عزم جهانی برای نجات برجام

شهروند| حسن روحانی در حاشیه سفر به نیویورک با تعدادی از سران و مقامات سیاسی و اقتصادی جهان دیدار و گفت‌وگو  کرد. رئیس‌جمهوری در این دیدارها با کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول؛ عبدالله‌عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه؛ اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی و میگل دایاز کانلو، رئیس‌جمهوری کوبا دیدار و گفت‌وگو کرد. علاوه بر این دیدارهای جداگانه رئیس‌جمهوری، نمایندگان ایران و پنج کشور باقیمانده در برجام نیز طی نشستی به بررسی راهکارهای ملموس برای نجات این توافق معتبر بین‌المللی پرداختند؛ مرحله‌ای که از حمایت سیاسی فراتر رفته و ورود مجدانه به عرصه عمل تلقی می‌شود.
در دیدار با رئیس‌جمهوری کوبا
تروریست‌ها از سوی کشورهای
 مدعی مبارزه با تروریسم حمایت می‌شوند


رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه متاسفانه گروه‌های تروریستی امروز از سوی کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم حمایت می‌شوند، گفت: مبارزه همه‌جانبه با تروریسم در سطح جهان یکی از اهداف مهم و مشترک دو کشور در روابط و همکاری‌های فی‌مابین است. رئیس‌جمهوری اظهار داشت: روحیه مقاومت و ایستادگی ملت‌های ایران و کوبا در برابر آمریکا، نشانگر این است که دو ملت بزرگ مشترکات و آرمان‌های یکسانی را دنبال می‌کنند. روحانی در دیدار با «میگل دایاز کانلو» همچنین درباره مسأله برجام و شانه خالی کردن آمریکا از تعهدات خود اظهاراتی را بیان کرد.
در دیدار با رئیس‌جمهوری بولیوی
تقویت روابط دو کشور
در راستای علاقه و منافع دو ملت است
رئیس‌جمهوری همکاری کشورهای مستقل را برای دستیابی به اهداف مشترک ضروری دانست و بر علاقه‌مندی تهران برای گسترش و تقویت همکاری با کشورهای آمریکای لاتین و از جمله بولیوی تاکید کرد. روحانی در دیدار «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی که روز دوشنبه در حاشیه نشست سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، گفت: برای توسعه و تقویت همه‌جانبه همکاری‌های تهران و بولیوی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تقویت این روابط در راستای علاقه و منافع دو ملت است.
در دیدار با رئیس‌جمهوری ترکیه
در روزهای سخت در کنار هم بوده‌ایم
رئیس‌جمهوری در دیدار با رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه ایران از حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ترکیه‌ای در روند پیشبرد پروژه‌های کشور استقبال می‌کند، گفت: هیچ مانعی برای گسترش و تعمیق همکاری‌های دو کشور وجود ندارد. روحانی همچنین با قدردانی از ابراز همدردی دولت ترکیه به‌مناسبت شهادت جمعی از هموطنان در حمله تروریستی اهواز گفت: ما همیشه در روزهای سخت در کنار هم بوده‌ایم و این حوادث به ما می‌گوید که در برابر موضوع تروریسم باید جدی‌تر تلاش کنیم.
در دیدار با مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول
همچنین کریستین لاگارد در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل متحد با حسن روحانی دیدار و درباره مهمترین مسائل اقتصادی و روابط بین ایران و صندوق با وی رایزنی کرد. دفتر کریستین لاگارد در بیانیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرده، گفته است که «در دیدار آقای روحانی و خانم لاگارد، طرف ایرانی بر غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا تاکید کرده و خواستار حمایت نهادهای بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول از تهران شده است.» روحانی در این دیدار گفت: صندوق بین‌المللی پول باید نشان دهد که می‌تواند نقش خود را برای ثبات اقتصادی یک عضو ایفا کند و امیدوارم در این عرصه گام مثبتی بردارد.
در دیدار با رئیس اجرایی دولت افغانستان
حضور بیگانگان در این منطقه به ضرر همه ماست
روحانی در دیدار «عبدالله‌عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، با بیان اینکه همه باید برای ریشه‌کنی تروریسم در منطقه تلاش کنند، گفت که «امنیت کشورهای منطقه و از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده و حضور بیگانگان در این منطقه به ضرر همه ماست. رئیس‌جمهوری روابط اقتصادی، همکاری در تامین امنیت مرزها و تشویق بیشتر بخش خصوصی برای گسترش روابط تجاری را مورد تاکید دو دولت برشمرد.
حاشیه نشست مجمع و عزمِ جزم 1+4 در نجات برجام
پس از دیدارهای دوجانبه متعددی که بین هیأت اعزامی ایران و مقامات کشورهای حاضر در مجمع در سطوح مختلف انجام گرفت، نشست وزیران امور خارجه 1+4 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان) با حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار بود و انعکاس جهانی یافت؛ نشستی که روز دوشنبه برگزار شد و تمرکز خود را بر بقای توافق هسته‌ای با ایران و خنثی‌سازی تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار داد.