ایران در برجام آمریکا در انزوا

بسم‌الله الرحمن الرحیم
اجلاس وزیران خارجه ایران و 1+4 که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حضور فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور وزرای خارجه ایران، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان برگزار شد، با توجه به محتوای بیانیه‌ای که صادر کرد، پیامی قوی علیه یکجانبه گرائی آمریکا دارد. از آنجا که آمریکا درصدد استفاده ابزاری از شورای امنیت و اجرای نمایش علیه ایران است، حمایت اروپا، چین و روسیه از ایران و برجام بر انزوای آمریکا دلالت دارد و تلاش‌های ترامپ را در آستانه اجلاس شورای امنیت سازمان ملل خنثی می‌کند.
وزرای خارجه حاضر در اجلاس مربوط به برجام، در بیانیه خود بر اعلام تعهد مجدد کشورهای عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق، از جمله در حوزه رفع تحریم‌ها تاکید و اعلام کردند که رفع تحریم‌ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است.
بیانیه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و 1+4 علاوه بر تعهد مجدد بر اجرای کامل و موثر برجام، دیگر کشورها را نیز به اتخاذ سیاست‌ها و سازوکارهای مشابه در روابط اقتصادی خود با ایران تشویق کرده و خواهان حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی با ایران و بسیج تمامی امکانات از جمله استفاده از راه‌های همکاری با کشورهای ثالث برای عادی سازی موثر روابط تجاری و بازرگانی با ایران شده است. این بیانیه با توجه به این محتوای صریح، اراده اعضاء اجلاس را برای حفظ برجام نشان می‌دهد. مهم‌تر اینکه این اراده، آشکارا در مقابله با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای نابودی برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها قرار دارد. به همین جهت، جمهوری اسلامی ایران همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل و در آستانه اجلاس شورای امنیت این سازمان به یک پیروزی سیاسی در مقابله با آمریکا دست یافت و نشان داد که آمریکا در انزوا قرار دارد.


موضوع مهم دیگر که این روزها باید با تصمیم جمعی مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام برسد، تعیین تکلیف نهائی لوایح مبارزه با پولشویی و مبارزه با جرائم سازمان یافته است. رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در این زمینه گفت: دو لایحه مبارزه با پولشویی و مبارزه با جرائم سازمان یافته در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی قرار می‌گیرند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. نکته مهمی که در این لایحه گنجانده شده، در نظر گرفتن حق تحفظ برای جمهوری اسلامی ایران در مواردی است که مفاد کنوانسیون با قانون اساسی و شرع منطبق نباشد. برهمین اساس، مجلس شورای اسلامی بند یک ماده واحده این لایحه را به این شرح اصلاح کرد: «جمهوری اسلامی ایران نسبت به کنوانسیون حاضر از جمله مواد 2، 3، 5، 10و 23 آن را براساس قوانین و مقررات داخلی خود به ویژه اصول قانون اساسی تفسیر کرده و اجرا خواهد کرد. همچنین در مواردی که اجرای بند یک ماده 14 مستلزم مصرف خلاف شرع اموال باشد، ایران به مفاد این ماده در این خصوص متعهد نیست.»
این حق که مجلس شورای اسلامی برای دور ماندن ایران از تحمیل‌های خلاف قانون اساسی و خلاف شرع در نظر گرفته، مشکلات موجود در کنوانسیون را برطرف می‌کند و راه را بر سوءاستفاده‌ها می‌بندد. در مقابل، این قابلیت پدید می‌آید که بسیاری از کشورها بتوانند با ایران به تعاملات بانکی ادامه دهند و دچار مشکلاتی که آمریکا مایل است پدید آورد نشوند. مقررات بین‌المللی از جمله کنوانسیون وین ایجاب می‌کند ما به این کنوانسیون با حق تحفظ ملحق شویم. اگر کشوری شروط ما را قبول نکرد می‌تواند در آن زمینه با ما همکاری نکند. ولی کشورهائی که با شروط ما مشکلی ندارند که اکثریت کشورها چنین هستند، می‌توانند با ما همکاری کنند.
بدین ترتیب، با شرایطی که بیانیه اجلاس اخیر ایران و 1+4 درخصوص برجام پدید آورده و تصمیمی که مجلس درباره لوایح مبارزه با پولشوئی و جرائم سازمان یافته گرفته است، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در برجام بماند و آمریکای ترامپ را در تلاشی که علیه کشورمان به عمل می‌آورد ناکام نماید.
سایر اخبار این روزنامه
دکتر روحانی در دیدار نخبگان سیاست خارجی آمریکا: نمی شود لوله تفنگ بر کسی گرفت و از او خواست که مذاکره کند وزیر خارجه آلمان: راهبرد فشار آمریکا علیه ایران موثر نیست تمجید ترامپ از دولت خود مضحکه حضار در سازمان ملل شد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان بی‌سی؛ روحانی: برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارم رئیس مجلس: لوایح مبارزه با پولشویی و مبارزه با جرائم سازمان یافته در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود ایران در برجام آمریکا در انزوا وزیر ارتباطات: قیمت گوشی تلفن همراه کاهش می‌یابد در بیانیه مشترک نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 در نیویورک تاکید شد: ایجاد «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های نفتی و واردات ایران سازمان ملل در نقش «تماشاچی» فاجعه یمن سردار حسین علایی در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی به مناسبت هفته دفاع‌مقدس مطرح کرد: شرایط رزمندگان ایرانی در مقابل ارتش متجاوز بعث برابر نبود عربده‌های تروریسم و سکوت‌های معنادار نماینده تجاری چین: با چاقویی که آمریکا روی گردن ما گذاشته مذاکره ممکن نیست با محکومیت حمله تروریستی اهواز شورای امنیت سازمان ملل: هرگونه عمل تروریستی مجرمانه و غیرقابل توجیه است وزیر ارشاد در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس: دفاع مقدس، عامل انسجام بخش دیگر جامعه ایران رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: بسته جبرانی برای 7میلیون نفر از حقوق‌بگیران تمجید ترامپ از دولت خود مضحکه حضار در سازمان ملل شد تمجید ترامپ از دولت خود مضحکه حضار در سازمان ملل شد تمجید ترامپ از دولت خود مضحکه حضار در سازمان ملل شد تمجید ترامپ از دولت خود مضحکه حضار در سازمان ملل شد تمجید ترامپ از دولت خود مضحکه حضار در سازمان ملل شد