افسارگسیختگی بازار ارز و سکه

آرمان- سوسن یحیی‌پور: روز گذشته بازار ارز و سکه بار دیگر دچار تلاطمات عجیبی شد. براساس اطلاعات منتشر شده، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به چهار میلیون و ۷۲۱ هزار تومان رسید و در بازار ارز هم قیمت‌ها در روند صعودی قرار داشتند، به گونه‌ای که قیمت دلار از حدود 15 هزار تومان شروع و تا زمان تنظیم این گزارش تا بیش از 15 هزار و 500 تومان معامله شد. یورو نیز به بیش از 18 هزار و 200 تومان رسید. بازار سرمایه نیز مانند دو بازار دیگر، شاهد رشد فزاینده‌ای در قیمت‌ها بود و شاخص کل بار دیگر رکوردشکنی کرد. پیش از این گزارش شده بود که بررسی‌ها از خیابان فردوسی نشان می‌دهد هرچقدر دلار گران‌تر می‌شود، مردم سراسیمه اقدام به خرید آن می‌کنند. این وضعیت بازار ارز بی‌تاثیر بر قیمت طلا و سکه نبوده و قیمت سکه روز یکشنبه با افزایش 100 هزار تومانی روبه‌رو شده بود. علاوه بر نقش دلالان در افزایش قیمت‌ها در بازار، مسائل سیاسی از جمله سفر رئیس‌جمهوری به آمریکا نیز می‌تواند بر این نوسانات تاثیرگذار باشد.
در جریان معاملات بازار تهران در روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به چهار میلیون و ۷۲۱ هزار تومان رسید. به گزارش مهر، در جریان معاملات روز(دوشنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به چهار میلیون و ۷۲۱ هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۵۰ هزار تومان افزایش به چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله شد. هر نیم سکه ۶۰ هزار تومان، ربع سکه ۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۰ هزار تومان گران شد. بر این اساس نرخ آن به ترتیب به دو میلیون و ۳۱۳ هزار تومان، یک میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و ۶۶۲ هزار تومان رسید. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۱۹۹ دلار و ۳۲ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۳۷ هزار و ۴۹۰ تومان است.
رکوردشکنی مجدد بورس
دیروز قیمت‌ها در بازار سرمایه نیز تحت تاثیر روند صعودی بهای دلار رشد فزاینده‌ای داشتند. به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه هر روز چندین بار کانال‌شکنی کرد و چند هزار واحد رشد داشت. روز گذشته نیز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس ۳۵۵۲ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۶۸ هزار و ۶۲۴ واحدی رشد کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با ۶۲۳ واحد افزایش به رقم ۲۹ هزار و ۳۴۷ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور در بورس ۳۹۱۰ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۷۹ هزار و ۷۲۰ واحدی بالا رفت. در عین حال شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۲۶۹۵ و ۶۶۹۷ واحد رشد کردند. فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب ۴۱۲، ۲۷۷ و ۲۳۱ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص کل داشتند، اما از طرف مقابل پتروشیمی فجر، پالایش نفت بندرعباس و گسترش نفت و گاز پارسیان هر یک به ترتیب ۴۶، ۴۳ و ۴۰ واحد تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار داشتند. در این شرایط گروه فلزات اساسی شاهد رشد یک دست قیمت سهم‌ها در تمام نمادها به جز یک سهم بودند، به طوری که تعداد زیادی از شرکت‌ها با افزایش قیمت چهار درصدی مواجه شدند و صف خرید در سهم‌های این گروه مشهود بود. در گروه استخراج کالاهای فلزی نیز سهام‌داران برای خرید سهم‌ها صف کشیدند و قیمت‌ها لحظه به لحظه افزایش یافت. اما در گروه عرضه برق و بخار و آب گرم روند قیمت‌ها کاهشی بود به طوری که به عنوان مثال در نماد پتروشیمی فجر که در بازار دوم بورس داد و ستد می‌شود شاهد صف فروش بودیم. در خودرویی‌ها نیز که از هفته گذشته شاهد رشد قیمت سهم‌هایشان بودند از روز یکشنبه شدت افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و روز گذشته در تعدادی از سهم‌ها در این گروه شاهد کاهش قیمت بودیم، هرچند که قیمت‌های آخرین معامله در تعدادی از سهم‌ها نشانگر رشد بیش از چهار درصدی سهم‌ها بود.


پیش‌بینی شرایط بازار طلا
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نیز گفت: معافیت واردات طلای خام از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی افت قیمت محصول نهایی را منجر می‌شود و در نهایت بر میزان افزایش دادوستد تأثیرگذار خواهد بود. ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تصمیم جدید مبنی معافیت واردات طلای خام از حقوق و عوارض گمرکی، اظهار کرد: هزینه صنعت طلا و جواهر بسیار زیاد است و اگر قرار باشد ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از کل طلا گرفته شود از حجم تولید و صادرات طلا کاسته می‌شود. او در پاسخ به این سوال که از سال‌های گذشته طلافروشان به دنبال معافیت فروش مصنوعات طلا از ارزش‌افزوده شوند، حال این موضوع در چه مرحله‌ای است؟ ادامه داد: در حال حاضر فعالان حوزه طلا مالیات بر درآمد مشاغل را پرداخت می‌کنند و مالیات بر ارزش‌افزوده بر عهده خریدار است که تا به امروز موفق به معافیت طلا از مالیات بر ارزش‌افزوده نشدیم. محمدولی گفت: امید می‌رود در روزهای آینده کاهش جزئی در قیمت طلا و سکه رخ دهد و این موضوع با مدیریت بازار ارز برای پاسخگویی به نیاز بازار ارز محقق می‌شود.