ازخنده حضار تا حمله لفظی به ایران

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دستاوردهای خود را بیشتر از همه دولت‌های گذشته این کشور دانست که این ادعا با خنده حاضران مواجه شد.وی در ابتدای سخنرانی خود با برشمردن اقدامات دولتش گفت: دولت من در کمتر از دو سال، دستاوردهای بیشتری از تقریبا هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا داشته است.این ادعا موجب خنده دیپلمات‌های حاضر در محل سخنرانی شد و زمانی که ترامپ بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد، صدای خنده تمامی سالن را در برگرفت.رییس جمهوری آمریکا که در پخش زنده مورد تمسخر سران و نمایندگان دیگر کشورها قرار گرفته بود، سخنرانی خود را قطع کرد و گفت: انتظار چنین واکنشی را نداشتم ولی ایرادی هم ندارد.
این موضوع واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به ویژه تويیتر به دنبال داشت و به سرعت دستمایه طنز قرار گرفت.
وی در سخنرانی خود بيشتربه مواضع‌ داخلی و خارجی آمریکا پرداخت و تلاش کرد تا با مبالغه، دولت و سیاست‌هایش را موفق نشان دهد.
سخنان ترامپ درباره ایران


رییس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنرانی خود به موضوع ایران پرداخت و گفت: سران ایران از آشوب‌ها (در منطقه) حمایت می‌کنند و به حقوق کشورها احترام نمی‌گذارند. آن‌ها آشوب و ناآرامی را در خاورمیانه و فراتر از آن به راه انداخته‌اند. مردم ایران از اوضاع اقتصادی خود ناراضی هستند. این امر بدی است. مردم ایران بهای طرح‌های توسعه طلبانه نظام خود را می‌پردازند. توافق هسته‌ای پول زیادی را به خزانه آن‌ها سرازیر کرد و در یک سال نزدیک به 40درصد عایدات آن‌ها رشد کرد و این بودجه هنگفت خرج موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، تروریسم و ایجاد ویرانی در دیگر نقاط جهان مثل سوریه و یمن شد. مقامات ایران میلیون‌ها دلار از خزانه عمومی کشور خود را برای حمایت از جنگ و گسترش آن در دیگر نقاط جهان به سرقت بردند. کشورهای زیادی در خاورمیانه از تصمیم من برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای افتضاح با ایران به شدت حمایت کردند. ما با خروج از آن توافق در دو مرحله کار برای مقابله با این اقدامات ناامن کننده را آغاز کردیم و مکانیسم‌هایی را برای توقف فروش نفت (ایران) ایجاد کردیم. ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد که یک کشور حامی تروریسم به اقدامت خود برای ناامن کردن جهان ادامه دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کسانی که مرگ بر آمریکا را فریاد می‌زنند و به دنبال نابودی اسرايیل هستند، هر کاری که می‌خواهند بکنند و خطرناک‌ترین تسلیحات نظامی جهان را در اختیار داشته باشند.رییس جمهوری آمریکا پس از این تهدیدات، با جدا کردن حساب مردم ایران از مسئولان به زعم خود، از آنچه تلاش مردم ایران برای احقاق حقوق خود خواند، حمایت کرد.
حمله به اوپک
رییس جمهوری آمریکا به مساله جهانی شدن نیز اشاره کرد و گفت که او این مساله را قبول ندارد. ترامپ گفت: آمریکا را آمریکایی‌ها اداره می‌کنند. ما بر تامین امنیت، انرژی و منابع انرژی هم‌پیمانان‌مان تاکید داریم. اوپک و کشورهای بزرگ این سازمان همواره در حال غارت جهان بوده‌اند و این وضع قابل پذیرش نیست. ما از کشورهای عضو اوپک حمایت کردیم و آنان از این اقدامات سوءاستفاده کرده و بهای نفت را بالاتر می‌برند. آنان قیمت‌های گران نفت را بر ما تحمیل می‌کنند. اوپک باید قیمت‌هایش را پایین بیاورد. آن‌ها باید کاهش تولید را متوقف کنند.
بحران مهاجرت
وی درخصوص مساله مهاجرت گفت: ما بر حفظ مرزهای ملی و مقابله با گروه‌های قاچاق انسان تاکید داریم. ما به حق کشورها برای داشتن سیاستی خاص در قبال مساله مهاجرت که براساس منافع‌شان است احترام می‌گذاریم. تنها راه حل برای مساله مهاجرت باید این باشد که به افراد برای تضمین داشتن زندگی بهتری در کشورهای خودشان کمک کنیم.
جنگ تجاری
وی هم‌چنین به مساله تعرفه‌های گمرکی اشاره کرد و گفت: آمریکا دیگر بازاری با درهای باز برای دیگران نیست. ما دیگر اجازه نمی‌دهیم شرایط همانند سابق ادامه یابد. برخی در گذشته اجازه ورود کالاهای ما به کشورشان را نمی‌دادند و در مقابل به دلیل قوانینی که بود از وضعیت سوءاستفاده می‌کردند و کشور ما به بازاری برای آن‌ها بدل شده بود که به صنایع ما آسیب جدی وارد کرده بود. بر همین اساس ما خواستار تغییر این روند هستیم و سازوکارهای جدیدی با مکزیک و کره جنوبی تعریف کرده‌ایم و به دنبال پیاده کردن این شیوه با دیگر کشورها هم هستیم. با تمام احترامی که برای رییس جمهوری چین قائل هستم اما باید بگویم وضعیت کنونی به هیچ وجه قابل قبول نیست.