گفت‌وگو از موضع عزت

حجت‌الاسلام حسن روحاني رييس‌جمهوري كشورمان آن‌چنان كه انتظار مي‌رفت در سخنراني شب گذشته خود در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد با ادبياتي كه از ايشان به عنوان يك سياستمدار حقوقدان، اعتدال‌گرا و صلح‌طلب انتظار داشتيم، سخن گفت و باوجود برخي فضاسازي‌هاي سياسي و رسانه‌اي در راستاي تشويق به تندروي، با درايت و ...
تدبير به‌خوبي براساس گفتمان «عزت، حكمت و مصلحت» از حقوق ايرانيان دفاع كرد. اين در حالي است كه متاسفانه از ابتداي پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي تاكنون، در مقاطع مختلف همواره شاهد برخي تلاش‌ها در راستاي تندروي و افراطي‌گري در كشور بوديم و واقعيت اين است كه مشكلات ما نيز همواره ناشي از همين رويه‌هاي تندروانه بوده كه خوشبختانه چندسالي است در حاشيه قرار گرفته‌اند و آن‌چنان كه انتظار مي‌رفت رييس‌جمهور تحت‌تاثير اين فضاسازي‌ها قرار نگرفت.
آقاي روحاني رييس‌جمهور است و طبيعتا مي‌داند كساني كه به او راي دادند، خواستار استفاده از ادبيات تندروانه و اتخاذ رويكردهاي افراطي در سياست‌ورزي نبوده و نمي‌خواهند احيانا به زبان تهديد با جهان سخن بگويد. كما اينكه ديديم رييس‌جمهور به اين مهم توجهي ويژه داشت و ضمن آنكه پيام صلح‌طلبي و مظلوميت ايرانيان را به گوش جهانيان رساند، نسبت به اقدام غيرحقوقي و غيرانساني ترامپ به عنوان يك سياستمدار تندروي امريكايي در راستاي خروج غيرقانوني از برجام و تلاش براي اعمال فشارهاي بيشتر عليه ايران و ايرانيان انتقاد كرد و اين اقدامات را محكوم كرد.
بايد توجه داشته باشيم كه اجلاس سالانه سازمان ملل متحد بهترين فرصت براي گفت‌وگو و برقراري ارتباطات سياسي و اقتصادي با سران كشورهاي جهان است و آقاي رييس‌جمهور بايد از تك‌تك لحظات و دقايق حضور هيات ايراني در اين اجلاس در راستاي ديدار و گفت‌وگو با سران و مقامات ديگر كشورهاي جهان استفاده كند؛ كمااينكه در همين روزها نيز شاهد برگزاري جلسات 1+4 و ايراد بيانيه مشترك درباره ادامه روند اجراي برجام و تلاش بين‌المللي براي حفظ اين توافقنامه بين‌المللي بوديم. همچنين بايد توجه داشته باشيم كه نه‌تنها با كشورهاي اروپايي، بلكه حتي مي‌توانيم با امريكا نيز به شرط آنكه از موضع عزت و در راستاي احقاق حقوق ملت ايران باشد، گفت‌وگو كنيم. علاوه بر اين‌ها، باوجود آنكه در روزهاي گذشته شاهد جوسازي‌هاي سياسي و رسانه‌اي در داخل و خارج كشور درمورد برگزاري جلسه شوراي امنيت به رياست امريكا بوديم، معتقدم رييس‌جمهوري اسلامي ايران حتي مي‌تواند در اين اجلاس نيز حضور يابد و باتوجه به آنكه موضوع جلسه بحث درباره «مسائل ايران» است، اتفاقا در راستاي دفاع مقتدر، باصلابت و حقوقي از كشورمان اقدام كند.


آن‌چنان كه شاهد بوديم ساعاتي پيش از سخنراني رييس‌جمهور در اجلاس سالانه سازمان ملل، دو فقره از لوايح چهارگانه مربوط به FATF در صحن علني مجلس مورد بحث قرار گرفت و مجلس نيز نشان داد كه از هر تلاشي براي برقراري ارتباط عزتمندانه با جهان و در راستاي بهبود اوضاع اقتصادي و معيشتي كشور و مردم مضايقه نكرده و نخواهد كرد. ما سفر هيات ايراني به نيويورك و سخنراني ماندگارشان در اجلاس سالانه مجمع عمومي را به فال نيك گرفته و اميدواريم اين سخنراني و ديدارها و نشست‌هاي سياسي و ديپلماتيك در حاشيه اجلاس امسال زمينه‌ساز بهبود شرايط و اوضاع سياسي و اقتصادي كشورمان شود.
مجمع جهاني سازمان ملل متحد رويدادي در راستاي نزديكي هرچه بيشتر دولت‌ها و ملت‌هاست. بنابراين باتوجه به آنكه در دوران مدرن و عصر ارتباطات قرار داريم، نبايد با انزواطلبي و دوري‌گزيني از حضور گردهمايي‌هايي بين‌المللي خودداري كنيم، بلكه بايد با حضور موثر و از موضع «عزت، حكمت و مصلحت» در راستاي احقاق حقوق ملت ايران گام‌برداريم. ما همواره به دنبال صلح و دوستي با همه كشورهاي جهان هستيم و حتي قرار نيست با كشوري همچون امريكا نيز تا ابد دشمن باشيم. ما بايد از هر فرصتي براي رساندن صداي صلح‌طلبانه ملت سربلند ايران به گوش جهانيان استفاده كنيم و اين درحالي است كه سخنراني منطقي، حقوقي و صلح‌طلبانه شب گذشته رييس‌جمهوري مي‌تواند الگويي براي تداوم اين رويه سياست‌ورزي باشد.