گزارش میدانی از نوسان قیمت گوشی‌های هوشمند در ایران

صبا رضایی- بازار موبایل این روزها توجه همه را به خود جلب کرده است‌؛ از خبر ترخیص 600 هزار دستگاه گوشی هوشمندی که در گمرک گیر کرده و بسیاری معتقدند دلیل اصلی افزایش قیمت موبایل‌های هوشمند همین عدم ترخیص موبایل‌های وارداتی از سوی گمرک است تا خبر ارزان نشدن قیمت موبایل‌های هوشمند‌. از همین رو خبرنگار «جهان‌صنعت» به بازار علاءالدین و چهارسو رفته تا وضعیت بازار موبایل را از نزدیک بررسی کند‌. برخلاف توقع همه علاءالدین چندان هم کساد نیست بلکه این بازار این روزها نیز مانند همیشه مملو از جمعیت بوده و با وجود تمامی چالش‌هایی که صنف موبایل در کشور با آن مواجه بوده، فعالیت و خرید و فروش در علاءالدین قطع نشده است‌. از مشتری‌هایی که در حال پرسیدن قیمت بودند تا باربرانی که گوشی‌های موبایل و لوازم جانبی را وارد این پاساژ قدیمی می‌کردند، نشان از رونق بازار داشتند‌. البته فروشندگان موبایل نظر دیگری داشتند. به گفته آنها فروش موبایل کاهش چشمگیری داشته و نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست‌. با این همه خرید و فروش موبایل کساد نشده است. البته بیشتر مشتریان، متقاضیان تعمیرات موبایل و خریداران لوازم جانبی تا گران‌ترین گوشی‌های هوشمند، علاءالدین و چهارسو را به دیگر بازارها و فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین ترجیح می‌دهند‌.
به هر روی تهیه گزارش میدانی از بازار علاءالدین همواره چالش‌های خود را دارد، حتی دیدن خودکار و دفترچه نیز برای فروشندگان موبایل ترسناک است چه برسد به دیدن خود خبرنگار!
هر چه جنس گران‌تر، فروش کمتر
در طبقه همکف انواع برندهای معروف موبایل به چشم می‌خورد‌. مهدی آمن‌زاده در مغازه فروش گوشی‌های سامسونگ فعالیت می‌کند‌. او به «جهان‌صنعت» گفت: از میان گوشی‌هایی که می‌گویند ترخیص شده تعداد بسیار کمی وارد بازار شده و همچنان با مشکل کمبود محصول مواجه هستیم‌.


او افزود: نه‌تنها جنس وارد بازار نشده بلکه نسبت به گذشته قیمت آنها گران‌تر نیز شده است‌. این گرانی محصول اصلا به نفع ما نیست. با گران‌تر شدن اجناس ما سودی نمی‌کنیم‌. به دلیل اینکه قدرت خرید مشتریان کمتر می‌شود‌. وقتی مشتری می‌آید و از من می‌خواهد جنس یک میلیون و 500 هزار تومانی به وی معرفی کنم، هیچ کالایی با این قیمت ندارم بنابراین مشتری را از دست می‌دهم‌.
آمن‌زاده در ادامه بیان کرد: تمام گوشی‌هایی که قبل از عید می‌توانستید با بودجه 5/1 میلیون تومانی بخرید اکنون باید با قیمت چهار میلیون تومان خریداری کنید‌.
او تاکید کرد: هیچ کدام از ما حتی تصور آن را نمی‌کردیم که قیمت موبایل بعد از عید این همه بالا رود‌. ما هم مخالف گرانی محصول هستیم و دوست داریم مشتری توان خرید گوشی‌های هوشمند را داشته باشد تا هم ما راضی باشیم و هم مشتری‌.
گوشی‌های جدید اپل در بازار
برند اپل همچنان نسبت به تمامی برندهای دیگر گوشی‌های هوشمند طرفداران بیشتری دارد‌. آقای عقدایی فروشنده گوشی‌های آیفون درباره پیش‌فروش گوشی‌های تازه رونمایی شده شرکت اپل گفت: گوشی‌های جدید آیفون پیش‌فروش نمی‌شوند به دلیل اینکه هنوز رجیستر نشده‌اند و گوشی رجیستر نشده را پیش‌فروش کنیم، کاری غیرقانونی است‌.
او پس از اصرار و اشتیاق مشتری بیان کرد: می‌توانید گوشی‌های جدید را با پرداخت کامل هزینه بخرید. دیگر نیازی به پیش‌خرید نیست‌. اگر بخواهید، می‌توانم گوشی‌های iPhone XR و iPhone XS Max را با 28 میلیون تومان به شما بفروشم. این جنس‌ها تا دو روز دیگر به دست‌مان می‌رسد‌. اگر تنها دو روز صبر کنید به گوشی محبوب‌تان می‌رسید‌.
عقدایی پس از کمی تامل گفت: همین الان هم می‌توانم با قیمت 30 میلیون تومان به شما این گوشی‌ها را بفروشم‌. رجیستر شده‌اند و در بازار هم موجودند‌. کافی است کمی صبر کنید‌. به گفته او تاکنون هیچ مشتری‌ای این گوشی‌ها را پیش‌خرید نکرده است‌.
این فروشنده افزود: البته این کار پول دور ریختن است. گوشی‌های جدید تفاوت چندانی با قدیمی‌ها ندارند، اگر 15 میلیون تومان بدهید به راحتی آیفون 10 را می‌توانید بخرید‌. چرا باید دو برابر آن هزینه کنید؟
عقدایی در پاسخ به مشتری یا همان خبرنگار «جهان صنعت» مبنی بر اعلامیه شرکت اپل در رابطه با ارزان‌تر شدن گوشی‌های قدیمی هرکدام به قیمت 100 دلار گفت: با این قیمت دلار و نوسانات پی‌درپی آن مگر فروشندگان دیوانه اند که در این شرایط کشور و نوسانات ارزی قیمت گوشی‌های خود را ارزان‌تر کنند؟ ضرر می‌کنند، اصلا نمی‌ارزد‌. مدیرعامل اپل هم منظورش ایران نبوده است‌.
او در رابطه با ساعت‌های اپل‌واچ جدید گفت: ساعت‌های جدید موجود هستند و با قیمت 5/4 میلیون تومان تقدیم مشتریان می‌شوند‌.
بازار گوشی‌های نوکیا
اگر تمام گوشی‌های هوشمند نیز گران باشند مشتریان انتظار دارند گوشی نوکیا را ارزان‌تر از دیگر گوشی‌ها خریداری کنند اما این تصور اشتباه است‌.
آقای شایسته فروشنده گوشی‌های نوکیا گفت: این گوشی که مشاهده می‌کنید N8 است و قیمت آن 9 میلیون و 500 هزار تومان است‌. این گوشی یکی از بهترین‌های بازار است و جدیدترین گوشی نوکیاست‌.
این گوشی که آنقدر گران‌قیمت بود شش هسته‌ای با دوربین 13 مگاپیکسل بود‌.
آقای شایسته گوشی دیگری را معرفی کرد با عنوان N 5 با قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان‌. جالب آنکه این گوشی نیز دوربین 13 مگاپیکسلی داشت‌. آقای شایسته برای اثبات محکم بودن آن، دموی گوشی را چندین بار روی میز کوبید و گفت: شرکت نوکیا و مایکروسافت با هم همکاری می‌کنند و همین موجب شده گوشی‌های هوشمند نوکیا باکیفیت شوند‌.
به گفته او این مدل از گوشی‌های نوکیا طرفداران بسیاری در ایران دارد‌. آقای شایسته تاکید داشت که اگر مشتری هستید باید همین الان خرید کنید‌. او گفت: خانم قیمت دلار از صبح تا الان 800 تومان افزایش یافته است، توقع دارید فردا که آمدید گوشی را با همین قیمت بخرید؟ ممکن است اگر شب برای خریدن همین مدل برگردید آن را با قیمت دو میلیون و 800 هزار تومان تقدیم شما کنیم‌.
آقای شایسته و پیرمردی که به نظر می‌رسید مدیر فروشگاه بوده زمانی که فهمیدند خبرنگار هستم گفتند: از خبرنگار باید ترسید‌. سپس آقای شایسته گفت: دولت همواره توپ را به زمین بازاری‌ها می‌اندازد‌. الان گوشی گران‌تر شده، خب ما گوشی‌ها را با ارز آزاد وارد کشور می‌کنیم‌. مگر بقیه اجناس گران نشده‌اند؟ شما می‌توانید پوشک در بازار پیدا کنید؟ اگر پیدا کردید قیمت آن چند برابر شده است‌.
پیرمرد مدیر ادامه داد: ماست هم چند برابر شده است، آن هم ماست تولید داخلی‌. دیگر چه انتظاری از بازار گوشی دارید؟
سپس ادامه داد: نمی‌دانم چرا محصولات داخلی چند برابر شده‌اند؟ زمانی که می‌گفتند حمایت از تولید ملی باید فکر اینجا را هم می‌کردند‌. گوشی موبایل که کاملا وارداتی است و گران‌تر شدن آن طبیعی است‌.
آقای شایسته در پاسخ به میزان فروش گوشی‌های هوشمند در شرایط کنونی گفت: روزانه دو دستگاه موبایل می‌فروشیم‌. شما زمانی که در مغازه بودید چندنفر به مغازه آمدند؟ سه نفر اما هیچ یک از آنها هیچ گوشی‌ای نخریدند و شرایط در سال گذشته بسیار متفاوت بود‌.
برند ارزان و باکیفیت
در میان تمام گوشی‌های گران، برندی جدید با قیمت و کیفیتی مناسب خودنمایی می‌کرد که دموی گوشی‌ها نشانگر صفحه نمایش با کیفیت آن هستند، نام این برند تکنو است‌. به گفته علیرضا قهرمان، فروشنده و مدیر برند تکنو در بازار علاءالدین این برند دوسالی می‌شود که در کشور در حال فعالیت است‌. CAMON CM گرانترین مدل این برند است که قیمت آن دو میلیون و 500 هزار تومان است‌. البته دوربین 13 مگاپیکسل و دو پردازنده چهار هسته‌ای دارد و 32 گیگابایت حافظه داخلی‌. با این حال اندروید 7 بر روی این گوشی نصب شده اما قابلیت ارتقا دارد‌.
قسمت عمده‌فروشی
طبقه ششم اما کاملا با دیگر طبقات متفاوت است‌. کسی به شما قیمت نمی‌دهد‌. همه یا عمده‌فروش هستند و به مشتری قیمتی نمی‌دهند، یا خریداران عمده هستند‌. هیچ کدام علاقه‌ای به صحبت ندارند و قیمت‌ها را هم در بالای دکه چسبانده‌اند‌. بنابراین دیگر سخنی باقی نمی‌ماند‌. البته در برخی روزها هم قیمت‌ها دیرتر از روزهای عادی اعلام می‌شوند‌. معمولا قیمت گوشی‌ها را همین طبقه به فروشندگان موبایل‌های هوشمند و مشتریان اعلام می‌کند‌. قیمت‌ها نیز بعد از ساعت دو تعیین می‌شوند‌. طبقه ششم پاساژ علاءالدین تعیین‌کننده قیمت موبایل در بازار است‌.
هوآوی و هوش مصنوعی
در همین طبقه یکی از فروشندگان هوآوی حضور داشت؛ آقای بخشی درباره گوشی‌های مجهز به هوش مصنوعی گفت: گوشی mate 10 مدل جدید نوعی از هوش مصنوعی را دارد و گوشی nova 3 نیز دارای هوش مصنوعی است که قیمت آن شش میلیون و 800 هزار تومان است‌. او خود را فروشنده بازار چهارسو معرفی کرد‌. اما زمانی که به بازار چهارسو رفتم قیمت nova 3i که دوربین آن مجهز به هوش مصنوعی است را پنج میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرد و قیمت mate 10 را نیز هفت میلیون تومان، البته مدل جدید آن که مجهز به هوش مصنوعی است‌.
مدل‌های جدید با ظاهری مشابه قدیمی‌ها
به گفته فروشنده نمایندگی سامسونگ، قیمت گوشی Note 9، 16 میلیون و 500 هزار تومان است و حتی دموی آن نیز در دسترس مشتریان نبود‌. با این همه مدل Note 8 با قیمت 11 میلیون و 500 هزار تومان و ظاهری کاملا مشابه مدل بالاتر از خود به صرفه‌تر به نظر می‌رسید‌. مدل +S9، 12 میلیون و 500 هزار تومان و S9، 10 میلیون و 500 هزار تومان است‌. فروشندگان این نمایندگی نیز مانند نوکیا و دیگر نمایندگی‌ها معتقد بودند مشتری باید همین الان خرید کند چراکه مشخص نیست دو ساعت دیگر قیمت دلار چه میزان افزایش یابد‌.