اگر کسی علاقه به مذاکره دارد، از تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند

رییس‌جمهور کشورمان که برای شرکت در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد در گفت‌و‌گو‌ با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌‌سی آمریکا تاکید کرد که برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارد و اساسا رییس‌جمهور آمریکا شرایطی را به وجود نیاورده که فضای چنین دیداری ایجاد شود. حسن روحانی در این گفت‌وگو در پاسخ این سوال که «آیا در نیویورک دیداری بین شما و ترامپ انجام می‌گیرد»، گفت: برنامه‌ای برای دیدار نداریم، اگر کسی علاقه به مذاکره‌، گفت‌وگو و پیشرفت در روابط دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند. زمانی که دولتی همه توان خود را علیه دولت دیگر به کار می‌گیرد، معنایش این است که اراده لازم برای حل‌و‌فصل مسائل ندارد. خبرنگار شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی از رییس‌جمهور سوال کرد: تمایل دارید چه چارچوب و شرایطی از طرف آمریکا مشاهده کنید تا زمینه چنین جلسه‌ای فراهم و گفت‌وگوها آغاز شود؟ رییس‌جمهور گفت: آمریکا ابتدا باید همان پلی را که با تهدید، تحریم و خروج از برجام تخریب کرده بسازد تا ما به شرایط اول برگردیم تا به این ترتیب فضای مناسبی ایجاد شود و دو کشور بتوانند برای آینده خودشان برنامه‌ریزی ‌کنند. روحانی در پاسخ این سوال که چرا ایران با وجود خروج آمریکا از برجام همچنان در این توافق باقی ماند، اظهارداشت: امید آمریکا این بود که با خروج این کشور از برجام، بلافاصله ما هم خارج شویم تا موضوع به شورای امنیت ارجاع داده شود و در ادامه راه، از طریق سازمان ملل ایران تحریم شود‌ اما پیش‌بینی‌های آقای ترامپ درست از آب در‌نیامد. آمریکا بر‌خلاف مقررات بین‌المللی از برجام خارج شد و قطعنامه لازم‌الاجرای ۲۲۳۱ شورای امنیت را زیر پا گذاشت اما ما تا زمانی که منافع کشور در برجام توسط پنج کشور باقیمانده تامین شود، در برجام خواهیم ماند.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اظهار داشت: تحریم از یک‌سو فشار به مردم کشور ما بوده ولی از سوی دیگر زمینه صادرات بهتر شده است و تولید ملی ما هم در بسیاری از زمینه‌ها حرکت بسیار خوبی را در دوران تحریم شروع کرده است. همه تلاش آمریکا بر این است که مقررات تجارت بین‌المللی را زیر پا بگذارد و به کشورهای دیگر و شرکت‌ها فشار وارد کند که آنها برخلاف مقررات بین‌المللی با ایران رابطه نداشته باشند.
روحانی گفت: در واقع یک زورآزمایی بزرگ بین همه طرفداران صلح و ثبات در منطقه با آقای ترامپ است. همه کشورهای دیگر در منطقه ما جز یکی دو کشور، در سطح جهان کار ترامپ را نمی‌پسندند و معتقدند برجام به نفع منطقه و جهان است، پس تلاش ایران یک تلاش دسته‌جمعی است. ما تنها نیستیم بسیاری از کشورها با ما موافقند و امیدواریم با کمک کشورهای دوست‌مان به راحتی از این مسیر عبور کنیم و در نهایت آمریکا احساس کند و بفهمد در این راه تنهاست و از لحاظ سیاسی، اخلاقی و از لحاظ حقوقی ضرر کرده است.
از روحانی سوال شد که دومین دور تحریمات در اوایل ماه نوامبر شروع می‌شود و ایالات متحده به طور روشن گفته که می‌خواهد صادرات نفتی شما را به صفر برساند، آیا معتقدید که چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد و چگونه چنین چیزی را می‌بینید. رییس‌جمهور گفت: اولا آمریکا در عمل آنچه در نوامبر باید انجام بدهد، پیشاپیش انجام داده است. یعنی در سپتامبر فشارهای خودش را به همه کشورهای خریدار نفت ما وارد کرده است. بنابراین ظاهرش این است که نوامبر نرسیده است ولی در واقع در ماه سپتامبر آنچه بنا بود در نوامبر عمل شود، عمل شده است. آمریکا قادر نیست صدور نفت ما را به صفر برساند این کار امکان‌پذیر نیست و این ادعای توخالی و پوچی است که آمریکا انجام می‌دهد. در نهایت در این مسیر ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود، اما آمریکا حتما به اهدافش نمی‌رسد.


وی در پاسخ به این سوال که «بعضی از صحبت‌های مسوولان ایران نشان‌دهنده این بوده که شاید ایران اقداماتی کند که تنگه هرمز را ببندد که تمام صادرات از خلیج‌فارس متوقف شود، آیا این اقدامی است که واقعا فکرش را کنید؟»، گفت: اگر آمریکا بخواهد از زور استفاده کند برای تحریم نفت ایران، حتما پاسخ مناسب خواهد دید. ما قدرت آن را داریم که آبراه‌های خودمان را امن و آزاد نگه داریم. در طول قرن‌ها این ایران بوده که نقش بسیار تاثیرگذاری در حفظ امنیت آبراه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان داشته است و این نقش خودش را ادامه خواهد داد. روحانی در جواب این سوال که «آیا این اظهارات هشداری است خطاب به دولت ترامپ. آیا این را به عنوان یک هشدار باید به حساب آورند؟»، تصریح کرد: این هشدار نیست بلکه یک واقعیت است که اگر آبراه خلیج‌فارس امن و آزاد باید باشد، باید برای همه باشد.
خبرنگاری پرسید که آمریکا می‌گوید به خاطر برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای آن از برجام خارج شده، آیا ایران حاضر است درباره این موضوعات گفت‌و‌گو کند؟ رییس‌جمهور پاسخ داد: دولت آمریکا راست نمی‌گوید که با سلاح هسته‌ای مخالف است. اولین و آخرین دولتی که تاکنون از سلاح هسته‌ای علیه مردم بی‌گناه استفاده کرده است، آمریکا بوده است. دولت آمریکا از اسراییلی حمایت می‌کند که دارای سلاح‌های هسته‌ای و خطرناک است. پس آمریکا مخالف سلاح هسته‌ای نیست، آمریکا مخالف این است که یک توافق خوب به نام برجام ادامه پیدا کند. سلاح ایران از جمله موشک‌های ایران برای دفاع از ایران است. همانطور که شما می‌دانید از این موشک‌ها فقط دو جا استفاده کردیم و آن هم علیه تروریست‌ها بوده است. وقتی داعش به مجلس و پارلمان ما حمله کرد ما مرکز این گروه تروریستی را با موشک زدیم و وقتی عده‌ای از تروریست‌ها به شهرهای کردنشین ما در هفته‌های اخیر حمله کردند مرکز آنها را با موشک زدیم. پس موشک ما علیه تروریسم است. موشک برای دفاع است ما از موشک‌ها علیه تروریست‌ها استفاده کردیم و باز هم برای دفاع استفاده می‌کنیم.
مجری پرسید: آقای رییس‌جمهور، جنابعالی و همه ما شاهد بودیم آقای ترامپ به سنگاپور رفت و با رهبر کره‌شمالی دیدار کرد کشوری که کلاهک هسته‌ای دارد. آن جلسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا داخل آن چارچوب مدلی می‌بینید که بتواند مورد استفاده قرار ‌گیرد برای به وجود آوردن فرصت گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده؟ رییس‌جمهور گفت: مدل کره‌شمالی نمی‌تواند مدل درستی باشد که ایران را با کره‌شمالی مقایسه کنیم، اما حتما مدل‌هایی وجود دارد برای اینکه تنش بین ایران و ایالات متحده کاهش پیدا کند. این به دست خود دولت ترامپ است که دست از تهدید و مداخله در امور داخلی ایران ‌بردارد و به برجام برگردد.
دیدار روحانی با سران کشورهای جهان
حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در ادامه برنامه‌های خود در نیویورک با اوو مورالس رییس‌جمهور بولیوی و عبدالله عبدالله رییس هیات اجرایی دولت افغانستان و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور دیدار کرد. روحانی در دیدار با اوو مورالس رییس‌جمهور بولیوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه مناسبات و همکاری‌های خود با کشورهای حوزه آمریکای لاتین در عرصه‌های مختلف اقتصادی، پزشکی، علمی و فناوری و تکنولوژیکی است، بر ضرورت گسترش روابط و همکاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور تاکید کرد. روحانی ایستادگی و مقاومت دو ملت ایران و بولیوی در مواجهه با مداخله‌ها و یکجانبه‌گرایی آمریکا را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: حفظ استقلال و عزت ملی برای ملت ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. رییس‌جمهور با اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از توافق بین‌المللی برجام، خاطرنشان کرد: جامعه جهانی باید در برابر این پیمان‌شکنی و نقض عهد آمریکایی‌ها با قدرت ایستادگی کند. روحانی با بیان اینکه در منطقه هیچ گروه تروریستی وجود ندارد که مورد حمایت آمریکایی‌ها نباشد، افزود: بسیاری از گروه‌های تروریستی منطقه توسط آمریکایی‌ها ایجاد یا حمایت شده‌اند و مورد حمایت مالی و تسلیحاتی آنان قرار دارند. اگر کشورهای دوست در کنار هم در مسیر مبارزه با تروریسم باشند، می‌توانند به موفقیت‌های خوبی در راستای امنیت و رفاه ملت‌ها دست پیدا کنند. رییس‌جمهور بولیوی با اشاره به همکاری‌های مثبت و پرفایده بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی، بهداشتی، دارویی و غذایی خواستار گسترش همکاری‌های مشترک در بخش‌های گوناگون میان دو کشور شد.
توسعه روابط تهران و کابل در همه عرصه‌ها به نفع دو ملت است
رییس‌جمهور کشورمان در دیدار عبدالله عبدالله با رییس هیات اجرایی دولت افغانستان، با بیان اینکه همه باید برای ریشه‌کنی تروریسم در منطقه تلاش کنند، گفت: امنیت کشورهای منطقه و از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده است و حضور بیگانگان در این منطقه به ضرر همه ماست. حسن روحانی روابط اقتصادی، همکاری در تامین امنیت مرزها و تشویق بیشتر بخش خصوصی برای گسترش روابط تجاری را مورد تاکید دو دولت برشمرد. روحانی همچنین به اهمیت موضوع مواد مخدر و ضرورت مبارزه با آن اشاره کرد و گفت: مواد مخدر خطری برای مردم ما و شما و همه ملت‌های جهان است و باید با همکاری با آن مبارزه شود چرا که آینده ملت‌ها را تباه می‌کند و بخش عمده‌ای از تامین مالی تروریسم از قاچاق مواد مخدر است. رییس هیات اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار تاکید کرد: ایران همیشه در شرایط دشوار در کنار ملت افغانستان بوده و هیچ وقت روابط خود را با افغانستان تحت‌الشعاع کشورهای ثالت قرار نداده است. عبدالله عبدالله با تاکید بر ضرورت همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم اظهارداشت: هدف تروریست‌ها صدمه زدن و ایجاد رعب و تفرقه در بین کل مردم افغانستان است و مردم هم به خوبی آن را درک می‌کنند.
علاوه بر این روحانی در دیدار با رجب طیب اردوغان تسریع در روند اجرای توافقات گسترده دو کشور را ضروری خواند و اظهار داشت: ایران از حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ترکیه‌ای در روند پیشبرد پروژه‌های خود استقبال می‌کند. رییس‌جمهور همچنین همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود در زمینه سوریه کاملا آماده‌ایم در چارچوب روند سه‌جانبه با همکاری ترکیه، به حل مساله سوریه و به ویژه ادلب کمک کنیم. رجب طیب اردوغان خواهان تقویت همکاری‌های تهران- آنکارا شد و اظهار داشت: برای مقابله با تحریم‌ها، دست در دست و در کنار شما خواهیم بود. وی همچنین بر تقویت روند همکاری‌های دو کشور در خصوص سوریه تاکید کرد.
برگزاری نشست مشترک میان وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4
جلسه وزرای خارجه ایران و 1+4 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به ریاست فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور وزرای خارجه ایران، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان برگزار شد. در پایان این نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4 بیانیه مشترکی صادر کردند. وزرای خارجه در این بیانیه بر اعلام تعهد مجدد کشورهای عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق، از جمله در حوزه رفع تحریم‌ها تاکید و اذعان کردند که رفع تحریم‌ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است.
وزرای خارجه در این بیانیه اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام داشته و در یک مقابله آشکار با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، بر تعهدات خود مندرج در بیانیه قبلی در تاریخ ۱۵ تیر ۹۷ در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی با ایران، حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی، و‌... تاکید کردند.
آنها همچنین تعهد خود را به پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران تکرار کردند. همچنین وزرای خارجه از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. آنها همچنین بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن فوری این «سازوکار ویژه‌« در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کردند.
بیانیه وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4 دیگر کشورها را نیز به اتخاد سیاست‌ها و ایجاد سازوکارهای مشابه در روابط اقتصادی خود با ایران تشویق کرد و خواهان حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی با ایران و بسیج همه امکانات از جمله از طریق همکاری با کشورهای ثالث برای عادی‌سازی موثر روابط تجاری و بازرگانی با ایران شده ‌است.