استواری نرگس در کرمانشاه

یک‌سال پس از زلزله در غرب کشور کلباسی کماکان در این منطقه حضور دارد
و به دور از نمایش به هم میهنانمان کمک می‌کند
استواری نرگس در کرمانشاه



آفتاب یزد- گروه اجتماعی: از آبان ماه سال گذشته که زلزله سر پل ذهاب اتفاق افتاد تاکنون نزدیک به 10 ماه می‌گذرد و در این مدت خیلی‌ها‌ زلزله‌زدگان را فراموش کردند! خیلی از مسئولان وعده دادند و در حد وعده باقی ماند! خیلی از سلبریتی‌ها‌یی که قول مساعدت داده بودند، قول‌ها‌یشان را فراموش کردند و به زندگی عادی مشغول شدند. حتی خیلی از مردم هم زلزله‌زدگان را از خاطر بردند و کم کم از جو کمک‌ها‌ی مردمی کاسته شد! در این بین اما عده کمی هنوز هم دل نگران و پیگیر زلزله زدگان بودند و این نگرانی تا امروز هم ادامه دارد. نرگس کلباسی
اشتری یکی از کسانی است که از زمان زلزله همراه با تیمش به سر پل ذهاب کوچ کرد و تا به امروز هم در همان جا مانده اما ماندنش تنها برای دلگرمی نبود، نرگس برای ساختن رفته بود، نه برای وعده‌ها‌، ساختن هر آنچه که ویران شده بود.

با اصحاب رسانه قهر است!
نرگس کلباسی را احتمالا از ماجرای محکوم به اعدام شدنش در هند می‌شناسید. او که در هند سر پرستی کودکان زیادی را برعهده داشت و در برنامه ماه عسل سال گذشته، مردم ایران را ناجی اصلی خود در ماجرای هند بیان کرده بود و تنها آرزویش سفر به مکه مکرمه بود، پس از زلزله سرپل ذهاب به صورت خود جوش به سرپل‌ذهاب رفت. بارها تلاش کردیم که با او تماس بگیریم اما متاسفانه تلفن همراهش به روی همه خبرنگاران خاموش است و انگار با اصحاب رسانه قهر است، اما با وجود همه اینها او از همان ابتدا
بدون ایجاد حاشیه شروع به کار کرد، هدف را ساختن دوباره خانه‌ها‌ی تخریب شده قرار داد و هر شب در پخش زنده اینستا گرامش از مردم کمک خواست و روند انجام کار را گزارش داد. از همان ابتدای کار، ساخت و ساز را آغاز کرد و در این کار هم موفق بود. نرگس در کانال تلگرامی اش تمام حساب و کتاب‌ها‌ی مربوط به ساخت و ساز را به صورت شفاف نوشته و شاید هم همین امر سبب شده مردم تمام طول مدت 10 ماهه به او اعتماد داشته باشند و حتی با گذشت 10ماه وقتی اعلام نیاز می‌کند پول‌ها‌ی بسیاری به حساب او سرازیر شود.

یاران عشق روز به روز افزایش می‌یابند
دنبال کنندگان او در فضای مجاری در ابتدای راه زیاد نبودند اما رفته رفته افزایش یافتند و همین حالا 400 هزار نفر جزو تیم یاران عشق نرگس کلباسی هستند که او را در صفحات مجازی دنبال می‌کنند و هر وقت که نیاز به کمک دارد سیل کمک‌ها‌ی نقدی به حساب او جاری می‌شود. او حالا و پس از گذست 10ماه در صفحات شخصی خود فیلم‌ها‌ی واگذاری خانه‌ها‌ی ساخته شده را به نمایش گذاشت.

خانه‌ها‌ را به زنان تحویل می‌دهد
نرگس در صفحه توئیتر خود در رابطه با تحویل خانه‌ها‌ نوشته است:« خانه‌ها‌ را معمولا به خانم‌ها‌ یا کودکان خانواده تحویل می‌دهیم. با این کار حس عزت و توانمندی می‌یابند که زنان، انسان‌ها‌یی قابل احترام هستند و بدون آنها زندگی معنا ندارد!» او که همیشه اتحاد را رمز پیروزی بیان می‌کند در توئیت دیگری درباره مشکلات کار در سر پل ذهاب نوشته است: «حضور من به عنوان یک زن تنها در میان اهالی برای کمک کردن، اوایل با مقاومت رو به رو بود. اما الان کاملا بستر تغییر کرده و « زن بودن» معنی دیگری برای تمامی اهالی پیدا کرده است.» نرگس درباره ساخت و ساز‌ها‌یی که تاکنون انجام داده نوشته است:« بخش زیادی از ساخت‌و ساز‌ها‌ به پایان رسیده، ما در آغاز با 4 روستا شروع کردیم و الان سراغ دو روستای دیگر هم رفتیم. اما مشکل اینجاست که وسعت فاجعه بسیار بیشتر از اون چیزی است که قابل تصور باشد!»

بیش از 10 میلیارد کمک‌ها‌ی مردمی
این دختر ایرانی که این روزها به تنها فرد مورد اعتماد مردم برای کمک به زلزله زدگان تبدیل شده در صفحات شخصی خود نوشته است که در کمتر از یک‌سال بیش از 10 میلیارد تومان به وسیله مردم جمع کرده و معتقد است در این شرایط اقتصادی هر هزار تومان هم از ارزش معنوی بالایی برخوردار است.
او زیر یکی از پست‌ها‌ی اینستاگرامی خود به تازگی خطاب به دنبال کنندگانش نوشته است: «تک‌تک شما که در 10ماه گذشته ما را حمایت کرده‌اید، این اتفاق را ممکن کردید. شما هر روز وقتی خانه‌ها‌ را تحویل می‌دهیم و امروز که چهارخانه را در روستای شمشیر داره رشید تحویل دادیم، در قلب ما حضور دارید. امیدوارم ببینید که چقدر اثر گذار هستید.»

32 خانه را تحویل خواهد داد
نرگس کلباسی که در ابتدای فعالیت خود مورد هجمه‌ها‌ی بسیاری قرار گرفته بود در صفحات شخصی اش در فضای مجازی نوشته:« از آغاز فعالیتم در کرمانشاه، اتهامات و سوالات متعددی درباره فعالیت من و تیم یاران عشق مطرح شد. از نحوه انتخاب روستاها، عدم همکاری با تیم‌ها‌ی دیگر، نحوه آمدنم به ایران و غیره. اما سعی کردیم با عملکردمان به همه سوالات و اتهامات پاسخ دهیم.» او حالا گفته است که تا مهرماه سال جاری 32 خانه را تحویل اهالی روستا خواهد داد، او قول داده که تا آخر مهر ماه تمامی خانه‌ها‌ی روستای « امام عباس علیا» را تکمیل و
تحویل دهد.

مردم هنوز به او اعتماد دارند
نرگس بار‌ها‌ کمپین‌ها‌یی با اسم‌ها‌ی مختلف جهت کمک به زلزله زدگان ایجاد کرده و خواستار کمک‌ها‌ی مردمی برای ساخت خانه‌ها‌ی تخریب شده بوده و جالب این است که بعد از بد قولی‌ها‌ی سلبریتی‌ها‌ و مسئولان، مردم همچنان به افرادی مثل نرگس کلباسی اعتماد دارند. او در کمپینی که به تازگی راه اندازی کرده، از مردم خواسته که تنها 5هزار تومان برای کمک بپردازند. با این کار موفق شده که تنها در روز اول مبلغ 150 میلیون تومان جمع آوری کند.

اگر نرگس بود، بم زنده می‌ماند!
نرگس کلباسی شاید تنها کسی بود که به قول کاربران توئیتر بیانیه نداد، داستان سرایی نکرد، اهداف ناشدنی نگذاشت، شروع کرد و ادامه داد و تحویل داد. تنها کسی که به قول خودش مقایسه نکرد، سر و صدا ایجاد نکرد، تا آنجا که توانست با نهاد‌ها‌ی دولتی همکاری کرد و به فرهنگ بومی مردم احترام گذاشت و در کنار مردم بود و برای ساختن خانه‌ها‌یشان تلاش کرد. نرگس بارها این را عنوان کرده که چون خودش و تیمش هم مانند مردم دیگر در کانکس زندگی می‌کنند و از سختی‌ها‌ی زندگی در کانکس آگاه است تا تکمیل شدن آخرین خانه از کانکس‌ها‌ خارج نمی‌شود و در همان جا زندگی خواهد کرد. شاید اگر مریم کلباسی زمان زلزله بم حضور داشت، زلزله زدگان بم هنوز در کانکس زندگی نمی‌کردند و زندگی برایشان آسان تر بود.