اخبار متناقض درباره استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه دارد معمای شریعتمداری

گروه سیاسی – روز یکشنبه خبرگزاری مجلس به نقل از الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خبر از استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت و موافقت رئیس‌جمهوری خبر داد. با این حال کمی بعد روابط ‌عمومی این وزارتخانه، صحت خبر را رد کرد و حضرتی هم در گفت‌وگو با ایسنا، خبر مطرح شده به نقل از خودش را نادرست دانست. این در حالی بود که اطلاعیه وزارت صمت در تکذیب خبر کمی بعد از روی سایت اینترنتی این وزارتخانه حذف شد و به نقل از یکی از کارمندان روابط‌عمومی این وزارتخانه این خبر روی خروجی برخی سایت‌ها قرار گرفت که حذف اطلاعیه به دستور مقام‌های بالای وزارتخانه انجام شده است. همزمان خبرگزاری مجلس، فایل صوتی مصاحبه با الیاس حضرتی را منتشر کرد که از صحت خبر اولیه این خبرگزاری حکایت داشت.
این اخبار ضد و نقیض درباره استعفا دادن یا ندادن شریعتمداری همچنان ادامه دارد. در حالی که برخی موضوع را رد می‌کنند و حتی آن را توطئه می‌دانند، برخی دیگر حتی درباره حضور شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گمانه‌زنی کردند و البته با طرح انتقاد از عملکرد وزیر صمت، این جابه‌جایی را نامطلوب دانستند.
عبور از استیضاح با استعفا؟
در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس به بهانه شرایط اقتصادی و البته اقدام برای تغییر در تیم اقتصادی دولت، به دنبال استیضاح شریعتمداری بودند، دیروز یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که به دلیل رفتن وزیر از این وزارتخانه و معرفی وزیر جدید تا یکشنبه هفته آینده، از طرح استیضاح شریعتمداری در صحن علنی منصرف شده‌اند. سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: دستور جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که به علت آن که مطلع شدیم وزیر جدید این وزارت خانه روز یکشنبه به مجلس معرفی می‌شود، کمیسیون دستور جلسه دیگری برای بررسی نداشت.


این سخنان در حالی مطرح شد که برخی در هنگام طرح خبر استعفای شریعتمداری، یکی از دلایل این استعفا را اطلاع از عدم امکان رای آوردن در صورت طرح استیضاح در صحن علنی مجلس دانستند.
معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری: طرح استعفای وزیر صنعت در راستای تضعیف دولت است
اما در سوی دیگر، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری، طرح استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت را در ادامه روند تضعیف دولت و در راستای تخریب روحیه مردم و مسئولان دانست و گفت: محمد شریعتمداری کماکان و با توان مضاعف به انجام وظیفه خود مشغول است. حسینعلی امیری در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره این که بعضی از استیضاح کنندگان وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشتند شریعتمداری برای عدم پاسخگویی و فرار از استیضاح نمایندگان مجلس استعفا داده است، تاکید کرد: پیش از این هم بیان کردم استعفایی در کار نیست که فرار از زیر بار مسئولیت و پاسخگویی باشد. وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت از وزیران با تجربه، مسئولیت‌پذیر و قوی دولت تدبیر و امید است و آماده پاسخگویی و رفع هرگونه ابهام و دغدغه نمایندگان مجلس است. معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه اعضای دولت از ابتدای کار به رئیس‌جمهوری اعلام کردند که در هر مرحله و مقطعی که مصالح و منافع کشور اقتضاء می‌کند و لازم دانستند هر تصمیمی که درباره هر یک از آنها صلاح ببینند، اتخاذ کنند. امیری بار دیگر تاکید کرد که استعفایی در کار نیست و وزیر صنعت، معدن و تجارت کماکان و با توان مضاعف به انجام وظیفه مشغول است. وی ادامه داد: مع‌الوصف هر تصمیمی که وزیر صنعت، معدن و تجارت یا رئیس‌جمهوری صلاح بدانند و اتخاذ کنند، در راستای مصالح کشور و ملت خواهد بود.
به هر ترتیب باید دید که سرنوشت شریعتمداری در وزارت صمت در میانه این اخبار ضد و نقیض چه خواهد شد. این تعلیق در حالی پیش روی دولت قرار دارد که بحث استیضاح یا استعفای وزیر راه و شهرسازی هم مطرح است و البته دو وزارتخانه کار و اقتصاد هم با سرپرست اداره می‌شوند. البته سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از وعده رئیس‌جمهوری برای معرفی وزرای پیشنهادی اقتصاد و کار در هفته آینده خبر داده است. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا خبر داده است: آقای رئیس‌جمهوری گفتند پس از بازگشت از سفر نیویورک یعنی هفته آینده وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد را به مجلس معرفی خواهند کرد.
بعید نیست شایعه معرفی وزیر جدید صمت هم از همین اظهارنظر شکل گرفته باشد.