صادرات آمریکا در معرض خطر

یک مقام بلندپایه دولت چین اعلام کرد وقتی واشنگتن چاقو زیر گلوی چین گذاشته، پیشرفت در گفت‌وگوهای تجاری با ایالات متحده دشوار است.
وانگ شووِن، وزیر بازرگانی چین دیروز در یک کنفرانس خبری همچنین گفت اینکه مذاکرات تجاری کی از سر گرفته می‌شود به اراده آمریکا بستگی دارد. وی ضمن تاکید بر اینکه ایالات متحده تفاهم خود با چین را کنار گذاشته است افزود:‌ با چنین محدودیت‌های تجاری عظیمی که ایالات ‌متحده ایجاد کرده چطور ممکن است مذاکرات پیشرفت کند؟ این یک مذاکره برابر نیست.
وانگ یی، مشاور دولت چین نیز پیشتر بدون نام بردن از شخص خاصی گفت: برخی نیروها در ایالات متحده انتقادهای بی‌اساسی در رابطه با تجارت و جاسوسی به چین وارد کرده‌اند که جو روابط دو کشور را مسموم کرده است. وی که در شورای تجاری آمریکا و چین سخن می‌گفت افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند دستاوردهای چهار دهه رابطه ایالات متحده و چین را در یک لحظه نابود خواهد کرد.
ایالات متحده دوشنبه گذشته رسما بر ده درصد از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه گمرکی تازه اعمال کرد و چین نیز با اعمال تعرفه گمرکی مشابهی بر ۶۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی سالیانه از آمریکا به این حرکت پاسخ داد. وزارت بازرگانی چین همچنین اعلام کرده است این کشور ناگزیر است اقدامات تجاری ایالات متحده را تلافی کند و صادرات آمریکا از جمله صدور گاز مایع این کشور قطعا در این میان زیان خواهد دید چراکه دیگر صادرکنندگان گاز طبیعی نظیر استرالیا مترصد فرصت‌اند تا جایگزین آمریکا در بازار چین شوند. از سوی دیگر میزوهو، دومین بانک بزرگ ژاپن در نامه‌ای اعلام کرد: انتقاد شدید دولت چین از سیاست‌های آمریکا احتمالا به این معناست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند منتظر دولت بعدی ایالات متحده بمانند تا آن که با دولت فعلی وارد مذاکراتی احتمالا بی‌نتیجه شوند.


ماتیس: باید با چین رابطه داشته باشیم
وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد به دنبال راه‌های جدیدی برای مناسبات نظامی با چین است. پیش از آن پکن، مذاکرات نظامی را در اعتراض به تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌هایی بر سر خرید تسلیحات روسیه، به تعویق انداخت.
جیمز ماتیس ماه ژوئن در تلاش برای تعمیق گفت‌وگوهای نظامی با پکن، به چین سفر کرد. این در حالی است که تنش‌های تجاری چین-آمریکا افزایش یافته و نگرانی واشنگتن بر سر اقدام چین در مدرن‌سازی نیروهای مسلح خودش و افزایش قدرتنمایی آن در دریای چین جنوبی وجود دارد. ماتیس دوشنبه گذشته در پنتاگون گفت: معتقدیم که باید با چین رابطه داشته باشیم و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و من روی این موضوع اتفاق نظر داریم و بنابراین ما در حال بررسی راه‌های پیش رو هستیم.
وزارت دفاع چین گفته است، از شن جینلانگ، رییس نیروی دریایی این کشور خواسته تا از سفر به آمریکا امتناع کند و مذاکرات برنامه‌ریزی شده در پکن میان مقام‌های نظامی چین و آمریکا را که برای روزهای آتی است، به تعویق بیندازد. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد، ارتش چین حق اتخاذ اقدامات متقابل را برای خود محفوظ می‌داند.
همچنین دیو ایستبرن، سخنگوی پنتاگون تایید کرد ارتش آمریکا به اطلاع رییس نیروی دریایی چین رسانده است که ملاقات با آدمیرال جان ریچاردسون، افسر عالی‌رتبه نیروی دریایی آمریکا دیگر برگزار نمی‌شود. او گفت: ما در حال حاضر اطلاعات بیشتری نداریم. وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه گذشته تحریم‌هایی را علیه اداره توسعه تجهیزات چین، شاخه‌ای از ارتش که مسوول خرید تسلیحات است، اعمال کرده است. علت این تحریم‌ها تعاملات چشمگیر طرف چینی با اصلی‌ترین شرکت سازنده تسلیحات در روسیه موسوم به روزوبرون‌اکسپورت عنوان شده است. این تحریم‌ها به خرید ۱۰ جنگنده سوخو-۳۵ در سال ۲۰۱۷ و تجهیزات مرتبط به سامانه موشکی سطح به هوای اس-۴۰۰ از روسیه ارتباط داده شد. از طرفی موسسه اعتبارسنجی فیتچ ریتینگز در جدیدترین دورنمای جهانی اعلام کرد حق با هر طرف که باشد، شدت گرفتن جنگ لفظی راه را به سوی اقداماتی هموار می‌کند که به اقتصاد جهانی آسیب می‌زنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر رییس‌جمهور آمریکا به تهدید خود عمل کند، در این صورت کل واردات چین به آمریکا هدف تعرفه‌های جدید قرار می‌گیرد و زنجیره تامین شرکت‌های بین‌المللی مختل خواهد شد.
اقتصاد جهانی در معرض خطر
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که اگر جنگ تجاری میان آمریکا و چین به درازا کشیده شود، بی‌گمان ضربه سنگینی به رشد اقتصادی جهان وارد خواهد کرد.
به گزارش رویترز، تازه‌ترین مورد از تشدید تنش‌ها در نبرد تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصاد جهانی و بدون هیچ نشانه‌ای از پایان این اختلافات تجاری، آمریکا و چین دوشنبه گذشته بار دیگر تعرفه‌های تلافی‌جویانه تازه‌ای علیه کالاهای یکدیگر اعمال کردند.
بر اساس این گزارش، بسیاری از اقتصاددانان هشدار می‌دهند طولانی شدن جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، در نهایت موجب ضربه زدن به رشد اقتصادی جهان خواهد شد. بر همین اساس، با ادامه جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین که به افزایش بی‌سابقه میزان تعرفه‌های گمرکی میان دو کشور منجر شده است، پکن در نظر دارد با پشت سر گذاشتن واشنگتن، به بازارهای جهانی جدید روی آورد.
شرکت‌های چینی که اخیرا با کاهش شدید سفارش‌های بازار آمریکا روبه‌رو شده‌اند، به دنبال یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود هستند. افزایش تعرفه‌های گمرکی بر محصولات وارداتی از چین، موجب شده است تا شرکت‌های چینی به فکر بازارهای جدید باشند. در واقع باید گفت که چینی‌ها به فکر کاهش وابستگی به بازارهای آمریکایی هستند.
هند یکی از کشورهایی است که چین به دنبال افزایش مراودات تجاری با آن است. از گوشی تلفن همراه گرفته، تا تراشه‌های حساس الکترونیکی و صادرات سویا، اهدافی هستند که شرکت‌های چینی در بازارهای هند به دنبال آن می‌گردند. روابط تجاری چین و آمریکا بیش از پیش به دلیل جنگ تجاری که میان این دو شکل گرفته، پیچیده و پر تنش شده است.
رییس‌جمهوری آمریکا چندی پیش در مصاحبه‌ای با توجه به کسری تجاری کشورش با چین اعلام کرد که واشنگتن به شدت از چین عقب مانده و او آماده است که تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را افزایش دهد.
اداره آمار آمریکا اعلام کرده است که این کشور در سال گذشته بیش از 505 میلیارد دلار از چین کالا وارد کرده و کمتر از یکصد و 30 میلیارد دلار به چین کالا صادر کرده است. طبق این رقم کسری تبادلات تجاری بین دو کشور چیزی حدود 375 میلیارد دلار است.
آمریکا تهدید خود مبنی بر وضع عوارض گمرکی بر کالاهای ساخت چین را برای نخستین بار در 6 ژوئیه (15 تیر)، اجرا کرد. بر اساس این سیاست، آمریکا بر 34 میلیارد دلار واردات خود از چین تعرفه گمرکی به میزان 25 درصد وضع کرد. چین هم در واکنش به این سیاست بازرگانی آمریکا به همان میزان بر محصولات آمریکایی عوارض گمرکی وضع کرد.
اما رییس‌جمهوری آمریکا از نبود توازن در مبادله خود با چین خشمگین است. ترامپ برای پر کردن شکاف پیشتر مجموعه‌ای از تدابیر حمایت‌گرایانه اتخاذ کرده که به طور عمده شامل افزایش تعرفه‌های گمرکی بر محصولاتی است که از چین وارد آمریکا می‌شود. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند فضای اقتصادی متزلزل میان واشنگتن و پکن ممکن است با سیاست‌های تحریمی آمریکا بیشتر
هم شود.