در هفتاد‌و‌سومین نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل

مهر- رییس‌جمهو‌ر آمریکا در هفتاد و سومین نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل گفت: برجام موهبت بادآورده برای ایران بود.
وی گفت: می‌خواهم درباره تهدیدات جهانی صحبت کنم. امروز در سازمان ملل درباره پیشرفت‌ها صحبت می‌کنم. در طول دو سال اخیر دولت من به بیشترین موفقیت دست یافت.
ترامپ گفت: به پیشرفت اقتصادی دست یافتیم. به ساختن دیوار مرزی پرداختیم و امنیت مرزی را به دست آوردیم. بودجه نظامی خود را به ۷۶۰ میلیارد دلار رساندیم. ارتش آمریکا از زمان حضور من قوی‌تر شده است. از مردم آمریکا و جهان حمایت می‌کنیم.
ترامپ گفت: با کره‌شمالی مذاکره کردیم تا به سمت صلح حرکت کنیم. در ماه ژوئن به سنگاپور رفتم و با رهبر کره‌شمالی گفت‌وگو کردیم. باید به سمت خلع سلاح هسته‌ای در این منطقه حرکت کنیم. دیگر موشک‌پرانی ندارند؛ آنها دارند تاسیسات موشکی خود را برمی‌چینند. مابقی قهرمانان ما به کشور بازگشتند.


او افزود: در ارتباط با کره‌شمالی به دستاوردهایی رسیدیم که پیش از این قابل تصور نبود. از رییس کیم ممنونم. اما تحریم‌ها تا تکمیل شدن خلع سلاح هسته‌ای این کشور برقرار خواهد بود.
او یادآور شد: کشورهای خلیج‌فارس مرکزی را برای مبارزه با تروریسم ایجاد کردند و در راه مبارزه با تروریسم مسوولیت بیشتری را برعهده گرفته‌اند. عربستان، امارات و قطر در حال پایان دادن به جنگ در یمن هستند. به همین دلیل ما داریم با شورای همکاری خلیج‌فارس همکاری می‌کنیم تا یک اتحادیه منطقه‌ای در آنجا ایجاد کنیم. با کمک نظامیان ما و همکاری بسیاری از شما می‌گویم که قاتلان خونخوار داعش قلمرو خود را در عراق و سوریه از دست داده‌اند.
او افزود: هدف ما باید کاهش تنش در منطقه باشد. در این راستا از سازمان ملل می‌خواهیم تا فرآیند صلح متوقف شود. اگر سلاح شیمیایی از طرف اسد استفاده شود، ما واکنش نشان می‌دهیم.
ترامپ مدعی شد: رهبران ایران به دنبال مرگ و نابودی هستند، به حاکمیت کشورها احترام نمی‌گذارند، آنها می‌خواهند آشوب را به خاورمیانه گسترش دهند. مردم ایران ناراحتند که دولت آنها بخش زیادی از اقتصاد را برعهده گرفته ‌تا در منطقه به جنگ بپردازد.
مردم ایران نیز از این موضوع خشمگین هستند. به همین دلیل آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کردم. برجام، موهبت بادآورده برای ایران بود. پس از توافق، بودجه ایران ۴۰ در‌صد بیشتر شد. ایران تامین مالی تروریست‌ها را به دست گرفت. واشنگتن کمپینی را برای قطع دست ایران به منابع مالی آغاز کرده است. تحریم‌های جدید از 5 نوامبر آغاز می‌شود و بعد از آن نیز ادامه می‌یابد. ما فروش نفت آنها را کم خواهیم کرد.
او در ادامه مدعی شد: به کشورهایی که مرگ بر آمریکا گفته و اسراییل را تهدید می‌کند، نمی‌گذاریم به سلاح‌های خطرناک دست یابد. بسیاری از کشورهای منطقه از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام حمایت کرده‌اند. از همه ملت‌ها می‌خواهیم تا ایران را منزوی کنند.