پیامد جانبداری روحانی از ترکان درباره انتخابات نظام‌مهندسی

اشکان نظام‌آبادی- «شاید تاخیر مناسب باشد.» این پاراف روحانی زیر نامه درخواست اکبر ترکان است که از او خواسته بود انتخابات نظام مهندسی با تاخیر برگزار شود و حالا دردسرساز شده است. عباس آخوندی وزیر راه‌‌و‌شهرسازی که از مدت‌ها قبل زاویه زیادی با سیاست‌های دولت و حتی شخص رییس‌جمهور پیدا کرده بود حالا مستقیما درخواست روحانی را خلاف قانون دانسته و گفته است این دستور قابل اجرا نیست؛ واکنشی که از اختلاف عمیق میان او و رییس‌جمهور و مشاورش پرده‌برداری می‌کند. حالا کار به جایی رسیده که آخوندی در نامه‌ای بی‌سابقه برای ترکان اظهار تاسف کرده و به او گفته است «پناهگاه امضافروش». ترکان هم در جواب گفته است رفتن آخوندی از وزارت راه‌‌و‌شهرسازی خبر خوبی است. پیش از این نیز ترکان در گفت‌و‌‌گو با «جهان صنعت» گفته بود: «آقای آخوندی نباید خود را قیم تام‌الاختیار نظام مهندسی بداند.»
کنایه‌های عباس آخوندی وزیر راه‌‌و‌شهرسازی و اکبر ترکان از زمانی آغاز شد که روحانی در اقدامی عجیب اکبر ترکان را به عنوان مشاور در امور هماهنگی بازسازی بافت‌های فرسوده معرفی کرد و این در حالی بود که اصولا چنین مسوولیتی در وزارت راه‌‌و‌شهرسازی در حال پیگیری بود و اقدام روحانی نوعی موازی‌کاری محسوب می‌شود. بسیاری از ناظران این اقدام روحانی را ناشی از اختلاف نظر او با آخوندی در سیاست‌های توسعه بافت فرسوده می‌دانستند. آخوندی معتقد بود اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را وزارت راه‌‌و‌شهرسازی هدایت می‌کند و حکم رییس‌جمهوری ممکن است باعث تداخل در سیاستگذاری‌ها شود. همان موقع حضور ترکان در مراسم افتتاح پروژه محله سیروس و نشستن روی صندلی آخوندی می‌توانست نوعی اعلام جنگ تفسیر شود؛ اختلاف پنهانی که حالا بیرون زده و کار را به جایی رسانده که آخوندی در نامه خود به رییس دفتر رییس‌جمهوری از الفاظی غیر‌معمول در روال اداری دولت استفاده کرده است.
از درخواست ترکان تا واکنش آخوندی
چند روز پیش پس از انتشار یک نامه از سوی ترکان به رییس‌جمهور مبنی بر تعویق دو ماهه انتخابات نظام مهندسی، اختلاف سر باز کرد. در نامه‌ای که ترکان در ۲۷ شهریورماه ۹۷ به رییس‌جمهور نوشت از روحانی درخواست کرد که با تعویق دو ماهه انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی موافقت کند. روحانی در پاسخ این نامه نیز نوشته است که «شاید تاخیر مناسب باشد» و همین نامه کافی بود تا آخوندی برآشفته و در پاسخ به این درخواست، از جمله «برای ترکان متاسفم؛ درخواست او غیرقانونی است» استفاده کند.


آخوندی در پاسخ به این درخواست در نامه‌ای به رییس دفتر رییس‌جمهوری ضمن ابراز تاسف نسبت به اقدام اکبر ترکان اعلام کرد: پیشنهاد ترکان برای تعویق انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها خلاف قانون و غیرقابل اقدام است. در نامه آخوندی به واعظی آمده است: «بازگشت به نامه شماره‌... فرآیند، ترتیب و نحوه برگزاری انتخابات هیات مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و از جمله مهلت‌های قانونی برگزاری آن در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن به‌طور کامل و دقیق احصا شده و در هفت دوره انتخابات قبل و دوره جاری ملاک عمل بوده و است، مورد پیشنهادی آقای مهندس ترکان خلاف قانون و غیرقابل اقدام است.
آخوندی: ترکان پناهگاه امضافروشان شده است
وزیر راه‌‌و‌شهرسازی در این نامه می‌نویسد: تاخیر به‌طور قانونی امکان‌پذیر نیست و مطابق برنامه‌ زمان آن اقدام و رای‌گیری در راستای اجرای قانون در استان‌های مختلف از پنجم تا سیزدهم مهرماه سال جاری انجام خواهد شد.
پس نامه جناب ترکان با حواشی دیگری همراه است‌ از جمله انتساب رفتار غیرحرفه‌ای به وزارت راه‌‌و‌شهرسازی، احتمال رد صلاحیت مهندسان مخالف با این رفتارها توسط این وزارتخانه و در نتیجه بی‌اعتمادی مهندسان به دولت تدبیر و امید.
باید عرض کنم که واقعا متاسفم که ایشان پناهگاه گروهی متخلف،‌ زیرپاگذارنده اخلاق و اصول حرفه‌ای مهندسی، امضا‌ فروش و حیف‌کننده اموال مردم شده‌اند که بی‌محابا پیشنهاد اقدام غیرقانونی به رییس‌جمهور می‌دهند.
آخوندی در ادامه نامه آورده است: «وزارت راه‌‌و‌شهرسازی مطابق قانون نظارت کلی بر انتخابات دارد و انتخابات توسط هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت برگزار و نظارت می‌شود.
اگر مهندسان به دولت بی‌اعتماد شوند، ناشی از حمایت ایشان و کسان دیگری در بدنه دولت است که عملا از امضافروشی، شهرفروشی،‌ عدم کنترل ساختمان و بی‌قانونی حمایت می‌کنند.»
ترکان: آخوندی به دنبال نظارت استصوابی بر انتخابات است
نماینده ویژه رییس‌جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده هم در واکنش به این نامه با بیان اینکه رفتن آقای آخوندی از وزارت راه‌‌و‌شهرسازی خبر خوبی است‌ گفته که هر فردی که برخلاف اندیشه‌های آقای آخوندی فکر کند، حذف می‌شود و وزیر راه‌وشهرسازی نظارت استصوابی بر انتخابات نظام مهندسی دارد.
اکبر ترکان با اشاره به درخواست وی از وزیر راه‌‌و‌شهرسازی مبنی بر تعویق در برگزاری انتخابات نظام مهندسی به ایلنا گفته است: به نظر می‌رسد در مرحله برگزاری انتخابات نظام مهندسی برخی افراد که با اندیشه‌های آقای آخوندی مخالف هستند حذف شده‌اند و آقای آخوندی نظارت استصوابی اعمال کرده است. وی با بیان این ادعا که کسانی که برای انتخابات نظام مهندسی از مرحله رد صلاحیت عبور کرده‌اند، منتخب وزیر راه‌‌و‌شهرسازی هستند، ادامه داد: در قانون رد صلاحیت افراد توسط وزیر راه‌‌و‌شهرسازی پیش‌بینی نشده و این اقدام وزیر مداخله محسوب می‌شود.
ترکان گفت: عده‌ای در پرونده‌های افراد ورود می‌کنند، جست‌وجو می‌کنند و دلایلی سر هم می‌کنند تا برخی‌ها را رد صلاحیت کنند. نماینده ویژه رییس‌جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده افزود:‌ جایگاه تایید صلاحیت توسط وزارت، ابتکار آقای آخوندی است وگرنه در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده و هیچ منع قانونی برای موافقت با درخواست بنده وجود ندارد. وی گفت: آقای آخوندی که گفته است درخواست بنده غیر‌قانونی بود،‌ لطفا بگوید به استناد کدام قانون درخواست بنده غیر‌قانونی است.
ترکان تاکید کرد: در تبصره ماده 13 قانون نظام مهندسی آمده است که اولین دوره انتخابات را وزارت شهرسازی برگزار کند چراکه در آن زمان سازمان نظام مهندسی به تازگی تشکیل شده بود. این قانون برای برگزاری اولین دوره است و مجری برگزاری دوره‌های بعدی باید سازمان نظام مهندسی باشد و جایگاه وزارت راه‌وشهرسازی برای برگزاری دوره‌های بعدی انتخابات،‌ نظارت است.
ترکان: رفتن آخوندی خبر خوبی است
وی همچنین درباره احتمال برکناری، جابه‌جایی یا استیضاح وزیر راه‌‌و‌شهرسازی در آینده نزدیک گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم اما رفتن آقای آخوندی از وزارت راه‌‌و‌شهرسازی خبر خوبی است. ترکان همچنین درباره این سوال که گفته می‌شود یکی از گزینه‌های سرپرستی یا وزارت راه‌وشهرسازی شما هستید، گفت: تا‌کنون پیشنهادی در این باره به بنده داده نشده است.
در حال حاضر بر اساس اعلام قبلی وزارت راه‌‌و‌شهرسازی 12 مهرماه 97 زمان برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان‌هاست و در صورت ادامه ایستادگی آخوندی برابر ترکان انتخابات در این تاریخ برگزار خواهد شد.