انتقام مسکو از تل‌آویو در سوریه

گروه بین‌الملل: سقوط ایلوشین روسیه در توطئه جنگنده اسرائیل، مسکو را در مقابل تل‌آویو قرار داده است. روس‌ها می‌خواهند سوریه را به سامانه «اس300» مجهز کنند. روسیه که پیش از این به در خواست اسرائیل این سامانه‌های دفاع هوایی را در اختیار دمشق قرار نداده بود، حالا برای لجبازی با صهیونیست‌ها اعلام کرده است که تصمیم دارد موشک‌های پدافند زمین‌ به هوای «اس ۳۰۰» را در اختیار سوریه قرار دهد. مسکو طبق دستور «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه طی دو هفته آتی سوریه را به این سامانه‌ها هوایی مجهز خواهد کرد. 
به گزارش اسپوتنیک، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه گفت: روسیه مصمم است که تدابیر لازم برای تامین امنیت نیروهای خود در سوریه را اتخاذ کند. وی گفت: ساختار سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با رادارها و ادوات مراقبتی روسیه تجهیز می‌شوند. او ادامه داد: سامانه‌هایی که به سوریه داده می‌شود تا ۲۵۰ کیلومتر برد خواهند داشت و نظامیان سوری برای بکارگیری موثر این سامانه‌ها آموزش خواهند دید.  
وزارت دفاع روسیه تاکید کرده است که تجهیز اداره مرکزی تمامی سامانه‌های دفاع هوایی سوریه تشخیص تمامی هواپیماهای روسیه در حریم هوایی این کشور را تضمین خواهد کرد. این وزارتخانه آورده است: گام‌های ما مانع از برداشتن گام‌های ماجراجویانه می‌شود که جان نظامیان ما را به خطر می‌اندازند.
ریاست‌جمهوری سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «ولادیمیر پوتین» دیروز (دوشنبه) به همتای سوری خود طرح تجهیز سوریه به سامانه‌های دفاع هوایی اس ۳۰۰ را اطلاع داد. طبق بیانیه ریاست‌جمهوری سوریه، پوتین در تماس تلفنی با «بشار اسد» تاکید کرد، روسیه سامانه‌های دفاع هوایی سوریه را متحول خواهد کرد و سامانه‌های اس ۳۰۰ جدید را در اختیار ارتش سوریه قرار می‌دهد. براساس این بیانیه، پوتین اسرائیل را مسئول سقوط هواپیمای روسی می‌داند. اسد نیز در این تماس تلفنی به پوتین و ملت روسیه حادثه سقوط هواپیمای روسی را که منجر به کشته شدن ۱۵ نظامی روس شد، تسلیت گفت.


در این راستا «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است که مجهز کردن ارتش سوریه به سامانه اس ۳۰۰ هرگز خدشه‌ای به روابط بین روسیه و اسرائیل وارد نخواهد کرد. وی در کنفرانس خبری تصریح کرد: روابط ما گسترده‌تر و فراگیرتر است و مجهز کردن ارتش سوریه به این سامانه‌ها امری مهم است و این حق ما و حق حاکمیت سوریه است.
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز اظهار داشت: تصمیم مجهز کردن دمشق به اس ۳۰۰ تنها به روسیه و سوریه مربوط است نه طرف سوم. این سخنگو افزود: روسیه در درجه اول در راستای منافع خود در حمایت از نظامیانش عمل می‌کند.
پسکوف ادامه داد: مسکو به تامین امنیت نظامیان روس در سوریه در وهله اول ارزش قائل است نه به روابط با اسرائیل. کرملین تاکید کرد: رفتار خلبانان اسرائیلی در سوریه روسیه را مجبور به اتخاذ تدابیر بیشتر کرد و اقدام عمدی آنها منجر به فاجعه شد و به روابط ما ضربه زد.
هفته گذشته یک هواپیمای روس به اشتباه از سوی پدافند ارتش سوریه هدف قرار گرفت و سقوط کرد. در این حادثه ۱۵ نفر از نظامیان روسیه کشته شدند. روسیه حالا می‌گوید برای افزایش امنیت هواپیماهای خود در حریم هوایی بین‌المللی در سوریه، این کشور را به موشک‌های پیشرفته‌ای مجهز می‌کند که هواپیمای روس را هدف قرار نمی‌دهند. روسیه می‌گوید این موشک‌ها هواپیماهای دشمن را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهند و قادر هستند ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان رهگیری کنند.
به گزارش دویچه‌وله وزارت دفاع روسیه یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اسرائیل را به دخالت غیرمستقیم در سقوط این هواپیما متهم کرد. در این بیانیه پرواز جنگنده اسرائیلی در نزدیکی هواپیمای روس تحریک‌آمیز و نقض توافق روسیه و اسرائیل برای پرهیز از برخورد هوایی در سوریه خوانده شده است.
وزارت دفاع روسیه، حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل به سوریه را دلیل وقوع زنجیره‌ای از حوادث خواند که منجر به هدف قرار گرفتن هواپیمای روس توسط ارتش سوریه شده است. از قرار پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در نزدیکی هواپیمای روس موجب به اشتباه افتادن ارتش سوریه در تعیین هدف شده است. در واکنش به بیانیه وزارت دفاع روسیه، ارتش رژیم صهیونیستی نتایج تحقیقات روسیه درباره سقوط هواپیمای ایلوشین ۲۰ در سوریه را رد کرد. به گزارش روسیا الیوم، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج تحقیقات ارتش روسیه درباره سقوط هواپیمای ایلوشین ۲۰ در سوریه را رد کرده و این مساله را که جنگنده‌هایش از هواپیمای روسیه به عنوان سپری در برابر حملات استفاده کرده‌ باشند، قبول ندارد.
در این بیانیه ادعا شده است: ما در موعد مناسب به نیروهای روسیه درباره حملات اطلاع دادیم و جنگنده‌های‌ ما قبل از سقوط هواپیمای ایلوشین روسیه به حریم هوایی اسرائیل بازگشتند. در این بیانیه آمده است: روسیه طرف‌های غیرمسئولی را به سلاح پیشرفته مجهز کرده است.
از سوی دیگر خبرنگار الجزیره در رام‌الله گزارش داد که اسرائیل می‌خواهد از هر طرف اوضاع را در کنترل داشته باشد چراکه وزارت جنگ این رژیم از یک طرف اعلام کرده که سیاستش درباره سوریه تغییر نکرده و به هماهنگی با روسیه ادامه خواهد داد اما در عین حال نیز گفته که با حضور ایران در سوریه مخالف است. در همین راستا «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نتایجی را که این کشور درباره سقوط هواپیمای ایلوشین در سوریه منتشر کرده اطلاعاتی کاربردی و کاملا درست است و با استفاده از تمامی ابزارهای مکان‌یابی الکترونیکی و براساس داده‌های کاربردی درباره اوضاع حریم هوایی سوریه ارائه شده است.
وی گفت: ما بیانیه‌های ارتش اسرائیل درباره این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم و من باید به کسانی که می‌خواهند از اطلاعات ارائه شده سوءبرداشت یا آن را انکار کنند بگویم که وزارت دفاع روسیه اسناد موثق دیگری در اختیار دارد که صحت نتایجی که اعلام شده را ثابت می‌کند.