری ایران درخواستی برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا ارائه بدهد، قطعا این ترامپ است که برای برگزاری آن تصمیم می‌گیرد.» به همین دلیل این اعتقاد وجود دارد که پیشنهادات مکرر آمریکا جهت مذاکره، برای اعمال فشار بیشتر به ایران مطرح می‌شود. زیرا اگر آمریکا به راستی در پیشنهاد خود صادق است برای اثبات حسن‌نیتش باید ابتدا تحریم‌ها را بردارد.



> واکنش روحانی به اصرارها برای دیدار
رئیس جمهور که روز دوشنبه برای حضور در نشست سازمان ملل و انجام سخنرانی به نمایندگی از ملت ایران به نیویورک سفر کرده است، طی جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ای آمریکا و در پاسخ به درخواست مسئولان آمریکایی برای مذاکره با مقامات ایرانی اعلام کرد: «ترامپ حداقل چهار اقدام غلط انجام داد. خروج از برجام و نادیده گرفتن تعهدات بین المللی، فشار به کشورها برای عدم همکاری با ما. تحریم مردم و دخالت در امور داخلی ایران. وی قبل از اینکه از گفت‌وگو سخن بگوید؛ باید به عقب برگردد.» روحانی در واکنش به اصرار یک مدیر رسانه برای دیدار با ترامپ گفت: «شما با کسی می‌نشینید و قهوه می‌خورید که به تغییر رفتارش امید داشته باشید. ترامپ تاکنون هرچه کرده ویران کردن اعتماد به دولت آمریکا بوده است. اگر احساس کنیم که آمریکا صادقانه در پی بهبود شرایط است، حتما فضای تازه‌ای خواهیم داشت.»

> ناامیدی ترامپ از تحقق ملاقات!
رئیس‌جمهور آمریکا که بارها اعلام کرده خواستار دیدار با مقام‌های ایران است اما ساعاتی قبل از ارائه سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل، در صفحه توئیترش نوشت: «برنامه‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران ندارم.» این رئیس جمهور نومحافظه‌کار آمریکا که طی سه ماه گذشته چندین بار مسئله مذاکره با مقامات ایران را مطرح کرد و سیگنال‌های بسیاری برای جلب اعتماد تهران فرستاد، در توئیترش نوشت:
«به رغم درخواست‌ها، من هیچ برنامه‌ای برای دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ندارم! شاید روزی در آینده دیدار کنیم. من مطمئنم که او یک مرد فوق‌العاده دوست داشتنی است!» به همین دلیل هم روحانی در پاسخ به سوال کریستین امانپور، مجری «سی. ان. ان» درباره توئیتر ترامپ گفت: « به جای حرف، صداقت و جدیت لازم است. او دو سال پیگیر دیدار است. این ملاقات باید زمانی انجام شود که واقعا به نفع دو ملت و دو کشور باشد. » از این رو، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ که خود بارها سیگنال‌های بسیاری برای مذاکره با ایران ارسال کرده و درصدد بوده که از این امر به عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات میان دوره‌ای کنگره بهره ببرد، اکنون پس از این همه اصرار، بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه رسیده است که ایران هرگز با او پای میز مذاکره نخواهد رفت مگر اینکه احساس کند تغییری در شرایط به تعبیر روحانی ایجاد شده است.
به همین دلیل هم می‌گوید که به رغم درخواست‌ها برنامه‌ای برای دیدار با رئیس جمهور ایران ندارد.

> اکنون، خط و نشان‌های دلواپسانه
اصولگرایان به ویژه دلواپسان این روزها پس از سیگنال‌های مکرر ترامپ و یارانش در کاخ سفید برای مذاکره با روحانی، تاب و قرار ندارند و نگرانند که مبادا دیداری تصادفی میان روحانی و ترامپ در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل رخ دهد که تمام نقشه‌هایشان نقش برآب شود. همان‌هایی که قبل از این نگران بودند که مبادا برنامه جامع اقدام مشترک یا میوه «برجام» عاقبت بخیر شود و از دولت روحانی به عنوان یک دولت مطلوب و از ظریف تا ابد به عنوان یک قهرمان ملی یاد شود. زیرا در پسا برجام که پای اروپایی‌ها به ایران بیش از هر زمان دیگری باز شده بود و ایرانی‌ها به این رفت و آمدها، قراردادهای نفتی از جمله توتال، قرارداد ایرباس، بوئینگ، رنو و... به طور کل وجود گرم برجام دلخوش بودند، دلواپسان از این دستاوردها خون دل می‌خوردند که مبادا این دستاوردها به دستاوردهای بزرگ تر و حل بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله مسئله صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و کاهش بیکاری بینجامد به همین دلیل هم کار را یکسره کردند و با شعارهای تندشان فضای داخلی را برای سرمایه‌گذاری ناامن کرده و با تهدیدهایشان ترامپ را برای خروج از توافق مصمم‌تر ساختند. در نتیجه با رفتارهای خود و تقویت مواضع ضد ایرانی ترامپ وضعیت کنونی را رقم زدند اما پس از این همه، اکنون نگرانند که مبادا در حاشیه نشست سازمان ملل دیداری ولو تصادفی میان روحانی و ترامپ رخ دهد!

> تهدید کاسه‌های داغ‌تر از آش
علیرغم اینکه مقامات ارشد کشورمان و حتی خود رئیس جمهور هم مذاکره با آمریکا را فعلا رد کردند اما با این همه، برخی از دلواپسان که خود را کاسه‌های داغ از آش می‌دانند، خط و نشان‌های شان علیه روحانی و ظریف همزمان با نخستین درخواست ترامپ برای مذاکره آغاز شد اما پس از افزایش درخواست‌ها از سوی برخی از اعضای کاخ سفید از جمله برایان هوک، مایک پمپئو، نیکی هیلی و آخرین تلاش‌های ترامپ جهت مذاکره، دلواپسان اوج گرفتند و انگشت‌های تهدیدشان را علیه روحانی بالا گرفتند. از این رو، طی روزهای اخیر، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود طی توییتری درباره سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به او و وزیر خارجه هشدار داد و گفت: آقای روحانی باید از همین الان اعلام کند که به هیچ وجه اتفاقی، برنامه ریزی شده و تلفنی، ملاقاتی بین ایشان و رئیس جمهور خبیث آمریکا اتفاق نخواهد افتاد و همان موضع رهبر معظم را انقلاب در سفر به نیویورک تکرار کند. ایشان و وزیر خارجه ما حق هیچ گونه ملاقاتی را ندارند و نباید هیچ گونه واسطه‌گری را قبول کنند!

> تحفه کیهان برای رئیس جمهور!
روزنامه‌های زنجیره‌ای دلواپس هم این روزها آرام و قرار ندارند و از مدتها پیش به دنبال تدارک آش‌پشت پای رئیس جمهور به نیویورک هستند! این روزنامه‌ها به رسم عادت، توصیه‌ها و هشدارهای پی در پی شان را به روحانی از مدتها پیش آغاز کردند که یکی از این روزنامه‌ها کیهان بود. این روزنامه که یکی از مخالفان سرسخت برجام بود چنان برای رئیس جمهور نسخه می‌پیچد که انگار قرار است اکنون روحانی در نیویورک با ترامپ تعارف و روبوسی کند!

> رمزگشایی از هشدارهای دلواپسانه
هشدارهای کریمی قدوسی با لحن تهدید آمیز و مذمت و توصیه‌های «دایه دلسوزتر از مادر» کیهان و امثالهم همواره ثابت کرده است که برخی از دلواپسان برای رسیدن به اهداف خود دست به هر اقدامی دریغ نخواهند ورزید! از این رو، هشدارها و برخورد تهدید آمیز برخی از دلواپسان نشان می‌دهد که آنها به دنبال این هستند که در صورتی که روحانی حتی به طور تصادفی با ترامپ در حاشیه اجلاس سازمان ملل برخورد کرد، اگر حتی میان روحانی و ترامپ سخنی هم
رد و بدل نشود اما دلواپسان برای رئیس‌جمهور پس از بازگشت از نیویورک، برنامه‌های بسیار جدی دارند. این در حالی است که روحانی بارها خود اعلام کرده است که پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران صادقانه نیست و رمز اثبات حسن نیت طرف‌های مذاکراتی ما، به‌ویژه آمریکا، اجرای صادقانه و کامل برجام است. از سویی ترامپ هم روزگذشته قبل از ارائه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که برنامه‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران ندارد.