فکرش را هم نمی‌کردیم امضای جان کری بی‌اثر شود!

سرویس سیاسی-
روزنامه زنجیره‌ای شرق که به اذعان مدیر آن وظیفه بزک کردن برجام در سال‌های گذشته را بر عهده داشته است در شماره دیروز خود طی یادداشتی نوشت کسی فکر آن را هم نمی‌کرد که امضای کری از اثر بیفتد و اعتبارش را از دست بدهد!
در بخشی از این یادداشت آمده است : « زماني ‌که جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، با پاي شکسته ترجيح داد آخرين رايزني‌هاي گروه 1+5 با ايران را از ترس شنود لابي قدرتمند صهيونيست‌ها در راهپيمايي تاريخي با وزير امور خارجه ايران در کنار درياچه لمان سوئيس انجام دهد، کسي فکر نمي‌کرد يکي از تجار بدنام آمريکايي که عمري را پشت ميز قمار از هر نوع آن سپري کرده بود، ناباورانه وارد اتاق بيضي‌شکل کاخ سفيد بشود و برای بي‌اعتبارکردن امضای وزير امور خارجه آمريکا، اين‌بار از پشت ميز شوراي امنيت سازمان ملل عليه قطع‌نامه‌اي داد سخن بدهد که پشت همين ميز با رأي اکثريت 15 عضو شوراي امنيت سازمان ملل با عنوان قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت، به يکي از قديمي‌ترين اختلافاتی که سازمان ملل را چندين سال درگير کرده بود، پايان داد و در آن ايران از ذيل بند 7 منشور خارج شد.»
نویسنده روزنامه شرق علیرغم این سابقه تاریک از اعتماد به آمریکا پس از مقدمه چینی‌های فراوان به جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ پرداخته و نوشته است : « چون موضوع فعاليت هسته‌اي کشورهاي جهان به صورت کلي در شورا مطرح مي‌شود، لزومي به حضور ايران و حق دفاع براي اين کشور وجود ندارد؛ اما رئيس‌جمهور آمريکا در آخرين توييت خود به‌صراحت اعلام کرد در جلسه شوراي امنيت به‌عنوان رئيس جلسه حاضر مي‌شوم و به صورت اختصاصی به مسئله برجام خواهم پرداخت. هم‌اکنون بر اساس مفاد فصل ششم منشور ملل، اين شورا بايد از ايران دعوت کند تا در جلسه شوراي امنيت حاضر شده و از حق قانوني خود دفاع کند.»


روزنامه شرق از رئیس‌جمهور خواسته است در این جلسه به ریاست ترامپ شرکت کرده و از ایران دفاع کند و نوشته است : « طلايي‌ترين فرصت تاريخي هم‌اکنون در اختيار ايران است تا با تکيه بر حمايت آژانس انرژي هسته‌اي و گروه 1+4 که امضاکنندگان برجام بودند، از حقوق طبيعي ايران دفاع کند. يکي از اعضای دائمي شوراي امنيت که امضاکننده قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت است، با سوءاستفاده از رياست دوره‌اي خود بر شوراي امنيت درصدد است دوباره ايران را در موضع تحريم جهاني قرار دهد. دفاع حقوقي و مستدل ايران مي‌تواند سندي تاريخي باشد برای آنکه تحريم آمريکا برخلاف منشور ملل متحد است.»
شرق حضور روحانی را با شرکت مصدق در شورای امنیت مقایسه کرده و این فرصت را فرصتی تاریخی خوانده است.
در این زمینه نکاتی است که باید خاطر نشان شود، نخست آنکه وقتی شرق اذعان می‌کند با یک آمد و رفت روسای جمهور در آمریکا امضاهای مسئولین سابق از اثر و اعتبار افتاد شرکت کردن ایران در جلساتی که آمریکا در آن حضور دارد و با فرض قانع کردن ایالات متحده با عقب‌نشینی‌های فراوان مبنی بر اینکه تخلفی روی نداده است چه تضمینی وجود دارد که توافقات جدید نیز به سرنوشت برجام مبتلا نشوند؟!
نکته دوم اینکه اگر مصدق با حضور در جلسه شورای امنیت توانست آمریکا را از دشمنی با ایران بازدارد و حقوق مسلم ایران را به دست آورد روحانی نیز خواهد توانست، مهرماه 1330 مصدق در شورای امنیت سخنرانی کرد و مرداد 1332 آمریکا با همراهی انگلیس و ضمن کودتای 28 مرداد مصدق را برکنار و حکومت پهلوی را تحکیم کرد.
روحانی با آمریکا مبنای مودت ایجاد کند!
روزنامه ابتکار نیز در مطلبی با عنوان «نیویورک ٩٧ واپسین فرصت» نوشت : «اکنون که روحانى در سازمان ملل متحد به سر مى‌برد همزمان دیوان بین‌المللى لاهه به طرح دعواى ایران از آمریکا بر پایه عهد مودت ١٣٣۴ مشغول است، حال‌که دو دولت با آن همه سوابق رویارویى و تخاصم حاضر نشدند این رشته مودت را از هم بگشایند و گاه‌گاه هر دو دولت آن را مبنایى براى طرح دعوى خود از طرف دیگر در دیوان داورى قرار داده‌اند، چه عیبى دارد که به طور کامل به آن بازگشت کنند. عهد مودت ایران و آمریکا مى‌تواند مبنایى خوب و متین براى بازگشایى تاریخ تازه‌اى از روابط میان دو دولت باشد...چقدر خوب است که روحانى در آمریکا و در کاروانسراى تعامل و دیپلماسى جهانى یعنى سازمان ملل و شهر نیویورک به مردم آمریکا و دولت آن کشور و افکارعمومى جهان اعلام کند که ایران مایل است برپایه عهد مودت ١٣٣۴ با دولت ایالات متحده مبناى مودت ایجاد کند...»
ادعای عجیب و طنز گونه این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی است که توافقنامه برجام به عنوان یک نمونه عینی از عهد شکنی و عدم پایندی آمریکائی‌ها به عهد هایشان است. از سوی دیگر طرح چندین دادخواست از سوی ایران علیه آمریکا در لاهه به استناد همین عهد مودت نیز به خوبی بیانگر میزان پایبندی آمریکا به این عهدنامه است.
در همین رابطه عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفته است اصلی‌ترین مسئله‌ای که رئیس‌جمهور در سازمان ملل باید مطرح کند، عهدشکنی آمریکاست. رئیس‌جمهور باید آمریکا را رسوا کند که این دولت، یک دولت پیمان شکن است و به معاهدات خود پایبند نیست. رئیس‌جمهور همچنین باید بر مظلومیت مردم ایران تاکید کرده و بیان کند که مردم ایران خواستار استقلال و آزادی هستند اما آمریکا نمی‌خواهد اجازه دهد که مردم ما مستقل باشند.
روحانی با شاخه زیتون به سازمان ملل برود!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«روحانی با شاخه زیتون به صحن علنی سازمان ملل برود و حسن نیت مردم را به همگان نشان بدهد...و آمریکا را منفعل کند.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:« در شرایط کنونی تنش‌آفرینی برای یک اقلیت به‌صورت هویت درآمده و در نتیجه هر حرکتی در جهت تنش‌زدایی آنان را با بحران هویت روبه‌رو می‌سازد. بنابراین با هر‌گونه راهبردی که ممکن است منجر به تنش‌زدایی شود گاه مخالفت می‌کنند...روحانی سخنان 40 سال گذشته را در سازمان ملل تکرار نکند.»
مدعیان اصلاحات هیچگاه حاضر نیستند که نازکتر از گل به آمریکا بگویند و همواره توپ را در زمین داخلی می‌اندازند. این جماعت همواره دولت را به سیاست انفعالی و رویکرد خسارت‌آفرین «تنش زدایی» ترغیب و تشویق می‌کنند.
این در حالی است که ملت ایران از آمریکا طلبکار است. آخرین مصداق این طلبکاری حادثه تروریستی اهواز است. صبح روز وقوع حادثه تروریستی اهواز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ایران را به حمله مستقیم تهدید و در لحنی گستاخانه گفته بود که اگر ایران با استفاده از نیروهای وابسته به خود به منافع آمریکا حمله کند، به طور مستقیم به آن پاسخ خواهیم داد.
پس از حادثه تروریستی اهواز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، متحدان منطقه‌ای آمریکا را مسئول این حمله تروریستی اعلام کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت:«جمهوری اسلامی ایران حامیان منطقه‌ای تروریسم و اربابان آمریکایی آنها را مسئول حمله در اهواز می‌داند. ایران برای دفاع از جان ایرانیان پاسخی سریع و قاطع به تروریست‌ها می‌دهد.»
گروهک تروریستی و جدایی‌طلب الاحواز که در حادثه تلخ اهواز، در اقدامی رذیلانه زن و کودک و پیر و جوان را به رگبار بست تنها یک نمونه از تروریست‌های تحت حمایت آمریکاست. داعش، منافقین، کومله، جندالشیطان، القاعده و دیگر گروهک‌های تروریستی نیز همگی دست‌پرورده و تحت حمایت آمریکا هستند.
برجام یکی دیگر از مصادیق طلبکاری ملت ایران از آمریکاست. مقامات آمریکایی در موضوع برجام همواره با لحنی گستاخانه ایران را محکوم کرده‌اند. این در حالی است که توافق هسته‌ای هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ به صورت فاحش نقض شده است.
انتظار افکار عمومی از رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل این است که با بیانی قاطع و محکم از این تریبون جهت بیان حقانیت جمهوری اسلامی و تشریح عهدشکنی و کینه‌توزی‌ها و کارنامه سیاه شیطان بزرگ به خوبی بهره ببرد.
آشفتگی بزک‌کنندگان FATF از گزارش مستند کیهان
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «استفاده ابزاری از خون شهدا برای رد FATF» نوشت:«کیهانی‌ها روز دوشنبه برای دمیدن بر آتش مخالفت با FATF در اقدامی بحث برانگیز و غیرقابل باور از خون شهدای اهوازی هزینه کرده‌اند و در راستای رسیدن به منویات خود تیتر نخست خود را «تصویب FATF خیانت به خون شهدای اهواز» برگزیدند. تیتری که در آن بهره جویی از خون شهدای حمله تروریستی اخیر دیده می‌شود به این نحو که با چنگ زدن به آن، بخواهند مانع تصویب FATF شوند».
گویا گزارش مستند و روشنگرانه کیهان بدجور بزک کنندگان برجام را آشفته کرده است.
گفتنی است کیهان روز دوشنبه 2 مهر 97 در گزارشی با عنوان «تصویب FATF خیانت به خون شهدای اهواز
» نوشته بود:«رئیس‌مجلس و وزرای خارجه و اطلاعات به همراه برخی از نمایندگان مجلس همزمان با اقدام تروریستی اهواز، جلسه ویژه‌ای با موضوع FATF برگزار کردند. تصویب FATF خیانت به خون شهدای اهواز است. لازم و ضروری است که نمایندگان مجلس به‌جای برگزاری نشست ویژه برای تسریع در تصویب لوایح مرتبط با FATF، در اعتراض به جنایت مزدوران دولت‌های صحنه‌گردان FATF لوایح مرتبط را از دستور خارج کنند».
در بخش دیگری از این گزارش آمده بود:«بزک کنندگان FATF در داخل کشور به این سؤالات پاسخ دهند؛در حال حاضر کارگروه FATF کجاست؟! چرا با تامین کنندگان مالی تروریست‌های الاحوازیه برخورد نمی‌کند؟! چرا برخوردی با قاتلان 17 هزار شهید ایرانی که مورد حمایت فرانسه قرار دارد، انجام نمی‌دهد؟! آیا آمریکا، انگلیس و فرانسه خبر ندارند سرکردگان و اعضای این گروهک‌ها در کدام خیابان از کدام شهرهای اروپا و آمریکا اقامت دارند؟! چرا FATF فقط برای مقابله با سپاه قدس و حزب‌الله لبنان و محور مقاومت که کمر گروهک تکفیری تروریستی داعش را شکسته، ساخته شده است؟!»
در حال حاضر سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی ضدایرانی از جمله گروهک الاحوازیه تحت حمایت برخی دولت‌های اروپایی (گردانندگان FATF) قرار داشته و به راحتی در این کشورها کنفرانس خبری و میتینگ برگزار می‌کنند و در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی ضدایرانی مستقر در اروپا نحوه ترور مردم ایران را شرح می‌دهند!
جالب اینجاست که فرانسه و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با وجود حمایت گستاخانه و بی‌ملاحظه از قاتلان 17 هزار شهروند ایرانی و تروریست‌های تجزیه‌طلب، به عنوان مالکان مافیای FATF از ما می‌خواهند در راستای شفافیت و صداقت(!) و برای استفاده از مزایای برجام، تعهدات جدیدی را ذیل FATF و ملحقات آن بپذیریم که وجه مشترک آنها ادعای «مبارزه با تروریسم و پولشویی حمایت‌های مالی از تروریست‌ها» می‌باشد!
برخلاف برخی ادعاها در داخل کشور، آمریکا نه تنها از اجرای دستورات FATF توسط ایران ناراحت نمی‌شود، بلکه این اقدام را تکمیل‌کننده پازل تحریم‌های بانکی و هوشمندتر شدن تحریم‌ها می‌داند.
آخرین شاهد این مدعا، سخنان چندی پیش «سیگال مندلکر» معاون خزانه‌داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی آمریکا- است که جزئیات درخواست‌های FATF از ایران را مطرح کرده و نسبت به طولانی شدن روند تصویب لوایح استعماری در مجلس ایران از جمله کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) معترض شد.